Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
vlinder72

vlinder72

08-10-2010 om 22:46

Actie schoenendoos

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm tja

Onze school deed ook altijd mee. Schoenendoos op school versieren, mee naar huis om te vullen en weer op school inleveren. Ik herken de discussies hier van voorgaande jaren, en ben zelf ook allengs minder enthousiast geworden. Maar a la, als schoolproject zie ik ook nog wel nut in het geknutsel en dozen vullen voor een kind dat minder bedeeld is. Dit jaar doet school weer mee. Kind krijgt een brief mee naar huis met instructies en red je er maar mee. School fungeert alleen als inzamelpunt. Voor mij net de druppel om dit jaar eens niet mee te doen.

En...

even afgezien van het punt van efficiency, word ik net als IngridT wat kriegel van dat school min of meer bepaald waar ons goede doelen geld naar toe gaat.

fladder

fladder

21-10-2010 om 15:54

Ingridt

Die emotionele manipulatie, daar zou ik ook van gruwen!

Wat de Action- en Wibraspullen betreft: die zijn hier in huis ook ruim aanwezig .

Maar hoewel ik er zelf verder anders over denk, begrijp ik jouw standpunt wel.

Bastet

Bastet

21-10-2010 om 15:57

Oh tuurlijk

Ik denk dat iedereen die geven wil,een goed doel kiest waar hij/zij zich goed bij voelt,wat je aanspreekt.En er zijn goede doelen die kennelijk soms een enorme aversie oproepen,dat blijkt hier wel.Maar als ik dan de posting van Dirksmama lees,neem ik dat wel mee in mijn oordeel.
Ik persoonlijk steun liever andere goede doelen,maar een keer een doos vullen vind ik ook geen probleem.Het een sluit het andere niet uit,wat mij betreft.

fladder

fladder

21-10-2010 om 15:59

Schattigheidsgehalte

Ik weet niet of dat onder "gun zo'n kind ook eens iets leuks" valt, de term "schattigheidsgehalte", maar als mijn kinderen lol beleven van zoiets mafs als een welpie, waarom een ander kind dan niet? Ongeacht of die nou in Almere, Boerenkoolstronkeradeel, New York of de Afrikaanse bushbush woont.

Niks schattigs of mijn eigen goedgeefse ego strelen of whatever. Gewoon, een kind een leuk moment bezorgen met iets dat totaal nutteloos is. Maar wel Leuk.

Leuk moet mogen! Hoewel ik zelf ook héél erg de griebels zou krijgen van de bemoeizucht van school, kom op hé, ik bepaal nog altijd zélf wat en hoeveel ik geef! Valt bij mij onder het hoofdstuk "broodtrommeltje loeren"! Blergh!

Fladder (ot)

Broodtrommelgluurders. Net zoiets als tandenborsteltellers zeker?

Groeten,

Temet

Ingridt

Met name die emotionele chantage zou mij ook danig tegenstaan en wellicht een reden zijn om niet meer mee te doen. Die druk voelen we hier dus helemaal niet. En wat Fladder zegt, vind ik ook: als mijn kinderen helemaal dol zijn met die wuppies of beessies, waarom mogen die Afrikaanse of Aziatische kinderen dat dan niet zijn? Vorig jaar hebben mijn kinders er een dingetje in gestopt dat uit van die chocolade-surprise-eieren kwam. Zorgvuldig weer uit elkaar gehaald en met instructiebriefje er weer bij. Daar hadden ze zelf tenslotte ook heel lang plezier mee gehad (en dat klopt - het ding in kwestie was 2 jaar oud). Moet ik dat dan genant vinden, met als gevolg dat dat kind ver weg dan helemaal niets krijgt?

fladder

fladder

21-10-2010 om 16:23

Temet

Nee, die controleren of je niet een man teveel in huis hebben
Broodtrommelcontroleerders zijn de onderwijskrachten die meedelen dat ijsthee wel in een pakje mag, maar niet in een flesje, want dan is het opeens limonade Of dat de gezonde boterham taboe is, maar een mueslireep of kapiteinkoek niet
Da's mijn allergiepuntje, ik geef het eerlijk toe

fladder

fladder

21-10-2010 om 16:26

Genista

Geweldig, het surprise-ei-beestje zelf weer in elkaar zetten! Dat lijkt me ook veel leuker dan een Politiek Correcte Educatiepakket met Absoluut-Niet-Wibra schriften en potloden..! Jouw kinderen snappen 'm...!

Rosase

Rosase

21-10-2010 om 16:37

Ik ga het doen!

Kan me inderdaad voorstellen dat het weerstand oproept als het via school en sociale druk gaat. Zo zou het niet moeten zijn. Maar dat staat wat mij betreft los van het doel en de vorm van deze actie.

