Fransien
17-01-2010 om 20:02
Aanspreken van kinderen
Pffft, lastige situatie. Vanmiddag met de kinderen in een indoor speelparadijs geweest en daar een vervelende situatie meegemaakt. Mijn zoontje, bijna 4, glijdt met een hoop anderen van een glijbaan af, dolle pret. Een jongen, ongeveer 9 schat ik zo, zit het ene na het andere kind te pesten en te vechten met een ander kind onder aan de glijbaan zodat er geen enkel ander meer kan glijden. Ik spreek beide kinderen aan: als je wilt vechten, graag even ergens anders, zo kunnen de andere kinderen niet glijden. Gemompel wat ik niet versta en beide kinderen laten elkaar los en gaan glijden. Nou ja, het meisje gaat glijden en het jongetje zit de kinderen van de trap te trekken en ruzie te zoeken, de een na de ander. Jongen zit weer met een kind onderaan de glijbaan te vechten en probeert bewust in het gezicht te schoppen (dikke mat onderaan de glijbaan en beide kinderen liggen). Ik grijp in en zeg ze weer ergens anders te gaan vechten. Het ene kind gaat naar een ander speeltoestel en dit joch begint weer een heel aantal kinderen van de trap te trekken en ruzie te zoeken en weer beneden aan de glijbaan met weer een ander kind te vechten, echt niet zachtzinnig. Mijn zoontje begint echt zenuwachtig te worden en blijft met een ander groepje angstvallig uit jongetjes buurt. Ik grijp nu voor de derde keer in en zeg hem dat hij op moet houden en anders gaan we naar z'n ouders. Nu versta ik klereteef, rot op, smerig kutwijf en dat is voor mij toch een druppel die de emmer doet overlopen, ik pak hem bij z'n bovenarm en vraag hem waar z'n ouders zijn. Volgens hem nergens, dus neem ik hem, met behoorlijk wat tegenstribbelen mee naar de balie vanwaar alle klaarstaande patatjes en verloren kinderen worden omgeroepen. Moeder ziet kind voorbij komen en kaffert me een partij uit wat ik wel niet denk te doen... Ik begrijp nu wel waar het taalgebruik vandaan komt. Ik krijg dus een stel bedreigingen naar mijn hoofd en meegedeeld dat ieder kind wel eens vecht en dat haar kind nu overstuur is en hij moet ook kunnen spelen.
Ben ik nu zo gek dat ik ingrijp? Ik krijg bijna het idee van wel, ik zit nu 's avonds op de bank nog te trillen van emoties. Bij de ballenbak was mijn dochter (2) met ballen aan het gooien en dat ging toch best hard, andere moeder zegt tegen haar dat ze even voorzichtig moet zijn, er zijn nog andere kindjes, en ze luistert (ik was net even bij de oudste van 5 aan het kijken, anders had ik het wel gezegd). Een paar andere kinderen heb ik ook aangesproken zien worden, kijk uit met die blokken, je kunt iemand bezeren, en die luisterden ook gewoon na 1 keer.
Wat hadden jullie gedaan?
Fransien
mam van een meeloper met pesters
20-01-2010 om 16:39
Emma, je kletst volkomen uit je nek!
"Maar dat heb ik ook bij pesten op school.Dan moet ook het gevoelige, gepeste, kind op sova om harder te worden en kan de pester door bijven gaan"
Wat een onzin! Er zijn ook zat scholen die de pesters aanpakken met kanjertrainingen of sovatrainingen.
"En de pesters op school,gedragen zich zo in een speeltuintje"
O ja, ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar pestgedrag is vaak een hierarchie en die kan in de speeltuin wel heel anders zijn dan op school. Wederom dus: onzin.
"Maar als een kind zich zo gedraagt ,weet je dat zijn ouders net zo zijn."
En nu ga je echt te ver! Omdat mijn kind pest (of eigenlijk meeloopt met pesters) ben IK asociaal?? Ik vind het juist vreselijk dat mijn zoon dit doet en ik was vroeger juist helemaal geen pester. Ik nam het juist altijd op voor een meisje in mijn klas dat veel gepest werd.
Ik kan een heleboel hier op het forum hebben maar als mensen zulke lulkoek uitslaan als Emma43 dan kan ik het niet nalaten om daarop te reageren.
20-01-2010 om 16:41
Maar eigenlijk is dit volkomen o.t.
Sorry, mijn reaktie naar Emma43 is volkomen o.t. maar ik móést hier gewoon op reageren.
Laten we het nu weer gewoon houden op de vraag over het aanspreken van andermans kinderen en het al dan niet vastpakken...
Heri
20-01-2010 om 17:10
Aangifte gedaan!
