Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

KInd 18, geen inkomen wil/moet op kamers wat draag je bij?


Maar Renmuis, waar moet hij dan lenen of kun je bij DUO ook voor particuliere opleidingen lenen? Dat weet ik eigenlijk niet.

Annaniem2023 schreef op 26-05-2024 om 23:20:

Maar Renmuis, waar moet hij dan lenen of kun je bij DUO ook voor particuliere opleidingen lenen? Dat weet ik eigenlijk niet.

Dat is nou iets wat kind alvast kan uitzoeken.

Annaniem2023 schreef op 26-05-2024 om 23:20:

Maar Renmuis, waar moet hij dan lenen of kun je bij DUO ook voor particuliere opleidingen lenen? Dat weet ik eigenlijk niet.

Ja, dat kan gewoon.

En een paar uurtjes tappen gaat natuurlijk geen zoden aan de dijk zetten. Jongen heeft makkelijk 1250,- per maand nodig, en dat is nog karig.

werken kan dan minder tijdens academisch jaar, maar er zijn ook vakanties waarin gewerkt kan worden. Zeker de zomer leent zich daar prima voor.

In mijn studententijd werkte ik op een callcenter. Inkomende gesprekken, verdiende goed met toeslag in weekend, avond en nacht. Een collega in mijn team wilde graag de nachtdiensten, want dan was het niet druk, kon hij tussendoor studeren en verdiende mooie opslag. Ik was allang blij dat hij die diensten wilde doen.

Marty1984 schreef op 26-05-2024 om 23:10:

[..]

Tot 21 ben je verantwoordelijk en moet je je kind in zekere mate ondersteunen. Kind kan daar desnoods voor naar de rechter.

De vraag is wel of je verplicht bent om te ondersteunen aan 1.000 euro per maand. Met nog 2 andere kinderen in huis én een huishouden draaiende te houden is er volgens mij geen enkele rechter die je verplicht om kind zomaar 1.000 euro per maand te sponsoren. Of je moet multi-miljonair zijn, maar zo klinkt het niet.

Zeker, we ondersteunen allemaal onze kinderen en dat stopt niet bij 21 jaar. Die van mij eet nog steeds hier de koelkast leeg Ik bedoel juist waarom Shareneentje denkt dat de bijdrage niet meer nodig is nadat kind 21 jaar is geworden? 

Staat kind uberhaupt ergens al op een wachtlijst voor een kamer?

Naar wat ik begreep moet je tegenwoordig verdomd vroeg beginnen zoeken en je inschrijven.

Anders kan hij straks wel beginnen aan zijn opleiding, heeft misschien (gedeeltelijk) zijn budget rond maar moet nog altijd thuis blijven wonen en over-en-weer pendelen.

Renmuis schreef op 26-05-2024 om 23:26:

[..]

Ja, dat kan gewoon.

En een paar uurtjes tappen gaat natuurlijk geen zoden aan de dijk zetten. Jongen heeft makkelijk 1250,- per maand nodig, en dat is nog karig.

TO wil best bijdragen aan de studie, maar wil/kan niet zo'n groot bedrag missen. Stel TO draagt de helft bij, dan kan kind de rest door werken en eventuele lening rondkrijgen. Als kind nu al werkt en tot eind Augustus fulltime aan de slag gaat, kan kind alweer een aantal maanden vooruit. 


Hoe realistisch is het trouwens dat kind op korte termijn een kamer gaat vinden?   

Ik was benieuwd hoe dit werkt, dus ik heb het opgezocht. Ben hier uitgekomen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/onderhoudsplicht#:~:text=Ouders%20zijn%20verantwoordelijk%20voor%20kinderen&text=Dat%20staat%20in%20de%20wet.&text=Ouders%20betalen%20kosten%20van%20verzorging%20en%20opvoeding.&text=Ouders%20betalen%20kosten%20van%20levensonderhoud%20en%20studie.&text=Ouders%20betalen%20alleen%20de%20kosten,in%20zijn%20levensonderhoud%20te%20voorzien.

"... Ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Dat staat in de wet.

  • Kind tot 18 jaar
    Ouders betalen kosten van verzorging en opvoeding.
  • Kind van 18 jaar tot 21 jaar
    Ouders betalen kosten van levensonderhoud en studie.
  • Kind ouder dan 21 jaar
    Ouders betalen alleen de kosten van levensonderhoud als het kind zelf niet in staat is in zijn levensonderhoud te voorzien..."

Ik heb ik het topic geloof ik nergens gelezen hoeveel jaren die opleiding duurt, maar ik vroeg mij wel af hier het werkt als ouders zeggen "je bent 18, dus ga maar gewoon fulltime werken en dan doe je 's avonds maar extra cursussen e.d.". 
Zo lang een kind voor de wet leerplichtig is en de ouders hebben in die tijd onderdak/levensonderhoud geboden, dan is het toch klaar? 
Er zijn zoveel mensen die fulltime werken en die daarnaast een hbo opleiding volgen. Zeker als je jong bent en nog geen gezin hebt, moet dat lukken. 

Tot de start van de opleiding kan kind fulltime gaan werken en alle inkomsten sparen. Daarna eventueel een lening afsluiten. En als hij/zij dat niet wil, éérst een paar jaar fulltime gaan werken en hard sparen en daarna pas met die opleiding starten. Als je 18 jaar bent, ben je voor de wet volwassen. Dus dan kan je zelf keuzes maken, maar dan ook wel zelf de consequenties dragen c.q. zorgen dat je je eigen broek kunt ophouden. 

