Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

KInd 18, geen inkomen wil/moet op kamers wat draag je bij?


"Mochten jullie nog andere opties hebben om aan geld te komen naast een particuliere fulltime opleiding dan hoor ik het graag."

Zolang hij nog niet begonnen is kan hij ook deelnemen aan geneesmiddelonderzoek. Dat levert flink wat op en je kunt intern verblijven.
Ik zeg niet dat het per se een goed idee is of dat je dat moet willen, maar er zijn studenten die dat doen.

Indien erkend is er dus wel recht op studiefinanciering (ook al wordt de opleiding zelf niet door het rijk gefinancierd). Dat moet dus eerst goed uitgezocht worden, want als er wel recht is op studiefinanciering kijk je naar een heel ander plaatje.

Ginevra schreef op 27-05-2024 om 12:48:

"Mochten jullie nog andere opties hebben om aan geld te komen naast een particuliere fulltime opleiding dan hoor ik het graag."

Zolang hij nog niet begonnen is kan hij ook deelnemen aan geneesmiddelonderzoek. Dat levert flink wat op en je kunt intern verblijven.
Ik zeg niet dat het per se een goed idee is of dat je dat moet willen, maar er zijn studenten die dat doen.

Tja, een kind dat al niet stabiel is zou ik dat niet aanraden. Maar het is inderdaad wel een mogelijkheid.

Ik zou eerder kijken of bijvoorbeeld oppassen of zoiets zou lukken. Als de kinderen op bed liggen kun je dan studeren. Of het callcenter dat hierboven al eens is genoemd. Maar het meeste zie ik in uitstel. Eerst een extra jaar werken en sparen en tot rust komen. 

Jonagold schreef op 27-05-2024 om 12:50:

[..]

Tja, een kind dat al niet stabiel is zou ik dat niet aanraden.


Het zal erg afhangen van het soort onderzoek. Ik heb lang geleden wel eens meegedaan aan een onderzoek waarbij ze met een plakbandje wat huidcellen afnamen, dat was totaal niet belastend natuurlijk maar leverde ook niet enorm veel op, dat was iets van 100 gulden of zo.

Er zijn ook onderzoeken waarbij je pillen slikt en drie weken intern verblijft, dat levert heel veel geld op (in de orde van 5000 euro) maar is veel heftiger natuurlijk. Kans op bijwerkingen en je moet zoiets ook mentaal aankunnen want je mag dus in die tijd niet weg. Sommigen vinden dat juist heerlijk, die gaan studeren of aan hun scriptie werken, anderen trekken dat niet.

En daar zit dan nog van alles tussenin, qua belasting en beloning. Ik weet niet hoe het met het kind van TO zit, dus ik kan daar ook niet in adviseren.



Regulier werk is waarschijnlijk beter, maar duurt even voor je dan weer een groot bedrag bij elkaar hebt. Dat het kind in kwestie onlangs een grote aankoop heeft gedaan is misschien als je alle ins en outs kent heel begrijpelijk, maar voor de meeste mensen is de consequentie dat je dan niet vlak daarna een dure opleiding kunt betalen.

Shareneentje

Shareneentje

27-05-2024 om 13:14 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 26-05-2024 om 23:12:

Kind wil een particuliere opleiding doen, maar daar heeft hij(of zij) het geld niet voor. Dan is er maar één oplossing: die opleiding niet gaan doen.
maar alle gekheid op een stokje: natuurlijk is er wel tijd voor een baantje ernaast. Als Epke Zonderland naast een studie medicijnen 30 uur per week kon topturnen, dan kan jullie kind naast een opleiding echt wel een uur of 8 werken.

Epke had geen adhd en ass, dat is denk ik wel een beetje het verschil. Ons kind is heel snel overprikkeld en depressief.

Ginevra schreef op 27-05-2024 om 12:45:

[..]


Welnee, juist omgekeerd. Jongeren gaan later uit huis, beginnen later aan officiele banen, beginnen later aan seks en krijgen later kinderen. https://issuu.com/uitgeverijvanin/docs/startmateriaal_agora5_lwb_soc-gedrag_h1/s/27561177 . Ze dossen zich wat stoerder uit en hebben meer geoefend op een social-media-bestendige blik, dat is iets anders.

