Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
vlinder72

vlinder72

08-10-2010 om 22:46

Actie schoenendoos

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

11-10-2010 om 12:47

Ik vind het niks

Ik vind het maar onin. Die dozen worden gevuld met goedkope rotzooi. Iemand wel eens pennen gehad van Action of Zeeman oid? Die gaan echt niet lang mee of schrijven op zijn minst beroerd. Leuk hoor, wordt een arm kind blij gemaakt met iets wat na enkele dagen al kapot is! Da's pas zielig! En wrs is al die rotzooi ook nog eens gemaakt mbv kinderarbeid.

En verder wat al geschreven is, zorg dan voor echt hulp, niet een doosje vol met prullaria, als het echt allemaal zo schrijnend is.

Kijk ik zelf

ben gewoon arm geboren, heb honger gehad en kwam met vlooien en slechte tandjes en ondervoed in NL.

Ik ben altijd gevoelig voor het kind wat dan die spullen krijgt. En ja ik geef zelf veel weg, gebruikte kleding, speelgoed etc. verhuisdozen vol gaan er weg, maar wel op een efficiente manier vind ik dus zonder lagen er tussen. En ook hier binnen NL.

Maylise

Maylise

11-10-2010 om 13:12

Zimbabwe

Zimbabwe is nu inderdaad net een van de weinige landen waar ter plaatse dingen moeilijk te krijgen zijn. Dat is dan ook net een van de uitzonderingen vanwege de politieke situatie en bijkomende problematiek. Echter in de meeste landen ook in Afrika kun je alles krijgen wat nodig is voor zo'n soort actie of anders wel in een buurland wat transportkosten ook weer goedkoper maakt.

Maylise

Transportkosten, ach

transport is toch ook werk? Bekijk het eens van die kant.

Hoeveel transport hebben onze dagelijkse consumptieartikelel achter de rug. Hoe was het ook al weer met die garnalen die aan de ene kant van Europa worden gevangen, aan de andere kant van Europa gepeld (goedkoper arbeidsloon) en weer heel ergens anders geconsumeerd? Ah joh, daar hebben we sowieso weinig kijk op.

Bij zo'n schoenendoos gaat het erom dat een kind hier iets leuks maakt en vult voor een kind daar. En natuurlijk niet met zooi, maar met dingen die je je eigen kind ook zou gunnen.

Of dat allemaal perfect aankomt, soms wel soms niet, denk ik. Net als met geld.
Als je het ter plekke aanschaft, al die spullen, wie zegt dat daar dan de juiste personen van profiteren en niet de plaatselijke maffia? De wereld zit zo ondoorzichtig in elkaar.

Maak leuk zo'n schoenendoos. Prima idee.

Flauw Manda, dat je zo melig doet over Pandia's dochter die in Afrika aan het werk was. Wacht maar tot Mandarijntje over een jaar of zestien, zeventien naar zo'n project gaat. Dan praat je wel anders.

Bastet

Bastet

11-10-2010 om 14:53

Wie zegt

maar wie zegt dat er alleen maar troep in zo'n doos wordt gestopt?
Ter plekke moet het maar te krijgen zijn,dat is lang niet overal het geval,of tegen woekerprijzen.Neem die schoolboeken die ik noemde.
En ja,ik vind het ook flauw om zo meewarig om te reageren op jongeren die hun vakantie besteden aan het helpen van een ander.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2010 om 15:01

Directe hulp

Familie van mijn man is momenteel onderweg naar een Afrikaans land. Een sponsoractie waar al heel wat geld mee is binnengehaald. Ze gaan dat geld ter plaatse overhandigen voor een onderwijsproject en zijn ook betrokken bij de uitvoering van dat project. Ik heb daar alle respect voor. Maar hoeveel mensen zijn in staat om zo direct te helpen?
Dat grote bedrijven afval dumpen in andere landen vind ik een zeer kwalijke zaak, maar ik vind dat je mensen die vanuit een goed hart spulletjes sturen daarmee niet kunt vergelijken. Het gaat hierbij niet om dumpen van onze troep, maar met de oprechte intentie om de mensen aldaar te verwennen.
Naast speelgoed lijken verzorgingsspullen mij inderdaad ook heel plezierig en dus leuk om te krijgen.