Mijn zoon is vorig jaar door een vader van een klasgenootje vastgegrepen. Zijn dochter vertelde dat onze zoon haar bedreigd had met een geweer en haar beschoten had hiermee. Dat was wel zo maar dat is toch kwajongensgedrag? Het was maar zo'n speelgoedgeweer van de kermis met die kleine gele balletjes, hoe pijn kan dat nou doen?
In ieder geval werd die vader heel boos toen mijn zoon tegen haar moeder zei dat hij mag zeggen wat hij wil (en terecht, we leven in een vrij land!) en greep hem vast!!!! Nou ja zeg, we waren woest!
Die vader heeft toen wel meteen zijn excuses aangeboden en aangegeven dat het zou komen doordat onze zoon dat meisje al zou pesten vanaf groep 1. We hebben er wel eens wat over gehoord maar kan dat nou zo erg zijn geweest??? Het zijn toch maar kinderen?
Maar goed, we trapten niet in zijn excuses en verhaal dat hij net had gehoord dat hij misschien kanker zou hebben. Kortom, we hebben aangifte gedaan bij de politie van mishandeling! En hij heeft een bedrag moeten betalen (hoeveel weten we niet, we kregen alleen te horen dat hij geschikt had) en terecht! Er wordt niet gesold met ons kind! Gelukkig weet hij nu dat hij door niemand zo mag worden aangepakt, want dan bellen wij de politie!
En dus Fransien, je mag blij zijn dat je niet mijn zoon te pakken had want ik had ook voor jou de politie gebeld en aangifte gedaan!!!!
Polly Shearman
20-01-2010 om 17:31
Wow emma43 en heri
emma43...dus alle pesters komen uit asociale gezinnen? met asociale ouders? Fraai is dat. Wat zal jij raar opkijken als jou kind ook eens zal zitten klieren op school. Jou kind zal zoiets nooit doen! die is altijd heel lief en braaf en heeft tenslotte keurig ouders die ook nog eens super goed kunnen opvoeden! Nou gelukkig maar.. jij hebt niks te vrezen.
en Heri... aangifte doen vind ik wel weer heel overdreven, ik ben het met je eens dat een ander niet aan je kind moet komen, maar de vader in kwestie bood direct zijn exuces aan!!! en jullie zoon kan best dat meisje al pesten vanaf groep 1.. vraag dat maar eens na op school...er gebeurd meer op school dan wij als ouders horen hoor.
groet, polly
Puck
20-01-2010 om 17:33
De posting van heri is precies wat ik bedoelde te zeggen
In een eerdere posting schreef ik: "En wat betreft het aanpakken: ik kan het helemaal begrijpen, maar als je echt de verkeerde treft die er werk van maakt dat jij een kind (hoe begrijpelijk ook) vastpakt en tegenstribbelend meetrekt dan heb JIJ een probleem en niet die Aso-moeder. "
Heri illustreert precies wat ik bedoel. Ook al zou het zó terecht zijn dat je het kind meesleurt, het MAG gewoon niet.
Overigens Heri, heeft jouw zoon ook nog straf gekregen, ik vind een kind bedreigen en beschieten toch meer dan een kwajongensstreek. Die kogeltjes doen hartstikke pijn en volgens mij zijn die geweren van de kermis met die gele kogeltjes ook nog eens verboden als het geweer ook maar een beetje op een echt geweer lijkt.
Anke3
20-01-2010 om 17:34
Heri
Ik vind jouw reactie te erg voor woorden. Jij baggateliseert het gedrag van jouw zoon volkomen. Jouw gedrag lijkt heel erg veel op het gedrag van de moeder uit de beginposting. En ik vind dat absoluut niet kunnen. Een ouder grijpt niet zommaar een ander kind bij de arm, dan is er m.i. wel echt iets aan de hand. Misschien zou je eens kunnen overwegen om ook eens de fout bij je zoon te zoeken, dat zou voor die moeder uit de posting van Fransien ook geen overbodige luxe zijn.
Ik reageer niet zo heel veel op dit forum, maar bij een posting zoals die van jou komt me werkelijk de stoom uit de oren.
emma43
20-01-2010 om 17:35
Mam van een meeloper
Maar als een kind zich zo gedraagt,weet je dat zijn ouders net zo zijn,is een reactie op eht jongentje in de speeltuin.dus jouw kind gedraagt zich net zo?schopt en pest kinderen die 4 tot 5 jaar jonger zijn dan hem?als dat zo is,dan neem ik aan dat jij ingrijpt.Als jij dit net als de ouders van dit jongentje niet doet en vervolgens als iemand anders wel ingrijpt ,gaat schelden ,vind ik je inderdaad a-sociaal.
