Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pelle

Pelle

05-08-2009 om 14:17

Armoede: sociale participatie ook eerste levensbehoefte

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

17-08-2009 om 18:45

Precies

"ik krijg de indruk dat de discussiegroepen die tot deze mening zijn gekomen, er niet de rekenmachine bij gehad hebben. "

Dat is in feite wat ik ook bedoel door drie keer de vraag op een andere manier te stellen.
Op de vraag "wat is een acceptabele levensstandaard" is heel makkelijk een genereus antwoord te geven.
Maar hier op het forum vertalen we dat direct naar "en wie zal dat betalen". Ik denk dat die discussiegroepen een ander antwoord hadden gegeven als de vraag meer in die richting was gesteld.

"Een prettig leven" en "een menswaardig leven" zijn twee verschillende dingen maar lopen voor velen al gauw door elkaar. Het verschil bedraagt honderden euro's per maand.
Hoe de pootjes op de grond te krijgen? Ik weet het ook zo direct niet. Ik verbaas me ook wel eens over wat 'men' zoal normaal en minimaal vindt (bv bij het uit huis gaan van kinderen).

liora

liora

18-08-2009 om 11:09

Doorgeslagen

Hoi,

We zijn inderdaad een beetje doorgeslagen in wat allemaal normaal is. Ik ben het met Miriam eens dat vakantie luxe is. Ik vind het ook helemaal niet zielig als mensen niet op vakantie kunnen. Zelf ben ik deze zomer niet op vakantie geweest, en wat je wel niet allemaal min of meer gratis kunt doen in Amsterdam, geweldig! Leuke feesten op speeltuinen, het stikt van de kindervoorzieningen, echt heel leuk. En gewoon naar het park gaan, speeltuin en pierebadje is ook heel leuk.

Sporten kan ook heel goedkoop, zeker voor minima.

Liora

Het kan niet uit

Liora:"Sporten kan ook heel goedkoop, zeker voor minima. "
Ja. Maar niet voor mensen met een modaal inkomen. Zij missen bijna alle kortingen en subsidies en betalen de volle mep. Van huur tot muziekles. Dat tikt zo fiks aan dat menig gezin (met kinderen dus) minder kan doen dan minima kunnen.
Zelfs school (boeken, schoolgeld) is op die manier voor boven minima een pijnlijker post dan voor de minima.
Het gesubsidieerde bestaan biedt toegang tot een levensstijl die je van een eerlijke baan met een modaal inkomen niet kunt betalen.
Het is de wereld op zijn kop eigenlijk. "De kinderen van de minima moeten toch ook op schoolreis, vakantie, in goedkope maar nieuwe kleren en allemaal een eigen kamer".
Hoezo ook?
Het is een levensstijl die van het inkomen van een eerlijke baan niet te betalen is. Maar leg dat nou nog maar eens uit als Jan Modaal. "Nee, sorry. Geen geld voor dit jaar". Er is geen instantie die je met dat argument korting of subsidie geeft met een modaal inkomen. Maar ondertussen is het een feit dat het niet allemaal uit kan.
Groet,
Miriam Lavell

ano

ano

18-08-2009 om 15:49

Miriam

jij zegt..een modaal inkomen is netto:1614,95

dat is dan altijd nog een goed 550 euro minder als een bijstandsuitkering...

het gesubsideerde bestaan biedt toegang tot een levenstijl die je van een eerlijke baan met een modaal inkomen niet kan betalen...

wil je ruilen? wat je zegt bestrijd ik toch heel erg en nee,ga het niet weer uitleggen..

Nasha 1st

Nasha 1st

18-08-2009 om 15:55

Denk dat

Miriam wel gelijk heeft....1614 per maand netto is echt niet veel, en als je inderdaad eens gaat vergelijken met iemand die veel vrijstellingen en dergelijke kan krijgen, is het maar de vraag of bijstand echt 550 minder is (neem tenminste aan dat je minder bedoelt, en niet meer, anders is het wel erg riant de bijstand .