Ik ga dus een doosje vullen samen met mijn kinderen en breng het naar een inzamelpunt hier in de buurt. Gewoon omdat ik het leuk vind en we hier genoeg hebben en dus best wel wat kunnen missen.

Zal best dat er efficiëntere acties zijn, maar dat is dan misschien voor een volgende keer. Nu kies ik voor deze. Lijkt me altijd nog beter dan helemaal niets doen.

elsje78

elsje78

21-10-2010 om 16:41

Voor het eerst

Ook die actie, want dochter is net 4...

Wat zit erin, schrift, opschrijfboekje, pennen, kleurpotloden, bal, shampoo, handdoek, tandenborstels en nog inderdaad wat kleine speeltjes van de action.
Dochter mooi versierd, en klaar.

Ik heb er geen moeite mee, meer moeite had ik zelf als kind met het leuren langs de deuren voor weer eens een sponsorloop...

Maar goed, het verzenden zou goedkoper kunnen, maar ik vind het idee van zo'n doos prima. Als ik lees wat er soms aan hulpverleningsgeld aan de strijkstok blijft hangen vind ik zo'n doos prima. is iig voor het kind zelf

groetjes

Ja, silone

Vorig jaar zouden ze bij ons op school ook de dozen versieren, maar omdat men op school te druk was met het Sinterklaasgebeuren (het was ergens in november) kregen we een extra briefje of we dat ook fijn thuis wilden doen met de kinderen, dat versieren. Alsof je thuis geen sinterklaas-stress hebt. Whaaah! En weg 'groepsgewijs op school bezig zijn met ontwikkelingssamenweking'. Nee, dat hielp ook al niet qua motivatie.

En toen ik ook nog ergens las dat die zo zorgvuldig samengestelde schoenendozen voor verzending nog ergens werden gecheckt & dat er mogelijk spulletjes werden overgeheveld om de dozen allemaal even leuk te maken toen zakte me de broek helemaal af. Dus als jouw doos 'te mooi' was wordt je verantwoorde stukje speelgoed omgeruild met de action-spullen van iemand anders. Nou ja. Please, hou dan op, en zamel geld in voor grootschalige inkopen & vraag de kinderen om een leuke tekening of brief voor 'erbij'!

Nah, genoeg. Ik ben blij dat voor zover ik het nu kan zien school dit jaar niet meedoet.

Ingrid

amk

amk

21-10-2010 om 17:11

Elsje

waarom versier je je dochter en niet die doos?

fladder

fladder

21-10-2010 om 17:14

Ingridt

Jouw Argh-gevoel begrijp ik nu helemaal!
Toch zonde... Ik kan me wel voorstellen dat er gecontroleerd wordt, om te checken of een lief maar onnozel kind niet uit liefde haar kippenpootje van gisteravond had willen doneren, maar voor de rest... Brrrrr...! Zo kan een leuk (weer dat woord) initiatief dus volkomen dood worden geslagen...

elsje78

elsje78

21-10-2010 om 18:04

Proest

Ja ze zag er prachtig uit, en toen moest de doos nog...

Maar even on topic, wij moeten de dozen stevig dichtmaken met sterk plakband, en op de buitenkant boy of girl zetten, dus ik neem aan dat er niet meer ingekeken wordt.

Ik heb er wel iets van de action in zitten, maar dan wel schriften ed. dus geen plastic troep
En verder dus ook toiletspullen en wat verantwoord speelgoed.

Ik hoop gewoon dat er ergens een kind blij mee zal zijn. En nogmaals, ik heb toen best veel gegeven voor de tsunami, en als ik dan op het nieuws hoor hoeveel van al het geld NIET bij slachtoffers is gekomen, dan wordt ik daar ook niet blij van. En dit is toch relatief nauwlijks werk? Kind verstiert de doos en ik stop er spulletjes in, uurtje in totaal en klaar...

fladder

fladder

21-10-2010 om 18:11

Elsje...

"Kind verstiert de doos..."

Dit was een tiepvaut, neem ik aan...?

