Manda Rijn
23-04-2009 om 09:04
Alles meteen moeten hebben iets van nu?
In de discussie rondom hoge hypotheken en starters die meteen alles willen hebben (nieuwe keuken, nieuwe meubels etc) merkte ik op dat je dan een bredere discussie moet starten over consumptiegedrag.
Ik zelf denk dat de maatschappij gewoon is veranderd, de starter van nu is een andere dan vroeger, de starterswoningen waren toen ook relatief goedkoper.
Daarnaast geloof ik wel direct dat mensen veel meer hebben en willen hebben dan een jaar of 30 geleden. Mijn ouders zijn begonnen op een flat, ze verhuurde 1 kamer om rond te komen. Ik moet er niet aan denken om een huurder op zolder te hebben bijvoorbeeld !
hier een duur huis, maar ik ben mijn hele volwassen leven al bezig de juiste (robuuste design verantwoorde) meubels bij elkaar te krijgen, wat niet lukt omdat er altijd wel iets belangrijker is op het moment dat er geld over is. Geen wii, geen dure vakanties. Wel een heel comfortabel leven, eten is duur bij ons.
Massi Nissa
24-04-2009 om 20:54
Ijsbakjes
Geen idee of boterbakjes snel stuk gaan, maar ijsbakken van 0,5 of 1 liter worden hier jarenlang gebruikt om bijvoorbeeld gesneden groente in te sorteren, babyprakjes in te vriezen enz. IJsbakken zijn vaatwasserproof. Ook handig: die ronde plastic bakken van Franse kwark. Het dekseltje gaat altijd als eerste stuk, maar dan dek ik het af met een schoteltje of wat huishoudfolie.
Dochter van bijna 2,5 krijgt hier geen peuterbed, veel te veel gedoe. Ze krijgt zo'n soort bankbed voor meidenkamers. Met anti-uitval-plankje. En wat betreft de was: daar zit inderdaad wat in, het is meer was, maar ik smokkel erg met de beddenwas. Ik doe vaak een schoon hoeslaken en een schoon kussensloop en pas een week later ook de dekbedhoes.
Hier veel spullen tweedehands (meestal doorgevertjes van familie). Dochter loopt voor 90% in krijgertjes, niemand die het ziet. Voor sommigen blijft dat doorgeven een bijsmaakje houden; een collega vroeg mij een keer zo ontzettend voorzichtig of ik misschien wat meisjeskleertjes van haar dochter wilde hebben, dat ik haar eerst niet begreep. Ze was zo omzichtig omdat ze had gemerkt dat sommige collega's beledigd waren als je vroeg of ze interesse hadden in tweedehands kleding of speelgoed.
Mijn herinneringen uit de jaren zeventig: iedereen leende van alles aan elkaar uit en gaf het aan elkaar door. Moeders maakten meer kleertjes zelf, oma's breiden zich suf, opa timmerde een schommel en een konijnenhok. Bjorn Borg ondergoed hoefde nog niet.
Groetjes
Massi
Manda Rijn
24-04-2009 om 21:00
Oh ja
goh misschien ga ik ze dan ook omspoelen en gebruiken, wel zo handig want dan kan dochter daarmee haar 'parfum in een bakje' en 'slakkenverzameling' in doen.
LouiseB
24-04-2009 om 21:05
Bamibakjes en ijsbakjes in de vriezer
Ja! Zo ging dat bij ons thuis ook. De broodzakken werden hergebruikt, de bamibakjes, boterbakjes etc. kregen een herbestemming. Ik gebruik ook puddingbakjes en de bakjes voor voorgesneden groenten voor de verfspullen, uitspoelbekertje voor het waterverven etc. Maar mijn moeder spant de kroon. Die gooit echt NIETS weg. Alles moet een herbestemming hebben. Vandaar het peuterbedje (of juniorbed) dat ze heeft staan, dat was van vrienden van haar die wel kunnen wegdoen, met als gevolg dat het huis van mijn ouders propvol staat. Af en toe gooien wij wat voor ze weg maar zelfs dat is moeizaam. Ooit is ze zelfs naar de kringloop gereden waar ik een tv kastje van mijn oma had heengebracht om het terug te halen. Gelukkig was het al verkocht!
Ik ben daar toch ook wel wat mee behept. Maar in plaats van de kringloop verkoop ik het op Marktplaats. Deze week weer zo'n 50 euro verdiend aan kleding van mijn dochter van afgelopen zomer. En ik heb zelf net een juniorbedje gekocht op Marktplaats. Inderdaad omdat de kamer van mijn dochter heel klein is. En deze paste bij haar babykamer, destijds nieuw gekocht als set, niks mis mee toch? En niet op afbetaling...... Als we wat willen hebben, dan sparen we daarvoor.
