Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Pelle

Pelle

05-08-2009 om 14:17

Armoede: sociale participatie ook eerste levensbehoefte

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 16:14

Ingeval van de anw

wat inderdaad iets anders is dan de Bijstand, daar heb je gelijk in, gaat het niet om een werklozenuitkering. En toch, en dat bedoel ik ábsoluut niet persoonlijk!, vraag ik me wel af of je een weduwenpensioen onuitputtelijk kunt blijven uitdelen. Iemand die in de steek wordt gelaten door haar of zijn partner, bij vreemdgaan bijvoorbeeld, heeft geen recht op een staatsuitkering en zal de draad weer op moeten pakken. Niet vergelijkbaar met een overlijden uiteraard, maar toch, dan moet je ook je leven oppakken en het leefbaar houden door werk te zoeken. Ik vind dat dit soort uitkeringen net zozeer ter discussie moeten staan als het onderwerp van de AOW. Waarom zou een weduwe (weer niet gemeen en persoonlijk bedoeld) niet hoeven te werken en een vrouw die in de steek gelaten wordt wel? Ik vind het tenminste niet meer van deze tijd als een in de steek gelaten vrouw, of een vrouw die zelf wilde scheiden, zich nog volledig laat onderhouden met alimentatie. (Ik zie dat je nog meer geschreven hebt, dat heb ik nog niet gelezen.)

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 16:16

Kaatje

Mensen die in loondienst werken hebben inderdaad recht op ANW, maar daar zullen ze geen ontslag door aanvragen in de meeste gevallen. Of ik ga nu teveel van mezelf uit, dat kan.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 16:23

Roken

lijdzaam zien hoe mijn kachel stuk ging heb ik niet,de kachel gaat ineens stuk,niet elke dag een beetje.dus stoppen met roken op mement dat de kachel stuk gaat heeft weinig nut maar ik snap wat je bedoelt...
Precies, dat ben ik helemaal met je eens. Zo moesten wij een poosje naar een wasserette omdat de wasmachine de geest had gegeven. Dure grap hoor. Pas toen er weer kinderbijslag kwam hebben we bij de kringloop een wasmachine gekocht die het nog een flinke tijd gedaan heeft. Toen die stuk ging hebben we weer een bij de kringloop gekocht en daar doen we nu ook alweer een paar jaar mee. Geweldig systeem hoor die kringloop!
Toch heb ik mijn man min of meer gedwongen om met roken te stoppen. Hij heeft het zelf moeten doen, maar ik heb wel duidelijk gemaakt dat ik het absúrd vond dat hij shag bleef kopen terwijl we amper rond konden komen. Hij rookt nu helaas weer, maar hij werkt ervoor en kan het betalen. Ik heb moeite met de verslaving, maar op dit moment niet met zijn uitgave.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 16:31

Roken 2

Ik heb overigens ook gerookt van mijn 12de tot de eerste zwangerschap 15 jaar later, daarna nog even zwak geweest en bij de zwangerschap van mijn dochter weer gestopt en sindsdien, nu 19 jaar, nooit meer gerookt. Ik weet dat het verlangen een poosje aan kan houden, maar het is te doen, hoewel ik volledig begrijp dat stress het niet makkelijker maakt als je wilt stoppen met roken. Een zwangerschap motiveert een stuk beter.

Tineke

Tineke

13-08-2009 om 16:33

Kaaskopje

Kaaskopje: "Mensen die in loondienst werken hebben inderdaad recht op ANW, maar daar zullen ze geen ontslag door aanvragen in de meeste gevallen. Of ik ga nu teveel van mezelf uit, dat kan."
Ja, in vergelijkbare gevallen (zoals bij ons) gebeurt het tamelijk vaak dat de weduwe haar ontslag neemt. Vaak is er dan wel ook een pensioen van wijlen echtgenoot.