Bastet

Bastet

18-08-2009 om 16:02

Eindelijk iemand die het snapt

Fijn Miriam,ik roep het al jaren,jij weet het uitstekend onder woorden te brengen.Wij werken ons een slag in de rondte,vooral mijn man,om erachter te komen dat er vooral heel veel niet of niet meer kan,met een modaal inkomen.
Groetjes,Bastet

dynastie

dynastie

18-08-2009 om 16:03

Ken er zat hoor, ano

Die zo willen ruilen. Als je in een gemeente woont waar men een 'goed' minimabeleid heeft, kan je als minima beter af zijn dan modaal. Het is een vrij bekend fenomeen, beter bekend onder de naam: armoedeval en het wordt over het algemeen ook erkend, dus ben best benieuwd met welke argumenten jij hebt om het fenomeen te bestrijden.

ano

ano

18-08-2009 om 17:15

Reageer maar niet meer

ik heb eerlijk gezegd geen zin meer om met argumenten aan te komen..heb ook geen zin meer om wat dan ook te verdedigen...

sorry...maar hoop dat je het kan begrijpen ...het is toch het ene woord tegen het andere

Rosalinde

Rosalinde

18-08-2009 om 18:07

Tja,

Je hoeft je natuurlijk niet te verdedigen.Maar het is wel een feit dat het wel waar is wat er gezegd wordt. Zit je net boven bijstand nivo dan loop je veel kortingen en toe slagen mis.Dat doet niets af aan jou situatie,ik geloof gelijk dat het niet makkelijk is.Maar deze groep mensen hebben het ook niet makkelijk financieel gezien.

ano

ano

18-08-2009 om 18:12

Rosalinde

rosalinde,dat is ook zo.als je net boven bijstandnivo zit loop je idd veel kortingen en toeslagen mis maar iemand die 1600,00 netto verdient zit niet net boven bijstandnivo....maar er 500 boven..en nee,ik zeg niet dat ook dat makkelijk is per definitie maar ga nou niet zeggen dat bijstand plus toeslagen een beter leven is of een makkelijk leven...want voor alletwee is iets te zeggen toch

Bastet

Bastet

18-08-2009 om 19:07

Nee, maar......

Staar je ook niet blind op die inkomensgroep.Je hebt namelijk ook heel veel kwijtscheldingen in de lage inkomens.alleen ons vakantiegeld gaat al helemaal schoon op aan rekeningen,die jij niet hoeft te betalen.Weet je,ik ben blij dat ik niet in de bijstand zit hoor,maar net modaal,waar ik zelfs nog boven zit,is niet het walhalla.
Groetjes,Bastet

ano

ano

18-08-2009 om 19:15

Rekeningen

bastet

je vakantiegeld gaat schoon op aan rekeningen die ik niet hoef te betalen?
ik heb een bijstand maar ik krijg geen gemeente belasting vergoed bv..die betaal ik van een stukje vakantiegeld..
welke rekeningen die ik niet heb heb jij wel dan?
wil je dat met me delen..want dan kan je pas zeggen dat ik die niet betaal

Rosalinde

Rosalinde

18-08-2009 om 19:25

Ano

Volgens mij verschilt dat erg per gemeente.Net zoals ook hulpmiddelen e.d als je ziek bent erg verschilt per gemeente wat je wel en niet vergoed krijgt.Maar in sommige gemeentes kan het een hoop zijn (huursubsidie,sport enz)
Zelf vind ik het nogal raar dat daar per gemeente zo'n verschil in zit,maar dat is weer een andere discussie.

Een verschil van 500 euro subsidieer je niet dicht

Je maakt mij niet wijs dat er bijstandsgerechtigden zijn die maandelijks 500 euro aan sportclubjes, vakanties, nieuwe wasmachines, kleding etc. gesubsidieerd krijgen. Dat zou op jaarbasis 6.000 euro zijn. Ik heb net eens de bovenstaande bedragen door de huurtoeslag gehaald en dan kom je op een verschil van zo'n 40 euro per maand op een huur van 450 euro.
Nog 460 euro te verklaren dus. Ik ben benieuwd.

Kiki

Kiki

18-08-2009 om 21:42

Vrijstelling rioolrecht

Vrijstelling gemeentebelasting, gratis sportclubjes, maximale zorg- en huurtoeslag, maximale kinderkorting.
Voor alleenstaande bijstandmoeders 'alleenstaande ouderkorting'
Gaan ze studeren met behoud van uitkering, 'de maximale kinderopvangtoeslag'

Hier in Den Haag de ooievaarspas, korting op de dierenarts, korting op bepaalde festivalkaartjes, korting voor de seizoenspas voor voetbalsupporters met een laag inkomen
Achmea zorgverzekeringen geeft minima korting op hun verzekering. Maar via de gemeente kan je ook een collectieve verzekering nemen speciaal voor minima
Je hebt het woonlastenfonds

Dan heb je nog bijzondere bijstand voor onvoorziene uitgaven. Ook heb je de bijzondere bijstand voor duurzame gebruiksgoederen.