Maar on-topic, check inderdaad goed of dat diploma erkend is. Dat een opleiding zelf zegt 'hbo-niveau' of iets dergelijks betekent niks. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoe-weet-ik-of-een-opleiding-in-het-hoger-onderwijs-erkend-en-kwalitatief-goed-is

Wat later beginnen is misschien geen slecht idee, als er eerst gespaard moet worden. Of toch toelating proberen te krijgen bij de reguliere filmacademie.



Misschien vooral omdat de ouders de keus maken ze te verwennen en weinig verantwoordelijkheden te verlangen? Vanwege de goede sociale opvangnetten, de ruime werkgelegenheid, en de bereidheid van werkgevers om zich te plooien naar de nieuwe werknemers?

Het wordt dus mogelijk gemaakt om het leven niet erg serieus te hoeven nemen. Dus ze nemen het er gewoon van. Zou ik ook gedaan hebben als ik niet zeker geweten had dat dit helemaal niet goed zou zijn gevallen bij mijn ouders.

Shareneentje, er bestaat zoiets als een studietoeslag voor jongeren die studeren en een beperking hebben waardoor werken naast de studie niet kan. Ook is extra stufi mogelijk, of een gedeeltelijke Wajong. Zie ook 
Heb ik recht op extra studiefinanciering als ik studeer met een beperking of chronische ziekte? | Rijksoverheid.nl

Mijn zoon (ook ADD en ASS) krijgt een toeslag van de gemeente omdat hij het (nu nog) niet op kan brengen om te werken naast zijn studie. Hij woont o.a. om die reden ook nog bij ons met zijn 24 jaar. Zelfstandig wonen zou hij nog niet kunnen.
Het kost allemaal nogal wat uitzoekwerk ben ik bang. Dus wel snel aan de slag!

Juist met deze beperkingen doet een kind er meestal langer over om uit te rijpen. Mijn zoon heeft 2 jaar hbo geprobeerd, maar dat is niet gelukt (doordat hij verliefd werd, ging samenwonen met zijn toenmalige vriendin met ook de nodige uitdagingen en on top of it all corona). Daarna heeft hij 2 jaar gewerkt, en is in die tijd ook weer thuis komen wonen (relatie ging uit). Dit schooljaar is hij weer begonnen met een hbo-opleiding en hij is nu helemaal op zijn plek, en mentaal in staat om het vol te houden én goed te doen. Dat is zo mooi om te zien! Maar wat ik hiermee wil zeggen is, ik schat de kans dat jouw kind het niet haalt met de opleiding best groot in. Zeker als kind ook nog uit huis gaat. Dat is ben ik bang teveel tegelijk. Daarom adviseer ik nog sterker om die dingen uit elkaar te trekken. Eerst uit huis, werken en helen/groeien en daarna pas (ook) studeren.

Nog een tip: begeleid zelfstandig wonen. Er zijn verschillende organisaties, afhankelijk van waar je woont. Bijvoorbeeld:

Wij zijn Siza. Wij bieden zorg en ondersteuning aan mensen met een beperking of chronische ziekte. - Siza of

Jados - Begeleiding bij autisme in de levensfases studie en werk

dubbel

 Die had ik ook al genoemd, maar voorwaarde voor de aanvulling is ook dat er recht op studiefinanciering is. Dus ik zou echt gaan voor een erkende opleiding.

rionyriony schreef op 27-05-2024 om 13:39:

[..]

Misschien vooral omdat de ouders de keus maken ze te verwennen en weinig verantwoordelijkheden te verlangen? Vanwege de goede sociale opvangnetten, de ruime werkgelegenheid, en de bereidheid van werkgevers om zich te plooien naar de nieuwe werknemers?

Het wordt dus mogelijk gemaakt om het leven niet erg serieus te hoeven nemen. Dus ze nemen het er gewoon van. Zou ik ook gedaan hebben als ik niet zeker geweten had dat dit helemaal niet goed zou zijn gevallen bij mijn ouders.

Duidelijk niet gehinderd door enige ter zake doende kennis...

Weet je, tel je zegeningen en onthoud je alsjeblieft van zulke waanzinnige (en onnodig kwetsende) opmerkingen. Je mag gerust mijn dagboeken uit de afgelopen jaren eens doorlezen, en dan wil ik daarna graag nog een keer van je horen of je vindt dat mijn zoon verwend is. Of ga eens in gesprek met docenten van zijn havo op het speciaal onderwijs. Want dat was de enige plek waar hij zich kon handhaven door zijn beperkingen nadat hij overspannen was uitgevallen op het regulier gymnasium. Werkelijk, wat een arrogante houding...!