Een auto had ik niet voor mijn 30e, maar nu heb ik gespaard en dan wil ik ook een mooie en veilige. Daar heb ik dus geld voor over. Een nieuwe tv vind ik niet nodig, we hebben dus ook geen flatscreen, ook geen dvd speler, geen spelcomputer, geen DS, niets van dat alles. Een lening afsluiten voor een auto zou ik niet doen, maar ik kan me voorstellen dat als je voor je eerste baan een auto nodig hebt dat je dat wel doet.
Toch blijf ik ervan overtuigd dat je kinderen best financieel wijs kunt maken. Het voorbeeld van de puber met het tweepersoonsbed hierboven is daar het levende bewijs van. Je bent als ouders verantwoordelijk voor het bewust maken van je kinderen zodat ze niet afstevenen op hoge schulden en alle problemen van dien.
Genista
24-04-2009 om 21:14
Campingboter
Vroeger gebruikten wij ook jarenlang de lege blikken van campingboter om bijvoorbeeld potloden in te bewaren. Helaas kan dat nu niet meer, met die scherpe randen, maar wij vonden ze ideaal.
Manda Rijn
24-04-2009 om 21:25
Wordt er vaker wat gegeven?
vraag mij ook opeens af of dat ook veranderd is, zijn er meer kadomomenten ?
Ik kan namelijk helemaal niet herinneren dat ik ooit iets voor mijn a diploma heb gehad, ik kreeg zo'n tegeltje met A-diploma erop en dat was iets om in je kamer aan je muur te hangen, geweldig dus.
En toen had je ook nog niet die AH acties waarbij ze elke week een poppenkastpop krijgen (die hier allemaal in de zak voor polen zijn gegaan).
Ik ben iig de frequentie kadootjes aan het terugbrengen, al kost mij zelf wat moeite (er is zoveel leuks te koop) maar mijn dochter wordt er 'leuker' van als ze niet zoveel en zovaak wat krijgt.
Vic
24-04-2009 om 21:28
Typisch van vroeger
Je ziet het bijna nooit meer, van die vormpjes van leer o.i.d. die je vroeger op de versleten knieën van je broeken kreeg. Echt jaren '70.
En hoe wij aan het eind van de maand heel vaak macaroni met ui, smac en tomatenpuree aten, jeugdsentiment maar ik vind het nog vies als ik er aan denk (sorry, je mag eigenlijk niet zeggen dat eten vies is). Mijn kinderen eten hun macaroni zonder saus, dat is pas goedkoop
Kaaskopje
24-04-2009 om 22:06
Liora, het voordeel van een peuterbed
is niet alleen het handzame maatje, daar zou ik het overigens niet voor doen, maar vooral ook dat een peuter geen bed van 90 bij 200 cm hoeft op te warmen met zijn voor dat bed te kleine lijf. Oplossing voor een eenpersoonsbed is om niet het hele bed te gebruiken maar een deel onder zijn voeten vol te leggen met knuffels en zo. Ook gezellig hoor. Ik had er vroeger het geld niet voor over. Mijn dochter kreeg gelijk een halfhoogslaper toen ze 3 was en mijn jongste kreeg een bed van oma, een gebruikt bed. Ze slapen nog steeds in die bedden, vooral mijn oudste dochter heeft hoognodig een nieuw bed nodig. De halfhoogslaper heeft al een poosje zijn beste tijd gehad.
Manda Rijn
24-04-2009 om 22:25
Ik heb zo'n mooi ledikantje van sinilind
gekregen, dat stond op haar zolder toen ze haar huis kocht, een jaren 50 ledikantje waar volgens mij nog nooit lang een kind in heeft gelegen.
ik vind kindermeubeltjes 2e hands van marktplaats meestal veel mooier, mooier hout met mooiere details en meer vakmanschap etc.
Vic
24-04-2009 om 22:37
Stoeltje
Zo heb ik een jaren '50 kleuterstoeltje gekocht bij de Schalm (kringloopwinkel). Zo leuk, en maar 3 euro! Mijn kinderstoel kwam daar destijds ook vandaan. Dat was zo'n model waar je een po onder kon hangen.
