Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kan je thuiswonende kind bijstand aanvragen?


Iedereen kan het aanvragen. De kans dat hij iets krijgt waarmee je man zijn behoefte aan kostgeld wordt gedekt is vrij klein. Allereerst omdat de gemeente op deze leeftijd een wachtperiode kent, waarin zoon wordt geacht werk te vinden. En hamburgers flippen bij de Mac, magazijnwerkzaamheden of meelopen met de vuilniswagen wordt allemaal gezien als passend. 
Na die vier of zes weken, als hij al in aanmerking komt, krijgt hij nog meer druk om alles wat langs komt te accepteren. 
Maar waarom precies zou jouw zoon niet gaan werken nu? Hij is zich bewust dat het maar weinig mensen gegund is meteen hun droombaan te vinden? 
(Om nog maar te zwijgen over dat het voor jou dus ook niet moeilijk is om een baan te krijgen. Hoeft je Man niet zo’n druk te leggen op je zoon om het gezinsinkomen te verhogen) 

Marty1984 schreef op 01-11-2021 om 17:18:

En waarom zou hij geen kostgeld kunnen betalen van zijn deeltijds loon?
Of eisen jullie zo'n exuberant hoog bedrag van hem?

Stel dat hij 20 uur werkt en daarmee 900 euro verdient ... dan kan hij toch perfect bijvoorbeeld 300 euro kostgeld betalen en houdt hij nog altijd een heel stuk over?

Waarom zou je je eigen kind kaal willen plukken? Zorg dat ie een financiele buffer kan opbouwen zolang hij nog thuis woont, zodat hij over een paar jaar op 'n fatsoenlijke manier 't huis uit kan. 

Daglichtlamp schreef op 01-11-2021 om 17:18:

[..]

Maar bij een kind onder de 21 zijn de ouders onderhoudsplichtig. Dus als zij genoeg verdienen kan de gemeente de bijstandsuitkering weer geheel of gedeeltelijk op hun verhalen.

En terecht in mijn ogen, het zou mij enorm verbazen als mijn belastingcenten zo makkelijk uitgegeven worden iig. Bijstand is een vangnet, geen hangmat! Een knul van 21, MBO geschoold en geen baan hebben? Heeft hij nooit een bijbaan gehad naast zijn studie bijv? En die zgn oriëntatie of hij nu een vervolgopleiding gaat doen of niet, daar is hij redelijk laat mee en had hij al veel eerder kunnen bedenken natuurlijk. Als je dit als ouder zelf niet inziet, tja, voorbeeld doet volgen waarschijnlijk………. 

Nieuwe of vervolgstudies zijn in september begonnen, dus is hij relatief laat met oriënteren, maar dit is geen nieuws toch? En verplicht solliciteren naar banen die niet zijn voorkeur hebben? Wow, wat dacht je van gewoon aanpakken en aannemen wat er beschikbaar is? Geen leeftijd om ook nogeens kapsones te hebben of banen beneden je niveau te vinden lijkt mij!? 

redbulletje schreef op 01-11-2021 om 17:33:

[..]

Waarom zou je je eigen kind kaal willen plukken? Zorg dat ie een financiele buffer kan opbouwen zolang hij nog thuis woont, zodat hij over een paar jaar op 'n fatsoenlijke manier 't huis uit kan.

Stel je niet zo aan! Niks mis mee om enige bijdrage van je volwassen kind te vragen voor kost en inwoning op 21-jarige leeftijd. Voor mijn part spaar je het op als ouder zijnde en geef je het mee zodra hij/zij uit huis gaat. Het volwassen leven is nu eenmaal niet gratis en op 21-jarige leeftijd mag je je daar best van bewust zijn. 

Bizar dit, weet echt níet wat ik lees in de OP 

redbulletje schreef op 01-11-2021 om 17:33:

[..]

Waarom zou je je eigen kind kaal willen plukken? Zorg dat ie een financiele buffer kan opbouwen zolang hij nog thuis woont, zodat hij over een paar jaar op 'n fatsoenlijke manier 't huis uit kan.