Edit: en zo'n bericht krijgt dan ook nog 2 duimpjes 

Anoniemer schreef op 27-05-2024 om 07:43:

[..]

Nee klopt, maar dan beter ergens anders een deel van het geld lenen als het bij Duo niet kan. Je kind volledig onderhouden met particuliere opleiding en kamer is echt onbetaalbaar voor gewone mensen. Dat bedoelen ze ook vast niet met 'onderhoudsplicht'.

Dat denk ik ook niet. I heb niet voor niets dat linkje geplaatst naar de site van de overheid: dat gaat voornamelijk over scheiden. En ja, dan is de ex gehouden mee te blijven betalen zolang de kinderen nog op school zitten. Dus ik heb zelf de indruk dat het soms wat vreemd wordt 'vertaald', die onderhoudsplicht.

In het verleden gingen mensen vanaf bijv. hun 17e jaar fulltime werken en waren zij pas op hun 21e jaar officieel volwassen (vaak al op zichzelf wonend tegen die tijd). Nu zijn ze met 18 jaar officieel volwassen, dus klinkt het logisch dat je dan ook zelf verantwoordelijk bent voor je eigen bestaan. 

Los daarvan (ik ken het vorIge topic niet) zijn er uiteraard redenen om als ouders je kind te willen helpen op allerlei mogelijke manieren. Maar of dat een plicht is en tot wanneer die precies geldt? - Ik kan daar verder zo gauw geen informatie over vinden. 

In de laatste post lees ik dat TO iets zegt over de diagnose. Ik zou dan eerder aan een opleiding laborant denken dan aan de filmwereld. En/of nu eerst een bijbaantje doen in die filmwereld als manusje-van-alles om te kijken hoe dat allemaal bevalt. 

Ginevra schreef op 27-05-2024 om 13:05:

[..]

Het zal erg afhangen van het soort onderzoek. Ik heb lang geleden wel eens meegedaan aan een onderzoek waarbij ze met een plakbandje wat huidcellen afnamen, dat was totaal niet belastend natuurlijk maar leverde ook niet enorm veel op, dat was iets van 100 gulden of zo.

Er zijn ook onderzoeken waarbij je pillen slikt en drie weken intern verblijft, dat levert heel veel geld op (in de orde van 5000 euro) maar is veel heftiger natuurlijk. Kans op bijwerkingen en je moet zoiets ook mentaal aankunnen want je mag dus in die tijd niet weg. Sommigen vinden dat juist heerlijk, die gaan studeren of aan hun scriptie werken, anderen trekken dat niet.

En daar zit dan nog van alles tussenin, qua belasting en beloning. Ik weet niet hoe het met het kind van TO zit, dus ik kan daar ook niet in adviseren.



Regulier werk is waarschijnlijk beter, maar duurt even voor je dan weer een groot bedrag bij elkaar hebt. Dat het kind in kwestie onlangs een grote aankoop heeft gedaan is misschien als je alle ins en outs kent heel begrijpelijk, maar voor de meeste mensen is de consequentie dat je dan niet vlak daarna een dure opleiding kunt betalen.

Naast dat ik er zelf niet z’n voorstander van ben, vraag ik mij hoeveel daarvan belast wordt door de belastingdienst. En ziet deze dat als “eenmalig inkomen” of als gift/bonus dan val je ook nog onder het bijzonder tarief. Wat extra betalen inhoudt.

Misschien denken aan een stappenplan ? Is het een idee om te starten met een minder gewenste "reguliere" studie voor de P met studiefinanciering en eventueel de medische toelage ? Dan kan kind in dat jaar al wennen aan uit huis wonen en "gewoon" naar school gaan zonder extra druk. Hij/zij mag er dan wel niet bij werken, maar dan is er wel tijd voor therapie of iets dergelijks als dat nodig zou zijn.

Als de horde "alleen wonen" succesvol genomen is, kan weer verder gekeken worden. Wellicht in de nu beoogde studie, maar dan wel vanuit een stabieler begin. Maar wellicht ook met voortschrijdend inzicht toch iets anders.

Nu lijkt me halsoverkop en zonder voldoende financiële buffer.  Als jij al een jaartje extra kan sparen, vertrek je ook al met een ander uitgangspunt.  

