Pippie
15-12-2008 om 10:33
70 jarige vrouw bevallen van dochter - ethiek
Ik vond dit bericht over een vrouw van 70 die een kind heeft gekregen. Via IVF zwanger. Heel mooi voor het stel. Maar ik vraag me nu wel af waar de grens ligt voor artsen.
http://www.nuvideo.nl/opmerkelijk/21119/zeventigjarige-vrouw-bevalt-van-meisje.html
Pippie
Tirza G.
18-12-2008 om 21:47
Sancy
Ís het wat, die kinderen? Zijn ze niet al te zwaar erfelijk belast ofzo? Je weet, in de tijd dat Rouvoet zich meende te mogen bemoeien met het aantal kinderen per gezin, ben ik genomineerd als voortplantbaar type, omdat ik zulke succesvolle types aflever. Daar moeten die van jou wel een beetje bijpassen dan, dat ik niet Jeugdzorg op de stoep krijg omdat het misbaksels blijken.
Niks te nadele van jou hoor, maar je weet het maar niet he. Ik hou het graag een beetje netjes allemaal.
Tirza
annemir
18-12-2008 om 22:17
Manda
hoi,
manda jij bent echt erg zeg, hoe durf je!
dus dikke mensen geen kinderen? oh ja, dan rokers ook niet. en weet je wat ik vind? mensen met gevaarlijke sporten of hobbies dan ook maar niet.
maar weet je wat mijn man vind? als kinderen krijgen niet natuurlijk lukt, dan is daar een reden voor. kracht van de natuur.
Sancy
18-12-2008 om 22:20
Tirza
Ze zijn gelukkig niet erfelijk belast. Tis wel onder voorbehoud van vruchtbaarheid, want ze zijn nog niet getest. Maar kijk even in hun EKD zou ik zeggen, dan kun je zelf een oordeel voremn
Pippie
18-12-2008 om 23:56
Manda
Ik vind het ook wel heel oppervlakkig zeg. En zo respectloos uitgedrukt
Misschien is het toch ook eens goed om te denken over de kwaliteit van ouderschap i.p.v VERWACHTE lengte van leven. Ook dikke mensen zijn in staat om liefde te geven aan hun kind. En een goede opvoeding etc etc. Verbazingwekkend?
Pippie
Tink
19-12-2008 om 01:02
Een bekende forummer
... zegt regelmatig: voorspellen is moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat.
Er is gewoon helemaal niks over te zeggen, een volkomen gezonde jonge moeder kan ineens kanker blijken te hebben en zomaar doodgaan, die had maar geen kinderen moeten krijgen dan? Of ze is zo ontactisch om onder de tram te lopen, tja helaas, dan is het ook over en uit. Ik ben klein en slank, maar heb helaas wel een kwaal waardoor mijn kans om voortijdig om te vallen een behoorlijk stuk groter wordt. Toch heb ik 4 kinderen. Foei?
Verwachte lengte van leven zegt echt helemaal niets. Mijn ouders dachten altijd dat mijn vader met zijn slechte gezondheid wel het eerst het tijdelijke met het eeuwige zou verwisselen. Tja en toen werd mijn moeder ernstig ziek en legde ruim 4 jaar eerder het loodje dan haar man. Je weet het gewoon nooit.
Wat niet wegneemt (weer even terug on topic) dat ik een 70-jarige die een kind krijgt ook absurd vind. Ik vraag me af of iemand van die leeftijd de energie nog kan opbrengen om de hele dag (en nacht!) een baby, dreumes, kleuter om zich heen te hebben. En hoe goed het netwerk om ze heen ook mag zijn, die baby loopt een behoorlijk grote kans om voor of in de puberteit zijn moeder te verliezen.
EsmeePF
19-12-2008 om 10:11
Annemir
Onze mannen zouden het wat dat betreft vast goed kunnen vinden samen. De mijne vindt ook dat als het op de natuurlijke manier niet lukt, het niet op een andere manier moet willen. Dan is er een reden voor.
Maar daar is Manda het vast niet mee eens.
Even voor de duidelijkheid: ik ben het niet met mijn man eens hoor.
Jade
19-12-2008 om 11:28
Goeie god manda,
wat een ontzettende kort-door-de-bocht reactie van jou.