Tineke

Tineke

13-08-2009 om 16:40

Tot slot

Ik hoef me niet te verantwoorden waarom ik nu nog geen betaalde arbeid doe. Ik ben blij dat het nog niet hoeft. Sterker nog, als ik het wel zou doen, zou ik nu in de WAO terecht komen. Neuh, laat maar. Dit is ook goedkoper voor de maatschappij. Als de jongste 18 is, is het vroeg genoeg om te beginnen. En alles eerder is fijn.

rosalinde

rosalinde

13-08-2009 om 17:28

Nee

Sommige gebeurtenissen zijn zo ingrijpend dat werken onmogelijk is. Soms moeten dingen verwerkt worden en een plek gegeven.Als je puur aan het over leven bent is er soms geen plek voor werk.Hoewel er mensen zullen zijn die door werken op de been blijven,geld dat niet voor iedereen.Je gezin door zo'n moeilijke periode helpen is ook hard werken.
Het werken komt wel weer als de tijd daar is,voor de een zal het na een paar maanden zijn,voor een ander na jaren.Ieder zijn ritme.
Wat ben ik blij dat hier de mogelijkheden blijkbaar voor zijn.

Tineke

Tineke

13-08-2009 om 17:50

Wiilemienm

Dankjewel! je mag 'm printen hoor...!

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 19:03

Kaatje

Ik heb dan ook nadrukkelijk gezegd dat het niet persoonlijk bedoeld is

Tineke

Tineke

13-08-2009 om 19:30

Kaaskopje, gek

Vind je het raar dat ik het wél op mezelf betrek als je schrijft:
"En toch vind ik jouw reden om in een uitkering te blijven geen 'geldige' reden, hoeveel begrip ik ook heb..." etc.

Tineke

Tineke

13-08-2009 om 21:10

Poeh rodebeuk

Je hebt wel erg gelijk, ik snap wat je een gevaar vindt. Weduwen worden eigenlijk verplicht om op tijd een miljonair aan de haak te slaan. (grapje)

Chantelle

Chantelle

13-08-2009 om 21:12

Kaaskopje

Ik heb nu zo ontzettende drang om jou - net zoals je dat bij Kaatje doet - ter 'verantwoording' te roepen over bepaalde moeilijke periodes in je leven... Maar ik tel tot tien. Eén......
Kaatje, trek het je niet aan! Het zegt meer over iemand anders, dan over jou.

Nasha 1st

Nasha 1st

13-08-2009 om 21:48

Ano

>>ik sla hier niet dood van hoor..ik kan heel goed tegen kritiek..maar heb niets aan mensen die zeggen...je kan makkelijk werken..je kan dit makkelijk....je kan dat makkelijk...want in mijn geval is het niet makkelijk < <

Niemand beweert dat het makkelijk is, maar overal mitsen en maren blijven opwerpen is wel de weg van de minste weerstand....en ik blijf van mening dat bijstand en WW o.a. tijdelijke maatregelen zijn ter overbrugging.

(AOW en ANW vind ik uitkeringen van totaal andere orde!En misschien kan je zeggen, ANW is niet meer van deze tijd, waarin vrouwen toch vaak werken, maar als mijn man weg zou vallen, mis ik ook ineens zijn inkomen!)

Kijk, mijn ideaalplaatje ziet er ook heel anders uit dan waar ik nu in zit hoor. In mijn ideaalplaatje heb ik een leuke baan op een personeelsafdeling, werk ik op fiets/loopafstand van mijn werk, tegen min of meer hetzelfde salaris als nu, probeer ik inderdaad tijdens de schooluren te werken zodat BSO niet meer nodig is, en heb ik rijen dik mensen die willen oppassen in geval van ziekte oid.

Helaas, deze baan bestaat niet en die mensen zijn er ook niet....Ik moet het dus doen met een baan waarvoor ik met de auto moet, files trotseer, weliswaar in mijn vakgebied is, maar met geen leuke randvoorwaarden (callcenter) lange dagen maak, omdat ik 3 dagen nu het max vind dat de kinderen naar een BSO gaan, en heb ik geen achtervang als er iets met mijn kinderen is....enige pluspunt is dan weer dat mijn man onregelmatig werkt zodat we het vaak ook zo wel kunnen oplossen....