Minima's krijgen in sommige gemeenten computers. Je hebt in ieder geval de computerregeling voor schoolgaande kinderen

Je hebt het kindgebondenbudget en de langdurigheidstoeslag, je hebt de woonkostentoeslag.

Je hebt de tegemoetkoming schookosten, belastingteruggaaf ziektekosten, je hebt nog meer verschillende heffingskortingen. je hebt combinatiekorting, aanvullende combinatiekorting, aanvullende alleenstaande ouderkorting.

Kiki

Kiki

18-08-2009 om 21:44

En dan kom ik wel aan die 500 euro hoor

en dan vergeet ik vast nog wel iets

Daar gaat het niet over

ano, je vat wat ik zeg verkeerd op en dat is jammer voor de discussie. Die gaat namelijk niet over wat veel of weinig geld is (dat blijkt eens te meer maar relatief), de discussie gaat over de normen die de maatschappij in een reeks van meningen en voorzieningen oplegt.
Óók aan minima en bijstandsgerechtigden.
De vrijwillige ouderbijdrage is een concreet voorbeeld van. Die is helemaal niet vrijwillig. Je moet het voor je kinderen over hebben. En voor minima heeft de school een regeling (wettelijke reductieregeling) én de gemeente heeft een regeling (bijzondere bijstand). Minima kunnen dus overal aan deelnemen, dus mag Jan Modaal ook niet meer klagen.
Zo zijn er heel veel voorzieningen voor minima (op vakantie, een eigen kamer, goedkope kleding maar wel nieuw). Het enige wat die voorzieningen doen (gemaakt door mensen die ze niet nodig hebben trouwens, maar er wel hun hobby of verdiensten aan hebben) is de gedachte versterken dat kinderen niet zonder kunnen.
Daarmee ligt er een extra grote druk op mensen die boven het minimum verdienen, terwijl er voor hen geen regelingen zijn. Tegelijkertijd is het helemaal niet zo dat alle bijstandsgerechtigden zomaar toegang hebben tot de regelingen. Ze zijn ingewikkeld, het is een dagtaak om ze bij te houden, je moet je ziel en zaligheid blootleggen, ook nog dankjewel zeggen, of het zelfs met lichte dwang aanvaarde (peuterspeelzaal in sommige gemeenten).
De bovengemiddeldlaag sust zich ondertussen vredig in de gedachte dat voor alles en iedereen is voorzien en schroeft de eisen nog een beetje op. Ook een computer, ook een mobieltje, etc.
Louise, zie de lijst van Kiki. Daar staan dan nog niet eens de lokale of nationale particuliere initiatieven bij (voedselbank bijvoorbeeld). Het effect van al die dingen is niet dat minima het makkelijk hebben, want het is helemaal niet makkelijk om al die voorzieningen te krijgen, of zo braaf te leven dat je ze ook mag houden. Je wordt werkelijk aangelijnd op allerlei manieren. Dat is reden genoeg zelfs om het allemaal niet eens te willen.
Wat het wel doet is precies wat dat onderzoek van Nibud en SCP laat zien: de mening vestigen dat kinderen dat allemaal nodig hebben, niet zonder kunnen en dat de kinderen die het niet allemaal krijgen in armoede leven.
En daar gaat deze discussie eigenlijk over. Is een vakantie (en noem maar op) werkelijk zo onmisbaar? Zo ja, wie gaat dat dan betalen?
Groet,
Miriam Lavell

ano

ano

18-08-2009 om 22:10

Kiki

vrijstelling gemeente belasting is niet altijd zo..ligt aan de gemeente

sportclubjes zijn hier niet gratis..wel korting maar niet noemenswaardig

collectieve verzekering..die krijgt iemand die werkt ook via zijn baas...dus dat verschilt niet

woonlastenfonds...nog nooit van gehoord en weet veel op dat gebied

bijzondere bijstand KRIJG je niet,dat moet je terugbetalen als je het al krijgt....