Mensen, die er zo over denken zouden ook maar niet moeten gaan adopteren, stel je voor dat ze deze denkwijze op de kinderen overbrengen........(
Fladderbeestje heeft al het 1 en ander geschreven, precies zoals ik erover denk........
annemir
19-12-2008 om 11:31
Esmeepf
hoi,
ik ben het ook niet met hem eens hoor, maar ik wilde manda aangeven hoe erg het is om zo te denken.
ik ben zelf eiceldonor voor iemand geweest, dus ik ben het zeker niet met die uitspraak eens
Manda Rijn
19-12-2008 om 11:31
Tja ontken de feiten dan maar
kijk eerst eens naar wat ik zeg, ik heb het over adoptie en over de feiten. Vanuit het belang van het kind is juist de adoptieprocedure strenger geworden, iets waar ik voor ben en mij voor heb ingezet.
Er zijn simpelweg criteria waar je aan moet voldoen om te adopteren, die zijn er niet voor niets. Ja en inderdaad iemand die zware obesitas heeft moet mi ook niet adopteren omdat dat een ongezonde levensstijl is met hoge gezondheidsrisico's.
Zo worden mensen met veel overgewicht ook minder snel zwanger, idem mensen die roken, daarom krijgen deze mensen voordat ze met ivf of andere fertiliteitsbehandelingen beginnen in elk geval geadviseerd om te stoppen e/of af te vallen vanwege de lage slagingskans en meer en meer artsen weigeren dit soort mensen te behandelen omdat de inzet het niet waard is.
Al die zaken zeggen niks over de goede intentie en uitgangspunten van mensen om aan adoptie te beginnen echter het zorgt er wel voor dat ze simpelweg minder geschikt zijn. Dan kan je wel gekwetst reageren maar dat doet er nu weinig toe, zo is de procedure en het belang van het kind staat voorop.
annemir
19-12-2008 om 11:35
Belang van het kind?
manda,
dus in het belang van mijn kinderen had ik ze beter niet kunnen krijgen.
dat zeg je dus.
die adoptieeisen zijn sowieso belachelijk wat dat betreft.
dikke, rokende ouders zijn net zo goed en lief voor hun kids.
ik heb liever superlieve ouders die ik 10 jaar minder bij me heb dan liefdeloze ouders die 100 worden.
Manda Rijn
19-12-2008 om 11:37
Mirthe
Wat wil je nu dan, dat ik mij aanmeld bij een abortuskliniek omdat een zekere niet al te frisse Mirthe vindt dat chronisch zieken (met randvoorwaarde die ik heb benoemd) wel geschikt zijn als adoptieouders ?
Kan je een uitspraak in de juiste context houden of in elk geval het fatsoen opbrengen om mijn zwangerschap te respecteren. Kom anders even hier langs in Haarlem, zal ik het je allemaal nog een keer haarfijn uitleggen.
Ga lekker je beklag doen bij de overheid en ontken alle onderzoeksresultaten van interlandelijke adopties. Je bent niet goed geïnformeerd of hebt de capaciteit niet om die informatie juist te interpreteren.
Manda Rijn
19-12-2008 om 11:40
Annemir
je weet niet waar je het over hebt en hebt je blijkbaar nooit verder dan je simpele uitgangspunten nu verdiept in adoptie en de belangen van die kinderen die beschermt moeten worden.
Wat weet jij nou eigenlijk van adoptie eisen ? Ooit die uitgezocht en nagedacht over waarom die er zijn ?
Ik zeg helemaal niet dat dikke rokende ouders niet lief zijn voor hun kids, dat is jouw eigen interpretatie.
Genista
19-12-2008 om 11:46
Manda toch (feiten)
Jij schrijft: "Ja en inderdaad iemand die zware obesitas heeft moet mi ook niet adopteren omdat dat een ongezonde levensstijl is met hoge gezondheidsrisico's." En uitgerekend dat voorbeeld geef je nu, terwijl Fladderbeestje je net heeft voorgehouden dat zij (noodgedwongen) een voorbeeldiger levensstijl heeft dan menig ander.
Aan "chronisch ziek" valt verdomd veel te nuanceren hoor.
annemir
19-12-2008 om 11:47
hoi,
manda daar weet ik meer van dan jij denkt. je zegt wel dat je het ermee eens bent dat dikke vrouwen en rokende vrouwen een kind niet zouden mogen adopteren.
dat je bij ivf eisen(ook daar weet ik meer van dan jij denkt) te horen krijgt dat je beter kan afvallen en stoppen met roken is niet omdat je eerder dood kan gaan en dat niet "in het belang van het kind" is. dat is omdat de slagingskansen dan hoger zijn.
Manda Rijn
19-12-2008 om 11:48
Mirthe
"dat is dus allebei discriminatie en dat mag niet!"