Vic

Vic

21-10-2010 om 19:19

Oh wacht even

In de brief die ik van school heb gekregen staat dat er in de dozen gaan: tandpasta, tandenborstel, zeep, shampoo, pennen, schriften, speelgoed, etc. Is het dan de bedoeling dat je dat allemaal aanlevert? Ik had vorig jaar gewoon wat tubes tandpasta en stukken zeep gedaan. De dozen worden ook op school gevuld en we hoeven zelf geen doos mee te nemen. De portokosten worden hier (gedeeltelijk) betaald door het inzamelen van statiegeldflessen (halve keuken staat vol inmiddels

Toevallig

ben ik nu bezig met een actie voor onze klas, kleding en speelgoed inzamelen, dit wordt dan opgehaald door mijn vaste goede doel (gepensioneerd stel), zij hebben een lange adressenlijst van kindertehuizen en arme gezinnen in Polen en minstens 1 keer per maand wordt er met hun grote propvolle auto spullen langs al die adressen gereden. Fietsen, bedden, schoenen voor een heel kindertehuis maar dus ook dozen vol met 2e hands kinderkleding en speelgoed. Het leuke is dat dit stel nu ook heel bedreven is geworden in het opkopen van faillisements spullen en wat locale sponsers, vandaar dat ze dan een heel kindertehuis van goede schoenen kunnen voorzien die dan nog geen euro per paar hebben gekost.

Er worden ook wat foto's gemaakt die dan later op de website te zien zijn. Ze hebben ook een keer een tienermoederactie gedaan voor jonge moeders in hun regio, was ook een succes.

Dus de email gaat binnenkort naar alle ouders van onze klas, tussen sint maarten en sinterklaas kan alles bij mij ingeleverd worden, ik verwacht die hele auto van hun vol te kunnen maken. De juf is erg enthousiast en gaat toestemming vragen aan directie om er aandacht in de klas aan te besteden.

De ouders die ik tot nu toe hier over gesproken hebben zijn erg enthousiast, het kost geen geld, de kasten kunnen dan weer dicht en de kinderen leren een beetje terug geven zo tussen 11/11 en 5/12.

En ik zal er natuurlijk aan sturen op het doneren van goede, schone, complete en hele spullen.

elsje78

elsje78

21-10-2010 om 22:07

Nou ja

Ik ben lekker aan het typen haha verstiert...Dat valt nog wel mee

Ik ga morgen eens even zoeken hoe "onze" actie heet, want weet zeker dat de boel dicht moest...

Maar vinden

jullie nou dat ik met mijn eigen kleding/speelgoed actie tegenstrijdig ben en eventueel waarom ?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2010 om 00:41

Dat werd bij ons op school 1 of 2 keer gedaan

Bij onze basisschool kon je 1 of 2 keer per jaar kleren inleveren. Ik maakte daar dankbaar gebruik van. Of onze kleren nou bij het ene arme gezin komt of bij het andere dat maakt me niet zoveel uit.
Mijn ervaring is wel dat kinderen zich hier eigenlijk niet bij betrokken voelen. Hun kleren worden opgeruimd en er zijn andere kinderen die daar nog gebruik van maken, fijn voor ze. Maar meer ook niet. Zeker niet als ze er al aan gewend zijn dat oude kleren niet weggegooid worden maar in een zak voor een goed doel gestopt worden. De kinderen zélf actief bij iets betrekken, zo'n schoenendoos bijvoorbeeld, dat heeft in opvoedkundig opzicht meer effect, dan te kleine kleren opruimen.

Balletmama76

Balletmama76

22-10-2010 om 11:21

Onzere school doet er niet aan mee...

...maar ik zal veel liever met liefde zo'n schoenendoos willen vullen dan de 100ste "goede doelen actie" voor de kassa van de OR te spekken.

Want of er nu enkele plantenbakken meer of minder op het schoolplein staan, ik vind het nogal een luxe-probleem. Of er nieuwe speeltoestellen bij komen op het schoolplein.

Bij de schoenendoos-actie geef je tenminste nog iets leuks aan kinderen, die verder niks of nauwelijks iets hebben.

Onzere kinderen hier hebben het vergeleken met kinderen in bv Afrika erg goed.

Dus deze soort acties zal ik met liefde steunen, maar niet als er geld ingezamelt werd voor nieuwe plantenbakken op de schoolplein. Ik betaal braaf de ouderbijdrage, maar verder heeft school van mij geen geld te verwachten.

elsje78

elsje78

22-10-2010 om 11:22

Manda

ik vind het een topactie, je kent de mensen die het brengen, je weet waar het naar toe gaat, prima toch?
Ik vind alle moeite die mensen nemen om een ander te helpen goed. Het komt uit een goed hart!

mijn schoenendoos komt ook uit een goed hart, of die actie nou nuttig is of niet, het doel heb ik niet gekozen, de manier waarop ik er mee omga wel
(in mijn hoofd zie ik een meisje de doos openen en gewoon heel blij zijn met wat erin zit...)