computerregeling voor schoolgaande kinderen???? ik heb nooit iets gekregen,en internet betaal ik ook zelf van de kinderbijslag...hier geen regeling daarvoor

woonkostentoeslag...dat noemen ze hier denk ik huurtoeslag want ik krijg geen woonkostentoeslag hoor

kindgeboden budget....dat krijgt mijn buurvrouw die 38 uur werkt ook..net zo veel als mij

langdurigheidstoeslag..krijg je alleen als je vijf jaar of langer in de uitkering zit..dus dat krijg je niet vanzelfsprekend

tegemoetkoming schoolkosten..idd..die krijg je maar alleen als je de kosten ook daadwerkelijk maakt en tot 100 euro dus niet alles..maar oke..tot 100 euro is iets maar niet kostendekkend want het kamp voor mijn zoon kosten 95 euro...en daar reken ik dan niet de andere dingen..zoals schoolgeld,boekengeld,schoolreis,en de rest

als je werkt heb je ook belastingteruggaaf ziektekosten..
en aanvullende aalleenstaande ouderkorting krijg je pas als je werkt..dus geld ook niet voor iedereen...
als je werkt heb je ook heffinskortingen..

gratis vakantie,s hebben we ook niet..je moet altijd een eigen bijdrage betalen..oke logisch maar dus niet GRATIS

en nu ben ik me dus toch nog aan het verantwoorden....maar dat doe ik dan maar uit naam van alle mensen met een uitkering...

ano

ano

18-08-2009 om 22:19

Miriam

vrijwillige bijdrage is vrijwillig..

de gemeente hier heeft er geen regeling voor en zeggen heel simpel...

het is vrijwillig dus u betaald het gewoon niet mevrouw..

je krijg de vrijwillige bijdrage echt niet via de bijzondere bijstand vergoed en zoals ik eerder al schreef..bijzondere bijstand krijg je niet maar moet je terugbetalen..dat is een lening die je van je uitkering terugbetalen moet

voedselbank?ik heb drie jaar mogen genieten van de voedselbank..ik heb voor maanden macaroni en spagetti in huis staan,maar dan moet je het wel kaal eten want de rest krijg je er helaas niet bij.
brood krijg je ook in grote getalen maar geen vriezer..ik bedoel te zeggen...dat de voedselbank ook geen heilig iets is..je krijgt idd van alles maar je kan niets bij elkaar passen dus geen maaltijden bij elkaar..ik was er toen mee gered maar staar je daar niet op blind

ik ben jaren niet op vakantie geweest...maar dat is geen noodzaak.en heb er zelf geen moeite mee maar .dat je kinderen de eerste dag van school komen en huilend zeggen..de kinderen lachten me uit want ik kon niet vertellen dat we leuke dingen hadden gedaan en toen ik zij dat we naar het bos waren gegaan en naar het strand zeiden ze....wij zijn drie weken daar en daar heen geweest...wat ben jij dan zielig...

dat is erg voor een ouder...

Klopt niet

ano:"vrijwillige bijdrage is vrijwillig.. de gemeente hier heeft er geen regeling voor en zeggen heel simpel... "
Was dat maar waar. Dat zou namelijk betekenen dat het ook voor niet minima een stuk makkelijker zou zijn om die vrijwillige bijdrage niet te betalen. Maar je hebt ongelijk. De overheid vindt die ouderbijdrage toch niet zo vrijwillig. Daarom ook bestaat er bij elke gemeente een potje voor.
Het probleem is niet dat het er niet is, maar dat het niet altijd eenvoudig is om het juiste loket te vinden om het ook te krijgen. Dat schreef ik al.
"bijzondere bijstand krijg je niet maar moet je terugbetalen."
Nee. Alleen onder bepaalde omstandigheden moet je terug betalen. Meestal niet.
Nogmaals: de regelingen zijn er. Het is bekend dat er veel minder gebruik van wordt gemaakt dan waar recht op is. Het is ingewikkeld. Ik heb geen zin om van deze draad een uitgebreide catalogus te maken want ik neem zomaar aan dat jij het zonder veel van dat soort voorzieningen moet doen.
".de kinderen lachten me uit want ik kon niet vertellen dat we leuke dingen hadden gedaan en toen ik zij dat we naar het bos waren gegaan en naar het strand zeiden ze....wij zijn drie weken daar en daar heen geweest...wat ben jij dan zielig... "
Precies. Dat is het probleem. De sociale druk.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

18-08-2009 om 22:34

Ano

>>kindgeboden budget....dat krijgt mijn buurvrouw die 38 uur werkt ook..net zo veel als mij < <

Lijkt me sterk, gaat naar inkomen, of je buurvrouw moet erg weinig verdienen voor die 38 uur....