Bastet

ik reageer hier op "Een eigen tandenborstel, stuk zeep, een speeltje...daar zijn ze (helaas al) zielsgelukkig mee"

Ik heb het niet over gebruikte tandenborstels in die schoenendozen, al hoewel dat misschien ook wel voorkomt. Iig zijn de goedkope adgedankte speeltjes en kleding met gaten en vlekken wel dingen waarvan ik weet dat die gegeven worden en dat vind ik geen oprecht helpen.

Ik vind het wel zinnig om te discussieren of elke vorm van altruisme oprecht en efficient is.

Bastet

Bastet

11-10-2010 om 16:45

Manda

Ik vind het vreemd ervan uit te gaan dat men over het algemeen alleen vieze kapotte spullen zal geven.Ik zou die discussie die jij voorstelt ook zinnig vinden,maar twijfel geen seconde aan oprechtheid van kinderen in deze actie.

Bastet

als het over de oprechtheid van de kinderen gaat twijfel ik daar ook geen seconde aan. Ik denk niet dat het in het algemeen om vieze kapotte spullen gaat, dat heb ik niet gezegd, maar het komt wel veel voor onder het mom 'beter een kapot shirt geven want daar hebben ze daar ook wel wat aan' en dat zit mij niet lekker.

De boodschap van mij wordt nu wel de andere kant op gegooid, zit ik zelf niet zo op te wachten. Ik stel wel dat het zinnig is om kritisch te kijken naar wat men daadwerkelijk geeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2010 om 20:16

Beter kapot....

"het komt wel veel voor onder het mom 'beter een kapot shirt geven want daar hebben ze daar ook wel wat aan'"
Ik ken werkelijk niemand die zo redeneert.

bibi63

bibi63

11-10-2010 om 21:58

Doe dat tot groep 4 en dan iets anders

Hier inmiddels dochter in groep 8 en jawel WEER die schoenendoos. Ben het nu een beetje zat na 8 keer. Leuk initiatief, maar doe dat t/m groep 4 en verzin voor de hogere klassen weer iets anders voor een goed doel. PS: ik heb maar 1 kind, maar je zal toch jaarlijks voor 3 of 4 kinderen zo'n schoenendoos moeten volproppen en dat dan talloze jaren lang. Nee, stop ermee bij groep 5 en laat ze dan iets anders 'goeddoelerigs' doen.
Groetjes,
Bibi

Die kapotte shirts gaan heus niet naar afrika

die gaan naar de lorrenboer en via daar naar de garage als poetskatoen.

Alle tweedehandskleding wordt heel goed gesorteerd. Ze doen echt geen rotzooi in de verkoop (dat dan weer wel!) in een derdewereldland. Vorig jaar meen ik stond er een artikel in een of ander tijdschrift waarin men een roze damesbroek volgde op de reis door de tweedehands textielwereld. Leuk verhaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2010 om 00:47

Bibi

Ik kan me wel voorstellen dat het op een gegeven moment mooi geweest is, zeker met meer kinderen en als doos 8 aan de beurt is. Je zou op school kunnen voorstellen om in groep 7 en 8 iets anders te doen. Maar ik heb op OO regelmatig gemerkt dat sponsoracties of lotverkoop óók vervelend worden gevonden. Dus wat kun je kinderen van groep 7 en 8 dan wel laten doen?

Bastet

Bastet

12-10-2010 om 10:55

Alhier.....