Lachwekkende uitspraak.
"Leren lezen Manda of niet meer zwanger worden want het doet je humeur niet echt goed. "
Aha dus omdat jij niet tegen een weerwoord van je simpele standpunten komt moet ik a. niet zwanger zijn en b. niet zwanger worden.
Mijn humeur is overigens prima, ik verwonder mij wel over jouw gebrek aan inzicht.
Manda Rijn
19-12-2008 om 11:51
Annemir
dat zeg ik dus niet, ik heb het over zware obesitas. En rokende vrouwen en adoptie daar heb ik geen uitspraak over gedaan. Ik heb het niet over wat overgewicht, ik heb het over zware gewichtsproblemen.
De slagingskans op een goede stabiele jeugd is voor een adoptiekind oa dat die ouder naar verwachting gezond zal blijven en de zorg continue kan volbrengen is hoger als de ouder niet zware obesitas heeft.
Sancy
19-12-2008 om 11:54
Maarre
Moet ik nu wel of niet mijn kinderen ter adoptie aanbieden Manda? Ik bén tenslotte chronisch ziek verklaard.
Oh wacht: Mirthe, kun jij ze overnemen?
Manda Rijn
19-12-2008 om 11:54
Genista
"Aan "chronisch ziek" valt verdomd veel te nuanceren hoor. "
ik ging er gemakshalve van uit dat iedereen wel zou begrijpen van mij dat ik ook wel weet dat de ene chronisch zieke de ander niet is.
Als je levensverwachting kort is word je simpelweg gewoon niet geschikt gevonden om te adopteren, bij bepaalde ziekten is dat zo. Dat is wat ik heb bedoeld.
Sancy
19-12-2008 om 11:57
Goh
Eerst zeg je: "Bij adoptie procedures worden chronisch zieke mensen afgewezen omdat zij de continuiteit van verzorging niet kunnen bieden. Ik sta hier achter."
En nu zeg je: "ik ging er gemakshalve van uit dat iedereen wel zou begrijpen van mij dat ik ook wel weet dat de ene chronisch zieke de ander niet is."
Ik ga er gemakshalve maar van uit dat ik jou niet meer serieus hoef te nemen.
Manda Rijn
19-12-2008 om 12:02
Altair
rokende mensen mogen adopteren van mij.
Ivf klinieken kunnen mensen die roken de behandeling ontzeggen, vind ik erg logisch. Wat ik al zei, dat gebeurd al steeds vaker. Zo worden mensen met overgewicht ook wel naar huis gestuurd om eerst af te vallen voordat ze beginnen.
Voor zover ik weet zijn er geen officiele criteria rondom overgewicht, wel wordt er gekeken naar gezonde levensstijl. Je kan dan concluderen dat iemand met zware obesitas dus niet voldoet aan dat criteria en eerst zou moeten proberen af te vallen.
"Ik vind het overigens flauw dat je gebrek aan respect voor jouw zwangerschap in deze discussie naar voren brengt."
Onzin !
Manda Rijn
19-12-2008 om 12:05
Sancy
je laat bewust de 1e zin uit die posting achterwege, ik zei al dat het maar net afhangt hoe lang die persoon nog gezond blijft. Waarmee ik al aangaf (zei het wat klungelig, zie reactie weer op genista) dat de ene chronisch zieke niet de ander is.
Ik vind het overigens echt apart dat ik blijkbaar op zoveel tenen trap, de dingen die ik zeg zijn niet afwijkend van de richtlijnen waar jaren en jaren aan gewerkt is en waar dagelijks door honderden mensen mee gewerkt wordt. Wil je adopteren dan moet je voldoen aan bepaalde eisen, doe je dat niet dan kan je niet adopteren, zo simpel is het.
Manda Rijn
19-12-2008 om 12:11
Voor de duidelijkheid
ach de mensen die mij al wat langer kennen weten dat ik altijd de belangen van het adoptiekind heb verdedigd en deze punten heb aangedragen, niets nieuws dus, ik zal dat altijd blijven doen.
Ik vind de belangen van het adoptiekind vele malen belangrijker dan de gevoelens van wat mensen die zich blijkbaar gekwetst voelen omdat ze volgens de criteria niet geschikt zijn.
Manda Rijn
19-12-2008 om 12:13
Riak
bij adoptieprocedures wordt ook zeker gekeken naar de stabiliteit van de relatie.
Ik laat het hierbij, ik heb alles wel gezegd wat ik goed vind voor adoptie en heb info gegeven over ivf en het oorspronkelijke onderwerp.