>>als je werkt heb je ook belastingteruggaaf ziektekosten.. < <

helaas, ook dat gaat naar inkomen....wij krijgen niks noppes en nada

En dat zijn dus de dingen waar Miriam het over heeft oa. Het lijkt riant, 1600 euro, maar als je dan net teveel verdient om je ziektenkostentoeslag te krijgen en net teveel om een beetje kindgebonden budget te krijgen...dan moet je nog steeds de volle mep voor alles betalen....

Veel of weinig

Nasha:"Denk dat Miriam wel gelijk heeft....1614 per maand netto is echt niet veel"
Ik vind het wel veel. Maar het is te weinig om er allemaal van te doen wat dat panel tot minimaal heeft bestempeld. Ik vind dat dat panel op te grote voet leeft. Dit allemaal "Mensen vinden ook dat een huishouden moet kunnen beschikken over telefoon, een televisie en een computer met internetaansluiting. Ook moet er geld zijn voor recreatie, het vieren van verjaardagen, het op bezoek gaan en het lidmaatschap van een (sport)club." is teveel.
Dit "De aanwezigheid van kinderen in het huishouden vereist een hoger budget in verband met kleding en school. Ook moeten er hogere eisen gesteld worden aan de woning en de voeding. Uitstapjes, vakantie of het lidmaatschap van een club worden voor kinderen belangrijker geacht dan voor volwassenen." er allemaal bij maakt het onbetaalbaar.
En dan heb ik nog niet eens het hele rijtje gehad. Dat rijtje is gewoon te lang.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

18-08-2009 om 23:37

Ja...

dat is het misschien, het is wel veel, maar er zijn teveel eisen....

Kaaskopje

Kaaskopje

19-08-2009 om 01:29

Ik word een beetje akelig hoe er over de bijstand wordt gedacht

Of vat ik het erg verkeerd op?
Bijstand is nóóit beter dan leven van een eigen verdiend salaris. En dan heb ik het niet alleen over op welke voet je kunt leven.
Als die regelingen voor minima zien er fraai uit maar het is niet allemaal voor iedereen beschikbaar. En jullie vergeten 1 ding: de bijstand is géén feest. Je bent niet vrij. In een gemeente als de onze mag je niet thuis op de bank je bijstand verteren, maar wordt je min of meer te werk gesteld als het even kan. En met dat werk krijg je dus niet gewoon het minimumloon, maar werk je tot het bedrag van de bijstand is bereikt. Ik heb dit van een site geplukt: "Voor mensen boven de 57,5 jaar geldt de arbeidsplicht alleen als de arbeidsmarkt perspectieven biedt." Ik ken een stel van rond de 60 die in een fabriek gezet werden voor werkzaamheden waar ze helemaal geen ervaring in hadden. Dat werd blijkbaar als 'perspectief' gezien. Ik vond het bijna schokkend. Daarnaast wordt je geacht je toch in een nieuwe baan te wurmen, dus moet je je wekelijkse sollicitaties doen, enz.. Het is geen luilekkerland waar je meer voor opstrijkt dan iemand die een baan heeft. Zo simpel is het niet.
Daarnaast is de gemiddelde mening dat het fijn is als een vriend in de bijstand zit, dat is beter dan in de goot, maar aanzien krijg je er niet bepaald van. Vakanties zijn echt niet te betalen en je wordt ook heus niet elk jaar uitgenodigd voor een leuk minimatripje en je valt ook niet elke keer in de prijzen als het gaat om andere mooie initiatieven voor minima.
Man en ik moeten beiden werken. Zouden we dat niet doen dan zouden we zo goed als op het bijstandniveau zitten met een enkel fulltime salaris, gewoon een minimumloon en dus minder dan modaal. Met twee salarissen zitten we er beter bij, maar zelfs met die twee salarissen is het uitkijken, het salaris is zo voorbij terwijl de maand nog even duurt.
Als je klaagt dat 1614 euro weinig is, waarom ga je dan niet meer werken waardoor dat inkomen hoger ligt? 1614 is modaal van 1 persoon. Als er een tweede naast gaat werken is het al een stuk rooskleuriger. En zelfs als je minder verdient, zoals man en ik, dan zit je met twee salarissen ook hoger dan die 1614, áls je maar genoeg uren maakt.

