Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Fransien

Fransien

17-01-2010 om 20:02

Aanspreken van kinderen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wolkje

Wolkje

23-01-2010 om 19:25

Puck

Zal het niet zo zijn, dat het op de bso van jouw kinderen niet mag, omdat het een werkafspraak is? Of is er een wettelijk kader wat het verbied? Zodat het voor iedereen geldt.
Ik wil dit echt heel erg graag weten. Weet jij meer?

Puck

Puck

23-01-2010 om 20:08

Wolkje en dees

Nee, over wettelijk kader weet ik niets, dt heb ik eerder tegen Pelle ook al gezegd. Maar Lara10 weet er wel meer van volgens mij. En ook ik zou dat wel eens willen weten. Maar het feit dat hierboven iemand aangeklaagd is voor het vasthouden van een kind lijkt toch enigzins te suggereren dat er wel degelijk iets van een wettelijk kader is. Anders zou er geen grond zijn voor een aanklacht en dus ook niet voor een schikking zoals dat gebeurd is.

Wolkje

Wolkje

23-01-2010 om 20:14

Google

Ik heb even zitten googlen. Ik heb niet zoveel verstand van juridische zaken, ik snap er het volgende van:
Je mag iemand vastpakken, als je hem op heterdaad betrapt bij het begaan van een overtreding (winkeldiefstal, bijv.) dan mag je gepast geweld gebruiken, tot de politie komt. Dat heet aanhouden, een burgerarrest. Dus ik denk dat je in alle andere gevallen, waarbij je de politie niet van plan bent te bellen, iemand niet mag vastpakken. Het is namelijk een vorm van vrijheidsberoving.
In het geval van agressieve kinderen, geldt voor zover ik begrijp, hetzelfde als bij alle zelfverdediging. Je mag afweren, iemand wegduwen, maar het moet gepast geweld zijn.
In het voorbeeld van dit draadje, zou je het kind wel vast kunnen pakken en uit de bak met kinderen kunnen verwijderen. Dat is gepast, want de kleine kinderen zijn in gevaar. Maar je moet het dan loslaten en mag het niet meetrekken naar zijn moeder toe. De situatie onderbreken dus, meer niet.

Ik raad iedereen trouwens af om aan oren van kinderen te trekken. Als het kind buisjes heeft, kunnen die er uitgaan. Ik ken iemand waar dat bij gebeurd is!

Mensen willen in dit soort situaties natuurlijk graag hun gelijk halen, maar die emotie kun je er volgens mij beter uit laten. (makkelijker gezegd dan gedaan)

Wolkje

Wolkje

23-01-2010 om 20:19

Enne, die off topic juf

Ik zou graag zien dat ze wordt ontslagen, maar ik heb ervoor gezorgd dat mijn kinderen niet meer in haar klas komen. Verdere actie ondernemen kost mij denk ik meer gemoedsrust dan dat het mij oplevert.
Als ze nu opnieuw van die geintjes uithaalt, sta ik in ieder geval wel steviger in mijn schoenen.
Weer wat geleerd van OOL!

Wat ik doe als juf op mijn plein

zo'n vechtersbaas op mijn schoolplein wel zeker bij zijn arm pakken. Geen gevecht op mijn plein, klaar. Als ze elkaar aan het slaan en schoppen zijn, trek ik ze meteen uit elkaar, ik ga echt niet eerst een heel gesprek aan en ik maak me zéker niet druk over boze ouders of rechtzaken.

Maar hallo zeg

Je trekt een kind niet aan zijn oor dat gaat echt te ver en is ook niet nodig.
Als je bij zijn oor kan, kun je ook bij zijn arm.

Wolkje

Wolkje

23-01-2010 om 22:37

Geerke

Maar ik hoop dat je die kinderen, als ze gestopt zijn met hun agressieve gedrag, gelijk weer los laat.
Dat begreep ik tenminste van mijn amateuristische gezoek. Je mag iemand die zich agressief gedraagt wel stoppen, met gepast geweld (bij de arm pakken vind ik gepast, aan het oor trekken absoluut niet). Maar je mag hem niet de hele tijd vast blijven houden. Tenzij je een overtreding constateert en van plan bent de politie erbij te halen...
De leerkracht die ik bedoel, pakt alle kinderen (en ouders blijkbaar) die ze vermanend toe wil spreken vast bij de arm in een harde greep. Er is dan geen sprake van agressie van de kant van het kind. Ach, het is gewoon een naar mens, laat ik maar ophouden over mijn frustratie....