Het punt is dat er met een particuliere opleiding (waarvan ook nog onduidelijk is of die wel erkend is) niets kan qua ondersteuning en toeslagen. 

Belangrijk om dat goed uit te zoeken. Want er zijn zoveel opleidingen waar je gewoon niets mee kunt. En waarbij je ook niet kunt doorstromen of instromen elders (stel het bevalt niet). Omdat ze niet aan de wettelijke normen voldoen. 

Tweede punt is hoe zoon denkt een dergelijke opleiding te kunnen volgen en voltooien met veel problemen. Met daarnaast het zelfstandig wonen (waar hij geen ervaring mee heeft). Wellicht is begeleid wonen hier een betere optie? Hulpverlening die los van jullie staat en ondersteuning geeft bij het huishouden, structuur en studie etc. 

Vervolgopleidingen zitten totaal anders in elkaar dan middelbaar onderwijs (waar hij ook veel extra hulp nodig had). 

Luchtpost schreef op 27-05-2024 om 13:55:

[..]

Dat denk ik ook niet. I heb niet voor niets dat linkje geplaatst naar de site van de overheid: dat gaat voornamelijk over scheiden. En ja, dan is de ex gehouden mee te blijven betalen zolang de kinderen nog op school zitten. Dus ik heb zelf de indruk dat het soms wat vreemd wordt 'vertaald', die onderhoudsplicht.

In het verleden gingen mensen vanaf bijv. hun 17e jaar fulltime werken en waren zij pas op hun 21e jaar officieel volwassen (vaak al op zichzelf wonend tegen die tijd). Nu zijn ze met 18 jaar officieel volwassen, dus klinkt het logisch dat je dan ook zelf verantwoordelijk bent voor je eigen bestaan.

Los daarvan (ik ken het vorIge topic niet) zijn er uiteraard redenen om als ouders je kind te willen helpen op allerlei mogelijke manieren. Maar of dat een plicht is en tot wanneer die precies geldt? - Ik kan daar verder zo gauw geen informatie over vinden.

In de laatste post lees ik dat TO iets zegt over de diagnose. Ik zou dan eerder aan een opleiding laborant denken dan aan de filmwereld. En/of nu eerst een bijbaantje doen in die filmwereld als manusje-van-alles om te kijken hoe dat allemaal bevalt.

Nee, de onderhoudsplicht is een algemene verplichting en heeft niets te maken met scheiden of interpretatie. 

Wanneer heb ik een onderhoudsplicht? | Rijksoverheid.nl

Van die site: 


Ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Dat staat in de wet.

  • Kind tot 18 jaar
    Ouders betalen kosten van verzorging en opvoeding.
  • Kind van 18 jaar tot 21 jaar
    Ouders betalen kosten van levensonderhoud en studie.
  • Kind ouder dan 21 jaar
    Ouders betalen alleen de kosten van levensonderhoud als het kind zelf niet in staat is in zijn levensonderhoud te voorzien.

Kinderalimentatie na scheiding


De onderhoudsplicht geldt ook als de ouders niet bij elkaar wonen. Als ouders uit elkaar gaan, moeten ze daarom een financiële regeling afspreken. Dit heet kinderalimentatie.


Na een scheiding is een verbijzondering, maar die onderhoudsplicht is algemeen. 

wetten.nl - Regeling - Burgerlijk Wetboek Boek 1 - BWBR0002656 (overheid.nl)

Titel 17. Levensonderhoud

  • 46

Afdeling 1. Algemene bepalingen

Artikel 392

  • 457
  • 1Tot het verstrekken van levensonderhoud zijn op grond van bloed- of aanverwantschap gehouden:
    • a.de ouders;
    • b.de kinderen;
    • c.behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders.
  • 2Deze verplichting bestaat, behalve wat betreft ouders en stiefouders jegens hun minderjarige kinderen en stiefkinderen en jegens hun kinderen bedoeld in artikel 395a van dit boek, slechts in geval van behoeftigheid van de tot levensonderhoud gerechtigde.
  • 3De in het eerste lid genoemde personen zijn niet verplicht levensonderhoud te verstrekken, voor zover dit van de echtgenoot of een vroegere echtgenoot dan wel de geregistreerde partner of vroegere geregistreerde partner overeenkomstig het in de vijfde titel a, zesde, negende of tiende titel van dit boek bepaalde kan worden verkregen.



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.