Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kan je thuiswonende kind bijstand aanvragen?


Daglichtlamp schreef op 01-11-2021 om 17:18:

[..]

Maar bij een kind onder de 21 zijn de ouders onderhoudsplichtig. Dus als zij genoeg verdienen kan de gemeente de bijstandsuitkering weer geheel of gedeeltelijk op hun verhalen.

Hij is al bijna 21 dus dat is ook niet van toepassing

Ik begrijp gewoon niet dat TO dit Topic opent en aangeeft dat hij niet zoveel geld kost, enkel af en toe kapper?! Wie betaalt dan zijn zorgverzekering, mobiele telefoon etc? Voor TO dus vrij normaal dat dit voor hun rekening is, maar niet echt realistisch in mijn ogen.

Daglichtlamp schreef op 01-11-2021 om 13:56:

Als je trouwens bedoeld met 'kostwinnaarsgezin' dat jij zelf niet werkt, 

Ze werkt misschien niet, maar ze schreef kostwinner in ieder geval wel goed.

Kersje schreef op 01-11-2021 om 17:52:

[..]

Stel je niet zo aan! Niks mis mee om enige bijdrage van je volwassen kind te vragen voor kost en inwoning op 21-jarige leeftijd. Voor mijn part spaar je het op als ouder zijnde en geef je het mee zodra hij/zij uit huis gaat. Het volwassen leven is nu eenmaal niet gratis en op 21-jarige leeftijd mag je je daar best van bewust zijn.

Als de zoon zelf niet spaart is dat zeker een goeie optie, maar dat haal ik niet uit de OP. 

redbulletje schreef op 01-11-2021 om 21:22:

[..]

Als de zoon zelf niet spaart is dat zeker een goeie optie, maar dat haal ik niet uit de OP.

Doet er toch ook niet toe of je dat uit de OP haalt? Zoon zijn eigen verantwoording om te werken en sparen voor de toekomst! Ik werkte al vanaf mijn 14e bij en ging vanaf mijn 19e op mezelf wonen en wij schelen niet zoveel qua leeftijd. Maar net hoe lang je gepamperd wordt vanuit je ouders en je jezelf laat pamperen!

---

---

01-11-2021 om 22:04

Serieus? Hij heeft een parttimebaantje nodig om zich te oriënteren? Daar had hij al 21 jaar de tijd voor gehad toch? Kom op, aan het werk, fulltime en dan heb je nog tijd zat om je te oriënteren. 

Daglichtlamp schreef op 01-11-2021 om 17:06:

[..]

Nee dat maakt niet uit. Zelfs als ouders helemaal niets zouden verdienen zou hij dezelfde uitkering krijgen. Het gaat hierbij om de kostendelersnorm. Hij zou 43,33 % van de uitkering krijgen vergeleken met de situatie dat hij alleen zou wonen. Als de andere volwassenen in het gezin ook geen inkomsten hebben krijgen zij ook 43,33 % van het bedrag dat ze anders zouden kunnen krijgen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-is-de-kostendelersnorm-in-de-bijstand


Ohwzo, ja kwist het niet zeker. dankjewel voor de verheldering, viva amber ook

Een bijstandsuitkering zou dan 43,33% van 70% van het minimumloon zijn. Minimumloon is 1701,--. 70% is 1190,--. 43,33% is dan 515,--. Je zoon heeft nu al een parttime baan. Kijk even wat hij daarmee verdient. De kans is groot dat het niet meer is dan die 515 euro. Bovendien heeft een gemeente het recht om een lagere uitkering toe te kennen als iemand net van school af komt.
Verder schilder je het nogal dramatisch: 'verplicht moet solliciteren op banen waar zijn voorkeur niet naar uitgaat, hij moet drie uur reistijd naar werk accepteren...dan blijft er weinig gelegenheid voor oriëntatie over en sollicitatie naar de bedrijven die hij zelf op het oog heeft.'

Het 'verplicht solliciteren' lijkt mij logisch als je beroep doet op een uitkering. Dat wil niet zeggen dat je dan moet solliciteren op banen waar je voorkeur niet naar uit gaat. Je mag best solliciteren op banen die naar jouw voorkeur zijn. Alleen niet solliciteren, omdat niks leuk lijkt, dat kan dan weer niet. Idem met de reistijd: dat wil niet zeggen dat je 3 uur moet gaan reizen naar je werk. Je mag best dichterbij werk zoeken. Maar niet werken omdat het te ver reizen is, daar zit een grens aan. Zelfs als je 40 uur werkt en 3 uur per dag in de trein zit kun je als jong mens nog energie over hebben om te oriënteren en solliciteren naar bedrijven die je zelf op het oog hebt.

Dan de vraag wel of geen kostgeld betalen. Als hij een parttime baan heeft en dat geld wil gebruiken om zijn vervolgopleiding te betalen zou ik geen kostgeld vragen. Als hij niet van plan is om een vervolgopleiding te gaan doen, dan zou ik stimuleren dat hij meer uren gaat werken en wel kostgeld gaat betalen, om alvast enig idee te hebben over salarismogelijkheden en vaste lasten.

Tsjor

Puinhoop

Puinhoop

02-11-2021 om 21:36 Topicstarter

Nou jongens, bedankt voor de tientallen oordelen, jullie redden het verder wel zonder mij, hè?

Puinhoop schreef op 02-11-2021 om 21:36:

Nou jongens, bedankt voor de tientallen oordelen, jullie redden het verder wel zonder mij, hè?

Had je echt oprecht wat anders verwacht dan iedereen die zegt dat ie gewoon moet gaan werken?

Puinhoop schreef op 02-11-2021 om 21:36:

Nou jongens, bedankt voor de tientallen oordelen, jullie redden het verder wel zonder mij, hè?

Ja daaaahaaaaaag!

Puinhoop schreef op 02-11-2021 om 21:36:

Nou jongens, bedankt voor de tientallen oordelen, jullie redden het verder wel zonder mij, hè?

Het kan toch geen heel grote verrassing zijn dat mensen het idioot en asociaal vinden dat een prima gezonde jonge man met een Mbo-diploma een uitkering zou aanvragen.

Maar je vraag is beantwoord toch? Hij kan het aanvragen maar hij zal het niet krijgen. 

Puinhoop schreef op 02-11-2021 om 21:36:

Nou jongens, bedankt voor de tientallen oordelen, jullie redden het verder wel zonder mij, hè?

Waren dat oordelen, of vragen waarop jij nog niet hebt geantwoord? 

Lijkt mij dat jij nu degene bent die oordeelt.. over de mensen die oprechte vragen stellen. 

Puinhoop schreef op 02-11-2021 om 21:36:

Nou jongens, bedankt voor de tientallen oordelen, jullie redden het verder wel zonder mij, hè?

Tja als je alleen maar feiten wilde had je sneller zelf die link kunnen zoeken die ik gegeven heb. Als je een draadje hier opent neem ik aan dat je vooral meningen wilt.

Ze wilde idd alleen feiten omdat ze dat haar man wilde overleggen, zelf was ze er al niet voor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.