Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Bakblik schreef op 10-04-2023 om 14:06:

[..]

Wat schadelijk zou kunnen zijn voor Spaanse jongeren zou toch ook schadelijk kunnen zijn voor Nederlandse jongeren? Daar maakt de plaats waar je woont toch geen verschil in?

Dat kan maar de leef- en culturele omstandigheden zijn wel heel anders. Zet daar de kanttekening bij die de commissie ook maakt dat het niet eenduidig is of het alleen door alcohol komt maar misschien juist wel door de combinatie van factoren wordt extrapoleren van een groep van max 200 Spaanse jongeren (het waren er 40) naar de Nederlandse situatie wel lastig.

Het geeft wel een aanwijzing en reden voor ook Nederlands onderzoek. Maar dat is er nog niet.

Ysenda schreef op 10-04-2023 om 14:17:

[..]

Dat kan maar de leef- en culturele omstandigheden zijn wel heel anders. Zet daar de kanttekening bij die de commissie ook maakt dat het niet eenduidig is of het alleen door alcohol komt maar misschien juist wel door de combinatie van factoren wordt extrapoleren van een groep van max 200 Spaanse jongeren (het waren er 40) naar de Nederlandse situatie wel lastig.

Het geeft wel een aanwijzing en reden voor ook Nederlands onderzoek. Maar dat is er nog niet.

https://www.trimbos.nl/kennis/alcohol-in-cijfers/internationale-cijfers/#:~:text=Gemiddeld%20heeft%2079%25%20van%20de,in%20de%20middenmoot%20van%20Europa.

Als je hier de internationale cijfers leest snap ik niet dat jij vindt dat de Spaanse cijfers niet als uitgangspunt genomen kunnen worden voor een Nederlands advies.  Nederland scoort relatief laag qua jongeren die al jong beginnen met alcohol. In andere landen begint het alcohol gebruik eerder. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/04/niemand-drinkt-meer-dan-een-europeaan/ Spanje staat binnen Nederland in de hoeveelheid alcohol die per hoofd van de volwassen bevolking geconsumeerd wordt. 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 11:03:

halt kan toch alleen als er iets strafbaars is geconstateerd?

Als jij je tegen de politie zo opstelt als tegen de mensen hier dan sturen ze jullie vast en zeker naar Halt. Het enige wat ik van je lees is “ja maar ik vind dat alcohol niet slecht is”. Je bagatelliseert het alcoholgebruik van een vijftienjarige en gelooft wetenschappelijke onderzoeken niet. 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 15:43 Topicstarter

Rhonda schreef op 10-04-2023 om 15:33:

[..]

Als jij je tegen de politie zo opstelt als tegen de mensen hier dan sturen ze jullie vast en zeker naar Halt. Het enige wat ik van je lees is “ja maar ik vind dat alcohol niet slecht is”. Je bagatelliseert het alcoholgebruik van een vijftienjarige en gelooft wetenschappelijke onderzoeken niet.

Nee ik geloof jùllie niet.  Er ìs namelijk nog niemand die mij wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat zegt dat incident drinken schadelijk is.  Alleen dat het schadelijk kan zijn.  Ik heb ook helemaal nooit gezegd dat ik alcohol niet slecht vind. ik zeg alleen dat ik hier een keuze in heb gemaakt die ongeveer 50% van de ouders die kinderen in dezelfdeleeftijd hebben ook maken ( maar hier blijkbaar bijna niet komen). Het is verschil van inzicht.


Bakblik schreef op 10-04-2023 om 14:45:

[..]

https://www.trimbos.nl/kennis/alcohol-in-cijfers/internationale-cijfers/#:~:text=Gemiddeld%20heeft%2079%25%20van%20de,in%20de%20middenmoot%20van%20Europa.

Als je hier de internationale cijfers leest snap ik niet dat jij vindt dat de Spaanse cijfers niet als uitgangspunt genomen kunnen worden voor een Nederlands advies. Nederland scoort relatief laag qua jongeren die al jong beginnen met alcohol. In andere landen begint het alcohol gebruik eerder. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/04/niemand-drinkt-meer-dan-een-europeaan/ Spanje staat binnen Nederland in de hoeveelheid alcohol die per hoofd van de volwassen bevolking geconsumeerd wordt.

Zie mijn volgende bericht, deze was niet volledig.

Rhonda schreef op 10-04-2023 om 15:33:

[..]

Als jij je tegen de politie zo opstelt als tegen de mensen hier dan sturen ze jullie vast en zeker naar Halt. Het enige wat ik van je lees is “ja maar ik vind dat alcohol niet slecht is”. Je bagatelliseert het alcoholgebruik van een vijftienjarige en gelooft wetenschappelijke onderzoeken niet.

