Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
duifje

duifje

28-10-2010 om 22:14

Actie bezuinigingen kinderopvang-groen-links

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosase

Rosase

04-11-2010 om 23:27

Ja dat is het

Zonder visie. En zomaar opeens honderden euro's gekort worden. Ik vind ook dat daar wat makkelijk over gedacht wordt, door deze en gene.
Ik denk als "ze" dit met de hra zouden doen dat het land dan echt op zijn kop zou gaan staan.

Bezuinigen okee. Maar dan wel met beleid.

Zonder visie

De huidige regelingen laten voortbestaan is ook zonder visie. je kunt er zeker van zijn dat de prijzen omhoog gaan 9wachtlijsten, roep om kwaliteit etc. en dat diezelfde ouders dan ook weer druk gaan uitoefenen om meer subsidie te krijgen. De enige die dat goed doorheeft zijn de durfinveteerders: daar is big money te verdienen. Met de welwillende medewerking van ouders die pushen.

Ik deel dat alles zonder visie gaat. Kleurloos roepen om meer kwaliteit en meer geld, zonder dat er verder wordt nagedacht over de verhoudingen, de proporties en de draagkracht van mensen. En dan gaat het alleen nog maar om 'opvang', wat op zichzelf al zo kleurloos is als je maar kunt bedenken.

Ik pleit al veel langer voor combinatiemogelijkheden van 'opvang' en maatschappelijke sectoren zoals sport en cultuur. De bibliotheek en de muziekschool mogelijkheden bieden om aan 'kinderopvang' te doen, dan mogen de bedragen op 6,10 euro per uur blijven staan. Je subsidieert dan twee zaken met één klap geld plus dat jee n bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen op het gebied van sport en cultuur (dus eigenlijk drie klappen, alle gezeur over te dikke kinderen etc. ben je ook kwijt). Soms gebeurt het al, maar dat is nog sporadisch en afhankelijk van particulier initiatief. Wat daarvoor moet veranderen zijn vooral regels. En dan niet meer regels, maar vooral minder regels, meer flexibiliteit, meer zeggenschap voor ouders, meer aanbod en stimulering van kinderen etc. Iedereen die dat wil kan zich aandienen als aanbieder (ook de boer tegenover de school), er zijn minimale eisen (en niet de verhoogde maximale kwaliteitseisen0 en ouders kiezen zelf. Dus als iemand slechte kwaliteit levert dan krijgt die persoon vanzelf geen kinderen. Eén van die minimale eisen is dat bij naschools aanbod de aanbieder een plan moet hebben voor het ophalen van kinderen van school. Paard en wagen mag ook. De aanbieders worden dan zo divers, dat daar voor een durfinvesteerder geen brood in te verdienen is. Ouders hoeven niet meer te racen tussen school, zwemles en hockey (met nog verwijten daarover op de koop toe), kinderen kunnen uitdagingen aangaan die bij hen passen (sterrenkunde bij de plaatselijke vereniging, in samenwerking met ontwikkelde nerds).
Kortom: maatschappelijke initiatieven, creatieve ideeën, aanbod waar ouders zelf over beslissen en 'opvang' die een echte meerwaarde biedt.
Het centrum voor jeugd en gezin mag eventueel dienen als registratiekantoor: wie vraagt, wie biedt aan, lijstjes doorgeven en urenoverzichten maken voor de belastingdienst.

Kom op, word eens wakker, doe eens wat, in plaats van gapend in het gekwalificeerde en gesubsidieerde bed van de professionele organisaties blijven liggen, waar anderen ook nog eens slapend rijk van worden.

Tsjor

Kinderopvang en bevolkingspolitiek

In Trouw van afgelopen zaterdag een artikel van Ankersmit over het boek van Sarazzin dat in Duitsland veel ophef heeft veroorzaakt. Een van de punten uit dat boek: allochtonen krijgen meer kinderen, meer allochtonen leven van een uitkering en hebben minder toegang tot werk, benutten onderwijs minder.

Hoe verhoudt zich dat met de stellingen van Mirjam over kinderopvang en de vragen die ouders hier zich stellen over een eventuele derde en de kosten daarvan?

Als 'de rijken' het meest profiteren van de subsidies voor kinderopvang zijn het toch diezelfde 'rijken' die zich zorgen maken over de kosten van kinderen.

Of 'de armen' krijgen meer kinderen, omdat zij toch niet gaan werken, omdat kinderopvang voor hen toch te duur is.

Of is er geen verband?

Tsjor

Nu even zo

Nu even zo

07-11-2010 om 16:13

Zitten rekenen

Ik vond de theorie van Mirjam wel interessant, ik weet niet of het klopt, maar ik heb zitten rekenen:

KDV
Ik heb betaald 981.57 uur p/j = 5862.34 euro
Ik heb gebruikt: 568.73 uur (ik gebruik geen 11 uur en vakanties eraf)
Verschil: 412.84 uur = 2465.65 euro teveel betaald

GOB
Ik heb betaald 200 uur p/j
Aan gastouder 1197 euro
Aan GOB 588 euro

Ik heb 769 uur opvang nodig p/j voor 1 kind
Kosten minimumloner: 4652.45 euro p/j (6.05 euro p/u)

Als ik de uren die ik teveel betaal bij het KDV optel bij de kosten van het GOB (want niet nodig bij oppass aan huis) = 2465.65 + 588 = 3053.65 euro per jaar wat ik te veel betaal.

Nu betaal ik 1971.85 euro p/j zelf aan de opvang na aftrek van toeslag.

3053.65 + 1971.85 = 5025.50 euro p/j (= bedrag teveel opvang + bedrag wat ik nu elk jaar al zelf betaal)

Dan is opvang aan huis voor 1 kind al goedkoper? Of reken ik niet goed?

groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.