groetjes

Heel eerlijk gezegd

...zat ik laatst te denken toen wij zelf met de actie op school begonnen: nu gaat er binnen een week een draadje starten op het forum. Want dat is namelijk nagenoeg elk jaar zo, over die schoenendoosactie. Het archief staat er vol mee
Ik vind het goed voor de bewustwording van de kinderen, ik vind het leuk, wij streven naar twee dozen per groep (1 jongen en 1 meisje) en wie wat mee wil nemen neemt wat mee en wie dat niet wil doet dat niet. Versieren doen we samen in de klas, we vragen ouders niet om geld, en klaar.
Dat ik met mijn kleutergroep inmiddels op 13 gevulde dozen zit, vind ik alleen maar leuk. Het leeft.
En nu heb ik toch weer herhaald wat ik elk jaar zeg haha

Het een sluit het ander niet uit

Als ik in Nederland ben en we hebben een dozenversiermiddag, dan heb ik altijd een tas vol met zeep, shampoo, tandenborstels etc bij me. Die krijg je namelijk nogal veel als je reist.
Die verdelen we eerlijk over alle dozen. En de organisatie doet er vaak ook nog wat bij.

Cadeautjes geven, geld en goederen inzamelen...het ene sluit het andere toch niet uit?

Voor je eigen kinderen doe je toch ook niet OF eten OF kleren OF een cadeautje?

Action

Had 2 jaar geleden knijpkatten.
Daarmee help je iemand die geen electriciteit heeft maar wel huiswerk moet doen best wel mee hoor. Ook al komt het van de Action.

joos

joos

23-10-2010 om 10:23

Dirksmama

dat is een goed idee, zou ik nooit aan gedacht hebben. Ga ik er volgend jaar ook in doen!

Nasha 1st

Nasha 1st

23-10-2010 om 12:06

Action-spullen

zijn helemaal niet zo verkeerd hoor! Vind dat er wel erg neerbuigend gedaan wordt...

Nasha 1st

Nasha 1st

23-10-2010 om 14:39

Pandia (ook ot)

JA! ik ook dus....hahahahah, voor zoon voor het VO ook heel wat ingeslagen! Zelfs de rekenmachine die hij moest hebben was daar te krijgen voor een prikkie!!! Volgend jaar krijgen we hier op het durp een vestiging van de Action, ik kijk er nu al naar uit!

Maylise

Maylise

24-10-2010 om 02:28

Ook

Ik ben ook meer van het Manda/Ingrid kamp. Leuk om nog eens bij een kamp te behoren. Maar dat terzijde.

Zoals ik al eerder heb geschreven gaat het mij helemaal niet omdat ik de kinderen daar geen barbie of voetbal gun. Graag zelfs. Ik gun ze dat meer dan ik dat de verwende mormeltjes hier in de buurt gun. En natuurlijk wil ik best barbies en voetballen kopen voor kinderen die het minder hebben.

Echter mijn kritiek op deze actie heeft puur te maken met dat ik echt denk dat het doel (kinderen een kerstcadeautje gunnen) op een meer efficiënte manier te bereiken is.

Wat Dirksmama schrijft over Coq Sportif voetballen is erg leuk maar mijn ervaring is ook dat de gemiddelde schoenendoos niet gevuld wordt met Coq Sportif voetballen maar met een zeeman bal. Nu is er niet zo veel mis met zeeman ballen behalve dan dat die dingen zo weer stuk zijn. Bovendien leert mijn ervaring mij dat juist dat soort goedkope generieke plastic spullen als van de Zeeman ook volop te verkrijgen zijn in de meeste derde wereld landen. Uiteraard ben ik niet overal geweest dus ik kan alleen maar spreken over de landen waar ik ervaring mee heb maar die ervaring leert mij dat het daar aan plastieken zooi ook meestal niet ontbreekt. Als we nou allemaal kwalitatief goede dure spullen gingen opsturen was het weer een ander verhaal.

Dat verhaal over wuppies en beesies vind ik ook wat bizar. Waarom vonden de kinderen hier die zooi zo leuk? Omdat ze het objectief leuke dingen vonden? Of puur vanwege de marketing en de verwamelwoede? Toch meer dat laatste want na dat dit soort acties zijn afgelopen verdwijnen die voorwerpen in 99% van de gevallen en is alle interesse vergeten. En ja ik zou het inderdaad genant vinden als mensen dat soort spullen gingen opsturen. Je kan wel zeggen dan heeft het kind er een week lol van gehad als het dan stuk gaat maar dat is toch wel wat pijnlijk. Heb je eindelijk speelgoed gaat het weer stuk. Stuur dan gewoon een echte barbie of iets dergelijks waarvan je weet dat het langer meegaat.

Natuurlijk is het heel aandoenlijk als een kind een speelgoedje waar hij heel dol op is in de doos pakt voor een kind ver weg. En dat is ook het enige wat ik echt goed vind aan deze actie. Dat het bepaalde dingen inzichtelijk maakt voor kinderen.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.