Dat van die pesters op school was een reactie op Karly die zegt dat als de pestjongen in de speeltuin als hij ouder wordt mischien zomaar iemand in elkaar slaat.Dat kan dus ook bij pesters op school.Bij ons op school wordt dus niest gedaan met de pesters,maar moeten de gepeste kinderen op sova om sterker te worden.en inderdaad 3 pesters uit de klas van mijn dochter hebben vorig jaar,in de brugklas onderweg een jongen opgewacht met met drieen die jongen in elkaar gemept ,jongen gekneusde nek,gekneusde rug en hersenschudding.De pesters zijn nu dus bekent bij bureau halt en hebben een werkstraf gehad.Ik spreek uit mijn ervaringen!!!!!!Helaas zijn niet alle scholen in Nederland hetzelfde en gaat men goed met pesters om.En deze jongens lopen hier ook te klieren op het dorp en in de speeltuintjes.
20-01-2010 om 17:46
Emma43
Je posting kwam over als algemeen en dat was waarom ik zo fel reageerde. Als jij uit jouw ervaring spreekt is het fijn dat je het erbij zou zetten want dat verandert het natuurlijk wel. En dan vind ik het heel triest dat jij zulke negatieve ervaringen hebt en wil ik je alleen meegeven om je mening wat te nuanceren en niet iedereen over 1 kam te scheren. Het kan namelijk ook heel anders. En nu trek ik me terug uit dit draadje want eigenlijk was mijn "onderonsje" met jouw erg o.t.
Karly
20-01-2010 om 17:49
Aangifte
Hoi Heri,
Pffff, vermoed dat je een trol bent. Erg ongeloofwaardig verhaal.
De trotse ouder van een jongen die een meisje al jarenlang pest. En als een andere ouder ingrijpt omdat hun eigen kind wederom belaagd wordt, nu met een kermisgeweer, en dat doet door jouw kind vast te pakken, heb je gelijk de politie gebeld. Ook al biedt die man zijn excuses aan. Goed voorbeeld geef je aan je kind. Grote bek mag geven mag, hij mag lekker doorgaan met pesten want zijn ouders vergoelijken het wel. Welja we leven in een vrij land, hoe erg kan dat jarenlang pesten nu zijn, hoe pijn kan dat doen?
Maar wordt het misschien niet eens tijd dat je je kind zelf een beetje gaat opvoeden? Anders ben ik bang dat hij nog wel vaker met de politie te maken zal krijgen....
Overigens voor jouw informatie, een schikking is geen schuldbekentenis, wel een manier om een zeer kostbare rechtzaak te voorkomen! Niet iedereen komt in aanmerking voor een pro-deo advocaat. En zoals diversen anderen al aangaven, in sommige gevallen is het beter om een strijd met echt asociale persoonlijkheden te vermijden en niet de confrontatie aan te gaan.
Karly
emma43
20-01-2010 om 18:47
Polly(ot)
"Wat zal jij raar opkijken als jouw kind ook eens zal zitten klieren op school.Jou kind zal zoiets nooit doen!die is altijd lief en braaf en heeft tenslotte keurige ouders die ook nog eens super goed kunnen opvoeden!"
Ik zal inderdaad vreemd opkijken als mijn kind kliert op school,die is inderdaad TE lief en TE braaf.Als dit door mijn opvoeding komt heb ik absoluut niet het idee dat ik het goed doe.Mijn kind is gepest,dagelijks 2 jaar lang,juf vond hem duidelijk TE flauw en hij kreeg geen steun van haar.zoon werd depressief en daar hebben we nu 3 jaar later nog problemen mee.zoon heeft lang totaal geen vertrouwen in mensen meer gehad.Dus als mijn zoon een keer kliert,zich een keer super a-sociaal gedraagt geef ik een feestje!!!!!!!
Blanco
20-01-2010 om 19:01
Nee karly
Ik ben het niet met je eens dat wanneer ik een kind niet vast grijp dat ik dan niet opkom voor zijn belangen. Of die van een ander kind.
Je kan een heleboel situatie's erbij gaan halen, En op sommigen zal ik dan misschien wel antwoorden dat ik in zo'n geval een kind wel vastpak bij zijn arm. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom of je in een speeltuin/pretpark enz een ander kind mag/kan corrigeren. Mijn antwoord daarop is volmondig JA. Maar ik vind dat je het kind niet mag vast grijpen. Omdat ik geen opvoed functie jegens dat kind heb.
Als ik op school mee help, schoolreisje enz. En er gebeurt iets waarop in gesprongen moet worden en je moet een kind rustig maken en je pak hem/haar daarom bij de arm vast. Vind ik dit in een totaal andere context staan dan wanneer ik een wild vreemde vast grijp, en hem meesleur.
Zoals Fransien het omschrijf, heeft ze hem vast gegrepen en meegenomen, waarop het ventje tegenstribbelde. En een jongen van 9 is best wel al sterk hoor, dus haar greep heeft strakker moet zijn dan wanneer je een kind bij de arm pak om hem naar jouw te laten kijken zodat je iets duidelijk kan maken.