Welk wetje?

Pelle, ik heb niet de hele draad gelezen, maar dit soort kwesties zijn typisch een zaak tussen burgers.
Er bestaat geen 'vastpakpolitie' net zoals er geen 'sla-politie' bestaat. Of bepaald gedrag strafbaar is moet in zaken tussen burgers onderling blijken na aangifte. De politie is niet verplicht om uit zichzelf bij elke klap op te treden, zelfs niet als dat onder hun ogen gebeurt.
Door de anti sla-wet kan aangifte van het slaan wel tot vervolging leiden. Maar dat is niet eens automatisch zo. Er zal toch een afweging gemaakt worden van de ernst van de zaak.
Vastpakken is ook mishandeling als dat vastpakken buiten proportioneel gebeurt en op zijn minst blauwe plekken oplevert. Maar als jij een etterbak bij zijn kladde grijpt, dan zal dat niet zomaar tot vervolging leiden, zelfs niet als de ouders daarvan aangifte doen.
Alleen de verkeerswet wordt met controles op initiatief van de politie gecontroleerd. (bijna) Alle andere wetgeving heeft niet zo'n extern controlemechanisme. Er is dus geen reden om aan te nemen dat je voor slaan of vastpakken direct op een boete of vervolging kunt rekenen. Daarvoor moet het slachtoffer op zijn minst aangifte doen. Gebeurt dat niet, dan wordt de kwestie geacht binnen proporties te zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Twee keer meegemaakt

door mijn werk breng ik nog wel eens wat tijd door in indoorspeeltuinen endergelijke en zwembaden ook,

1 keer was ik met kind (autisme) aan het spelen in indoorspeeltuin, kind pakt op moment dat mijn aandacht even verslapte een bus poedersuiker en stroied lustig de blauwe vloerbedekking wit.. ik er snel heen zie ik nog net dat ze heel hard aan haar arm wordt gepakt door een oudere vrouw die haar toeblaft of ze wel helemaal goed bij der hoofd is!
Heb eerst de vrouw gezegd onmiddelijk los te laten en daarna heb ik kind weer aan het spelen gezet, en de vrouw alleen gezegd dat nooit meer te doen! (daar heb ik het bijgelaten aangezien ik laaiend was en ik niet aso uit d ehoek wild ekomen)
later kwam ze verondschuldigingen aanbieden : ik had het niet gezien (dat ze autistisch is) later dacht ik ook als het kind niet auti was geweest was dit een verkeerde reactie!

de tweede keer was in het zwembad auti knul bij me en die ziet iemand met een bril op zwemmen ja das raar dus pakt hij de bril van die vrouw en gooit hem in het water, de vrouw bedenkt zich niks en haald flink uit naar hem een klap recht in zijn gezicht!
O dat moment was ik blij dat er iemand in het water was waar we vaker mee zwommen en dat hij meteen er op in ging, want ik was niet helemaal voor rede vatbaar de eerste minuut...

ik vind gewoon dat ej met je vingers van andere kinderen af moet blijven (behalve als er gevaar dreigd natuurlijk ik heb wel eens een kind nog net behoud voor een duik in het water bij center paks, leuk die beekjes op de plza)

verder moesten we op het kdv toestekking vragen een kind tegen te houden als het zijn ouders achter na wilde gaan, dus vroegen we aan ouders als hij zo moet huilen en achter je aan wil mag ik hem dan vastpakken?

Puck

Puck

24-01-2010 om 21:44

Ik ga eens bij onze bso informeren

Bij onze BSO zijn er ook regles wat betreft vastpakken en inde evaluatie nav het akkefietje met Puckkind is dit ook aan de orde geweest. Ik zal de locatiemanager eens mailen en vragen hoe die regels zijn en of er een wettelijke grond voor is.

Fransien

Fransien

24-01-2010 om 22:07

Interessant

Het ligt dus toch iets genuanceerder. Overigens zal ik geen kind bij het oor pakken, dat gaat mij te ver, dat doet echt zeer, en een klap uitdelen vind ik iets wat alleen ouders mogen doen. Uit de situatie halen lijkt dus te mogen, naar de ouders of ander bevoegd gezag brengen niet. Heeft onze overblijfmoeder toch goed gehandeld. Eigenlijk vond ik het ook van de zotte als ze een kind wat zo ontzettend aan het klieren was en om grenzen schreeuwde niet uit de situatie gehaald had. Het kwam overigens ook niet bij de moeder op om aangifte te doen, eerder om te vragen of dit betekende dat hij niet meer op de overblijf mocht.