Alhier worden er elk jaar kerstateliers gehouden,en de knutsels worden verkocht op de kerstavond van school.De bovenbouw heeft een extraatje; zij mogen achter een kraam verkopen,en vinden dat helemaal leuk.De opbrengst gaat elk jaar naar een goed doel.

bibi63

bibi63

13-10-2010 om 21:37

Kaaskopje

Wat misschien een idee zou zijn om de bovenbouw een soort fancy fair te laten doen. Bijv. op woensdagmiddag na school. Ze verkopen zelf gebakken koek/cake, een rommelkraampje voor de verkoop niet meer gebruikte boeken en speelgoed e.d., een bingo waar je voor 1 euro een kaart koopt en de prijsje dingen zijn die kinderen zelf inbrengen (spulletjes die je niet meer leuk vindt) enz. enz. En de opbrengst gaat dan natuurlijk naar een goed doel. Voordeel: het is fff weer wat anders dan die schoendoos en kinderen en school regelen het zelf, zonder dat ouders weer van alles moeten regelen en in de buidel moeten tasten. He, wat een goed idee van mezelf ...., nou ja volgend jaar zit ze op de middelbare, dus iemand anders op de bs mag het initiatief nemen.
Groetjes,
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2010 om 00:26

Bibi

Dat zou op scholen waar dit soort initiatieven nog niet zijn een goed idee zijn.

Bastet

Bastet

14-10-2010 om 18:52

Precies

Iets dergelijks gebeurt dus ook op die kerstavond,de knutsels,maar ook tweedehands kerstspullen,cake,broodjes en gluhwein worden er verkocht voor een goed doel.

mopperkont

mopperkont

15-10-2010 om 20:01

Bij ons op school is het wel of-of

"En wederom hebben we er dit jaar weer voor GEKOZEN om mee te doen aan de actie schoenmaatjes"
...en dus niet voor een echt goed doel. Dat gaat dus wel degelijk ten koste van de andere, volgens mij, betere, goede doelen. Voor de vervoerskosten van 1 doos kun je daar heel wat kinderen van een tandenborstel en schoolspullen voorzien. Denk je dat de mensen in Afrika dat niet weten?

Bah wat een stelletje negatievelingen zeg!

Wij wonen in Verweggistan. En we hebben hier dorpen vol met kinderen die in aanmerking zouden komen voor zo'n schoenendoos. Nou werkt Edukans hier niet, maar gelukkig hebben we de gelegenheid om elk jaar met de lokale Internationale School wel dingen te organiseren zoals het inzamelen van schoenen (zonder schoenen mag je niet naar school!), kleding, toiletartikelen, leermiddelen.

Op privébasis neem ik regelmatig dit ook soort cadeautjes mee. En ECHT je maakt er kinderen dolblij mee. Net dankzij bekenden zootje mooie bijelkaar gespaarde Super de Boerballen meegenomen. En ja, je kunt hier ook wel een bal kopen hoor. Maar een echte Coq'Sportifbal die helemaal uit Nederland komt (ze hebben het WK ook gezien) wordt als presentje net nog iets meer gewaardeerd.

Juist met die extraatjes maak je kinderen en mensen blij. Blijer dan met een school, een waterput of een vaccinatie. Dat hebben ze allemaal OOK nodig en ook dat komt er voor ze, maar juist het krijgen van een extraatje, iets dat niet alleen maar NUTTIG is.
Hulp is goed, maar waarom moet het nou alleen maar nuttig en functioneel zijn? Waarom mag het ook niet gewoon een keertje LEUK zijn? LEUK om te geven en LEUK om te krijgen. Waarom mag een Hollands kind wel een week blij zijn met een AH-wuppie en een Afrikaans kind niet?

Ik merk dat ik echt een beetje geïrriteerd raak over al die 'kritische' kanttekeningen bij de schoenendoosacties. Goh, ze zijn inefficiënter dan gireren, ze zijn niet 100% NUTTIG, en getsie zeg het kost je werk. So what? Je maakt er mensen aan twee kanten blij mee.