Tijgeroog
24-04-2009 om 22:39
Ander voordeel van peuterbedje
Zoonlief klom met 14 maanden uit z'n ledikant. En we konden er helaas geen spijltjes uit halen. Met een maand of 18 durfden we het echt niet meer aan en is hij naar het peuterbed overgegaan. Een gewoon bed, ook met uitvalbeveiliging, vond ik toen nog niet geschikt, omdat dat niet helemaal afgeschermd is. Bovendien hadden we toen al een gewoon bed voor 'm gekocht (een halfhoogslaper voor een zeer aantrekkelijke prijs), dus een 2e gewoon bed voor 'm kopen (terwijl het peuterbed al in de familie was, er moest alleen nog een neefje uitgejaagd worden) vonden we overdreven.
Kaaskopje
24-04-2009 om 22:55
Kamertje van 2 bij 2
De indeling zoals Vic beschrijft hebben wij ook. Ons huis is nogal oneconomisch ingedeeld. Een kamer van 5 x een kleine 4 meter, 3 x 3 en 2 x 2. In het kamertje van 2 x 2 heeft mijn jongste dochter als baby gelegen en later, nadat ze een paar jaar een kamer had gedeeld met haar zus, is ze er weer in teruggekeerd. Het was voor een tijdje goed te doen, maar voor een kind in de puberteit is het wel erg klein hoor. Dat kamertje heeft ook als nadeel dat het dak schuin is, dus er blijft niet zo veel over voor een hoger bed of een kast. Tja, dus wat doe je dan... je zet er een tweepersoonsbed in zodat er een veredelde bedstee onstaat waar ook nog een boekenkast in past,hihi.
In dat kamertje past op zich nog best veel hoor. Haar bed stond onder het schuine dak. Ernaast een kastje, daarnaast een bureautje en naast het voeteneind stond haar kledingkast. In het midden kón ze op de grond zitten of een paar stapjes doen en dat was het. Als babykamer was het buitengewoon geschikt.
Tirza G.
24-04-2009 om 23:16
Wat kun je níet met boterbakjes
Goh. Je hebt al vele tips gekregen, wat kun je eigenlijk níet met boterbakjes. Ik heb me ook altijd suf gespaard voor school enzo. Mijn schoonmoeder heeft jarenlang maaltijden betrokken van TafeltjeDekje, die kwamen in van die plastic drievaks-bord-bakken. Die waste ze braaf om en die waren voor de achterkleinkinderen op het strand. En op de camping. Hándig.
Tirza
Kaaskopje
25-04-2009 om 00:28
Kliekjes en bakjes
Ik kan het niet helpen maar ik ben een verstokte hamsteraar. Ik kan geen eten weggooien als er nog een bord van over is. Ik heb tegenwoordig de handige uitlaatklep genaamd werkmaaltijd. Wat over is gaat de vriezer in voor als ik op het werk moet eten. Maar daarnaast gaat het dus toch wel eens mis. Dan staat mijn bakje eten dat-iemand-vast-nog-wel-een-keer-opeet opeens te lang in de koelkast en moet het alsnog de groene bak in.
Op het gebied van bakjes en doosjes moet ik me ook heel erg inhouden. Een plastic bak is pas nutteloos als er scheuren in zitten. Een ijsbak kun je gebruiken om zakjes saus of kruiden in te bewaren. Een bakje van de chinees kan heel goed een paar keer mee naar het werk. Een potje van ochtendcreme, daar kunnen spelden in of punaises of paperclips... enz. Ik heb niet veel van mijn moeder overgenomen, maar dit dus wel.
Petra Kappers
25-04-2009 om 07:47
Nog een keer peuterbed
Zo´n bed neemt niet zo veel plaats in (handig bij een klein kamertje). Overigens, IKEA heeft peuterbedden waar je een gewoon bed van kunt maken. Mijn klein uitgevallen jongste (bijna 8), heeft dat bed nog steeds in de halve peutermodus
liora
25-04-2009 om 11:31
Kadomomenten en keukens
Hoi,
Wij kregen vroeger wel vaak cadeautjes, zeker ook voor het zwemdiploma! Ik vind daar niks mis mee eerlijk gezegd.
Ik denk dat die nieuwe keukens en badkamers ook te maken hebben (hadden?) met de huizenmarkt. Je kon heel lang binnen een paar jaar je huis weer verkopen met winst, en een nieuwe keuken en badkamer maakten die winst nog groter. Terwijl ik denk dat in de jaren 70 je een huis kocht om er heel lang te wonen. En toen loste men de hypotheek ook nog af. En als er dan na vijftien jaar geld was voor een nieuwe keuken, werd die geplaatst.
