Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Ysenda schreef op 10-04-2023 om 10:07:

[..]

Bij jongeren is die kans wel veel groter ook bij kleinere hoeveelheden. Heeft vooral met lichaamssamenstelling te maken, de verhoudingen weefseltypen verandert met het ouder worden.

Ik heb hier vaker jongeren zitten en die drinken dan 1 glaasje, nooit meegemaakt dat ze dan niet meer weten wat ze doen 

Bakblik schreef op 10-04-2023 om 10:00:

https://www.alcoholinfo.nl/effecten/risicos-voor-jongeren
En dan vooral de punten onder het filmpje. Alcohol verdooft je weet niet meer wat je doet bij jongeren eerder dan bij volwassenen.
Sex hebben, omdat je niet meer weet wat je doet en dan na een week of 2 zwanger blijken te zijn.
Lijkt me voor een 15 jarige schadelijk genoeg.
Je laat verleiden tot vechtpartijen en en klap op/ tegen je kop krijgen met en zwaar voorwerp en daar dan uitkomen met niet aangeboren hersletsel. Ook bepaald geen lolletje.

Maar ook hier zie ik geen wetenschappelijk bewijs dat af en toe een glas alcohol (en met af en toe bedoel 1 of 2 keer per maand of minder) schadelijk is. Dat het niet verstandig is, snap ik. Maar een aantal forummers hier stelt dat wetenschappelijk is aangetoond dat 1 glas schadelijk is. Die wetenschappelijke onderbouwing kan ik (en als ik zo lees TO ook niet) niet vinden op internet.


En wat je twee voorbeelden betreft, helaas zijn deze onlangs in mijn omgeving voorgekomen. De desbetreffende pubers hadden echter geen alcohol gehad. 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 10:14 Topicstarter

En juist omdat ik weet hoe mijn dochter is als ze een beetje gedronken heeft maak ik me geen zorgen over seks een agressie.  Ze wordt hoogstens iets luidruchtiger.

Pippeltje schreef op 10-04-2023 om 10:06:

[..]

Dat staat ook niet vermeld bij roken. Roken is slecht. En nee, er staat niet bij dat 1 sigaret ook slecht is.

Ieder weldenkend mens weet dat. Ieder weldenkend mens bedenkt ook dat als je een 15 jarig kind een keer toestaat alcohol te drinken dat je over een grens gaat die alleen kan leiden tot meer en erger.

Je probeert hardnekkig vast te houden aan je eigen idee. Maar ken je het spotje niet wat onlangs veel op TV was; met Erik Scherder? Daar overleggen de ouders of ze hun 16 en jarige kind een alcoholconsumptie zullen geven. Dan gaan de hersenen van de moeder open en komt Erik Scherder met een uitleg en een sterke motivatie om dit NIET te doen. Dus. Wil je van hem aannemen dat ook 1 glas gewoon echt een slecht idee is?

Een overheidsspot is gebaseerd op overheidsbeleid. En dat overheidsbeleid is gebaseerd op een advies van de Gezondheidsraad.

Dus dat spotje alleen is voor mij niet overtuigend, dat kan iedere marketing afdeling in elkaar knutselen op vraag van de gene die de rekening betaald. Zelfde buro maakt mogelijk ook de reclames voor de producenten van alcoholische dranken.

Erik Scherder is hoogleraar (bewegingswetenschappen en psychologie) maar ook gewoon commercieel te boeken als spreker met een op maat gemaakte boodschap (volgens zijn eigen website).

Dus ben ik terug gegaan naar het advies van de Gezondheidsraad. Zie mijn eerdere bericht.

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 10:11:

[..]

Ik heb hier vaker jongeren zitten en die drinken dan 1 glaasje, nooit meegemaakt dat ze dan niet meer weten wat ze doen

In dit geval, dat jij het niet meegemaakt hebt wil niet zeggen dat het niet zo is.

Dat jongeren sneller een alcoholvergiftiging in meer of mindere mate hebben is wel wetenschappelijk bewezen.

Zoals gezegd als gevolg van hun lichaamssamenstelling.

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 09:34:

[..]

Nogmaals, ik vind dat bewijs niet. Dat ieder glas slecht is.