Kari1

Kari1

19-08-2009 om 08:19

Ik snap iets niet

Er wordt gesteld: Mensen met een minimum inkomen die goed de weg weten in regelingen-land, wonende in gemeenten met ruime regelingen, zijn beter af dan mensen met een modaal inkomen omdat die het zonder al die regelingen moeten doen.
Modaal betekent: het meest voorkomende inkomen. Als je een grafiek maakt van aantal mensen tegen hoogte van inkomen, dan krijg je ergens een piek (het inkomen wat het grootste aantal mensen heeft.) Die curve is geen Gausse kromme maar scheef, de piek ligt niet in het midden. In de groepen onder modaal zitten meer mensen dan in de groepen boven modaal.
Modaal + onder-modaal (maar boven minimum) is dus een héle grote groep. En die kunnen blijkbaar allemaal niet voldoen aan de opgestelde levensbehoefte-eisen; dat is weggelegd voor minima (dankzij de regelingen) en boven-modaal. Als zo'n enorme groep er niet aan mee kan doen, hoe komt het dan dat de sociale eisen liggen zoals ze liggen? Die zouden zich als norm dan toch richten naar die grootste groep?
Kari

Keuzes maken

Kaaskopje:"Ik wordt een beetje akelig hoe er over de bijstand wordt gedacht. Of vat ik het erg verkeerd op? "
Ja, je vat het verkeerd op.
Kaaskopje:"Als die regelingen voor minima zien er fraai uit maar het is niet allemaal voor iedereen beschikbaar. En jullie vergeten 1 ding: de bijstand is géén feest. Je bent niet vrij."
Dat klopt. Dat heb ik ook al meermalen gezegd. Maar daar gaat het helemaal niet over. Het gaat om de vraag wat armoede is. En als je het over kinderen hebt, wanneer die tekort komen. Dat gevoel dat je kinderen tekort komen is het zwaarst om mee om te gaan. En dat gevoel krijg je niet altijd van jezelf, maar juist van de omgeving. Van de maatschappij die weer iets van je vraagt, je lastige vragen stelt, vindt dat je iets moet kopen of verbaasd is dat je iets niet hebt. Vooral commentaar van andere kinderen hakt er in.
Waar dat commentaar precies over gaat, hangt van heersende meningen af. Die heersende mening, wat is armoede, is nu gepeild. Als je op die mening afgaat, dan wordt duidelijk dat niet alleen minima op dit soort commentaar kunnen rekenen, maar ook ouders met een modaal inkomen.
Kaaskopje:"Als je klaagt dat 1614 euro weinig is, waarom ga je dan niet meer werken waardoor dat inkomen hoger ligt? 1614 is modaal van 1 persoon."
Het gaat niet om 'je'. Om iemand die moppert. Maar om een dominante mening in onze maatschappij die meent dat er zoveel gekocht en voorzien moet worden, dat een modaal salaris niet genoeg is.
Dus ook als je het wel genoeg vindt en vindt dat je kinderen niets tekort komen, dan is het onvermijdelijk zo dat je gezin niet heeft wat minimaal geacht wordt en dat je kinderen dus in armoede leven, naar die heersende mening.
Dus eh... de thuisblijfmoeder uithangen terwijl manlief niet meer dan een modaal inkomen inbrengt, staat kennelijk gelijk aan het ernstig tekort doen van je kinderen.
Als alleenstaande ouder een modaal inkomen binnenhalen, is nog steeds armoe zaaien.
"Dan ga je toch meer werken" is ook zo'n opmerking die doet alsof al dat geld zo vreselijk nodig is. Maar de kernvraag is of dat wel zo is.
Jessica:"Wie bepaald dan wat er wel zou moeten kunnen of nodig zou moeten zij voor je kinderen of je zelf?"
Alle meningen samen. Ze zijn gepeild. Je komt ze tegen op school bijvoorbeeld. Je moet een computer, af en toe naar een museum, lid zijn van een sportclub, op vakantie en op zijn minst lid zijn van de bibliotheek. Je moet een atlas, woordenboeken, een flora, en nog zo wat van die naslagwerken. Kinderen die een van die zaken niet hebben, komen tekort. Zo tekort dat dat hun schoolvorderingen kan beinvloeden, zo is de dwingende mening.
Dit soort sociale dwang maakt dat je beperkt raakt in je eigen keuzes. Je kunt met goed fatsoen niet het ene jaar kiezen voor vakantie in plaats van een computer met internet. Je moet het allebei hebben.
Groet,
Miriam Lavell

Ha, dank!