En als je een kind vast heb, hem meeneem, en het kind stribbel tegen. Dan voelt het kind echt wel die vingers prikken en vaak hebben ze daar sneller een blauwe plek van dan na een tik. Ik vind het dus raar, dat stevig vastpakken (want je wil hem meenemen en hij stribbel aardig tegen) als minder erg wordt gezien dan een tik.
emma43
20-01-2010 om 19:59
Sorry ,mam van meeloper
Ik lees net mijn berichtje terug van mijn reactie op het berchtje zinloos geweld van Karly.Dat is niet misselijk.Ik moet niet meer snel en haastig even tussendoor reageren.Wat er staat had ik niet in mijn gedachte,maar zoals het er staat ,heb jij helemaal
gelijk met je reactie.
Even opnieuw,
Karly:
Tja, en over 10 jaar is zo\'n jochie de dader bij een situatie van zinloos geweld. De omstanders stonden er bij en keken toe hoe het weerloze slachtoffer in elkaar geschopt en geslagen werd en ter plekke overleed. Zo gek dat niemand reageerde!
Karly,je hebt helemaal gelijk.Dat heb ik ook met pesters op school.En dan de echt harde pesters,die dag in dag uit ,jaar in jaar uit pesten.Als deze kinderen niet aangepakt worden gaan ze ook buiten school pesten en treiteren.Pesters moeten ook geleerd worden waar de
grens ligt voor ze denken dat hun gedrag normaal is en ze zomaar iemand in elkaar slaan.Bij mijin kinderen op school hadden ze wel een tegel van zinloos geweld op het schoolplein ,maar pesten werd niet gezien.Ik heb me vaan afgevraagd of men de betekenis van die tegen wel wist.
Karly:
Enne, als mijn kind zich echt fout gedraagt, mag het uiteraard gecorrigeerd worden door volwassenen. En indien nodig ook vastgepakt worden om uit de betreffende situatie te halen. Mits er een goede reden voor is. Bewust andere kinderen pijn doen is uiteraard zo\'n goede reden!
Karly,als een kind zich zo gedraagt,jonge kinderen schoppen,na waarschuwingen door een volwassene niet onder de indruk zijn en dan nog gaan uitschelden,kun je er wel vanuit gaan wat een voorbeeld het kind krijgt.Ik vind dit echt a-sociaal gedrag en ga dan echt een confrontatie met de ouders uit de weg.
Dat neemt niet weg,dat ik nog steeds vind dat je een kind niet aan zijn arm mag meetrekken.
Dit is meer wat ik bedoelde.bovendien weet ik ook wel
onderscheid te maken tussen de ene pester en de andere.
Een keer klieren vind ik niet eens pesten.Kinderen pesten elkaar ook als ze ruzie hebben.Dit vind ik heel anders dan de pesters die ik bedoel.Snap je.Ik weet niet in wlke groep jouw zoon zit,maar als hij een meeloper is,komt dat wel goed met hem als hij in een andere klas komt,bv strakjes met de overgang naar het middelbaar.
Jade
20-01-2010 om 20:52
Heri,
heb jij wel enig idee dat als die gele balletjes op je gezicht terecht komen hoeveel pijn dat doet?? Hij mag blij zijn dat hij niet iemand in het oog heeft geschoten.
Wat erg dat er ouders zijn die dat gedrag bagatalliseren. Let wel, ik vind niet goed dat een andere ouder een kind te hard aanpakt, maar dat jij het gedrag van jouw kind goedkeurt door maar lukraak met zo´n ding te laten schieten vind ik te zot voor woorden.
Bah!
Hillary
20-01-2010 om 21:23
Heri is de moeder van het meisje
Ik herken dit verhaal. Heri is de moeder van het meisje, er is aangifte gedaan tegen haar man. Ze beschrijft hoe er blijkbaar vanuit de ouders van de pestkop en vanuit de politie wordt gedacht over haar man en kind.
sus-anne
20-01-2010 om 21:41
Karly en fransien
reactie op het zwembad verhaal,ik haal mijn kind uit het water en waarschuw de badmeester,ik ga geen vreemde kinderen bij hun arm pakken en meesleuren,omdat ik ook niet wil dat anderen dat bij mijn kinderen zouden doen.
en een kind wat je bij de arm pakt en wat tegenstribbelt ,knijp je steeds harder om de grip niet te verliezen,met een blauwe plek tot gevolg,vind ik niet kunnen.
en Fransien ,je vroeg of het personeel dan wel het joch hadden mogen vastgrijpen?nee,dat mag niemand doen.
nogmaals Fransien,ik vind het heel goed dat je hebt ingegrepen,alleen de manier waarop zou niet de mijne zijn.je bent een grens over gegaan.
Dees *
20-01-2010 om 22:23
Hillary
Denk je dat echt?
Ik heb eerder het idee dat Heri twee verschillende verhalen verteld...
