Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kan je thuiswonende kind bijstand aanvragen?


ScarceKudu74

ScarceKudu74

01-11-2021 om 14:34

Als hij een MBO opleiding afheeft, moet hij toch gelijk aan het werk kunnen gaan? Dan maar geen droombaan hoor, dat komt later wel. Loop een uitzendbureau binnen en je kunt morgen aan het werk, bij wijze van spreken.  Dat is sneller geregeld dan een uitkering. 

Is 'net geslaagd' dan niet in juni geweest? De opleidingen zijn in september begonnen... Het lijkt alsof je zoon zich dat nu pas realiseert, nu alles om hem heen verder gaat.

Overigens zeg ik dit met boter op mijn hoofd, mijn zoon heeft zo een heel jaar aangemodderd na het MBO en was niet vooruit te branden. Mijn dreigementen maakten weinig indruk, hij wist dat ik hem echt het huis niet uit zou zetten. Hij teerde in op z'n spaargeld, voor de maandelijkse zorgverzekering en kleine uitgaven als kadootjes e.d. Ook hij was een kluizenaar en vond het eigenlijk wel prima, het is dat hij móest werken van ons. Het was toch echt ons probleem, een combinatie van angst en luiheid wat mij tot grote wanhoop dreef. Dat hij recht zou hebben op bijstand is niet eens in me opgekomen. Als dat zo was, dan zou van elk kostwinnersgezin degene die niet werkt een bijstandsuitkering aan kunnen vragen – ook jij?

Leanne schreef op 01-11-2021 om 14:53:

Is 'net geslaagd' dan niet in juni geweest? De opleidingen zijn in september begonnen... Het lijkt alsof je zoon zich dat nu pas realiseert, nu alles om hem heen verder gaat.

Overigens zeg ik dit met boter op mijn hoofd, mijn zoon heeft zo een heel jaar aangemodderd na het MBO en was niet vooruit te branden. Mijn dreigementen maakten weinig indruk, hij wist dat ik hem echt het huis niet uit zou zetten. Hij teerde in op z'n spaargeld, voor de maandelijkse zorgverzekering en kleine uitgaven als kadootjes e.d. Ook hij was een kluizenaar en vond het eigenlijk wel prima, het is dat hij móest werken van ons. Het was toch echt ons probleem, een combinatie van angst en luiheid wat mij tot grote wanhoop dreef. Dat hij recht zou hebben op bijstand is niet eens in me opgekomen. Als dat zo was, dan zou van elk kostwinnersgezin degene die niet werkt een bijstandsuitkering aan kunnen vragen – ook jij?

Dat kan dus niet. Je krijgt geen bijstand als je partner wel een baan heeft. En in de bijstand moet je beschikbaar zijn om te werken. Thuisblijfouders zijn dat niet. Dat kan en dat mag, maar niet op kosten van de maatschappij. Tenzij je alleenstaand bent en een kind onder de vijf hebt, dan hoef je niet te solliciteren. Maar je moet dan wel een opleiding volgen waarmee je nadien aan de slag kan.

Ik zou ook niet weten waarom je zoon een uitkering zou willen. Hij kan toch prima werken?

Best asociaal om hier bijstand voor aan te willen vragen. Ipv kostgeld te vragen zorg dat je zoon zijn geld kan sparen voor zijn toekomstige huis! 

Asociaal inderdaad. Jullie zijn verantwoordelijk voor hem, niet de maatschappij.

> Als dat zo was, dan zou van elk kostwinnersgezin degene die niet werkt een bijstandsuitkering aan kunnen vragen – ook jij?

Nee.

Gezamenlijke huishouding: dat komt min of meer overeen met mensen die volgens de wet "zorgplicht" naar elkaar toe hebben. Getrouwd, samenwoningscontract, of simpelweg samen een kind hebben en in hetzelfde huis wonen. Bij de bijstand wordt naar het gezamenlijke inkomen van beide partners gekeken. Een ouder kan nooit een gezamenlijke huishouding hebben met een kind, ook niet als de ouder alleenstaand is. Een gezamenlijke huishouding kun je bovendien maar met 1 persoon hebben. Als iemand bijstand aanvraagt die een gemeenschappelijke huishouding voert, dan wordt naar het inkomen van beide partners gekeken en moeten beide partners beschikbaar zijn voor werk.

Kostendelers: dat zijn zeg maar de "huisgenoten": volwassenen die op hetzelfde adres wonen maar geen zorgplicht naar elkaar hebben. Je kunt met meerdere mensen kostendeler zijn. Per kostendeler wordt er een vast bedrag van de bijstandsuitkering afgetrokken. Het maakt niet uit wat het inkomen is van de kostendelers en ook niet of ze beschikbaar zijn voor werk.

Dus: 
- de ouders zijn kostendeler van hun thuiswonende meerderjarige kind
- de ouders voeren geen gemeenschappelijke huishouding met hun thuiswonende meerderjarige kind

Als kind bijstand aanvraagt wordt er niet naar het inkomen of "beschikbaarheid voor werk" van zijn ouders gekeken, want hij voert geen gemeenschappelijke huishouding met zijn ouders. Er wordt wel een bedrag ingehouden op de bijstandsuitkering omdat het kind twee kostendelers heeft.