Strenge regels

Lara:"Op de school waar ik werk zijn strenge regels waar je je als personeel aan te houden hebt."
Dat komt vaker voor. Zo zijn er ook scholen met strenge regels die stellen wanneer en hoe vaak er geslagen wordt en wie dat moet doen. Ja, ook in Nederland. De overheid/politie treedt daar niet tegen op, totdat een ouder daarvan aangifte doet of het in de openbaarheid komt. Zie bijvoorbeeld het gedoe rond Dominee Goldschmeding. Het in de openbaarheid komen van zijn 'opvoedadviezen' heeft wel geleid tot beschermingsonderzoek en uhp van _zijn_ kinderen, maar niet tot verder onderzoek onder de geloofsgenoten.
Lara:"En de vriendin waar ik het over had kreeg een berisping nadat ouders aangifte hadden gedaan."
Tja, je moet je wel aan de regels van je baas houden. Overigens is het maar de vraag of die berisping zou komen als de ouders niets gedaan hadden. Dat is precies het punt: pas als er geklaagd wordt is enig onderzoek terecht. Dat maakt het nog niet strafbaar. Een berisping van je baas is iets anders dan vervolging door het OM.
In concrete gevallen, twee leerlingen vliegen elkaar aan, mag je ook op jouw school die leerlingen uit elkaar halen door ze vast te pakken. Als dat proportioneel gebeurt dan mag zelfs jouw baas niet mopperen.
Groet,
Miriam Lavell

Asa Torell

Asa Torell

25-01-2010 om 09:36

Precies zoals bij geerke

hoop ik dus toch dat het bij ons op school (bso, zwembad, etc...) ook gaat. Een probleem is dat er dus juffen zijn zoals die bij Wolkjes kinderen op school, die veel meer vastpakken dan noodzakelijk. Maar als de grens strak op helemaal niet aanraken wordt gesteld, betekent dat m.i. dat je voor dat aanraken dan weer vaker hulp van buitenaf moet inroepen, de politie dus, en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Aanklaagangst

Asa:"Maar als de grens strak op helemaal niet aanraken wordt gesteld, betekent dat m.i. dat je voor dat aanraken dan weer vaker hulp van buitenaf moet inroepen, de politie dus, en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn."
En bovendien dat de leerkracht en de school alsnog op aangiftes en of rechtszaken kunnen rekenen. De school heeft zorgplicht. Dat betekent ook dat je niet met je handen op je rug kunt toekijken bij twee koters die elkaar de tanden uit de mond slaan. "Ik mag ze niet aanraken" is geen excuus.
Groet,
Miriam Lavell

Juist ja, zorgplicht

En het zou me niet verbazen als dat ook zou gelden voor de kdvleidster en de overblijfkracht.

En ik mag er toch vanuit gaan dat als een grote 3-jarige "lummel" mijn 1-jarig kleintje vloert dat ze hem er dan toch echt wel afhalen, ook al hebben ze daar geen toestemming voor gevraagd bij de ouders van de 3-jarige.

En verder is er natuurlijk ook nog verschil tussen wat je van een professional kunt verwachten en van een gewone burger. Ik verwacht van de juf ook niet dat ze mijn kind uitkaffert. Van een willekeurige mevrouw in een speelparadijs heb ik wat dat betreft minder hoge verwachtingen.

Verder denk ik (sorry Puck) dat proportioneel vastpakken wel mag, maar dat dat dan ook wel de grens is en dat die grens dun is. Heb ik geen wettelijke basis voor gevonden (ook niet naar gezocht trouwens). Is meer soort van boerenverstandgevoel en gebaseerd op langsgekomen informatie zeg maar...

Overigens zegt het feit dat er aangifte gedaan is en dat er geschikt is (in Heri's geval), nog niets over de strafbaarheid van de actie. Hooguit dat er hier sprake was van nogal ijverige politie-agenten cq. medewerkers van het Openbaar Ministerie.