Als je hier met lokale mensen praat die zich bezighouden met de verdeling van gedoneerde goederen dan snappen ze het argument dat je met het geld dat het vervoer van die spullen kost meer spullen zou kunnen kopen niet eens trouwens, ik heb het wel eens gevraagd. Dat word je echt aangestaard van 'maar het is toch veel fijner om spullen te krijgen dan geld? En waar moeten de spullen anders naar toe?' Natuurlijk fondsen om nodige zaken aan te schaffen worden OOK gewaardeerd, maar zo'n calculerende instelling als

"Voor de vervoerskosten van 1 doos kun je daar heel wat kinderen van een tandenborstel en schoolspullen voorzien. Denk je dat de mensen in Afrika dat niet weten? "

merk ik bij mijn contacten hier en ook bij de contacten die in vroeger in Afrika had weinig begrip. Dat vindt men over het algemeen een erg onaardige manier van redeneren.

fladder

fladder

21-10-2010 om 11:37

Dirksmama!

Dit is me zo verschrikkelijk uit het hart gegrepen! Waarom mag het gewoon niet eens LEUK zijn? Waarom moet de Bemoeizuchtige Rijke Westerling bepalen dat Leuk pas op de laatste plaats komt, pas nadat de school is gebouwd, de put is geslagen etcetera?

Overigens merk ik dat ook in eigen land. Iemand met Weinig Geld of nog erger, Iemand Met Schulden hóórt niet Leuke Dingen te doen en te hebben. Eerst het Nuttige, en pas ergens achteraan misschien ook Iets Leuks.
En dit wordt vaak uitgesproken door mensen die zo gewend zijn aan Leuke Dingen dat ze geen flauw benul hebben hoe het moet zijn om te overleven zonder leuke dingen...

Ik heb eerder in dit topic al gezegd dat ik best wel eens zou willen meedoen als school zo'n initiatief ontplooit. En ik zou het volproppen met stomme goedkope speeltjes, Wuppies, Welpies en Besies. En misschien vallen die speeltjes na een week wel uit elkaar, maar zo'n kind heeft dan wel een week lol gehad. En lol, dat is iets dat die kinderen niet kennen. En misschien is een ontieglijk lullig speeltje niet half zo Nuttig als een tandenborstel met tandpasta, maar ik gun zo'n koter ook Leuk.

En eerlijk gezegd wordt er veel te weinig Leuk gegund...

Dirksmama, je verwoordt precies wat ik voel, al zeg je het wat rustiger. Jij voelt je een "beetje geïrriteerd", ik geef eerlijk toe dat dit soort geneuzel over efficiëntie en zo me rode vlekken in mijn nek geeft en een bloeddruk die Leuk noch Nuttig is.

Bastet

Bastet

21-10-2010 om 11:40

Dirksmama en fladder

Ik sluit me geheel bij jullie aan,mooi verwoord.
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2010 om 11:55

Ook helemaal eens

Inclusief de titel

joos

joos

21-10-2010 om 12:28

Yep

hier ook weer 2 mooie dozen ingeleverd. Mijn meiden blij met het resultaat dat ze hebben geknutseld. Jongste heeft er zelfs in het engels wat bijgeschreven, vond ze geweldig.

Totaal mee oneens

echt ik vind het zelfs op het genante af, het idee alleen al om kinderen in afrika een zak met wuppies te sturen.

gadverdamme.

fladder

fladder

21-10-2010 om 12:58

Manda

Waarom zou ik mijn kinderen wel blij mogen maken met wuppies en de kindertjes in donker Afrika niet? Wat is daar genant aan? Sorry, maar politiek correct bezig zijn heeft voor mij grenzen. En die grens ligt o.a. bij "gewoon omdat het leuk is en die kinderen er lol mee hebben", zelfs al is het plastic tinnef.

Ik hoor bij het manda-kamp.

Ik gun arme kinderen naast gezond eten, schoon drinkwater en een veilige plek om te wonen alle leuks van de wereld. Graag zelfs. Maar de manier waarop...whhhah!

Je stopt een schoenendoos vol met goedkope prullaria die hoogstwaarschijnlijk door arme, en waarschijnlijk uitgebuite kindertjes in een ver land onder beroerde omstandigheden zijn geproduceerd, en de halve wereld zijn overgestuurd om uiteindelijk in de lokale Action te belanden. Die doos stuur je dan wederom de halve wereld over naar (hopelijk niet dezelfde) arme kindertjes. En omdat onze school vorig jaar meedeed weet ik dat dat verzenden een absurde 5 hele euro's per doos kost!!!