En dat Karly dus gelijk heeft.
En zo niet: wat een overtrokken reactie zeg. Daar ga je toch geen aangifte voor doen. In zo'n geval biedt je nederig je verontschuldiging aan en werp je een geweertje in de prullenbak!
Jade
20-01-2010 om 22:52
Hillary,
uit het verhaal van Heri komt heel wat anders naar voren, en niet dat zij de moeder van het meisje is.
Heri: "En dus Fransien, je mag blij zijn dat je niet mijn zoon te pakken had want ik had ook voor jou de politie gebeld en aangifte gedaan!!!!"
Dan ben ik benieuwd hoe jij je zoon dan had aangepakt. Het is namelijk zo, en dat weet ik uit ervaring, dat er etterbakken zijn die er mee wegkomen. Bravo dat je je kind leert om geen rekening met een ander te houden (het moge duidelijk zijn dat ik sarcastisch ben).
Heri
21-01-2010 om 06:49
Reacties
Hallo allemaal!
Wat een reacties op mijn verhaal. Het ongeloof dat dit gebeurde hebben wij ook. Het is nl echt de bittere waarheid, alleen heeft Hillary helemaal gelijk, ik ben de moeder van het meisje. Sorry dat ik jullie misleid heb, ik was wel benieuwd naar hoe jullie over zo'n verhaal denken.
Mijn dochter wordt al sinds groep 1 door dit jongetje gepest, zowel op school als buiten school. We hebben meerdere malen (100x of zo...) dit aangegeven. Mijn dochter heeft meerdere (sova)trainingen gevolgd, is in therapie geweest en noem maar op.
De betreffende jongen is hier nooit echt op aangesproken. Na het geweer-incident is het eerst op school gemeldt. De leraar gaf aan dit op te lossen. Maar mijn dochter kwam thuis met het verhaal dat ze door hem en zijn vrienden meerdere malen werd gepest met o.a. de opmerkingen "je kunt haar heel makkelijk op de grond krijgen, lachen!" (ze was nl op de grond gedwongen waarbij ze knikkers moest beloven als ze haar lieten gaan....) en "ik ben niet bang voor je moeder hoor"!
Vervolgens gebeurde dit incident n.a.v. een opmerking die de jongen tegen mij maakte. Mijn man flipte en greep hem vast. Dit was zeker te hard maar ook zeker niet zo bedoeld. Na afloop zijn we naar huis gegaan, mijn man is afgekoeld en heeft zelf meteen school gebeld om de ouders te kunnen benaderen van het betreffende kind. Dit om zijn excuus te kunnen aanbieden en het geheel uit te leggen.
Er is toen een gesprek geweest waarin de ouders van de jongen zijn excuus hebben aanvaard en ze hebben handen geschud.
De volgende ochtend bleek dat de juf zich er mee had bemoeid en die heeft de ouders "overgehaald" aangifte te doen. Wat ze gezegd heeft weten we niet, wel dat haar verklaring aan de politie aan alle kanten rammelt.
Kortom, er is inderdaad aangifte gedaan. Mijn man is verhoord (ik ook) en uiteindelijk zijn we maar ingegaan op het transactievoorstel. Dit om hoge kosten te voorkomen want tegenwoordig ben je in dit soort zaken altijd de verliezer.
Nu zijn we een aantal maanden verder en de jongen blijft mijn dochter consequent dwars zitten. Zo zaten ze samen aan een tafelgroep. Hierbij schopte hij haar constant onder de tafel en schoof steeds alle spullen van haar tafel. Dit hebben we weer aangegeven op school en de reactie van de meester "ach, dat zijn kwajongens-streken".........
Kortom, ik raad je aan nooit een kind aan te raken! Je ziet, er kan zomaar een hoop ellende van komen.
Wij zijn ondertussen redelijk wanhopig hierdoor. Onze dochter blijft thuiskomen met verhalen dat ze gepest wordt en wij kunnen hier niets aan doen...
Alvast bedankt voor het reageren.
Heri
Puck
21-01-2010 om 08:52
Heri
Wat jammer dat je niet direct je eigen verhaal hier neergezet hebt. Hoe gefrustreerd je ook (terecht) bent je kunt toch nooit in het gezin van een ander kijken. Maar nu ik je eerste posting in het juiste kader nog eens lees dan druipt je sarcasme er aan alle kanten wel van af.
En ik denk dat duidelijk is dat je zoals ik al vanaf het begin van het draadje zeg dat je nooit een kind van een ander vast moet pakken, juist om dit soort rare mensen uit de weg te gaan. Verder vind ik het een slechte zaak dat school er niets aan doet, maar ik snap niet dat je je kind nog op die school laat eigenlijk.
Karly
21-01-2010 om 09:16
Reactie op heri
Hoi Heri,
allereerst wil ik aangeven dat ik het heel vervelend vind dat je dochter al zo lang gepest wordt. Ik kan mee voorstellen dat jullie wanhopig worden.