Puck

Puck

25-01-2010 om 16:16

Bericht van de bso

Onderstaand bericht kreeg ik van de locatiemanager van de bso:
Voor zover ik weet is het vasthouden (vrijheidsbeperkende maatregel) alleen toegestaan door andere dan ouders als het de behandeling ondersteunt. Hiervoor met er een behandelplan gemaakt zijn waarin dit opgenomen is. Ouders moeten hier toestemming voor geven. Binnen de bso wordt er niet behandeld en kan er geen sprake zijn van vasthouden van kinderen. Hiervoor moet het personeel ook geschoold zijn en er moeten voorzieningen zijn. Dit is wettelijk bepaald. Binnen de bso kunnen we de kinderen alleen verbaal begeleiden. Kinderen die meer dan verbale begeleiding nodig hebben kunnen eigenlijk niet op een reguliere bso zijn. Waar ik mij bij mijn actie op had kunnen beroepen is een soort van noodweer. Ik vond het op dat moment veiliger om hem vast te houden, met alle evt. gevolgen van dien, dan hem te laten lopen.

(In de laatste regel wordt gerefereerd aan een akkefietje met één van onze kinderen die echt in de houdgreep gehouden moest worden omdat hij blind van driftigheid was op dat moment.)

mmm, echt veel duidelijkheid schept het nog niet, en het zegt ook niets over ouders die een kind van een ander vastpakken.
Maar Dees (ook sorry voor jou dan) een bso-leidster mag jouw kind dus wettelijk gezien niet vasthouden, dat maak ik er tenminste uit op.

Puck

Er staat "voor zover ik weet" en "dat is wettelijk bepaald". Mijn ervaring is dat er nogal snel geroepen wordt dat iets "wettelijk bepaald" is als men eraf wil zijn. Kan diegene ook aanwijzen waar het precies in welke wet staat?

Mathilde

Mathilde

28-01-2010 om 13:05

Fransien

Ik maakte vorige week bijna precies hetzelfde mee in zo'n 'speelparadijs' (bah). Samen met de kinderen zat ik in het bioscoopje, toen ik zag dat twee meisjes (rond 7 jaar oud) zich bij hun moeder beklaagden over een bepaalde jongen (8-9 schat ik) die daar ook naar de film zat te kijken. De moeder sprak hem daarop aan, maar hij gaf haar een grote mond. Even later zat ik dat hij flink uithaalde naar een van de meisjes. Hij sloeg haar diverse malen, behoorlijk hard. Toen ik daar wat van zei, kreeg ik ook een grote mond, diverse malen. Daarop werd ik zo spinnijdig, dat ik naar hem toeliep en hem bij de arm pakte (hij negeerde me, ik deed precies wat ik ook bij mijn kleuters doe als ze een standje verdienen, arm vastpakken en op ooghoogte toespreken). Daarop kreeg ik nogmaals een grote mond. Daarna heb ik er een personeelslid bijgehaald. De moeder stond inmiddels ook al haar beklag te doen bij het personeel, met het huilende meisje erbij (ze hadden een feestje, nou lekker dan). Toen het personeelslid op hem afstapte, nam de jongen de benen. Geen idee wat er verder is gebeurd.
Bij mij kwam 's avonds ook nog de stoom uit de oren als ik eraan terug dacht. Die moeder was trouwens heel blij dat ik had ingegrepen en ook dat ik het voorval bij het personeel had gemeld. Maar ik had wel twijfels bij mijn vastpak-actie. Ik vond dat achteraf niet goed van mezelf. Ik deed het omdat ik boos was en wilde dat hij me niet negeerde, en ook omdat ik verbijsterd was dat hij totaal niet op verbale correctie reageerde. Maar de volgende keer stap ik meteen naar het personeel, als ik het verbaal niet meer af kan. Dat lijkt me toch beter. Ik kan 'm dan beter van onder tot boven opnemen, zodat ik precies weet hoe hij eruit ziet .
Overigens bedacht ik me achteraf dat het voor zo'n jongen thuis ook niet zal meevallen, als hij zelf ook dergelijke uitspraken van zijn ouders moet aanhoren. Toch zielig, als je zo wordt opgevoed.
Groetjes, Mathilde

Fransien

Fransien

28-01-2010 om 15:50

Inderdaad verbijstering

Dat was het bij mij ook toen het joch niet op verbale terechtwijzing reageerde. Helaas voor mij was er geen aanspreekbaar personeel en wel de moeder van het joch ipv de moeder van het andere slachtoffer.
Nou ja, blij dat het achter de rug is, mij zie je zowiezo heel weinig in zo'n speelparadijs en voorlopig helemaal niet meer. Het is dat de kinderen het wel leuk vinden. Maar ik weet niet hoe dat joch ooit normaal gaat worden, dat joch van jou ook trouwens, met dit gedrag word je niet snel ergens uitgenodigd om gezellig te spelen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.