Om kind te leren dat de wereld niet gratis is?

En omdat opstartster en haar partner het geld misschien hard nodig hebben nu de kinderbijslag en dergelijke is weggevallen en je al 3 jaar op een houtje zit te bijten? Ik snap dat je dan tijdens zijn studies kind niks vraagt, maar als hij dan toch gaat werken en centen verdienen en tegelijk thuis blijft wonen mag hij bijdragen aan de boodschappen en de elektriciteits-rekening.

Je kan als 21-jarige ook voltijds of 4/5de gaan werken en in de weekends en de avonden na gaan denken over een eventuele vervolg-studie. Je hebt immers nog 10 maanden! Kan je meer opzij zetten.

dan

dan

01-11-2021 om 18:09

als hij dit schooljaar niet meer start met een andere opleiding, dan zou hij ook nog een tijd fulltime kunnen werken. 

Of het kan weet ik niet maar het lijkt me totaal onnodig. Er zijn zoveel banen waar je zoon direct zou kunnen beginnen. In de horeca bijvoorbeeld. Daar liggen de banen voor het oprapen. En voordeel is dat het deels in de avonden en weekenden is dus prima te combineren met oriëntatie en zelfs het volgen van een opleiding.
Kostgeld vragen aan een kind van 21 die weinig meer omhanden heeft dan een oriëntatie op een studie lijkt me volkomen terecht. Dit kan een goede stimulans zijn om een actie te komen en te gaan werken. 

dan

dan

01-11-2021 om 19:02

welke richting heeft hij gevolgd? 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

01-11-2021 om 19:26

redbulletje schreef op 01-11-2021 om 17:33:

[..]

Waarom zou je je eigen kind kaal willen plukken? Zorg dat ie een financiele buffer kan opbouwen zolang hij nog thuis woont, zodat hij over een paar jaar op 'n fatsoenlijke manier 't huis uit kan.

Als mijn kind 18 wordt,  ga ik er honderden euro's per maand op achteruit en wordt het financieel een stuk krapper. Mocht zij nog lang thuis blijven wonen en werken,  dan zal ik ook een bijdrage gaan vragen. 

Het klopt dus wat de zoon van puinhoop heeft geopperd; iedereen kan een bijstand aanvragen.
Het brengt ook een verplichting met zich mee; sollicitatieplicht anders korten op bijstand. Is zoon dus bereid meer dagen te werken? Wilt hij wel solliciteren? Of is er uit gegaan van een financieel steuntje in de rug, zonder verplichtingen?
Daarnaast telt het inkomen van anderen mee; minder bijstand naar gelang aantal kostendelers.
Conclusie: heel gedoe voor hele korte periode. Zoon kan beter tijdelijk meer dagen gaan werken zolang hij niet weet welke opleiding hij wilt gaan doen.

redbulletje schreef op 01-11-2021 om 17:33:

[..]

Waarom zou je je eigen kind kaal willen plukken? Zorg dat ie een financiele buffer kan opbouwen zolang hij nog thuis woont, zodat hij over een paar jaar op 'n fatsoenlijke manier 't huis uit kan.

Kostgeld vragen is mijns inziens ook een goede manier om die buffer voor je kind op te bouwen. Deze jongen lijkt niet zo heel erg gemotiveerd om aan het werk te gaan. Om dit te stimuleren zou je ook kostgeld kunnen vragen maar het betaalde bedrag bewaren voor zoon. Ik zou zeker kostgeld vragen aan mijn kinderen als ik denk dat dat vanwege pedagogische redenen goed is voor hen. Ik zou het geld altijd sparen voor de kinderen om het hen uiteindelijk terug te geven. Ik vind dat kinderen vanaf een bepaalde leeftijd prima in eigen kosten kunnen voorzien maar ze hoeven echt niet te betalen voor woonkosten, eten, etc.

Marty1984 schreef op 01-11-2021 om 18:08:

[..]