Toch wil ik wel even enkele kanttekeningen plaatsen.
Allereerst is hier sprake van een heel andere situatie dan waar wij het hier over hebben. Een situatie waarbij je dochter al heel lang gepest werd, waarbij er een incident heeft plaatsgevonden waar jij vervolgens ook bij betrokken bent geweest en waarbij je man vervolgens op een gegeven moment zoals je zelf aangeeft "geflipt is" en o.a. de jongen "zeker te hard" heeft vastgepakt. Daarbij zullen vermoedelijk ook de nodige harde woorden en bedreigingen zijn geuit.
Een heel andere situatie dus dan die waarbij je een onbekend kind dat anderen steeds pijn doet en die herhaaldelijk gewaarschuwd is, even uit die situatie verwijderd om andere kinderen te beschermen en om onder ouderlijk gezag te stellen.
Zoals je aangeeft hebben jullie, nadat het dus blijkbaar uit de hand gelopen is richting die jongen, excuses gemaakt richting de betreffende ouders en elkaar de handen hebben geschut.
Maar, ik constateer oook dat we hier te maken hebben met jouw interpretatie van de situatie. Jij geeft een stukje invulling aan de denkwijze van de ouders.
Als de situatie echter is zoals je beschreven hebt, waarom zou dan de volgende dag in hemelsnaam de juf zich er mee bemoeien en de ouders overhalen alsnog aangifte te doen? Is er misschien sprake geweest van intimidatie of zo? En waarom zou haar huidige meester, die natuurlijk van deze situatie op de hoogte is, vervolgens niet extra alert zijn op signalen van eventueel pesten en jullie melding niet serieus nemen? En tot slot, waarom kiezen jullie er in hemelsnaam voor, als de situatie helemaal is zoals jij beschrijft en de school niets onderneemt t.a.v. de pestsituatie, jullie kind hier op school te houden?
Karly
Fransien
21-01-2010 om 10:32
Samenvattend
Om de discussie even samen te vatten, er is verschil van mening over het wel of niet mogen vastpakken van een kind. De meesten vinden dat dat alleen mag door 'bevoegd gezag' oftewel leiding, badmeester etc. Dat was ook mijn keuze geweest en ik was al na de eerste keer waarschuwen aan het kijken of er ergens iemand van de leiding in de buurt was. Sommigen zoals sus-anne vinden dat zelfs een badmeester een niet luisterend kind dat zit te pesten niet mag vastpakken. Ik vraag me dan echt af hoe je in moet grijpen bij het leuke spelletje onder water duwen en houden, blijkbaar alleen met woorden en als het kind niet ophoudt heeft het slachtoffer pech. Of mag er dan alleen ingegrepen worden als er een echt levensbedreigend wordt.
Voor mij is het zowiezo een flinke domper op een leuk dagje uit geweest en zit ik met mijn zoontje die echt niet snapt dat ik zo uitgescholden ben en die ik nu echt al meerdere malen heb moeten uitleggen dat je niet alles wel mag als je mama negeert en uitscheldt. Dat is de andere kant van de medaille voor mij, je geeft het signaal aan kinderen dat ze wat er ook gebeurd niet naar volwassenen hoeven te luisteren als ze dat niet willen, volwassenen mogen ze namelijk niet aanraken. Je geeft ook het signaal aan andere kinderen dat niemand ze tegen een pestkop kan beschermen. Ik kan niet zeggen dat ik dit een goede ontwikkeling vind.
Fransien
21-01-2010 om 10:36
Heri
Wat ontzettend erg voor je kind dat ze bij zo'n pestkop zit. Heb je nog wel vertrouwen in de school? Ik zou in zo'n geval toch echt overwegen om desnoods naar een school in een andere plaats te gaan om haar uit deze situatie te krijgen. Mijn nichtje is vroeger ontzettend gepest en het is nog steeds funest voor haar zelfvertrouwen, ze heeft een hele nare schooltijd gehad en is nog steeds continu argwanend naar iedereen wat haar functioneren behoorlijk belemmerd. Mijn oom en tante hebben het zichzelf nog steeds niet vergeven dat ze het destijds niet serieuzer genomen hebben. Ik gun jouw kind die problemen niet.
emma43
21-01-2010 om 11:51
Dat is het zeker niet,fransien
Mijn kinderen zijn ondertussen 9 en 14.Dat ik nu zeg,dat ik mijn kinderen zou weg halen bij een jongen die pest in een binnenspeeltuin,komt ook door vervelende ervaringen.Als jij dit een paar keer meemaakt ga je er op den duur misschien ook voor kiezen,je mond maar te houden.Om je kinderen te beschermen voor scheldpartijen.Dat is zeker geen goed ontwikkeling,maar dit is gewoon de maatschappij,waar onze kinderen in opgroeien.en die kun je in je eentje niet veranderen,kijk de andere ouders van de andere kinderen,kwamen je toch ook niet helpen.zo zou het eigenlijk wel moeten.
