Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 09:49:

Ja en waar staat dan precies dat 1 glas al schadelijk is? Ik heb ik op heel wat meer sites gekeken dan deze en nergens staat wetenschappelijk bewezen dat incidenteel drinken ( met mate) schade toebrengt. 

Beter be safe than sorry, zou ik zeggen. Terugdraaien kan niet. Ik ben niet anti drank maar met twee pubers in huis van 17, vind ik 15 ook best jong voor af en toe alcohol. Zeker in combinatie met logeren zonder toezicht. Je zegt eigenlijk, doe wat je wilt, ik ben er toch niet bij. En dan ook nog een paar jongen erbij die niet uitgenodigd waren. Het had ook zomaar in iets anders kunnen uitmonden. 

Bakblik schreef op 10-04-2023 om 09:43:

[..]

Nou dan is je google stuk.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/jongeren-en-alcohol#:~:text=Alcoholgebruik%20onder%20jongeren%20zorgt%20voor,hersenen%20nog%20volop%20in%20ontwikkeling.

Eerste hit bij de zoekterm alcohol gebruik schadelijk jongeren.

Je steekt wel erg je kop in het zand.

Ik zie in je link alleen staan dat 1 glas voor roekeloos gedrag KAN zorgen. Maar ik zie helaas nergens staan dat 1 glas schadelijk IS voor jongeren.

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 09:54 Topicstarter

Libertine schreef op 10-04-2023 om 09:46:

[..]

Teach them young? Ik ben benieuwd hoe je dat doet met recreatief drugsgebruik? Wat toch ook veel gebeurt onder jongeren. Hoe leer je haar daarmee omgaan? Van sommige drugs is het bekend dat ze minder schadelijk en verslavend zijn dan alcohol bijvoorbeeld.

Dat alcohol slecht is kun je overal vinden, dat het voor kinderen slechter is vanwege de ontwikkeling van hun brein idem. Daarnaast gaat het vooral om de gevolgen van het drinken van alcohol. Drempels worden lager (bv mbt sex of drugsgebruik), er ontstaan vaker vechtpartijen, de kans op teveel drinken wordt groter. En de kans op probleemdrinker op latere leeftijd wordt groter. Dat kun je toch niet ontkennen/negeren? Dat jij voor jouw kind de inschatting maakt dat het allemaal wel mee zal vallen is natuurlijk weer wat anders.

Ik gooi er tegen beter weten in (heb niet de indruk dat je op basis van feiten en wetenschap je mening zou willen herzien namelijk) nog maar eens een link tegenaan:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/jongeren-en-alcohol

(De oplettende lezer leest hier trouwens dat het strafbaar is om als als meerderjarige alcohol te schenken aan minderjarige op openbare plekken. Thuis mag het dus, op openbare plekken niet)

Juist wel op basis van wetenschap. Maar ik heb die wetenschappelijke basis niet gevonden.  

En inderdaad met recreatieve drugs idem. Ik weet dat veel vrienden van haar blowen.  En ik ben blij dat als zij die behoefte ooit voelt ( is nu niet ) dat ze dat dan bespreekbaar maakt.  Heel veel ouders weten helemaal niet wat hun kind uitspookt, maar mijn kind weet dat ze met dit soort dingen ( met alle dingen) bij mij terecht kan.  

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 09:57 Topicstarter

Philou schreef op 10-04-2023 om 09:53:

[..]

Vraag het anders aan de huisarts. En er is ook een reclame op de tv over alcohol en leeftijd. Ik weet niet waar je die terugvinden kan, maar daar kan je misschien ook antwoord op deze vraag vinden.

Maar als je aan de huisarts vraagt of iedere dag een glas Cola slecht voor je is,  zal hij ook zeggen dat je beter water kan drinken. Dat het niet gezond is weet iedereen. Maar dat is iets anders dan schadelijk.

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 09:34:

[..]

Nogmaals, ik vind dat bewijs niet. Dat ieder glas slecht is.

