Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

KInd 18, geen inkomen wil/moet op kamers wat draag je bij?


Annaniem2023 schreef op 26-05-2024 om 23:12:

Kind wil een particuliere opleiding doen, maar daar heeft hij(of zij) het geld niet voor. Dan is er maar één oplossing: die opleiding niet gaan doen.
maar alle gekheid op een stokje: natuurlijk is er wel tijd voor een baantje ernaast. Als Epke Zonderland naast een studie medicijnen 30 uur per week kon topturnen, dan kan jullie kind naast een opleiding echt wel een uur of 8 werken.

Ik wil het even gezegd hebben: geen goed voorbeeld. Daar bestaan topsportregelingen voor. Ofwel: Epke heeft zeker niet fulltime gestudeerd.

Ik heb je draadje ook gelezen. En denk dat het prettig is om uit huis te gaan . Maar het moet wel kunnen. Zijn er mogelijkheden om thuis iets te regelen?
Bovenverdieping  of garage of caravan.

beetje jammer dat je je andere topic verwijderd hebt , want nu krijg je veel advies in de trant van laat kind werken.
Maar de situatie is natuurlijk zo dat kind waarschijnlijk niet kan werken omdat hij/zij op dit moment veel meer baat zou hebben aan therapie en rust

Ideeen voor woonruimte zouden mischien ook uit de box kunnen zijn omdat het mar om kortere periode gaat  denk aan caravan , tuinhuis mischien 

Ik vind het normaal dat als je dat kan als ouders bijdraagt aan de studiekosten van je kind. Hoeveel hangt af van gezinssamenstelling en inkomen ouders. Wij hebben onze kinderen gewoon verteld hoeveel en hoelang ze kregen en als ze meer nodig hadden konden ze lenen of werken.
Ik zou niet als ouder tot het eind van je eigen budget gaan maar financiele ruimte overhouden voor onvoorziene uitgaven. Wij reserveerden ook een onvoorzien bedrag voor onze kinderen bv voor een bril of hoge tandarts kosten.
Een achtien jarige kan zoveel willen maar het moet wel haalbaar zijn. Je kan het best samen om tafel gaan zitten om te bespeken wat jullie bijdragen en hoe jullie kind de rest zelf kan financieren.
Ik begrijp uit je openings post dat er iets met jullie kind aan de hand is maar ook dan heb je als ouders toch ook met je eigen financiële grenzen te maken. 

In welke stad is die studie? Zo komt er misschien gerichter advies waar zoon/dochter iets mee kan. 

Gezien het vorige topic lijkt het me goed voor kind en jullie als hij/zij op kamers gaat wonen, maar onderhoudsplicht betekent niet dat jullie letterlijk alle kosten moeten betalen, want dat kan simpelweg niet. Houd het wel realistisch. Wat betaal je voor de andere kinderen? 

Het probleem zit hem voor mijn gevoel vooral in het stuk 'particuliere opleiding'. Dat betekent namelijk geen studiefinanciering, geen ov (want dat is onderdeel van stufi), veel hoger collegegeld dan normaal en ook geen recht op een lening van duo of een toeslag voor mensen met een functiebeperking omdat het een particuliere opleiding is.
Als die opleiding maar een jaar duurt, lijkt het me verstandig om het geld daarvoor eerst bij elkaar te sparen alvorens er aan te beginnen. Ondertussen kan kind dan werken en therapie volgen. En hopelijk toch al ergens een kamer huren om op zichzelf te wonen. 
Een andere optie is een opleiding gaan doen waarvoor de kosten lager zijn en hij/zij wel recht heeft op allerhande tegemoetkomingen en leningen.

mijn ouders betaalden uitsluitend de telefoonrekening, de rest ging uit stufi.
Waarom zou je kind geen stufi krijgen?
Dat lening gedoe zijn ze weer een eind van teruggekomen, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Zeespiegel schreef op 27-05-2024 om 10:17:

mijn ouders betaalden uitsluitend de telefoonrekening, de rest ging uit stufi.
Waarom zou je kind geen stufi krijgen?
Dat lening gedoe zijn ze weer een eind van teruggekomen, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Bij een particuliere opleiding, een opleiding die niet gefinancierd wordt door de overheid, heb je geen recht op stufi.

