Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Temet schreef op 10-04-2023 om 16:04:

Ik heb zo'n tachtig berichten discussie over de schadelijkheid van alcohol overgeslagen en haak nu even aan bij Rhonda. Halt is er voor het bestrijden van jeugdcriminaliteit. Volwassenen worden niet naar bureau Halt gestuurd, ook niet als ze geen probleem ermee hebben dat hun 15-jarige alcohol gebruikt.

Als Veilig Thuis contact opneemt, dan hewoon uitleggen dat jij dacht dat er een klein feestje zou zijn met medeweten van de ouders van dat andere meisje, dat jij geen idee had dat er onbekende jongens zouden komen, en dat jullie en jullie dochter erg geschrokken zijn. Dat is waarschijnlijk wel genoeg.
Als VT al contact opneemt, want dat is ook nog maar de vraag.

Halt geeft ook voorlichting aan ouders en kinderen ook over alcoholgebruik. Meegemaakt dat ouders en kind daar weldegelijk naar toe zijn gestuurd na overlast. Zal misschien per gemeente verschillen. 

Heeft TO van te voren gecheckt bij die ouders of het om een klein feestje ging en zij akkoord waren? Volgens mij niet. Alleen " dachten" is wel wat naief.  Dat er ongenodigde gasten kwamen is natuurlijk vervelend, maar die zullen het toch van iemand gehoord hebben lijkt mij. En door iemand zijn binnengelaten.  En dan hadden de dames ook zelf de politie kunnen bellen maar dat deden ze niet, de politie kwam nadat buren gebeld hebben en dat is best zorgelijk dus ik snap de zorgmelding wel.

watertoren schreef op 10-04-2023 om 16:12:

[..]

O, ik denk dat wel meer dan 50% van de ouders de keuze maken om mensen onder de 18 wel te laten drinken. Natuurlijk leef je gezonder als je geen alcohol drinkt maar veel mensen zoals ik vinden het ook lekker. Ik zeg eerlijk vanaf mijn 14de ging ik uit en dronk elk weekend bier. Ik dronk niet om een bepaald gevoel te krijgen maar omdat ik het lekker vond. Naderhand vond ik bier niet meer zo lekker en nu drink ik liever droge witte wijn. Ik vind tegenwoordig hat aantal zoet en chips wat de jeugd tegenwoordig allemaal eet een groter probleem dan alcohol. Zie hoe veel dikke tieners er lopen.

Gezond eten is nou typisch iets dat je je kind actief moet aanleren.  Kinderen hebben van nature een voorkeur voor zoet en vet (moedermelk).

Dat moet je ze actief afleren door consequent aanbieden van gezonde producten. Dat kost veel meer moeite dan ze "leren drinken". Van gezond eten krijg je in eerste instantie geen lekker gevoel en ook het wegknagen van rauwe worteltjes en grof volkorenbrood geeft je niet meteen een beloning.  Dat komt later pas. 

Mijn kinderen van 17 en 20 beginnen nu pas met actief zelf kiezen van gezonde dingen. 

Normaal is dat we vanavond bij het journaal en kop thee drinken met wat chocolade. De puber staat al het hele weekend te werken in een burgerboot van een pretpark, sinds afgelopen vrijdag vraagt hij of ik fruit wil presenteren bij de thee. 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 16:33:

[..]

Nou ja zeg. Het wordt steeds gekker...

Sorry ik wil je niet beledigen. Mijn zoon kreeg ook van ons alcohol voordat hij 16 was en vrienden dronken ook. Ja toen was het 16. Ik geloof alleen niet dat jouw dochter maar 1 drankje op had. Ik ben zelf ook jong  geweest. Je moet je kinderen niet op hun woord geloven.

Max88 schreef op 10-04-2023 om 16:14:

[..]

Het één sluit het ander niet uit. Maar overlast door gedrag veroorzaken ze met dat overgewicht tenminste niet.