Kari:"Als zo\'n enorme groep er niet aan mee kan doen, hoe komt het dan dat de sociale eisen liggen zoals ze liggen? Die zouden zich als norm dan toch richten naar die grootste groep?"
Kijk, dat is een interessante vraag. Ik moet weg, maar kom er zeker op terug.
Groet,
Miriam Lavell

Potje voor vrijwillige bijdrage

Miriam, hoe kom je erbij dat elke gemeente een potje heeft voor de 'vrijwillige'ouderbijdrage?
Amsterdam heeft het, dat weet ik, en veel andere gemeenten ongetwijfeld ook, maar alle? Het is toch gewoon gemeentelijk beleid, de gemeente bepaalt wat met de eigen centen te doen? Dan valt toch ook niet uit te sluiten dat er een gemeente is waar iemand heeft bedacht dat het subsidiëren van een 'vrijwillige' bijdrage neerkomt op (zoals ik al een schreef) het overhevelen van geld voor sociale zaken naar het onderwijs, waar die individuele gemeente toevallig geen zin in heeft.
Het zal misschien niet veel voorkomen, maar weet je zeker dat het helemaal niet voorkomt?

Groeten,

Temet

Roze olifant

Temet, ik ben driftig op zoek geweest, maar ik heb zo'n gemeente nog niet gevonden. Belangrijker eigenlijk: Ik heb niet een politieke partij gevonden die zich niet kan vinden in de consensus dat er een zeker 'recht op schoolreis' bestaat (meestal wordt die gesubsidieerd) en dat die ouderbijdrage toch een soort 'morele plicht' is (daarvoor bestaat op zijn minst de wettelijk voorgeschreven kortingsregeling). Er bestaat zelfs een uitspraak van de belastingrechter waar dat laatste direct zo benoemd wordt.
Het is bijzonder onwaarschijnlijk dat er een gemeente bestaat die van die er eigenwijs anders over denkt.
"Het zal misschien niet veel voorkomen, maar weet je zeker dat het helemaal niet voorkomt?"
Ik weet het net zo zeker als dat ik weet dat er geen roze olifanten bestaan. Maar het is altijd lastig te bewijzen wat er niet is.
Groet,
Miriam Lavell

Tihama

Tihama

19-08-2009 om 10:22

Werken kost ook geld

Dat is ook iets dat vaak vergeten wordt. Dat geldt zowel voor kleding als vervoer. Je hoeft niet eens op je werk 'verplicht' te worden om in een net pak te verschijnen, maar je kledingkast moet al ruimer zijn met 'nettere' kleding dan zonder baan. Een auto wordt veel sneller 'onmisbaar' als je er van afhankelijk bent om op je werk te komen.

Ik herinner me nog dat mijn moeder zei dat het een paar honderd gulden in de maand scheelde toen mijn vader met de VUT ging. De benzinekosten voor het werk verdwenen (120 gulden in de maand) ((OV werd wel volledig vergoed, maar dat betekende 2 uur langer reizen per dag), de onderhoudskosten daalden (want het jaarkilometrage denderde naar beneden), de overhemden konden gewoon gedragen blijven worden ook als de kragen wat versleten waren, de nette broeken hoefden minder vaak naar de stomerij (10 gulden in de maand) de gulden die mijn pa per dag in de kantine aan de soep besteedde (20 gulden in de maand) verdween.

Ik was stomverbaasd want ik had er nooit over nagedacht dat je deze kosten maakte, hoewel ik zelf toen ook al werkte (maar wij waren 2 verdieners zonder kinderen toen). Ik at destijds altijd in de kantine en dat kostte me 3 gulden per dag. Pas door haar opmerking begreep ik waarom sommige collega's altijd hun eigen boterhammen van thuis meenamen en het beperkten tot een soepje als luxe.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.