Om kind te leren dat de wereld niet gratis is?

En omdat opstartster en haar partner het geld misschien hard nodig hebben nu de kinderbijslag en dergelijke is weggevallen en je al 3 jaar op een houtje zit te bijten? Ik snap dat je dan tijdens zijn studies kind niks vraagt, maar als hij dan toch gaat werken en centen verdienen en tegelijk thuis blijft wonen mag hij bijdragen aan de boodschappen en de elektriciteits-rekening.

Je kan als 21-jarige ook voltijds of 4/5de gaan werken en in de weekends en de avonden na gaan denken over een eventuele vervolg-studie. Je hebt immers nog 10 maanden! Kan je meer opzij zetten.

Ik zie je punt Marty
Maar dat lesje hoeft toch niet van belastingsgeld? 

Ik zou m’n kinderen niet de “makkelijke” route aanleren (ik schrijf “makkelijk” omdat een thuiswonend kind niet bepaald de stress kent van hypotheek/huur/zorg/gwl/auto en dit na een opleiding als “gratis geld” kan gaan voelen
Bijstand is voor diegene die echt geen uitweg zien gewoon verschrikkelijk, maar dat is hier niet het geval) 

Alleen eten geven zodat hij zsm aan ‘t werk gaat
Niks voor kleding (tenzij sollicitatie), uitgaan, lekkere snacks enzo 
Callcenter, horeca, pakketbezorgers allemaal zijn ze hard nodig!
Solliciteer morgen en binnen 3 weken heeft hij een baan! 

En dan laat je hem even wennen en dannnn begin je over kostgeld 

Maar goed, mijn kinderen zijn hypothetisch en niet bestaand 
En dit is vast al voorgesteld aan TO





Beertjelief schreef op 01-11-2021 om 19:40:

[..]

Ik zie je punt Marty
Maar dat lesje hoeft toch niet van belastingsgeld?

Ik zou m’n kinderen niet de “makkelijke” route aanleren (ik schrijf “makkelijk” omdat een thuiswonend kind niet bepaald de stress kent van hypotheek/huur/zorg/gwl/auto en dit na een opleiding als “gratis geld” kan gaan voelen
Bijstand is voor diegene die echt geen uitweg zien gewoon verschrikkelijk, maar dat is hier niet het geval)

Alleen eten geven zodat hij zsm aan ‘t werk gaat
Niks voor kleding (tenzij sollicitatie), uitgaan, lekkere snacks enzo
Callcenter, horeca, pakketbezorgers allemaal zijn ze hard nodig!
Solliciteer morgen en binnen 3 weken heeft hij een baan!

En dan laat je hem even wennen en dannnn begin je over kostgeld

Maar goed, mijn kinderen zijn hypothetisch en niet bestaand
En dit is vast al voorgesteld aan TO





Ik zeg ook nergens dat hij van mij kostgeld van de bijstand moet gaan betalen.

Hij kan prima deeltijds (of voltijds) aan 't werk en daar kostgeld van betalen.

Ik gok dat de gemeente ook niet lang sponsort als ze horen dat de enige reden om bijstand aan te vragen bij een 21-jarige is omdat hij kostgeld moet betalen en misschien over 10 maanden een andere studie begint. Die zeggen toch ook "zorg dan maar dat je 9 maanden lang werk hebt".

Marty1984 schreef op 01-11-2021 om 19:50:

[..]

Ik zeg ook nergens dat hij van mij kostgeld van de bijstand moet gaan betalen.

Hij kan prima deeltijds (of voltijds) aan 't werk en daar kostgeld van betalen.

Ik gok dat de gemeente ook niet lang sponsort als ze horen dat de enige reden om bijstand aan te vragen bij een 21-jarige is omdat hij kostgeld moet betalen en misschien over 10 maanden een andere studie begint. Die zeggen toch ook "zorg dan maar dat je 9 maanden lang werk hebt".

Nee, klopt
Dat zeg je nergens

Sorrie! 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.