Mocht de man van topicstarter overlijden, dan voert ze nog steeds geen gezamenlijke huishouding met haar kind, maar wordt ze wel - pats boem - toeslagpartner. Aangezien topicstarter niet werkt, betekent dat kindlief dan geen recht heeft op kinderopvangtoeslag voor de eigen kinderen. 

Het verschilt per gemeente of de stufi als 'voorliggende voorziening' wordt gezien of niet. Dat hangt ook af van het soort mbo diploma. In Den Haag bijvoorbeeld wordt iemand met al mbo-3 niet gedwongen om verder te studeren. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR372303/1
 

syboor schreef op 01-11-2021 om 15:58:

Mocht de man van topicstarter overlijden, dan voert ze nog steeds geen gezamenlijke huishouding met haar kind, maar wordt ze wel - pats boem - toeslagpartner. Aangezien topicstarter niet werkt, betekent dat kindlief dan geen recht heeft op kinderopvangtoeslag voor de eigen kinderen.

Toeslagpartner pas als het kind 27 is. Het inkomen van het kind telt wel direct mee bij de huurtoeslag.

Bijstand is geen studiefinanciering maar het laatste vangnet van de samenleving. Je zoon moet zich dan voltijd beschikbaar stellen voor al het werk, dus ook zorg, horeca, schoonmaak en productie. Hij moet eerst bewijzen dat hij dat doet en kan ook aan het werk gezet worden.

vgm heeft dat ook te maken met wat jullie verdienen als ik dat goed heb? Dus als jullie (vader en moeder, ook gezien als andere inwonend of hoofdbewoner) genoeg verdienen is vgm de kans dat hij geen uitkering krijgt. Mochten jullie zelf een uitkering hebben, wordt er bij jullie gekort als hij recht heeft op een uitkering. Als ik het goed heb...

dan

dan

01-11-2021 om 17:06

Is het dan ook de bedoeling dat je zoon blijft werken tijdens die opleiding? Dat lijkt me toch wel van invloed of hij kostgeld kan (blijven) betalen. 

Rachel. schreef op 01-11-2021 om 17:00:

vgm heeft dat ook te maken met wat jullie verdienen als ik dat goed heb? Dus als jullie (vader en moeder, ook gezien als andere inwonend of hoofdbewoner) genoeg verdienen is vgm de kans dat hij geen uitkering krijgt. Mochten jullie zelf een uitkering hebben, wordt er bij jullie gekort als hij recht heeft op een uitkering. Als ik het goed heb...

Nee dat maakt niet uit. Zelfs als ouders helemaal niets zouden verdienen zou hij dezelfde uitkering krijgen. Het gaat hierbij om de kostendelersnorm. Hij zou 43,33 % van de uitkering krijgen vergeleken met de situatie dat hij alleen zou wonen. Als de andere volwassenen in het gezin ook geen inkomsten hebben krijgen zij ook 43,33 % van het bedrag dat ze anders zouden kunnen krijgen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-is-de-kostendelersnorm-in-de-bijstand


Rachel. schreef op 01-11-2021 om 17:00:

vgm heeft dat ook te maken met wat jullie verdienen als ik dat goed heb? Dus als jullie (vader en moeder, ook gezien als andere inwonend of hoofdbewoner) genoeg verdienen is vgm de kans dat hij geen uitkering krijgt. Mochten jullie zelf een uitkering hebben, wordt er bij jullie gekort als hij recht heeft op een uitkering. Als ik het goed heb...

Dit klopt niet: Een kind dat 18 wordt, daarmee wordt je niet langer gezien als samenwonend. Zijn eventuele uitkering is dus niet afhankelijk van het inkomen van de ouder(s). De ouders kunnen wel gekort worden op bijstand, maar de man werkt dus dat is ook niet van toepassing. 

Waarom bijstand? 
Een callcenter is zo geregeld met flexibele uren? 

Viva-amber schreef op 01-11-2021 om 17:07:

[..]

Dit klopt niet: Een kind dat 18 wordt, daarmee wordt je niet langer gezien als samenwonend. Zijn eventuele uitkering is dus niet afhankelijk van het inkomen van de ouder(s). De ouders kunnen wel gekort worden op bijstand, maar de man werkt dus dat is ook niet van toepassing.

Maar bij een kind onder de 21 zijn de ouders onderhoudsplichtig. Dus als zij genoeg verdienen kan de gemeente de bijstandsuitkering weer geheel of gedeeltelijk op hun verhalen.

En waarom zou hij geen kostgeld kunnen betalen van zijn deeltijds loon?
Of eisen jullie zo'n exuberant hoog bedrag van hem?

Stel dat hij 20 uur werkt en daarmee 900 euro verdient ... dan kan hij toch perfect bijvoorbeeld 300 euro kostgeld betalen en houdt hij nog altijd een heel stuk over?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.