Liora
Kaaskopje
25-04-2009 om 13:17
Toepasselijk cadeautje
Mijn dochters hebben iets gekregen voor het zwemmen wat betrekking had op het zwemmen. Duikspullen. Het kost niet veel en ze voelden zich ook door ons beloond en niet alleen door hun eigen prestatie. Als een kind zijn schooldiploma haalt wordt er ook vaak een cadeau gegeven. Bij ons thuis was dat ook al zo. Tenminste bij mij deden ze dat. Zo heb ik een schoudertas gekregen toen ik 15 was en een gitaar toen ik 17 was. In ons gezin was dat heel bijzonder omdat ze verder op cadeaugebied niet heel erg uit de band sprongen. ´
Iets geven na een prik of doktersbehandeling heb ik ook wel gedaan. Als we in het ziekenhuis waren mochten ze iets voor een paar euro uitzoeken in het winkeltje en/of we gingen iets drinken met iets lekkers erbij.
Manda Rijn
25-04-2009 om 22:01
Kapotte knieen in broeken
mijn moeder (die zuinig is dus/absurd zuinig was) heeft net op mijn verzoek de kapotte spijkerbroek van dochter weer bruikbaar gemaakt door er een korte (net boven de knie) broek van te maken. Ze was er in 2 minuten klaar mee en zo heeft dochter haar favoriete broek ook voor deze zomer. Scheelt mij weer die nieuwe spijkercapri die ze wou hebben.
inkie1979
26-04-2009 om 12:56
Margje
ik ben deze draad ana het lezen en ineesn moet ik hele erg lachen bij jou posting namelijkdit stukje:
"En de rest van de kinderen komt van Ikea. "
haal je die dan gewoon uit smalland??
Margriet*
27-04-2009 om 09:26
Emma2
"Wat ik een bijzonder gekke trend vind is dat er inderdaad bij een zwemdiploma een kado moet. Het diploma zelf is het kado toch? Je hebt het gehaald!"
Misschien geef jij tussendoor regelmatig kadootjes? Ik vind een zwemdiploma wel een van de eerste mijlpalen in een kinderleven van 5/6 jaar. De een geeft de ene keer een kadootje de ander weer dan. Eigenlijk voortbordurend op wat je eerder zegt... Ieder zijn meug.
Manda Rijn
27-04-2009 om 14:21
Zwemdiploma
ik zal heel erg blij zijn als dochter d'r A ooit haalt en ze krijgt dan vast ook wel een kadootje maar dat zal echt iets anders zijn dan een idioot duur playmobiel ding oid. Dat verbaast mij gewoon zo, dat al die dingen zo groots gevierd moeten worden.
Tijgeroog
27-04-2009 om 15:37
Zwemdiploma
Eens per jaar mogen onze kinderen "afzwemmen" voor het baby/peuter zwemmen (als het aan het zwembad zou liggen elk kwartaal) En ja, dan zijn er babies die een cadeautje krijgen omdat ze hun diploma gehaald hebben. De "eisen" voor het babyzwemmen zijn zo ongeveer dat ze zich door een ouder door het water moeten laten drijven...
Vic
27-04-2009 om 16:11
Zwemdiploma
Ik heb ooit eens in een overmoedige bui 100 euro geboden om mijn dochter over te halen onder water te zwemmen (dat deed ze niet). Toen ze jaren later eindelijk mocht afzwemmen heeft ze daar dus zeker een cadeautje voor gekregen (gaatjes in haar oren en oorbellen).
Mathilde
27-04-2009 om 17:22
Nee hoor
Dat alles willen hebben is niet iets van nu en ook niet alleen iets voor mensen met poen. Als student kwam ik voor het eerst bij mensen over de vloer die elke twee jaar een nieuw bankstel kochten en dat waren helemaal geen rijke mensen. Ik begreep daar niets van.
Mijn kids willen ook altijd alles meteen hebben, alhoewel de oudste inmiddels iets wijzer begint te worden (bijna zes). Een vakantie naar de tropen opende haar wel de ogen voor het feit dat niet iedereen het zo goed heeft als wij. Dat je schoenen aan hebt en dat er warm water uit de kraan komt en dat de regen niet op je kop valt, dat spreekt niet vanzelf. Volgend jaar gaan we oefenen met zakgeld, dan zal er ook wel het een en ander duidelijk worden.
Mathilde
Vonda
28-04-2009 om 00:04
Margje
'Wij zijn enorm van de recycle in onze familie.'
'En de rest van de kinderen komt van Ikea.'