En dan heb ik het nog niet over de manier waarop (onze) school eea aanpakte. Emotionele chantage van kinderen en ouders, want de dozen werden op school tentoongesteld, en er was een 'target' te halen, dus als je niet meedeed, was dat behoorlijk duidelijk. De semivrijwilligheid van de verzendkosten. Vroeg juf bij het inleveren van de doos waar de envelop was? Moest je expliciet melden dat je daar geen trek in had. Wel jammer hoor, moest stichting edu-dinges opdraaien voor die 5 euro transportkosten om die spulletjes ter waarde van wsch minder dan 5 euro wederom de halve wereld over te sturen.

Nee. Ik houd niet van charitatieve acties via school, en ik kan niet tegen zo'n gruwelijk oneconomische aanpak. Er moeten legio manieren zijn om voor laten we zeggen een kleine 10 euro (inhoud + verzenden) heel wat meer kinderen in een arm land blij te maken.

Ingrid

Bastet

Bastet

21-10-2010 om 14:16

Ingrid

Jij en ook anderen gaan ervan uit dat er prullaria ingestopt worden,en dat vraag ik me dus af.Naast bruikbare dingen zoals (nieuwe) tandenborstels en pasta enzo,heb ik op school ook prima spullen erin zien verdwijnen,echt geen prullen.Dus dat vooroordeel wil ik toch weerleggen.

Bastet,

De gemiddelde hoogopgeleide, milieubewuste, ontwikkelingsgezinde OOl ouder zal vast goed nadenken over de inhoud van zo'n doos. Maar op het school vorig jaar heb ik genoeg gehoord en gezien om te weten dat de Action & Wibra huis-leverancier waren voor dozen-spullen.

Maar los van de kwaliteit van de inhoud: voor mij weegt het 'schattigheidsgehalte' van zo'n actie niet op tegen het feit dat je echt vreselijk geld aan het verkwisten bent. Je kunt minimaal het dubbele aantal kinderen blij maken voor hetzelfde geld als je het wat minder kneuterig aanpakt.

En dan zit ik ook nog steeds met mijn aversie tegen de combinatie school / goede doelen. In dit specifieke geval ook nog eens een aardige financiele aderlating trouwens voor gezinnen met meerdere kinderen op school. 3 dozen inclusief transport-bijdrage is toch zeker 30 euro. En dat is dan op zijn actions. Vind ik nogal wat hoor, om dat min of meer te verwachten van mensen.

nee, ik blijf anti.

Ik sta er wat dubbel in

Ja, het is erg leuk voor die kinderen om zo'n doos te krijgen, een ongeëvenaarde ervaring. En ja, Ingrid en Manda ea, het is een inefficiënte manier van doen. En Ingrid, de emotionele chantage waar jij van rept, staat mij ook tegen - ik ben erg blij dat ze dat bij ons op school niet doen.
Toch neig ik naar wel doen en we doen ook vrijwel ieder jaar weer mee. Niet vanwege het schattigheidsgehalte van de actie, wel onder meer vanwege het persoonlijke karakter ervan. En je mag van mij best het inefficiënte aanstippen, maar wie steekt het geld dat hij/zij uitspaart door niet mee te doen, dan in een wél efficiënte actie om de "arme kindertjes ver weg" te helpen? Ik niet - en dat is een reden om mee te doen.

Nou, genista,

Ik heb dat dus vorig jaar uitgelegd aan de kinderen, en wij hebben in onderling overleg die 30 euro overgemaakt aan een goed doel waarvan we hopen dat ze het geld iets efficienter besteden. En dat vond ik al heel fideel eigenlijk, want we ondersteunen sowieso al het een en ander aan goede doelen. En ik vind niet dat school iets te maken heeft met ons charitatieve 'budget'

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.