Jij weet helemaal of er contact komt met de politie, dus wordt er nog helemaal niemand gestuurd. 

Wat vult iedereen weer heel veel in, voor de TO. Erg vervelend. 

Bakblik schreef op 10-04-2023 om 14:45:

[..]

https://www.trimbos.nl/kennis/alcohol-in-cijfers/internationale-cijfers/#:~:text=Gemiddeld%20heeft%2079%25%20van%20de,in%20de%20middenmoot%20van%20Europa.

Als je hier de internationale cijfers leest snap ik niet dat jij vindt dat de Spaanse cijfers niet als uitgangspunt genomen kunnen worden voor een Nederlands advies. Nederland scoort relatief laag qua jongeren die al jong beginnen met alcohol. In andere landen begint het alcohol gebruik eerder. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/04/niemand-drinkt-meer-dan-een-europeaan/ Spanje staat binnen Nederland in de hoeveelheid alcohol die per hoofd van de volwassen bevolking geconsumeerd wordt.

Hoho, het is een kanttekening die de commissie van de gezondheidsraad maakt bij de interpretatie van de uitgevoerde onderzoeken waarop zij hun advies baseren.

De commissie houdt zelf een behoorlijke slag om de arm en komt zelf met de conclusie dat er aanwijzingen zijn en dat er extra onderzoek nodig is.

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 15:43:

[..]

Nee ik geloof jùllie niet. Er ìs namelijk nog niemand die mij wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat zegt dat incident drinken schadelijk is. Alleen dat het schadelijk kan zijn. Ik heb ook helemaal nooit gezegd dat ik alcohol niet slecht vind. ik zeg alleen dat ik hier een keuze in heb gemaakt die ongeveer 50% van de ouders die kinderen in dezelfdeleeftijd hebben ook maken ( maar hier blijkbaar bijna niet komen). Het is verschil van inzicht.

Heb je alles wat wij aangeboden hebben met de links doorgelezen en ook eens doorgeklikt op links IN die stukken?  Daarin komt wel degelijk maar voren dat incidenteel een alcoholische consumptie drinken schadelijk is.  Al is het alleen maar, omdat alcohol remmingen weghaalt, dat voelt fijn en je brein denkt dan al vrij snel dat gevoel nog eens te willen ervaren en een volgende keer dat er alcohol voorhanden is neem je makkelijker een drankje en zo ga je (ook met maar incidenteel eens een keer een drankje) al naar een situatie dat je in bepaalde omstandigheden graag een drankje drinkt.  Een feestje is pas leuk met een biertje in de hand en voor je het weet heb je ieder weekend een feestje met een biertje.  Dan schuif je langzaam op naar 2 naar 3 naar 4 een zo gestaag verder naar een probleemdrinker. 

Je dochter is al aardig onderweg, bij een logeerpartijtje is al alcohol nodig wat jij als ouder al faciliteert. 

Hoe duidelijk moet ik het nog uitleggen? 

Ook 1 drankje creëert al afhankelijkheid en IS dus schadelijk al zal ze niet meteen doodziek meer zijn.  Ze is tenslotte al wat gewend.

Ik heb zo'n tachtig berichten discussie over de schadelijkheid van alcohol overgeslagen en haak nu even aan bij Rhonda. Halt is er voor het bestrijden van jeugdcriminaliteit. Volwassenen worden niet naar bureau Halt gestuurd, ook niet als ze geen probleem ermee hebben dat hun 15-jarige alcohol gebruikt.

Als Veilig Thuis contact opneemt, dan hewoon uitleggen dat jij dacht dat er een klein feestje zou zijn met medeweten van de ouders van dat andere meisje, dat jij geen idee had dat er onbekende jongens zouden komen, en dat jullie en jullie dochter erg geschrokken zijn. Dat is waarschijnlijk wel genoeg.
Als VT al contact opneemt, want dat is ook nog maar de vraag. 

Ysenda schreef op 10-04-2023 om 15:50:

[..]

Hoho, het is een kanttekening die de commissie van de gezondheidsraad maakt bij de interpretatie van de uitgevoerde onderzoeken waarop zij hun advies baseren.

De commissie houdt zelf een behoorlijke slag om de arm en komt zelf met de conclusie dat er aanwijzingen zijn en dat er extra onderzoek nodig is.

Extra onderzoek kan nooit kwaad maar een situatie in een ander land (waar de problematiek van regelmatig alcoholgebruik erger is dan bij ons) als uitgangspunt nemen om een advies op te baseren is toch Aken maar positief voor het behoud van de hersenfuncties van onze kinderen en jongeren?  Nogmaals daar zie ik geen probleem in.  