Ik zie het ook anders want ik vind juist dat ik haar leer om met alcohol om te gaan. Juist omdat het op deze leeftijd gemakkelijker is om het te controleren. En mee te kijken. Mijn dochter is nu ook bijna ieder weekend wel ergens in te chillen. En alleen op feestjes ( verjaardagen) en bij hele grote uitzondering zo'n feest als zaterdag, drinkt ze. Ik maak me echt geen zorgen dat ze later een probleemdrinker wordt.

Nou er zijn al tig linkjes gedeeld waar het in staat en ook de gezondheidsraad adviseert, drink liever helemaal niet. Maar goed, je zou ook zelf het Trimbos kunnen bellen en het je laten uitleggen. Ik vind je persoonlijk erg naief over komen. Waarom zou je, je kind leren om met alcohol om te gaan? Ben je bang voor stiekem drinken of wil je haar voorbereiden dat ze er goed tegen kan als ze ouder is? Ga je haar dan ook leren om te gaan met drugs, nicotine etc? Je kunt je kind ook leren dat het leuk en gezellig kan zijn zonder drank. 

Je schrijft dat het makkelijk te controleren is, nou niet dus zie het uit de hand gelopen feest waarbij de ouders van het meisje wat daar woonde van veel zaken niet op de hoogte waren. En als meerderen een fles meenemen is de kans dat ze het braaf bij een glaasje houden ook erg klein. Feit is dat jongeren die jong beginnen met drinken dit blijven doen. Het wordt dan normaal om te drinken.Jong geleerd oud gedaan. Maar goed daarin verschillen we van mening.

https://www.alcoholinfo.nl/effecten/risicos-voor-jongeren 
En dan vooral de punten onder het filmpje.  Alcohol verdooft je weet niet meer wat je doet bij jongeren eerder dan bij volwassenen. 
Sex hebben, omdat je niet meer weet wat je doet en dan na een week of 2 zwanger blijken te zijn. 
Lijkt me voor een 15 jarige schadelijk genoeg.
Je laat verleiden tot vechtpartijen en en klap op/ tegen je kop krijgen met en zwaar voorwerp en daar dan uitkomen met niet aangeboren hersletsel. Ook bepaald geen lolletje.

nee hoor, dit blijven doen is zeker niet altijd aan de orde. In de meeste gevallen juist niet.

ach kom op, niet meer weten wat je doet, dit is echt niet het geval met 1-2-3 glaasjes drank.

kikki39 lees ook de gegeven linkjes even. 

Gingergirl schreef op 10-04-2023 om 09:57:

[.

Feit is dat jongeren die jong beginnen met drinken dit blijven doen. Het wordt dan normaal om te drinken.Jong geleerd oud gedaan. Maar goed daarin verschillen we van mening.

Nee, dit is geen feit, het is een kans.

Het overheidsbeleid mbt jongeren en alcohol is gebaseerd op kansberekening gebaseerd op onderzoeksresultaten die ook nog niet eenduidig zijn en gebaseerd op resultaten van een kleine groep (N=200 max)  Waarbij er in de onderzoeksresultaten mogelijk een verband te zien is, mogelijk te zien is omdat ze allemaal net wat anders doen en wat anders meten. 


Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 09:49:

Ja en waar staat dan precies dat 1 glas al schadelijk is? Ik heb ik op heel wat meer sites gekeken dan deze en nergens staat wetenschappelijk bewezen dat incidenteel drinken ( met mate) schade toebrengt. Heb je gelezen wat Ysenda gepost heeft? Dat is dus precies wat ik ook vond.

Dat staat ook niet vermeld bij roken. Roken is slecht. En nee, er staat niet bij dat 1 sigaret ook slecht is.

Ieder weldenkend mens weet dat. Ieder weldenkend mens bedenkt ook dat als je een 15 jarig kind een keer toestaat alcohol te drinken dat je over een grens gaat die alleen kan leiden tot meer en erger.

Je probeert hardnekkig vast te houden aan je eigen idee. Maar ken je het spotje niet wat onlangs veel op TV was; met Erik Scherder? Daar overleggen de ouders of ze hun 16 en jarige kind een alcoholconsumptie zullen geven. Dan gaan de hersenen van de moeder open en komt Erik Scherder met een uitleg en een sterke motivatie om dit NIET te doen. Dus. Wil je van hem aannemen dat ook 1 glas gewoon echt een slecht idee is?

