Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

KInd 18, geen inkomen wil/moet op kamers wat draag je bij?


Hebben ze op de opleiding tips? Mijn ex heeft Codam gedaan, ook zonder stufi. Ik heb hem die twee jaar onderhouden, anders was het niet te doen (daarna stage met een vergoeding). Je krijgt ook geen studentenov en de huur en boodschappen moeten toch betaald worden.. Zou eens bedenken of het wel mogelijk is, überhaupt. Want 1000+ is niet onrealistisch denk ik. Huur, boodschappen, zorgverzekering, reiskosten, kamer inrichten, af en toe een nieuw shirt. Het is zo op. 


Hij heeft er wel een goede baan aan overgehouden trouwens. 

Dat zou voor mij als ouder niet heel ingewikkeld zijn. Voor iedere particuliere studie is ook een reguliere variant. Misschien niet hetzelfde en minder luxe of mooi. Maar ook een prima alternatief om in het werkveld terecht te komen. En daarnaast een erkend diploma (is dat er hier wel?) en recht op studiefinanciering. 

Wil kind toch iets duurs en particuliers gaan doen dan zelf financieren met werken en een lening. 

Jij hebt nog 2 kinderen die niet volledig achtergesteld mogen worden. En jullie moeten zelf ook leven. 

Daarnaast zou ik grote twijfel hebben bij een opleiding tot filmmaker. Zeker in combinatie met tal van problemen en niet gewoon kunnen werken. En ik zou mij als ouder zelf niet in de schulden steken voor dit soort twijfelachtige plannen. 

Vraag kind dus zelf: hoe ga jij dat financieren denk je? Als hij geen idee heeft, dat niet zelf kan uitzoeken of regelen of alleen naar jullie wijst lijkt hij mij zeer ongeschikt voor een werkveld waar je volledig zelfredzaam moet zijn en je eigen opdrachten moet zoeken (geen tot weinig vast werk). 

Koettie schreef op 27-05-2024 om 11:17:

Hebben ze op de opleiding tips? Mijn ex heeft Codam gedaan, ook zonder stufi. Ik heb hem die twee jaar onderhouden, anders was het niet te doen (daarna stage met een vergoeding). Je krijgt ook geen studentenov en de huur en boodschappen moeten toch betaald worden.. Zou eens bedenken of het wel mogelijk is, überhaupt. Want 1000+ is niet onrealistisch denk ik. Huur, boodschappen, zorgverzekering, reiskosten, kamer inrichten, af en toe een nieuw shirt. Het is zo op.


Hij heeft er wel een goede baan aan overgehouden trouwens.

Codam is dan als opleiding tenminste nog gratis toch? En garandeert zo ongeveer een baan na de opleiding.

Daglichtlamp schreef op 27-05-2024 om 11:31:

[..]

Codam is dan als opleiding tenminste nog gratis toch? En garandeert zo ongeveer een baan na de opleiding.

Precies. In dit geval is de opleiding heel erg kort (een jaar terwijl er bij reguliere filmacademie gewoon 4 jaar voor staat). Hoe staat het met erkenning van diploma. Baangarantie lijkt mij in deze branche zeker geen duidelijke optie. En wat gaan jullie doen na dat jaar?

Een opleiding zonder erkend diploma zou ik helemaal niet financieren. Heeft niks te maken met het kind niet gunnen, maar ik gun kind ook een diploma waar het wat mee kan na afstuderen. Niet cru gezegd een 'heel duur A4'tje'.

Daglichtlamp schreef op 27-05-2024 om 11:31:

[..]

Codam is dan als opleiding tenminste nog gratis toch? En garandeert zo ongeveer een baan na de opleiding.

Yes. Maar wel fulltime zonder recht op stufi en ex kon daarnaast ook niet werken. Vrij belastende opleiding. Wel fantastisch opgezet, voor hem de enige manier geweest om te studeren, ipv reguliere onderwijs. 

Hoe kan een opleiding gratis zijn en kwalitatief goed zonder financiering van overheid of studenten?

MamaE schreef op 27-05-2024 om 11:55:

Hoe kan een opleiding gratis zijn en kwalitatief goed zonder financiering van overheid of studenten?

Investeringen van mensen uit het werkveld. Althans bij Codam. Die is opgezet door een van de oprichters van Tom Tom volgens mij. Andere opleidingen weet ik niet. 