Ik zie het ook anders want ik vind juist dat ik haar leer om met alcohol om te gaan. Juist omdat het op deze leeftijd gemakkelijker is om het te controleren. En mee te kijken. Mijn dochter is nu ook bijna ieder weekend wel ergens in te chillen. En alleen op feestjes ( verjaardagen) en bij hele grote uitzondering zo'n feest als zaterdag, drinkt ze. Ik maak me echt geen zorgen dat ze later een probleemdrinker wordt.

En daar gaat het dus om. Dat je het nu op deze leeftijd beter kan begeleiden en haar nu al toestaan om te drinken...

Het is gebleken dat juist het normaliseren van alcoholgebruik al stimulerend kan werken. En ook het nu al toestaan om haar te begeleiden, dat is ook al zwaar achterhaald. Volgens mij is Nix de afspraak en begeleiden kan je ook doen door juist de gevaren van alcohol te leren in plaats van normaliseren en toestaan 

Ysenda schreef op 10-04-2023 om 10:16:

[..]

Een overheidsspot is gebaseerd op overheidsbeleid. En dat overheidsbeleid is gebaseerd op een advies van de Gezondheidsraad.

Dus dat spotje alleen is voor mij niet overtuigend, dat kan iedere marketing afdeling in elkaar knutselen op vraag van de gene die de rekening betaald. Zelfde buro maakt mogelijk ook de reclames voor de producenten van alcoholische dranken.

Erik Scherder is hoogleraar (bewegingswetenschappen en psychologie) maar ook gewoon commercieel te boeken als spreker met een op maat gemaakte boodschap (volgens zijn eigen website).

Dus ben ik terug gegaan naar het advies van de Gezondheidsraad. Zie mijn eerdere bericht.

Voor het gemak laat je maar even buiten beschouwing dat Scherder ook hoogleraar neuropsychologie is en alles weet over de groei en ontwikkeling van hersenen? Ik vindt hem niet het type dat en op maat gemaakte boodschap gaat verkondigen die tegen wetenschappelijke feiten in gaat. 

Libertine schreef op 10-04-2023 om 10:07:

[..]

De meeste mensen, inclusief kinderen, en ook het kind van kimdekim, houden het niet bij 1 glaasje.


En dat iets kán geeft toch de mogelijkheid aan maar niet dat het een wetmatigheid is? Dat iets kan is toch al iets om rekening mee te houden? Zeker als de gevolgen groot zijn. Daarom draag je toch ook een gordel als je in de auto zit? Om de risico’s te beperken? En dat is hetzelfde als met alcohol en jongeren. Gewoon niks tot 18.

Er is in deze discussie gesteld dat 1 glas alcohol schadelijk is voor jongeren. Als er dan gevraagd wordt om een wetenschappelijke onderbouwing hiervan, komt deze niet en wordt er gereageerd zoals jij nu ook doet: het zal wel niet bij 1 glaasje blijven; dat iets kan wil niet zeggen dat je het miet doen etc. etc.


Wat betreft je vergelijking met een gordel dragen in de auto: dat is wettelijk verplicht. Geen alcohol drinken tot je 18e is wettelijk niet verplicht.

Fietsen jouw pubers met een fietshelm op? We weten allemaal dat als je op je hoofd valt tijdens het fietsen, dit zeer nare gevolgen kan hebben (tot overlijden aan toe). Toch zie ik heel weinig ouders hun puber verbieden te fietsen zonder fiethelm.

Bakblik schreef op 10-04-2023 om 10:22:

[..]

Voor het gemak laat je maar even buiten beschouwing dat Scherder ook hoogleraar neuropsychologie is en alles weet over de groei en ontwikkeling van hersenen? Ik vindt hem niet het type dat en op maat gemaakte boodschap gaat verkondigen die tegen wetenschappelijke feiten in gaat.

Nee, dat laat ik niet voor het gemak buiten beschouwing maar ik vind zijn boodschap door de combinatie wel minder betrouwbaar.

Onderzoek draait ook om geldstromen. Universiteiten doen maar beperkt onafhankelijk onderzoek het meeste is gesponsord.

Daarom grijp ik ook terug op het onderzoek van de Commissie van de Gezondheidsraad met de onderliggende stukken. Zij hebben de verschillende onderzoeken en hun betrouwbaarheid als onafhankelijke commissie beoordeeld. Dat is niet 1 persoon geweest.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-04-2023 om 10:29

BritgetJones007 schreef op 10-04-2023 om 10:19:

[..]

En daar gaat het dus om. Dat je het nu op deze leeftijd beter kan begeleiden en haar nu al toestaan om te drinken...