Mamajome schreef op 10-04-2023 om 09:53:

[..]

Ik zie in je link alleen staan dat 1 glas voor roekeloos gedrag KAN zorgen. Maar ik zie helaas nergens staan dat 1 glas schadelijk IS voor jongeren.

De meeste mensen, inclusief kinderen, en ook het kind van kimdekim, houden het niet bij 1 glaasje. 


En dat iets kán geeft toch de mogelijkheid aan maar niet dat het een wetmatigheid is? Dat iets kan is toch al iets om rekening mee te houden? Zeker als de gevolgen groot zijn. Daarom draag je toch ook een gordel als je in de auto zit? Om de risico’s te beperken? En dat is hetzelfde als met alcohol en jongeren. Gewoon niks tot 18. 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 10:07 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-04-2023 om 09:57:

[..]

Nou er zijn al tig linkjes gedeeld waar het in staat en ook de gezondheidsraad adviseert, drink liever helemaal niet. Maar goed, je zou ook zelf het Trimbos kunnen bellen en het je laten uitleggen. Ik vind je persoonlijk erg naief over komen. Waarom zou je, je kind leren om met alcohol om te gaan? Ben je bang voor stiekem drinken of wil je haar voorbereiden dat ze er goed tegen kan als ze ouder is? Ga je haar dan ook leren om te gaan met drugs, nicotine etc? Je kunt je kind ook leren dat het leuk en gezellig kan zijn zonder drank.

Je schrijft dat het makkelijk te controleren is, nou niet dus zie het uit de hand gelopen feest waarbij de ouders van het meisje wat daar woonde van veel zaken niet op de hoogte waren. En als meerderen een fles meenemen is de kans dat ze het braaf bij een glaasje houden ook erg klein. Feit is dat jongeren die jong beginnen met drinken dit blijven doen. Het wordt dan normaal om te drinken.Jong geleerd oud gedaan. Maar goed daarin verschillen we van mening.

Ja.  Als zij die behoefte voelt wel.  Liever dan stiekem. Veel vriendinnen vapen al tijden.  Mijn dochter heeft het altijd afgeslagen want behoefte niet.  Met nieuwjaar gaf ze aan toch nieuwsgierig te zijn.  Met haar erover gesproken waar die behoefte dan vandaan komt.  Ze geeft zelf aan dat ze gewoon wilde weten wat het is,  maar niet stoer doen of er bij willen horen.  Zelf had ze bedacht dat ze aan een vriendin zou vragen als ze 1 op 1 was en niet op een feestje om sociale druk te ontwijken.  Nou prima.  Ze heeft het gedaan en vond het niks.  Het interessante is er dan meteen af.  

Kikki39 schreef op 10-04-2023 om 10:02:

ach kom op, niet meer weten wat je doet, dit is echt niet het geval met 1-2-3 glaasjes drank.

Bij jongeren is die kans wel veel groter ook bij kleinere hoeveelheden. Heeft vooral met lichaamssamenstelling te maken, de verhoudingen weefseltypen verandert met het ouder worden.

Pippeltje schreef op 10-04-2023 om 10:06:

[..]

Dat staat ook niet vermeld bij roken. Roken is slecht. En nee, er staat niet bij dat 1 sigaret ook slecht is.

Ieder weldenkend mens weet dat. Ieder weldenkend mens bedenkt ook dat als je een 15 jarig kind een keer toestaat alcohol te drinken dat je over een grens gaat die alleen kan leiden tot meer en erger.

Je probeert hardnekkig vast te houden aan je eigen idee. Maar ken je het spotje niet wat onlangs veel op TV was; met Erik Scherder? Daar overleggen de ouders of ze hun 16 en jarige kind een alcoholconsumptie zullen geven. Dan gaan de hersenen van de moeder open en komt Erik Scherder met een uitleg en een sterke motivatie om dit NIET te doen. Dus. Wil je van hem aannemen dat ook 1 glas gewoon echt een slecht idee is?

1 sigaret roken is slecht??? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.