Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kan je thuiswonende kind bijstand aanvragen?

Hoi, ik heb zitten zoeken op internet, maar vind de informatie van Rijksoverheid niet ontzettend duidelijk, daarom vraag ik jullie maar eens:
Onze zoon is 21 geworden en net geslaagd voor zijn MBO. Hij gaat nu parttime werk zoeken en zich verder oriënteren op extra opleiding. Wij zijn een kostwinnersgezin en mijn man wil graag dat hij kostgeld gaat betalen. Als hij eenmaal werk heeft, lijkt me dat redelijk, maar hij sprak ook over een uitkering aanvragen. 
Maar kan dat eigenlijk wel, als je nog thuis woont? Het lijkt mij niet handig, omdat hij dan, zolang hij nog geen werk heeft gevonden, verplicht moet solliciteren op banen waar zijn voorkeur niet naar uitgaat, hij moet drie uur reistijd naar werk accepteren...dan blijft er weinig gelegenheid voor oriëntatie over en sollicitatie naar de bedrijven die hij zelf op het oog heeft.  En het is geen dure kostganger: hij geeft hooguit geld uit aan af en toe de kapper, verder is het nogal een kluizenaar. Maar die dingen moet ik bij gelegenheid nog aan mijn man voorleggen, die heeft daar misschien nooit aan gedacht.

In ieder geval ben ik wel benieuwd: Hebben jullie hier ervaring mee?


werk in overvloed.  Ga toch werken. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

01-11-2021 om 13:41

Ja, mijn zoon zat even werkeloos thuis. Hij heeft nog geïnformeerd naar bijstand,  maar die krijg je zomaar niet. Eerst moest je 6 weken wachten en zelf gaan solliciteren, als hij daarna nog geen baan had moest hij 40 uur per week voor de gemeente gaan werken. En dat zijn dan natuurlijk geen leuke baantjes. 

Maar het werk ligt voor het oprapen momenteel,  het moet niet moeilijk zijn om snel een baan te vinden. Als ik hem was zou ik me daarop richten, die uitkering krijg je nu denk ik echt niet. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-11-2021 om 13:41

Er is een voorliggende voorziening: studiefinanciering. En dan is de kans groot dat de gemeente zegt dat hij maar moet gaan studeren.

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR372303/1

Bijstand aanvragen zodat hij jullie kostgeld kan betalen? Hmmm, ik zou hier toch moeite mee hebben hoor. Zo gebruik je gemeenschapsgeld voor zaken waar het volgens mij niet voor bedoeld is.
Maar dat is natuurlijk geen antwoord op je vraag of dit wettelijk mogelijk is. Dat weet ik helaas niet.

Bijstand kan toch pas vanaf 27 jaar of zo? 

Hij heeft nog recht op Studiefinanciering, en dan krijg je volgens mij geen uitkering. Verder geldt ook wat je zelf al noemt aan sollicitatieplicht etc. Als hij het wel krijgt is de uitkering laag vanwege de kostendelersnorm. Maar een uitkering aanvragen om kostgeld te betalen? Lijkt me niet de bedoeling. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-de-bijstand-voor-jongeren
Theoretisch kan het, maar als de betreffende persoon gewoon gezond is, is het zeer onwaarschijnlijk dat hij momenteel geen werk zou kunnen vinden. Zeker niet met een afgeronde MBO opleiding. Aan het werk dus.

Thuiswonende zoon van kennis heeft bijstand. En loopt in een traject bij de gemeente. Ik weet niet of het per gemeente verschillend is, maar je krijgt het niet zomaar. Zoon van kennis is 30 oid. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

01-11-2021 om 13:55

Ik zeg het niet vaak, maar hier is de bijstand nu met recht niet voor bedoeld lijkt me! Misschien is het iets om met man en zoon een redelijke termijn voor het vinden van een baan af te spreken, waarna zoon (naar draagkracht en behoefte) een bepaald gedrag kan gaan bijdragen?

Als je trouwens bedoeld met 'kostwinnaarsgezin' dat jij zelf niet werkt, dan is het misschien beter dat je gewoon zelf een baan zoekt als er meer geld nodig is. Wat voor MBO opleiding heeft je zoon afgerond? Als dat MBO-2 is, en er zit duidelijk nog meer in dan kan hij zich misschien beter eerst daar op richten, wellicht in een BBL opleiding, waarbij hij gaat leren en werken.

rutiel schreef op 01-11-2021 om 13:42:

Bijstand aanvragen zodat hij jullie kostgeld kan betalen? Hmmm, ik zou hier toch moeite mee hebben hoor. Zo gebruik je gemeenschapsgeld voor zaken waar het volgens mij niet voor bedoeld is.
Maar dat is natuurlijk geen antwoord op je vraag of dit wettelijk mogelijk is. Dat weet ik helaas niet.

Dit inderdaad, je zorgt maar lekker voor je eigen kind zonder dat de gemeenschap ervoor hoeft op te draaien.

dan

dan

01-11-2021 om 14:14

Koralinde schreef op 01-11-2021 om 13:55:

Ik zeg het niet vaak, maar hier is de bijstand nu met recht niet voor bedoeld lijkt me! Misschien is het iets om met man en zoon een redelijke termijn voor het vinden van een baan af te spreken, waarna zoon (naar draagkracht en behoefte) een bepaald gedrag kan gaan bijdragen?

Of wachten totdat de zoon een baan heeft gevonden en dan pas kostgeld vragen? 

Bijstand is hier zeker niet voor bedoelt. Hij kan echt makkelijk een parttime baan vinden in de horeca ofzo....

Als hij op dit moment niet staat ingeschreven voor een opleiding heeft hij geen recht op studiefinanciering. Maar hij heeft wel alle tijd om te werken of werk te zoeken en ze zoeken in veel sectoren mensen dus het lijkt me wel haalbaar om een baan te vinden.
Daarnaast is bijstand inderdaad lastig te krijgen, zeker op die leeftijd en thuiswonend en er zitten ook allerlei eisen en voorwaarden aan (zoals solliciteren, en terecht). Het lijkt me ook niet de bedoeling om bijstand aan te vragen om jullie kostgeld te betalen. Hij is jong en gezond, dus laat hem maar gewoon gaan werken. Hij hoeft ook echt niet meteen zijn droombaan te vinden. Zeker niet als het tijdelijk is en hij toch nog verder wil leren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.