Nee? Wat dacht je van een extra zware belasting op ons toch al overbelaste zorgsysteem? Vaker ziek en dus minder productief in hun werkzame leven? Overgewicht kost de samenleving veel meer geld dan rokers bijvoorbeeld. En dan heb ik het nog niet over de milieudruk door overconsumptie van “processed food”, dat grotere mensen mensen meer grondstoffen nodig hebben voor een flink gedeelte van de gebruiksvoorwerpen (grotere, steviger meubels, meer brandstof bij vervoer, grotere kleren etc). Ze slaan misschien minder mensen in elkaar na consumptie dan sommige idioten meer doen na alcoholconsumptie, maar schade aan de samenleving is er zeker. Nou is overgewicht doorgaans geen “keuze” en alcoholconsumptie is dat wel. Daar zit een heel groot verschil. Toch speelt in beide gevallen opvoeding ook een rol. 

Het lijkt me beter om dit soort platte vergelijkingen niet te trekken, want de werkelijkheid is ingewikkeld. En volgens mij probeert TO dat ook steeds te zeggen. Als ouder maak je afwegingen. Er zijn heel veel dingen slecht en ongezond. Je kunt je goed informeren, proberen je eigen stokpaardjes kritisch te bevragen en vervolgens een opvoedstijl kiezen die bij jou en je kind past en dan hopen op het beste. 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 16:52 Topicstarter

watertoren schreef op 10-04-2023 om 16:44:

[..]

Sorry ik wil je niet beledigen. Mijn zoon kreeg ook van ons alcohol voordat hij 16 was en vrienden dronken ook. Ja toen was het 16. Ik geloof alleen niet dat jouw dochter maar 1 drankje op had. Ik ben zelf ook jong geweest. Je moet je kinderen niet op hun woord geloven.

Mijn dochter kan gewoon eerlijk zijn over hoeveel ze heeft gedronken en dat doet ze ook.  Juist omdat ze niet stiekem drinkt.  Anders had ze ook niet gezegd dat ze vrijdag te veel had gedronken.  

Doemijdieglazenbol schreef op 10-04-2023 om 16:46:

[..]

Nee? Wat dacht je van een extra zware belasting op ons toch al overbelaste zorgsysteem? Vaker ziek en dus minder productief in hun werkzame leven? Overgewicht kost de samenleving veel meer geld dan rokers bijvoorbeeld. En dan heb ik het nog niet over de milieudruk door overconsumptie van “processed food”, dat grotere mensen mensen meer grondstoffen nodig hebben voor een flink gedeelte van de gebruiksvoorwerpen (grotere, steviger meubels, meer brandstof bij vervoer, grotere kleren etc). Ze slaan misschien minder mensen in elkaar na consumptie dan sommige idioten meer doen na alcoholconsumptie, maar schade aan de samenleving is er zeker. Nou is overgewicht doorgaans geen “keuze” en alcoholconsumptie is dat wel. Daar zit een heel groot verschil. Toch speelt in beide gevallen opvoeding ook een rol.

Het lijkt me beter om dit soort platte vergelijkingen niet te trekken, want de werkelijkheid is ingewikkeld. En volgens mij probeert TO dat ook steeds te zeggen. Als ouder maak je afwegingen. Er zijn heel veel dingen slecht en ongezond. Je kunt je goed informeren, proberen je eigen stokpaardjes kritisch te bevragen en vervolgens een opvoedstijl kiezen die bij jou en je kind past en dan hopen op het beste.

Ik schreef in de reactie aan Watertoren : overlast door gedrag. 

Niet of ze de maatschappij geld kosten of geen plek mogen innemen. Dat doen we allemaal namelijk.

Ik krijg nu het idee dat TO boos is op mij. Dat was niet de bedoeling en daar voel ik me rot bij. Maar ik wil ook eerlijk zijn. Ik geloof echt niet dat zonder toezicht bij een feest van mensen van een jaar of 16 denken van ik neem maar 1 drankje. Kom onder die steen vandaan

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 17:05 Topicstarter

ik ben helemaal niet boos.  Maar het stoort me wel dat iedereen maar vanalles invult.  Maar het maakt verder niet uit of ze nou 1 of 11 drankjes heeft gedronken voor de rest van het verhaal. 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 15:43:

[..]

Nee ik geloof jùllie niet. Er ìs namelijk nog niemand die mij wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat zegt dat incident drinken schadelijk is. Alleen dat het schadelijk kan zijn. Ik heb ook helemaal nooit gezegd dat ik alcohol niet slecht vind. ik zeg alleen dat ik hier een keuze in heb gemaakt die ongeveer 50% van de ouders die kinderen in dezelfdeleeftijd hebben ook maken ( maar hier blijkbaar bijna niet komen). Het is verschil van inzicht.