emma43
21-01-2010 om 12:01
Heri
Mijn zoontje is ook op jonge leeftijd langdurig gepest.Wij kregen ook geen gehoor bij school,het waren maar plagerijtjes en zoon was TE lief en TE zacht.Hij is echt depressief geweest,als hij gepest werd,kreeg hij geen hulp,juf zei gewoon tegen hem dat hij niet zo flauw moest zijn.In de pauze ging zoon soms even een knuffel halen,bescherming zoeken bij zijn oudere zus,mijn dochter heeft me later,toen zoon van school was,verteld dat juf dan soms stond te kijken,ze zei,mam en dan die blik van haar,ik weet nu hoe het voelt om te haten,dat heb ik daar op school geleerd.
Net als iedereen al zegt,zou je je dochter niet van school halen?Is daar geen mogelijkheid voor.eigenlijk kun je niet anders.Sterkte met je dochter.
Heri
21-01-2010 om 12:43
Weer reacties
Hallo,
Tja, het was misschien niet netjes om het zo neer te zetten. Sorry daarvoor. Mijn plan was ook om het de volgende dag weer recht te zetten. En ja, het was soms redelijk sarcastisch maar sommige dingen (zoals het zijn kwajongensstreken..) zijn werkelijk zo geuit naar ons. En er is geen sprake geweest van intimidatie. Mijn man heeft hem vastgepakt en gezegd: nu stop je met pesten.
Het vreet aan je als je kind gepest wordt. Helaas staan we enigszins tegen de muur qua haar weghalen van deze school. Daar spelen dan ook weer meer dingen mee. Maar goed, dat voert te ver. Laat ik zo zeggen, ik pieker er vaak genoeg over.
En ik wilde dit verhaal uit ervaring vertellen, dat er dus ouders zijn die aangifte doen. Dan zie ik dus niet het verschil tussen deze situatie of de situatie in de speeltuin. Als het kind blauwe plekken heeft, kan er aangifte worden gedaan. Zo simpel is het. Dat hebben wij ondertussen wel ervaren. In ons geval waren er niet eens blauwe plekken........
De juf had verklaard dat mijn dochter fictie niet van waarheid kan scheiden (was uit onderzoek van 5 jaar geleden en sindsdien is dit bij psychologisch onderzoek dit niet meer van toepassing) en dus was het onterecht dat mijn man hierover uitviel?!?!?!? Dus wat nu de reden was om aangifte te doen? In ieder geval kon de juf het geheel niet aan, ze wilde dus ook absoluut geen gesprek met mijn man.
Enfin, het is zo gelopen en we zullen er mee moeten leren omgaan. Het is gewoonweg wel bizar dat deze jongen nog nooit iets van straf heeft gekregen voor dit incident of andere pestgevallen. Mijn dochter is trouwens niet de enige die regelmatig door hem wordt getreiterd.
We hopen dat de middelbare school een stuk beter zal worden voor mijn dochter. En in de tussentijd proberen we haar zoveel mogelijk vaardigheden aan te leren om sommige dingen van haar af te laten glijden. Ze heeft in ieder geval wel geleerd dat het niet helpt om een verantwoordelijk figuur in te schakelen, die geven (bij haar op school dus) vaak niet thuis.
Heri
Fransien
21-01-2010 om 14:15
Emma
Tsja, mijn kinderen zijn nog jong en ik ben waarschijnlijk nog idealistisch. Goede kans dat ik er een volgende keer ook zo in ga zitten als ik merk dat ik weer zo'n onopgevoed geval heb. Maar het is geen ontwikkeling in de maatschappij die mij bevalt. Vroeger (ik ben in een dorp opgegroeid) was de sociale controle ook niet altijd leuk, maar er werd ingegrepen als iemand echt te ver ging en je kon altijd een volwassene erbij roepen.
Puck
21-01-2010 om 14:36
Fransien
In de straat in het durrup waar ik woon is het nog steeds zo dat iedereen elkaars kind aanspreekt als er wat is dat niet zomaar gelaten kan worden. Maar de grens is wel dat we elkaars kinderen niet vastpakken om te corrigeren (tenzij een kind natuurlijk gevaar loopt) en dat we dan de ouder erbij roepen als het niet lukt om het tij te keren.
sus-anne
21-01-2010 om 15:48
Fransien
ik kan me heel goed voorstellen dat dit incident
voor jou en je zoon een vervelende ervaring is geweest .Zo zou ik dat ook zelf ervaren.