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 15:43:

[..]

Nee ik geloof jùllie niet. Er ìs namelijk nog niemand die mij wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat zegt dat incident drinken schadelijk is. Alleen dat het schadelijk kan zijn. Ik heb ook helemaal nooit gezegd dat ik alcohol niet slecht vind. ik zeg alleen dat ik hier een keuze in heb gemaakt die ongeveer 50% van de ouders die kinderen in dezelfdeleeftijd hebben ook maken ( maar hier blijkbaar bijna niet komen). Het is verschil van inzicht.


O, ik denk dat wel meer dan 50% van de ouders de keuze maken om mensen onder de 18 wel te laten drinken. Natuurlijk leef je gezonder als je geen alcohol drinkt maar veel mensen zoals ik vinden het ook lekker. Ik zeg eerlijk vanaf mijn 14de ging ik uit en dronk elk weekend bier. Ik dronk niet om een bepaald gevoel te krijgen maar omdat ik het lekker vond. Naderhand vond ik bier niet meer zo lekker en nu drink ik liever droge witte wijn. Ik vind tegenwoordig hat aantal zoet en chips wat de jeugd tegenwoordig allemaal eet een groter probleem dan alcohol. Zie hoe veel dikke tieners er lopen.

watertoren schreef op 10-04-2023 om 16:12:

[..]

O, ik denk dat wel meer dan 50% van de ouders de keuze maken om mensen onder de 18 wel te laten drinken. Natuurlijk leef je gezonder als je geen alcohol drinkt maar veel mensen zoals ik vinden het ook lekker. Ik zeg eerlijk vanaf mijn 14de ging ik uit en dronk elk weekend bier. Ik dronk niet om een bepaald gevoel te krijgen maar omdat ik het lekker vond. Naderhand vond ik bier niet meer zo lekker en nu drink ik liever droge witte wijn. Ik vind tegenwoordig hat aantal zoet en chips wat de jeugd tegenwoordig allemaal eet een groter probleem dan alcohol. Zie hoe veel dikke tieners er lopen.

Het één sluit het ander niet uit. Maar overlast door gedrag veroorzaken ze met dat overgewicht tenminste niet.

Max88 schreef op 10-04-2023 om 16:14:

[..]

Het één sluit het ander niet uit. Maar overlast door gedrag veroorzaken ze met dat overgewicht tenminste niet.

Dat is waar. Maar ik snap TO ook niet dat ze haar dochter geloofd dat ze maar 1 drankje op heeft. Ik geloof daar geen bal van! Ik zou dat op die leeftijd ook gezegd hebben. TO komt over als de moeder van mijn kind doet dat niet. 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 16:33 Topicstarter

watertoren schreef op 10-04-2023 om 16:25:

[..]

Dat is waar. Maar ik snap TO ook niet dat ze haar dochter geloofd dat ze maar 1 drankje op heeft. Ik geloof daar geen bal van! Ik zou dat op die leeftijd ook gezegd hebben. TO komt over als de moeder van mijn kind doet dat niet.

Nou ja zeg.  Het wordt steeds gekker... 

watertoren schreef op 10-04-2023 om 16:12:

[..]

O, ik denk dat wel meer dan 50% van de ouders de keuze maken om mensen onder de 18 wel te laten drinken. Natuurlijk leef je gezonder als je geen alcohol drinkt maar veel mensen zoals ik vinden het ook lekker. Ik zeg eerlijk vanaf mijn 14de ging ik uit en dronk elk weekend bier. Ik dronk niet om een bepaald gevoel te krijgen maar omdat ik het lekker vond. Naderhand vond ik bier niet meer zo lekker en nu drink ik liever droge witte wijn. Ik vind tegenwoordig hat aantal zoet en chips wat de jeugd tegenwoordig allemaal eet een groter probleem dan alcohol. Zie hoe veel dikke tieners er lopen.

In de tijd dat jij 14 was (zo’n dik 40 jaar geleden gok ik) mocht er wel meer dan nu toch? Prijs de heer voor voortschrijdend inzicht. 

En wat de (drog)redeneringen van een zak chips betreft: een zak chips veroorzaakt niet perse overgewicht. En veel belangrijker: het zorgt niet voor vervagende en overschreden (seksuele) grenzen, agressie, verkeersdoden/slachtoffers of schade aan de hersens. Etc  

Alcohol bevat trouwen ook gewoon koolhydraten en maakt dik. 

Redeneren dat het “gewoon lekker is” is precies waar het gevaar in schuil gaat. Het normaliseren. Er is wel meer lekker wat we niet doen (lijkt me).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.