Ik denk dat dat niet zo zeer het feit is. Geologische zat er nog niet zo lang geleden ook gewoon best een verschil. In elk geval hier ( noorden). Ik kom uit een dorp, daar was het wel vrij ingeburgerd dat je vanaf je 14e/15e af en toe wat biertje dronk. Als ouders weg waren, stiekem wat meer. Als je dat dan wegzette tegen de jeugd van die leeftijd die uit de stad kwamen ( op de middelbare kwam dat samen) bleek dat die jeugd heel wat bleuer waren dan ons. 

Overigens, en dat is zonder een oordeel te geven over het al dan niet toe staan van alcoholgebruik bij je kids, daar is al een genoeg over gezegd, vind ik dat je je behoorlijk "onwetend" opstelt. Het is algemeen bekend dat alcoholgebruik voor jonge pubers zeer schadelijk is. Daar zijn tientallen studies en wetenschappelijke onderzoeken naar geweest. Dan moet je hier niet gaan lopen verkondigen " dat je daar niks over kan vinden" of " dat iedereen het doet" maar dat je weet dat het schade kan toebrengen, maar dat je die kans niet groot genoeg acht. Doen alsof af en toe een pilsje geen gevolgen kan hebben, is onzin.

Dat heeft niks met geloven te maken, het is algemeen bekend. 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 17:12 Topicstarter

Elpisto schreef op 10-04-2023 om 17:08:

[..]

Ik denk dat dat niet zo zeer het feit is. Geologische zat er nog niet zo lang geleden ook gewoon best een verschil. In elk geval hier ( noorden). Ik kom uit een dorp, daar was het wel vrij ingeburgerd dat je vanaf je 14e/15e af en toe wat biertje dronk. Als ouders weg waren, stiekem wat meer. Als je dat dan wegzette tegen de jeugd van die leeftijd die uit de stad kwamen ( op de middelbare kwam dat samen) bleek dat die jeugd heel wat bleuer waren dan ons.

Overigens, en dat is zonder een oordeel te geven over het al dan niet toe staan van alcoholgebruik bij je kids, daar is al een genoeg over gezegd, vind ik dat je je behoorlijk "onwetend" opstelt. Het is algemeen bekend dat alcoholgebruik voor jonge pubers zeer schadelijk is. Daar zijn tientallen studies en wetenschappelijke onderzoeken naar geweest. Dan moet je hier niet gaan lopen verkondigen " dat je daar niks over kan vinden" of " dat iedereen het doet" maar dat je weet dat het schade kan toebrengen, maar dat je die kans niet groot genoeg acht. Doen alsof af en toe een pilsje geen gevolgen kan hebben, is onzin.

Dat heeft niks met geloven te maken, het is algemeen bekend.

Dat zeg ik boven het stukje dat je dikgedrukt gemaakt hebt.  Precies dat. 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 15:43:

[..]

Nee ik geloof jùllie niet. Er ìs namelijk nog niemand die mij wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat zegt dat incident drinken schadelijk is. Alleen dat het schadelijk kan zijn. Ik heb ook helemaal nooit gezegd dat ik alcohol niet slecht vind. ik zeg alleen dat ik hier een keuze in heb gemaakt die ongeveer 50% van de ouders die kinderen in dezelfdeleeftijd hebben ook maken ( maar hier blijkbaar bijna niet komen). Het is verschil van inzicht.


Het doet er niet toe of je gelijk hebt of niet. Je mag de inschatting gewoon maken. Je mag de eventueel aanwezige risico’s gewoon accepteren. Je hoeft je ook helemaal niet te verantwoorden. Je hebt ook niet de bevestiging nodig, van ons hier, of van de maatschappij, dat je het perfect doet. Jij gaat helemaal niet in de problemen komen met Veilig Thuis of Halt want ondanks Nix18 is de cultuur nog veel meer de praktijk zoals jij hem schetst. Dus zo lang jij er blijk van geeft dat je constructief in gesprek bent met je kind, dat je grenzen aangeeft en dat ze bij je terecht kan als ze in nood is, voldoe je ruim voldoende aan ‘goed genoeg’-ouderschap. 