MamaE schreef op 27-05-2024 om 11:55:

Hoe kan een opleiding gratis zijn en kwalitatief goed zonder financiering van overheid of studenten?

Codam wordt gefinancierd door bedrijven die baat hebben bij de afgestudeerden.

Oh wauw, mooi systeem dat dat zo werkt en dat vertrouwen er is wederzijds. 

rionyriony schreef op 27-05-2024 om 11:07:

Achttien jaar is toch wel zo ongeveer volwassen. De kinderen zijn tegenwoordig ook vroeger wijs dan in mijn tijd toen iedereen toch wel een brave blik in zijn ogen had op foto's.

Ik zou de adolescent een vaste passende bijdrage geven en dat tot een vastgestelde tijd. Laten we zeggen 300 euro voor elk kind wat zelfstandig wil gaan wonen tot en met het eind van het jaar waarin hij 21 wordt. Als dit niet genoeg is dan moet hij er zelf bij gaan verdienen

Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Nee, lang niet alle jongeren van 18 jaar en (iets) ouders zijn eerder wijs. Sterker nog, in mijn ervaring zijn er juist meer jongeren van 18 en ouder die op papier wel volwassen zijn, maar in de praktijk toch nog behoefte hebben aan ondersteuning. En met dit kind is iets aan de hand, dus dan is roepen dat het 18 en *dus* volwassen is (veel) te kort door de bocht!

Jonagold schreef op 27-05-2024 om 12:22:

[..]

Dit vind ik altijd zo'n dooddoener. Nee, lang niet alle jongeren van 18 jaar en (iets) ouders zijn eerder wijs. Sterker nog, in mijn ervaring zijn er juist meer jongeren van 18 en ouder die op papier wel volwassen zijn, maar in de praktijk toch nog behoefte hebben aan ondersteuning. En met dit kind is iets aan de hand, dus dan is roepen dat het 18 en *dus* volwassen is (veel) te kort door de bocht!

Helemaal mee eens!!

De meeste 18-jarigen zitten nog op school of doen een opleiding en zijn daardoor niet in staat om zelfstandig een compleet eigen huishouden te bekostigen omdat ze simpelweg nog geen volledige werkweek kunnen draaien en nog bezig zijn met kwalificeren, waardoor ze vaak ongeschoold werk doen. Dat is niet erg, maar als ik nu terugkijk op wat ik destijds verdiende, had ik daar niet zonder hulp van ouders of een studielening zelfstandig van kunnen leven. 

Als mijn kind wil studeren en op kamers wil/moet daarvoor, zullen we zeker ons best doen om haar daarbij te helpen, maar er zijn wel grenzen aan wat wij kunnen en willen bieden.

rionyriony schreef op 27-05-2024 om 11:07:

De kinderen zijn tegenwoordig ook vroeger wijs dan in mijn tijd toen iedereen toch wel een brave blik in zijn ogen had op foto's.


Welnee, juist omgekeerd. Jongeren gaan later uit huis, beginnen later aan officiele banen, beginnen later aan seks en krijgen later kinderen. https://issuu.com/uitgeverijvanin/docs/startmateriaal_agora5_lwb_soc-gedrag_h1/s/27561177 . Ze dossen zich wat stoerder uit en hebben meer geoefend op een social-media-bestendige blik, dat is iets anders.

Maar on-topic, check inderdaad goed of dat diploma erkend is. Dat een opleiding zelf zegt 'hbo-niveau' of iets dergelijks betekent niks. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoe-weet-ik-of-een-opleiding-in-het-hoger-onderwijs-erkend-en-kwalitatief-goed-is

Wat later beginnen is misschien geen slecht idee, als er eerst gespaard moet worden. Of toch toelating proberen te krijgen bij de reguliere filmacademie.


 

Izza schreef op 27-05-2024 om 11:19:

Dat zou voor mij als ouder niet heel ingewikkeld zijn. Voor iedere particuliere studie is ook een reguliere variant. Misschien niet hetzelfde en minder luxe of mooi. Maar ook een prima alternatief om in het werkveld terecht te komen. En daarnaast een erkend diploma (is dat er hier wel?) en recht op studiefinanciering.


De ellende bij particuliere kunstopleidingen is ook nog ns dat die hun bestaansrecht over het algemeen niet ontlenen aan mooier, luxer of beter dan regulier onderwijs, maar aan coulantere toelatingscriteria…

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.