Ik vind het ook best prima om dingen te recyclen, maar om je kinderen nou bij de IKEA te halen, nee, dat gaat mij nou net een stap te ver...
Vonda
Manda Rijn
28-04-2009 om 10:53
Ik snap dat wel
ik was zelf ook tot voor kort erg van het belonen en makkelijk met kadootjes maar het is mij afgelopen tijd tegen gaan staan, algemeen gezien het groot consumeren van allerlei spullen staat mij steeds meer tegen. Misschien ook wel omdat ik sinds de verhuizing heb gezien hoeveel troep we hadden, hoeveel er toch telkens weer weg kan. En ook nu ik zie dat ze vooral speelt op straat, met een plastic bakje waar ze steentjes in doet is ze veel langer zoet dan een gekocht prul.
Nee, ik heb het idee dat ik afgelopen 1,5 jaar veranderd ben. Ik ga geen duur speelgoed kopen als beloning voor een diploma, vast iets kleins (bikini oid), het diploma zelf is al fantastisch genoeg en de felicitaties en complimenten die gaan langer mee. Ik zit straks dus niet met een gigantische doos van intertoys langs de kant, bah nee.
Zo'n boeketje snoep is super leuk !!
Tirza G.
28-04-2009 om 11:33
Of gewoon
Zo'n prachtig rond plastic ding met een A erop om op je bikini te naaien. Die bestaan nog steeds
Tirza
tonny
28-04-2009 om 13:54
Zwemdiploma en cadeautje!
maar dan wel voor de ouders die geduldig week in week uit in zo'n broeiierig bad hebben gezeten, geduldig al dat kleffe zwemspul hebben uitgetrokken, kind afgedroogd, aangekleed. Die al die tijd geduldig tijd hebben uitgetrokken om ook als het totaal niet schikte in dat zwembad te gaan zitten.
Nee, als er íemand een cadeautje verdient, dan de ouders! De kinderen hebben hun beloning al, dat diploma.
Tonny
(Zelf erg lui! beslist geen cadeau verdiend: alle kinderen haalden hun diploma's bij schoolzwemles; de ijverigste drie, de sloomste eentje...)
Manda Rijn
28-04-2009 om 15:21
Pfff 5 jaar
ik moet er niet aan denken om nog jaren in dat bad te zitten, gelukkig mag je hier maar 1x per maand kijken. Ze is nu een flink jaar bezig, ik verwacht dat het nog wel een jaar duurt voordat ze het dan eindelijk heeft... argh. Er schijnt een vriendinnetje in de klas te zitten die nog 6 moet worden en die heeft nu C al, is het talent ?
Maylise
28-04-2009 om 17:34
Wel cadeautjes soms
Voor sommige dingen zoals een zwemdiploma vind ik het wel leuk om een cadeautje te geven. Niet dat het nodig is natuurlijk maar ik vind het wel leuk om iets te geven ter verhoging van de feestvreugde. De zwemles was niet een enorm drama maar ik heb voor mijn gevoel toch best veel uren dit dat zwembad doorgebracht en was echt blij toen we er vanaf waren. Ik vond dus inderdaad ook wel dat ik zelf een cadeau had verdiend. Overigens omdat het een drama dreigde te worden heb ik mijn jongste zoon trouwens een diploma oude stijl laten houden want anders waren we nog bezig denk ik.
In elk geval best een feeststemming toen we er vanaf waren. Ze kregen van mij wel een cadeautje. Daarnaast gingen we ook bij de MacDonalds/Pannenkoekenhuis ed. eten. Cadeautje was niet persé iets heel groots. Ik heb zelf cadeautjes gegeven die een beetje met water/zwemmen te maken hadden zoals een snorkelsetje, een opblaasboot, barbie in badpak bijvoorbeeld.
Bloemen zouden mijn kinderen niet heel enthousiast over zijn geweest op die leeftijd. Daar zagen ze nog niet echt de waarde van in. Dus persoonlijk zou ik dan liever een kleinigheidje geven ipv bloemen.
Voor iets als de avondvierdaagse geef ik geen cadeautjes. de avondvierdaagse is namelijk een ontspannen activiteit en geen prestatie of iets wat moet van mij. Snoep en bloemen zijn dan meer dan leuk genoeg. Ik geef ze met de avondvierdaagse altijd een zak snoep mee die ze kunnen uitdelen en dan de laatste avond krijgen ze bloemen of een snoepketting of zo.
Natuurlijk is het allemaal niet nodig maar ik vind het gewoon leuk om met bepaalde gelegenheden een cadeautje te geven en ze wat extra te verwennen.
Maylise