Als de opleiding geaccrediteerd is bestaat soms wel recht op stufi.

Zeespiegel schreef op 27-05-2024 om 10:17:

mijn ouders betaalden uitsluitend de telefoonrekening, de rest ging uit stufi.
Waarom zou je kind geen stufi krijgen?
Dat lening gedoe zijn ze weer een eind van teruggekomen, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Omdat het om een particuliere opleiding gaat.

Bakblik schreef op 27-05-2024 om 10:25:

[..]

Bij een particuliere opleiding, een opleiding die niet gefinancierd wordt door de overheid, heb je geen recht op stufi.

Als de opleiding geaccrediteerd is bestaat soms wel recht op stufi.

Dit, en nog belangrijker, in plaats van 2500 euro collegegeld kan dat ook 10.000 of 15.000 of 20.000 euro zijn of wat een instelling ook maar vraagt. Geen subsidie van de overheid betekent zelf uit de kosten komen. 

Jonagold schreef op 27-05-2024 om 10:29:

[..]

Omdat het om een particuliere opleiding gaat.

Nee, ook bij een particuliere opleiding heb je recht op studiefinanciering. Het onderscheid zit hem in wel of niet erkend. Bijvoorbeeld de DutchFilmersAcedemy is wel erkend, dus daar krijg je wel studiefinanciering.

Maar als er echt geen recht is op studiefinanciering dan kan de opleiding dus ook geen erkende diploma's afgeven. Dat zou ik echt wel een probleem vinden.

Ik zou voor op kamers vooral buiten de gebaande paden zoeken. Omdat het maar om een jaar studie gaat is er misschien familie of vrienden waar ingewoond kan worden? Dan heeft je kind wat langer de tijd om te zoeken naar een definitief onderkomen voor na de studie.

Je kunt kijken naar antikraak. Soms kun je met een B&B ook wel een deal sluiten als je voor langere tijd huurt. Zelf heb ik voor zoon en zijn vriendin ooit een etage gevonden die eigenlijk verhuurd werd aan expats, maar omdat wij als ouders garant stonden voor de huur en eventuele schade mochten ze er een jaar wonen. Doe een oproep op Nextdoor/Facebook/Insta. Hang briefjes op bij de lokale supermarkt(en). En heb je al contact gehad met de opleiding? Die zullen misschien ook wel contacten hebben, er zijn vast meer jongeren die voor dat jaar een onderkomen zoeken. Deel ook in de ruime omgeving dat je kind een kamer zoekt, zeker als het maar voor een jaar is heb je best kans dat iemand wel een kamer aan wil bieden. Als mijn kinderen het huis uit waren geweest had ik dat best overwogen bijvoorbeeld.

Maar als ik jouw berichten zo lees zou ik het ook helemaal geen slecht idee vinden als je kind er nog een tussenjaar aan vast plakt en dat gebruikt om te sparen en aan therapie te besteden. Dan heeft het ook meer kans dat die studie lukt, want met psychische problemen aan een studie beginnen brengt ook het risico mee dat het niet lukt. En bij een particuliere opleiding is dat wel een heel dure grap...

Achttien jaar is toch wel zo ongeveer volwassen. De kinderen zijn tegenwoordig ook vroeger wijs dan in mijn tijd toen iedereen toch wel een brave blik in zijn ogen had op foto's.

Ik zou de adolescent een vaste passende bijdrage geven en dat tot een vastgestelde tijd. Laten we zeggen 300 euro voor elk kind wat zelfstandig wil gaan wonen tot en met het eind van het jaar waarin hij 21 wordt. Als dit niet genoeg is dan moet hij er zelf bij gaan verdienen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.