Nee, makkelijk is het niet, maar om het een beetje leuk te hebben in het leven heb ik het ervoor over.

Brengt me nog even op iets, werken in een callcenter is misschien niet het meest ideale, ik zal de laatste zijn om dat te zeggen, maar veel callcenters willen ook dolgraag mensen op de drukke uren, dus tussen 9 en 15....

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 22:07

Chantelle

Ik heb al duidelijk laten merken tegen Kaatje zelf dat het mij niet om haar persoonlijk gaat. Ik wil haar helemaal niet ter verantwoording roepen. Vervelend als dat toch niet duidelijk is gebleven. Het gaat mij om het systeem. Ik weet niet goed wat ik daarvan moet vinden in verhouding tot andere situaties die je kunnen overkomen in het leven.
Maar ondertussen heb je a gezegd, nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig naar b.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 22:18

Niet compleet

Ik weet niet goed wat ik daarvan moet vinden in verhouding tot andere situaties die je kunnen overkomen in het leven. En dan bedoel ik dus zoals ik al noemde een scheiding, of arbeidsongeschiktheid. Dan wordt je ook niet verzorgd tot het jongste kind 18 is, dan wordt je geacht aan het werk te gaan zodra je daartoe in staat bent. Ik misgun het niemand, maar nu is er een grote groep mensen die in de toekomst langer moet blijven werken omdat het te duur is om de situatie bij het oude te laten. Is het dan heel gek om naar meer 'kostenposten' te kijken of die nog realistisch zijn.
En nogmaals... ik besef dat dit een gevoelig onderwerp is, niemand persoonlijk wil raken, enz.

ano

ano

13-08-2009 om 22:23

Nasha

kijk nasha,daar ga je al...je bent niet alleen maar met een partner die onregelmatig werkt..dus ook een gezamelijk huishouden..dus hoef je niet alles alleen te doen,dus is het allemaal makkelijker,dus als de naschoolse nu voor mijn kids een plekje heb,kan ik ook werken...maar die plek is er alleen voor mijn jongste als er dus een plek is....en niet voor de middelste die ook niet alleen thuis kan blijven..
dus is werken voor mij nog niet weggelegd....en idd is een uitkering voor tijdelijke aard..maar dat heb ik nooit weerlegd..

Nasha 1st

Nasha 1st

13-08-2009 om 22:28

Ja dus?

maakt dat het makkelijker dan? Ik sta er ook vaak alleen voor hoor? Ik kan niet over jou oordelen, dus jij ook niet over mij....ik schetste alleen dat makkelijk wel een makkelijk te kiezen woord is, en dat ook als je wel samen bent, de dingen heel anders kunnen zijn dan je eigenlijk zou willen, omdat het ideaalplaatje nu eenmaal niet bestaat, getrouwd, gescheiden, alleenstaand, weduwe of wat dan ook, er zullen altijd dingen zijn waardoor het net even anders loopt dan je eigenlijk in je hoofd had. Zo ook met werk zoeken....ik ben van mening dat er altijd werk is voor diegenen die willen....En zo zijn er dus echt wel banen in de voor jouw gewenste uren....

Nasha 1st

Nasha 1st

13-08-2009 om 22:32

Voorbeeld

die ik nu net van Werk.nl afhaal, en ik weet niet of het bij je in de buurt is, maar het is maar een voorbeeld he?

Functienaam : telefonisch medewerker callcenter (outbound)

Minks Uitzendbureau
W. M. Dudokweg 27
1703DA HEERHUGOWAARD
www.minksgroep.nl

Algemeen
Referentie : 3727087
Bron : Werk.nl website
Reageren tot : 22-09-2009

De werklocatie is Heerhugowaard
Er worden kandidaten gezocht in Noord-Holland.
De werkgever is werkzaam in de sector Zakelijke dienstverlening.