Genista
19-12-2008 om 12:36
Manda toch (2)
Ik heb het niet over procedures, maar over jouw mening en argumenten. Want je licht precies het laatste zinnetje uit mijn reactie, terwijl ik aandraag dat ... ach, waarom zou ik in herhaling vallen. Het belang van het kind, tuurlijk. Het punt is alleen dat je niet van zwart/wit lange of korte levensverwachting kunt spreken. Die moeder van 70 jaar, waar de discussie mee begon, daar heb ik ook gevoelsmatige bezwaren tegen. Daar heb je het echt over een vrij grote kans dat een kind ruim voor z'n twintigste jaar wees zal zijn.
En voor de rest... maar dat is door anderen allemaal al gezegd.
Maria
19-12-2008 om 12:44
Manda
Gisteren zei je dit:
(quote)
Dat heet verantwoordelijkheid nemen. Niet van te voren over dit soort topics nadenken vind ik naief.
"ik neem je maar niet.. " inderdaad, dat vind ik een heel logische gedachte, die keuze om niet nog een kindje op de wereld te zetten met de wetenschap dat je later opscheept met een kwakkelende ouder maken mensen dagelijks. ZO zijn er tal van andere redenen waarom mensen niet (nog) voor een kindje gaan. Allemaal van te voren 'ingevuld' en met het welzijn van het kind als uitgangspunt."
(unquote)
Hierin spreek je met geen woord over adopties, integendeel, je hebt het over "nog een kindje op de wereld zetten". Nu heb je het in je verdedigingen alleen over adopteren en de criteria die daarvoor gelden. Ben je echt van mening dat dezelfde eisen gelden voor mensen die zelf een kind "op de wereld zetten"? En waarom mogen rokende ouders wél adopteren? Meer nog dan zwaarlijvige mensen, die ook zwaarlijvig geworden kunnen zijn vanwege medicijnen of zo, zijn rokers bewust bezig hun eigen gezondheid te ondermijnen en hun levensverwachting te verlagen.
Groet, Maria
Petra-
19-12-2008 om 14:14
Maar manda
ook ik vind de belangen van het adoptiekind erg belangrijk, ben er zelf één , maar er zijn toch dingen die niet kloppen. Er wordt te vaak naar alleen regeltjes gekeken en niet naar de situatie opzich. Hierdoor worden, denk ik, vele adoptie's onmogelijk gemaakt wat niet bevordelijk is.
liora
19-12-2008 om 14:52
Overgewicht en levensverwachting
Hoi Manda,
Het is volgens mij te kort door de bocht om te stellen dat overgewicht betekent dat je een korte levensverwachting hebt, of dat je altijd een enorm risico loopt. Er zijn heel veel factoren van belang: hoe gezond eet je (want ook met overgewicht kun je heel gezond leven), hoe is je bloeddruk, suiker, cholesterol. Beweeg je regelmatig? Heb je veel stress of spanning? Ben je gelukkig? Rook je? Drink je alcohol? Hoeveel dan?
En zo zijn er nog vele vragen die je eerst moet stellen voordat je weet hoe riskant iemands gezondheid is. Wat ik wel zeker weet is dat roken een veel groter risico voor de gezondheid is, dan overgewicht.
Manda, het klopt dat je op veel tenen staat omdat ik denk dat veel vrouwen met overgewicht nu denken dat je vindt dat zij beter geen kinderen kunnen krijgen. Dat geldt in ieder geval voor mij nu.
Liora
Massi Nissa
19-12-2008 om 15:54
Ideale Ouders Online-ouder
De ideale ouder, wie is dat? Eens zien na wat jaartjes OO: De ideale ouder rookt niet, drinkt niet, heeft een BMI tussen de 20 en 25 zonder buikvet, is natuurlijk niet chronisch ziek, is op tijd aan kinderen begonnen, heeft jonge/gezonde/actieve grootouders in de aanbieding, heeft een sociaal netwerk zodat een broekpoepend kind op school kan worden verschoond door buurvrouw of oma, houdt een allergisch kind thuis zodat de buitenwereld er geen last van heeft, is ingeschreven bij de woningbouw zodat de scheiding soepeler kan verlopen, doet niet aan eten uit pakjes. Wie vult mij aan?
Groetjes
Massi (voldoet aan alle eisen)
annemir
19-12-2008 om 18:52
download nooit spelletjes voor op de nintendo ds...kopen nooit gedownloade films, hebben geen gevaarlijke vechthond en een man die net zoveel doet in het huishouden en met de kinderen als zij...