Ik zou er niet meteen zo hard in staan gezien de situatie. Ik zou gezamenlijk een plan maken, waarbij jullie als ouders bijdragen, maar ik zou toch ook wel een inspanning van mijn kind willen zien. Dat hoeft misschien niet meteen eigen broek ophouden te zijn, maar wel een bijdrage. Er zijn nog 3 maanden voor de opleiding begint, dan kan hij misschien toch wel wat werken? En dan naast de opleiding een klein baantje. Kan ook iets zijn wat met zijn opleiding te maken heeft. Filmen op bruiloften ofzo. Mocht hij dat niet aan kunnen, dan zou ik me wel een beetje achter de oren krabben of een fulltime particuliere opleiding dan wel zo’n goed idee is.

Ik denk dat als je het kunt betalen, je dat dan misschien maar moet doen. Het is wel jammer dat je je eigen extraatjes kwijt bent, maar dat is tijdelijk. Ik begrijp dat je andere kinderen ouder zijn, dus ik neem aan dat die binnen afzienbare tijd wel onafhankelijk worden. Dat je moet budgetteren duurt dan een korte periode wat wel te overzien is. Dat zou ik er wel voor over hebben om jullie situatie te verbeteren.

ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat dit kind er zoveel naast kan doen.
Ik heb het verwijderde draadje wel gelezen en er zijn omstandigheden die dit besluit om nu uit huis te gaan maar begrijpelijk maken maar diezelfde omstandigheden belemmeren kind mogelijk ook om veel naast de studie te werken.

TO schrijft dit niet voor niets in haar bericht.

Ysenda schreef op 27-05-2024 om 07:23:

ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat dit kind er zoveel naast kan doen.
Ik heb het verwijderde draadje wel gelezen en er zijn omstandigheden die dit besluit om nu uit huis te gaan maar begrijpelijk maken maar diezelfde omstandigheden belemmeren kind mogelijk ook om veel naast de studie te werken.

TO schrijft dit niet voor niets in haar bericht.

Nee klopt, maar dan beter ergens anders een deel van het geld lenen als het bij Duo niet kan. Je kind volledig onderhouden met particuliere opleiding en kamer is echt onbetaalbaar voor gewone mensen. Dat bedoelen ze ook vast niet met 'onderhoudsplicht'.

Anoniemer schreef op 27-05-2024 om 07:43:

[..]

Nee klopt, maar dan beter ergens anders een deel van het geld lenen als het bij Duo niet kan. Je kind volledig onderhouden met particuliere opleiding en kamer is echt onbetaalbaar voor gewone mensen. Dat bedoelen ze ook vast niet met 'onderhoudsplicht'.

Of de tering naar de nering zetten en goed nadenken of een particuliere opleiding wel betaalbaar is voor dit gezin. Het lesgeld is waarschijnlijk veel hoger dan dat voor een hbo-studie. Iemand schreef hiervoor al: eerst een jaar werken en sparen en dan de studie doen. 
oja, iemand opperde nog: foto’s maken op bruiloften als bijbaan. Realiseer je je dat fotograaf gewoon een vak is dat hij nog moet leren? Welke mensen die gaan trouwen en een fotograaf inhuren vragen een 18-jarige zonder ervaring? Leuke kiekjes zijn niet hetzelfde als een bruidsreportage. 

Is die studie iets waar goed over nagedacht is? Misschien een rare vraag maar dit gezien de kosten die ermee gemoeid zijn. Ik zou zeker bereid zijn om bij te dragen maar zou wel verwachten dat zoon/dochter zelf ook een plan achter de hand heeft. 

Ik zou niet snel een film opleiding gaan sponsoren. Hoe groot is nou de kans dat je daarmee later in je eigen onderhoud kan voorzien?
Prima om erbij te doen, ik lees dat er ook een weekendopleiding voor is. 

Maar goed, dat was je vraag niet. Als kind het huis uit moet, zou ik kind alles laten uitzoeken. Hoe duur is een kamer (waar vind ik überhaupt een kamer), hoeveel huurtoeslag krijg ik, hoeveel zijn de kosten, hoeveel kan ik lenen en hoeveel kan ik zelf bijdragen (door nu te sparen en in de weekenden / vakanties te gaan werken). En dan maar eens kijken of de benodigde bijdrage van jullie mogelijk is. Ik ben niet persee voorstander dat alle kinderen gelijke bedragen moeten krijgen, maar wel gelijke mogelijkheden. Misschien is het voor de andere twee niet nodig uit huis te gaan om te kunnen studeren. 
Als de bijdrage gewoonweg niet mogelijk is, gaat deze opleiding dus niet door. Dan moet er iets gezocht worden waarbij wel kan worden gewerkt en je stufi krijgt. 

De jongste is 18 en heeft twee oudere zussen die al studeren en waarschijnlijk (de oudste?) over niet al te lange tijd klaar zijn.
Als je nu vraagt of de oudsten meer willen lenen bij duo, en minder krijgen als bijdrage van de ouders, dan is er meer ruimte voor het ondersteunen van de jongste.
Als (over een paar jaar) de kinderen jullie bijdragen niet meer nodig hebben doordat ze afgestudeerd zijn en werken, dan kunnen jullie middels schenkingen de studielening (versneld) helpen terugbetalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.