Het werk
Voor een leuk bedrijf in Heerhugowaard zijn wij op zoek naar Telefonische medewerkers Callcenter (outbound) voor OVERDAG! De werktijden zijn van 900- 1400 uur of 1000-1500 uur. Voor minimaal 10 uur per week verdeelt over 2 aaneengesloten werkdagen. Ze zijn open van 900-1600 uur en er is ook ruimte voor 3,4 of 5 dagen werken. De werkzaamheden zijn advertentieruimtes verkopen aan bedrijven. De werksfeer is erg goed en het team wat reeds werkzaam is zijn zeer collegiaal. Wij vragen: Collegialiteit Gemotiveerd Goede contactuele eigenschappen Goede beheersing Nederlandse taal Beleefd Commercieel inzicht. De targets zijn niet hoog en goed haalbaar samen met deze ideale werktijden krijg je ook nog de mogelijkheid om na 520 uur bij hun in dienst te komen!! LETOP! voor mensen met een "lastig" lichaam. De werklocatie is bereikbaar via een trap!

Voorkeurvacature
Dit is een 45-plusbaan Meer...

45-plusbaan
De werkgever geeft aan dat de vacature past binnen het diversiteitsbeleid van de overheid.

Dit is een arbeidsgehandicaptenbaan Meer...

arbeidsgehandicaptenbaan
De werkgever geeft aan dat de vacature past binnen het diversiteitsbeleid van de overheid.

Dit is een WAJONG Meer...

WAJONG
Vacatures voor jonggehandicapten.

Arbeidsvoorwaarden
Aantal uur per week: 10
Salarisindicatie: Geen salarisindicatie bekend
Arbeidsovereenkomst: Vast
Beloningsvorm: Vast loon / uurloon

Werktijden
Normale tijden (maandag t/m vrijdag 08:00 - 17:00 uur)

Gevraagde ervaring
-

Gevraagde opleiding
-

Talenkennis
Nederlands : mondeling Uitstekend, schriftelijk Goed

Rijbewijs
-

Overige eisen
-

Contactpersoon
Contactpersoon: Sabina Zondag
Telefoon: 072 57 28 371
E-mailadres: [email protected]

Nasha 1st

Nasha 1st

13-08-2009 om 22:59

Nog een aanvulling

Afgelopen maandag had ik een training, sollicitatie-training, gewoon voor mezelf om de puntjes op de i te kunnen zetten....slechts 30% van het totale aanbod aan vacatures komt ook daadwerkelijk in beeld op internet, krant, UWV WERKbedrijf enz. Dat betekent dat 70% van het aanbod dus op andere wijze vervuld wordt, via netwerken e.d. Het was voor mij een echter eye-opener, dus netwerken is denk ik de volgende cursus die ik ga doen....

En Ano, dat ik dan een partner heb die ook nog werkt....het is niet zo dat alleen alleenstaanden het recht hebben op moeilijk....Die mensen krijg ik al dagelijks aan de lijn, mensen die vinden dat voor hen alle uitzonderingen mogelijk moeten zijn, daarom reageer ik ook zo op je mitsen en maren....je bent niet de enige namelijk die vind dat het alleen voor jou moeilijk is....

Nasha

"En Ano, dat ik dan een partner heb die ook nog werkt....het is niet zo dat alleen alleenstaanden het recht hebben op moeilijk....Die mensen krijg ik al dagelijks aan de lijn, mensen die vinden dat voor hen alle uitzonderingen mogelijk moeten zijn, daarom reageer ik ook zo op je mitsen en maren....je bent niet de enige namelijk die vind dat het alleen voor jou moeilijk is...."
Ik vind het werkelijk onvoorstelbaar hoe jij durft te oordelen over en te reageren op Ano. Zelfingenomenheid en bevooroordeeldheid ten voeten uit.
Onyx