En die discussie over de schadelijkheid van alcohol zal maatschappelijk nog wel een tijdje doorgaan en ik vermoed dat we er in de loop van de tijd minder makkelijk mee zullen omgaan, om allerlei redenen. Maar nu is het nog niet zover en bevind je je gewoon in de maatschappelijke mainstream. 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 17:12:

[..]

Dat zeg ik boven het stukje dat je dikgedrukt gemaakt hebt. Precies dat.

Dat is wel een tikkie cognitieve dissonantie. 

Je praat iets recht dat krom is door in te schatten dat 50% van de ouders dezelfde keus maakt als jij, en op een verschil van inzicht. Tegen wetenschap en feiten in. Maar ook dat is ouderschap natuurlijk. Je eigen inschatting en keus maken

Max88 schreef op 10-04-2023 om 16:56:

[..]

Ik schreef in de reactie aan Watertoren : overlast door gedrag.

Niet of ze de maatschappij geld kosten of geen plek mogen innemen. Dat doen we allemaal namelijk.

Ja, ik liet me een beetje gaan, sorry. Het was ook meer een reactie op een bredere tendens dan jouw specifieke reactie. Ik weet niet precies waarom, maar vond dat er wel erg op TO werd ingehakt, terwijl iedereen zoals je dat mooi zegt, zijn plek inneemt. En daarin heeft de een soms pech, de ander soms geluk en allemaal maken we wel eens een omstreden keuze, of zelfs een keuze die achteraf gezien beter anders was geweest. 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 17:50 Topicstarter

ik ga de discussie niet weer opnieuw aan.  Ik sta alcohol incidenteel toe. Ondanks dat het schadelijk kan zijn.  Ik denk dat dit de beste manier is voor haar om ermee om te gaan.  

Gingergirl schreef op 10-04-2023 om 16:34:

[..]

Halt geeft ook voorlichting aan ouders en kinderen ook over alcoholgebruik. Meegemaakt dat ouders en kind daar weldegelijk naar toe zijn gestuurd na overlast. Zal misschien per gemeente verschillen.

Heeft TO van te voren gecheckt bij die ouders of het om een klein feestje ging en zij akkoord waren? Volgens mij niet. Alleen " dachten" is wel wat naief. Dat er ongenodigde gasten kwamen is natuurlijk vervelend, maar die zullen het toch van iemand gehoord hebben lijkt mij. En door iemand zijn binnengelaten. En dan hadden de dames ook zelf de politie kunnen bellen maar dat deden ze niet, de politie kwam nadat buren gebeld hebben en dat is best zorgelijk dus ik snap de zorgmelding wel.

Serieus? Jij gaat bij elk feestje van je pubers checken of er toestemming van de ouders is? Dat soort dingen mag je echt wel gewoon aannemen hoor als er een uitnodiging komt.

Mijn ouders hadden niet eens de telefoonnummers van onze vrienden op de middelbare school en kenden ook lang niet alle ouders. Ze wilden alleen weten waar het feestje was (welk dorp) en met wie we heen en terug fietsten. 

We hebben wel eens eerder discussies gehad over alcohol op het forum en in jouw omgeving drinkt blijkbaar bijna niemand, terwijl in sommige andere omgevingen bijna iedereen wel drinkt. Dat kan. Ik denk ook dat daar wel een geografisch verschil in zit. Op het platteland zijn er mensen die redelijk royaal wonen met een 'zuipkeet' in de tuin. Daar kan de jeugd dan goedkoop chillen en drinken met zijn allen. 

Ik merk wel een kentering in alcoholgebruik in de zin dat de leeftijd wel iets later lijkt te worden. Vroeger mocht het met zestien en toen begonnen er veel met een jaar of dertien/veertien al wel. Nu is de leeftijd 18 en beginnen ze rond de vijftien/zestien.
Als in heel je omgeving niemand drinkt is er ook geen sprake van groepsdruk, als heel de omgeving het wel doet wel. En sommige pubers vinden dingen die 'niet mogen' juist extra interessant. Ik vond de koekjes die ik vroeger stiekem uit de trommel jatte ook altijd net wat lekkerder dan de koekjes die ik gewoon mocht pakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.