Fransien:je geeft het signaal aan kinderen dat ze wat er ook gebeurd niet naar volwassenen hoeven te luisteren als ze dat niet willen, volwassenen mogen ze namelijk niet aanraken. Je geeft ook het signaal aan andere kinderen dat niemand ze tegen een pestkop kan beschermen.
dit bovenstaande klopt niet Fransien,niemand geeft het signaal aan kinderen dat ze niet hoeven luisteren,je hebt het joch immers aangesproken? daarmee geef je toch een duidelijk signaal af?aan de pestkop en aan de kinderen die gepest worden?je hebt toch duidelijk gemaakt dat dit gedrag niet kan?
iedereen is het met je eens dat dit een goede zaak is,dat jij dit goed hebt aangepakt.
alleen...........ik ( en met mij enkele anderen)vinden dat er een grens is om pesters aan te pakken,namelijk,het kind vastpakken en meetrekken.
dus het gaat er helemaal niet om dát je de jongen terecht hebt gewezen ,dat vind iedereen oke,maar het gaat om de manier waaróp je uiteindelijk hebt gehandelt,daarmee ben je mi een grens over gegaan.dat had anders gekund.
MarSy
21-01-2010 om 15:58
Fransien
Als eerste: goed dat je gereageerd hebt, misschien onthoud dat jongetje nog eens dat hij niet goed bezig was. Ik zou het zelf ook doen een kind aanspreken op gedrag. Vastpakken is altijd moeilijk: als het mijn kind zou zijn en jij zou dat bij mij kind doen vind ik dat terecht, ik zou wel eerst vragen wat is er aan de hand.
Zoals je merkt is het voor veel ouders not done als je iemand anders zijn kind vast pakt. Het is ook een dilemma: als ik het goed las, pakte je het kind vast nadat hij jou ook uitschold om hem mee te nemen naar zijn moeder. Acheraf(let wel achteraf!) gezien had je kunnen kiezen om hem niet vast te pakken en naar de begeleiding te lopen. Je hebt alleen wel een dilemma: is het normaal om niet te reageren op een kind wat zo te keer gaat tegen een volwassene? Ik denk het niet.
Om de vergelijking met het zwembad te houden: als jij dat badmeester was geweest en hij was zo tekeer tegen je gegaan, was deze jongen direct uit het zwembad gezet. (zo gaat het in ieder geval hier in de regio)
Kortom een hele moeilijke situatie, wat had je dan moeten doen: weggaan met je kind en je eigen middag uit laten verpesten? Dat is ook niet de bedoeling, al hoewel die nu ook verpest is. Een volgende keer zou je waarschijnlijk wel nadenken voor je nog eens handeld!
Wat betreft je idealisme: ik blijf mensen aanspreken die ik aso vindt, dus als iemand in de metro rookt zeg ik er wat van en pas nog een paar pubers die iemand zijn sleutels hadden afgepakt terwijl hij uit de metro moest, daar zeg ik ook wat van! En soms luisteren ze en soms krijg ik een grote bek, maar dan heb ik in ieder geval er wel wat van gezegd.
Een tip om het nare gevoel weg te krijgen: in zulk soort situaties krijg je een adrenaline stoot, lichaam wel vluchten bij agressie maar dat doe je natuurlijk niet. Om de adrenaline te temperen kan je het beste chocola eten, ik heb veel agressie in mijn werk gehad en dit was een van de betere tips die ik kreeg, want behalve dat het lekker is werkt het ook!
De tip van de chocola werkt natuurlijk alleen net na het incident of iets later als je de bibbers krijgt. Voor nu kan je het alleen maar achter je laten: het is nu zo gegaan en volgende keer weer anders, alhoewel ik blijf zeggen: zeg wat (op een aardige manier)van het gedrag van een ander, uiteindelijk wordt de wereld daar ook weer leuker van!
Groetjes
Sera
21-01-2010 om 16:54
Overdreven
Ik vind het nogal overdreven om boos te worden als iemand anders je kind beetpakt.Er zijn nu eenmaal wel eens situaties waarin het nodig is om een kind terecht te wijzen en soms luistert een kind niet en dan kan het helpen om het kind uit de situatie te verwijderen.
Mijn zoontje is ook wel eens een keer door een andere moeder beetgepakt. Zo was hij als kleuter een keer bij een glijbaan aan het spelen op zo'n manier dat andere kinderen er niet af konden. Toen heeft een andere moeder hem beetgepakt en ergens anders neergezet. Ik kwam er toen net aan dus ik zag het gebeuren. Ik vond dat helemaal niet raar maar juist een prima reactie.
Wat ik wel te ver vond gaan was toen iemand mijn zoontje een keer een klap gaf. Op zich was mijn zoontje ook stout maar ik vond dat niet netjes. Dat ging bij mij wel een grens over.
Ik heb zelf nog nooit een ander kind beetgepakt en ik zou dat ook niet vlug doen. Ik ben niet zo assertief Gelukkig kom ik zelden vervelende kinderen tegen.