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 23:42

Kan het niet laten

en als de vele ano's zich dan hebben aangemeld bij zo'n callcenter, beseffen de mensen die gebeld worden dan ook dat die medewerkster fatsoenlijk behandeld moet worden omdat het voor haar een manier is om uit de bijstand te raken/blijven? Of maakt die gedachte totaal geen verschil, omdat het tenslotte haar eigen keus was om dat werk te doen? (niet voor mij persoonlijk bedoeld, klanten bellen míj)

ano

ano

14-08-2009 om 00:27

Nasha

dank je wel voor je copy van werk.nl waar ik dagelijks op kijk "MAAR" het is alleen zo jammer dat haarlem heerhugowaard 50 kilometer uit elkaar ligt en met de fiets zo ver is..
geloof me...werk.nl staat bij mij in mijn favorieten hoor..

dank je onyx dat je me ruggesteun geeft.lief van je

ano

ano

14-08-2009 om 00:29

Aanvulling

het is idd niet bij mij in de buurt dus...maar denk je dat ik achterlijk ben ofzo..sorry dat ik nu ff goed pissig word..
denk je dat ik niet weet HOE je zoeken moet naar werk..
denk je dat ik niet weet WAAR je zoeken moet...

DENK ALSJEBLIEFT EVEN NA VOOR JE IETS NEERSCHRIJFT

Maylise

Maylise

14-08-2009 om 00:39

Uitkering ter overbrugging of langere tijd

De verschillende meningen over de situatie van bijvoorbeeld Ano en Kaatje komen denk ik vooral voort uit de manier waarop je uitkeringen bekijkt.
Als je een uitkering (bijstand, ANW wordt hier genoemd)ziet als een uiterste noodmaatregel die alleen is voor mensen die echt echt niet tijdelijk kunnen werken dan zal je eerder vinden dat bijvoorbeeld Ano en Kaatje maar vlug weer aan het werk moeten. Problemen met een kind, rouw om een overleden man en andere nare gebeurtenissen zijn geen reden om langere tijd gemeenschapsgeld te krijgen.
Of we interpreteren de noodzaak om gemeenschapsgeld te ontvangen ruimen en erkennen dat mensen ook als ze objectief wel werk kunnen vinden misschien om allerlei redenen soms voor langere tijd toch niet kunnen werken door de omstandigheden.
Voor beide redeneringen valt wel wat te zeggen. Althans ik kan goede argumenten bedenken voor een hele restrictieve distributie van gemeenschapsgeld maar ik kan ook heel goede redenen bedenken voor juist een wat ruimere interpretatie van 'niet kunnen werken'.
Het is uiteindelijk toch een politieke keuze.
Daarnaast verschilt het wat betreft de bijstand natuurlijk ook erg per gemeente. In sommige gemeentes is er duidelijk meer begrip voor verzachtende omstandigheden waarom betaald werk even geen optie is dan in andere gemeentes.
Over de ANW weet ik heel weinig. Ik denk dat het een goede zaak is dat er een vangnet is. Je kan er over discussiëren hoe restrictief dit moet zijn of hoe ruim.
Aan de andere kant het is nu zoals het is en je kan moeilijk het raar vinden dat mensen er gebruik van maken.
Hoewel ik het vervelend vind dat deze discussie zich zo persoonlijk toespitst op bepaalde situaties gebruik ik toch maar even Kaatje's posting. Kaatje heeft een bepaalde uitkering waar ze gewoon recht op heeft. Dat recht heeft ze omdat wij met elkaar keuzes hebben gemaakt voor een bepaald politiek beleid in het verleden waardoor dit instituut bestaat. Ik vind het vrij normaal dat ze gewoon gebruik maakt van dat recht. Ze weet nu al hoe lang ze daar recht op heeft, ze weet ook waar ze daarna eventueel recht op heeft (bijstand) en of dat veel verschil in inkomen oplevert. Kaatje kan dus zelf beoordelen of en wanneer ze weer aan het werk gaat. Dat is niet aan anderen om hier over te oordelen.
En geheel persoonlijk kan ik me heel goed voorstellen dat Kaatje nu er nog helemaal niet aan toe is om zich volop op de arbeidsmarkt te storten. Het is allemaal nog maar zo kort geleden. Wat is één jaar nou? Dan ben je nog nauwelijks begonnen met een manier te vinden om om te gaan met zo'n groot verlies. Logisch dat ze gebruik maakt van de voorzieningen die er zijn en de tijd neemt om te proberen een nieuw leven op te bouwen voor haarzelf en haar kinderen.
Ik denk dat het fijn is dat we in een land leven waar haar die tijd wordt gegund. Ook al zijn de voorzieningen niet perfect. Er is tenminste iets. Persoonlijk vind ik het wel fijn dat er vangnetten zijn die rekening houden met iets meer dan alleen het objectieve wel of geen werk kunnen vinden.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2009 om 00:49