Het is gebleken dat juist het normaliseren van alcoholgebruik al stimulerend kan werken. En ook het nu al toestaan om haar te begeleiden, dat is ook al zwaar achterhaald. Volgens mij is Nix de afspraak en begeleiden kan je ook doen door juist de gevaren van alcohol te leren in plaats van normaliseren en toestaan

Precies. Normaliseren leidt tot een aanzienlijk grotere kans dat je kind op latere leeftijd (te)veel gaat drinken. Dit geldt zowel voor zelf drinken in het bijzijn van je kind als voor toestaan dat je kind drinkt. En nee, uiteraard betekent dat niet dat nu net jóuw kind later een probleemdrinker wordt.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9494942/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11775078/
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0376871620303690?via%3Dihub

Coreopsis schreef op 10-04-2023 om 10:29:

[..]

Precies. Normaliseren leidt tot een aanzienlijk grotere kans dat je kind op latere leeftijd (te)veel gaat drinken. Dit geldt zowel voor zelf drinken in het bijzijn van je kind als voor toestaan dat je kind drinkt. En nee, uiteraard betekent dat niet dat nu net jóuw kind later een probleemdrinker wordt.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9494942/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11775078/
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0376871620303690?via%3Dihub

Er is hier wel een bias dat onderzoeken die een mogelijk verband aantonen mogelijk sneller gepubliceerd worden dan onderzoeken die zo'n verband niet aantonen.

Ook het feit dat deze onderzoeksresultaten gebaseerd zijn op dezelfde onderzoeksgroep en niet op verschillende grotere groepen maakt het extrapoleren van de conclusies naar de hele populatie lastig. 

Er is gewoon meer eenduidig (in opzet en beoordeling ) onderzoek nodig.

Er zijn aanwijzingen, nog geen harde feiten aldus de Gezondheidsraad.

Alcohol brengt direct schade aan je lichaam, wat een onzin om te beweren dat het niet zo is. Je slaapt slechter, je droogt uit, je hersenen gaan anders functioneren.  Gelukkig herstelt je lichaam dat ook weer snel maar hoe vaker je alcohol gebruikt hoe meer moeite je lichaam krijgt om het te herstellen. Daarnaast geeft alcoholgebruik op jonge leeftijd een verhoogde kans op problematisch alcoholgebruik op latere leeftijd. En een glas wijn per dag om even de dag ‘te verwerken’ is dus al problematisch. 
Het is gewoon bekend dat alcoholgebruik de kans op kanker ernstig verhoogt, net als roken. Sterker nog. Je hebt een dochter, daarvoor is de kans dat ze in haar leven borstkanker ontwikkelt 14%, door alcoholgebruik neemt die kans met 50% toe. Niet door een wijntje of een biertje maar doordat ze op jonge leeftijd leert dat er niets mis met alcohol is. Dit is de patroonontwikkelende leeftijd. Het zal dus een gewoonte worden om regelmatig alcohol te drinken en dat is schadelijk. 
Daarnaast zeg je: het zijn maar mixdrankjes dus dat is niet erg. Mixdrankjes zijn mogelijk nog erger omdat de alcohol verdoezeld wordt door het mierzoete van de frisdrank/jus die er doorheen gaat. 

Ik snap gewoon niet dat je met de kennis van nu je kind een drugs geeft. Ik gok dus ook dat de melding gaat inhouden dat jullie met dochter naar HALT gestuurd gaan worden voor een educatief lesje.
Mijn zoon van nu 23 kreeg nb bij scouting op zijn 16e alcohol aangeboden en toen was het hek van de dam. Hij zegt nu: het was wel goed dat je er steeds iets over zei, al was het toen vervelend.
Mijn dochter van 21 drinkt eigenlijk niet.

Stiefzoon (16,5) vraagt regelmatig of ie wat mag drinken maar nee. Hij is nog geen 18. 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 11:03 Topicstarter

halt kan toch alleen als er iets strafbaars is geconstateerd?

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 11:03:

halt kan toch alleen als er iets strafbaars is geconstateerd?

Ja, maar dat zal in het geval van je dochter niet om het alcoholgebruik zijn maar op het geven van overlast. En dan ook alleen als blijkt dat ze er schuldig aan is, betrokkenheid alleen is ook niet voldoende.

https://www.halt.nl/ik-moet-naar-halt


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.