Ano

niet boos worden op mij Ik had je de tip van callcenter werk (gewoon in het algemeen, niet hetzelfde als dat van Nasha) ook willen geven, maar dat leek dan weer zo op zieltjes winnen, omdat ik ook bij een callcenter werk.
Ik begrijp je boosheid tegen Nasha aan een kant best, maar ik geloof toch echt dat Nasha het goed bedoelt. Ik zit trouwens ook elke dag in de trein naar mijn werk. Het is even wennen, maar ik kom om eerlijk te zijn veel meer ontspannen op mijn werk aan dan toen ik gewoon op mijn fiets naar mijn werk kon vroeger en mijn reiskosten worden volledig vergoed.

Emmawee

Emmawee

14-08-2009 om 00:57

Ano

Ik snap heel goed dat je nu eens pissig wordt. Ik zat met stijgende verbazing je reacties te volgen. Steeds iedereen vriendelijk bedankend voor het meedenken. Ik vond al dat meedenken in veel gevallen helemaal geen meedenken, maar een andere manier om te zeggen: 'als ik jou was zou ik het beter doen'. Inderdaad alsof je achterlijk bent, terwijl je waarschijnlijk een enorme berg / brij aan redenen hebt om te doen wat je nu doet. Je bent duidelijk onderweg, al ben je er nog niet. Ik wens je erg veel succes met stoppen met roken. Kan ik je blij maken met het boek van Alan Carr?
(Overigens ben ik het wel met Nasha eens dat jij dan weer niet kunt oordelen dat het mét een partner per definitie makkelijker is. Al lijkt het mij wel dat het scheelt. Maar een partner kan ook weer een probleem zijn...)
Groeten, Maw.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2009 om 01:24

Maylise

Ik ben het met je eens en ik voel me zoals zo vaak maar weer eens schuldig omdat ik blijkbaar niet goed heb over gebracht hoe ik het bedoel. Ik misgun het Kaatje ook niet dat ze haar eigen tempo mag bepalen. Ik heb jaren in de WAO gezeten. Ik was ook blij dat die voorziening er was. Dat wij in de financiële problemen zijn geraakt is begonnen bij het moment dat ik werd goedgekeurd en werk moest zoeken, ons inkomen wed meteen een stuk lager, doordat de ww lager was dan ik daarvoor kreeg. Zelfs een reïntegratie-arts (ze was tenminste betrokken bij het reïntegratiebureau) vond ook dat ze me daarmee wel erg voor de leeuwen hadden gegooid. Het heeft 9 jaar geduurd voor ik bij een werkgever terechtkwam die mij alle kansen heeft geboden om te wennen en te laten zien wat ik kan. Het heeft zo moeten zijn denk ik dan maar.
Toen ik in de WAO kwam werden mij min of meer gouden bergen beloofd: meid, je hoeft je daarna nooit meer zorgen te maken. Dat regelen we voor je. Het heeft er een tijdlang naar uitgezien dat ze gelijk hadden, maar toen veranderde het politieke klimaat rond de wao. Het was niet langer geaccepteerd dat iemand in de WAO zonder slag of stoot de rest van zijn leven gebruik zou mogen blijven maken van de uitkering. Ik was in die dagen best verontwaardigd over het kunstje wat ze mij geflikt hadden (zo zie je dat dan toch een beetje), maar sindsdien ben ik wel gaan accepteren dat het ook begrijpelijk is dat de tijd van de gouden bergen niet voort kon duren. Al die zorg is op den duur niet meer op te brengen. In dat licht bezien vind ik het realistisch om naast de WAO, de AOW, enz. ook andere voorzieningen te bekijken. Past de manier waarop ze worden uitgevoerd nog steeds bij de maatschappij van nu?

ano

ano

14-08-2009 om 01:34

Vervolg

kaaskopje....

ik ken het werk idd bij een callcenter van verhalen..ik weet als ik eerlijk ben niet precies wat het inhoud..ja mensen bellen..maar hoe of wat weet ik niet...ik ga er morgen eens over lezen..wie weet ligt daar een kans..

ik weet ook wel dat nasha het goed bedoelt zoals iedereen,maar zoals zij het bracht vond ik niet zo leuk..

emmawee
ik bedoel niet dat het per definitie makkelijker is maar het scheeld wel degelijk...en ook weet ik uit ervaring dat een partner hebben ook andere kanten heeft!!

ik heb inderdaad bergen verzet..nu nog een paar heuvels en ik ben er!!

Kari1

Kari1

14-08-2009 om 09:39

Kaaskopje

Ik vind dat je keurig uitlegt wat je bedoelt en wat mij betreft heb je een punt. Er is niks mis met af en toe eens herbezien of de regelingen zoals zijn ook zo moeten blijven of toe zijn aan herziening. Zoals een ANW die automatisch doorloopt tot het jongste kind 18 is. Daarmee zeg je echt niet dat degenen die gebruik maken van de bestaande regels uitvreters zijn of het niet nodig zouden hebben.
Je eigen situatie illustreert dat perfect. Uiteindelijk bleek ook jij te kunnen werken (de weg om daar te komen was lang en moeilijk, dat zou mensen liefst wél bespaard moeten blijven) en is WAO niet nodig. Was die herziening er niet geweest dan was de kans groot dat je nog steeds door de gemeenschap werd betaald. En naar wat ik van je begrijp draagt wel kunnen werken ook weer bij aan JOUW welzijn!
Kari

Kari1

Kari1

14-08-2009 om 09:52

Izar

Ook ik vind het helemaal niet gek dat er van een inkomen naast ANW veel terug moet naar de staatspot. Als iemand (weer) in staat is tot werken dan hoeft die staatsruif minder gevuld te zijn; dat kan dan overblijven voor degenen die (nog) niet kunnen werken. Dat weer kunnen werken is immers ontzettend individueel, voor de een is dat veel eerder dan de ander, afhankelijk van zeer veel factoren.
"het gevaarlijke van de ANW zoals die nu is opgezet dat het wachten tot je jongste kind 18 is het grote risico in zich heeft dat je kansen op de arbeidsmarkt minimaal zijn geworden."
Mja. Maar dat is dan toch niet veel anders dan voor de werkende moeders van zeg 20-25 jaar geleden. Toen waren er niet van die mooie kinderopvangregelingen, als je opvang nodig had dan regelde en betaalde je dat zelf. Ik ben in die tijd wel voor gek verklaard dat ik "werkte voor de kinderopvang, blijf toch lekker thuis, dan heb je evenveel te verteren." Ik heb het altijd gezien als een voor mij prettige manier van leven (werk is ook leuk, brengt je onder de mensen etc.) én als een investering in de toekomst. Nu pluk in daar de vruchten van.
Die toekomst-gerichte gedachte zou ook kunnen leven bij ANW-ers die al wat zouden kunnen werken maar dat niet doen omdat ze er "financieel niets mee opschieten".
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.