Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 20:04:

[..]

Sorry verkeerd gelezen. Nee niet als zelf bepalen maar er is hier wel veel overleg.

Dat is wel een groot voordeel want hier bleek een puber een paar maanden stiekem aan de vape. Nooit door gehad.

Mischa83 schreef op 10-04-2023 om 00:02:

[..]

Je bent geen slechte ouder als er een keer een zorgmelding wordt gedaan over je kind. Je hoeft je geen zorgen te maken over deze zorgmelding. In het ergste geval moet je kind dus een keer een alcohol voorlichting verplicht bijwonen of iets van dien aard. Is toch alleen maar leerzaam?

Je kwam hier denk ik om advies te vragen over de zorgmelding, niet om bekritiseerd te worden als ouder? Dit laatste lijkt of voelt misschien wel nu zo. Ik ben het 100% oneens met je standpunten over alcoholgebruik bij minderjarigen, maar ik denk ook dat ouders al oordelend genoeg zijn naar elkaar, dus daar wil ik graag uitblijven.

Dus nogmaals, die zorgmelding zal wel loslopen, en fijn dat je dochter je heeft gebeld en veilig thuis gekomen is!

Je hoeft je geen zorgen te maken over een zorgmelding?

Er zijn deskundigen die zich zorgen maken over de ontwikkeling of misschien wel eerder de mate waarin dit meisje begeleidt wordt.

En jij zegt maak je vooral geen zorgen?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-04-2023 om 05:29

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 00:27:

[..]

Het is schadelijk bij meer dan 5 glazen. Dat is dus niet ter spraken

Lees je eens wat beter in. 5-6 glazen = comazuipen op die leeftijd. Alcohol is een harddrug. Ongezond en potentieel schadelijk vanaf het eerste glas. Zeker bij jongeren omdat ze nog niet volgroeid zijn. Niet alleen lichamelijk maar vooral ook geestelijk.

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 05:31 Topicstarter

Max88 schreef op 10-04-2023 om 00:35:

[..]

Kim ook dat heb ik niet op die manier gezegd, ook niet dat je een waardeloze ouder bent.

Je houding werd op een gegeven moment defensief en dat snap ik ook nog, het gaat om je kind.

Alcohol is schadelijk, ook weinig alcohol, roken, een joint ook en dat mag je doen op welke leeftijd je maar wilt, maar het blijft schadelijk, dat is een feit.

Werkgerelateerd en privé heb ik gezien wat het doet, ook met volwassenen die denken dat de omgeving niets merkt na die paar glaasjes. Onderschat het niet, ook niet die af en toe glaasjes, de glijdende helling als je het al jong toestaat. En nee, dat maakt je dochter niet meteen tot een alcoholist of een naar kind uit een slechte familie. Maar dat wordt mij wel verweten. Dat mag, het is alleen niet waar.

Ik heen jouw naam nergens genoemd en ook niet gezegd dat jij dat hebt gezegd.  Ik begrijp niet waarom je denkt dat dit specifiek over jou gaat.  Het is een algemene opmerking. 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 05:34 Topicstarter

Coreopsis schreef op 10-04-2023 om 05:29:

[..]

Lees je eens wat beter in. 5-6 glazen = comazuipen op die leeftijd. Alcohol is een harddrug. Ongezond en potentieel schadelijk vanaf het eerste glas. Zeker bij jongeren omdat ze nog niet volgroeid zijn. Niet alleen lichamelijk maar vooral ook geestelijk.

Ik heb gezocht een ik kan nergens vinden dat incidenteel drinken, wetenschappelijk bewezen, schadelijk is. 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 05:34:

[..]

Ik heb gezocht een ik kan nergens vinden dat incidenteel drinken, wetenschappelijk bewezen, schadelijk is.

Wat is incidenteel? Als je in het Engels zoekt, vind je al gauw een recent onderzoek waarin is gevonden dat ook een redelijk kleine hoeveelheid per week al zorgt voor een groot aantal kankergevallen, en bovendien dat er geen veilige hoeveelheid alcoholconsumptie vastgesteld kan worden.

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 08:46 Topicstarter

Niet wekelijks dus.  Zeg 1x per maand.  Soms iets meer en soms iets minder.  

Coreopsis schreef op 10-04-2023 om 05:29:

[..]

Lees je eens wat beter in. 5-6 glazen = comazuipen op die leeftijd. Alcohol is een harddrug. Ongezond en potentieel schadelijk vanaf het eerste glas. Zeker bij jongeren omdat ze nog niet volgroeid zijn. Niet alleen lichamelijk maar vooral ook geestelijk.

Dat het ongezond is, dat wel. Dat 5-6 glazen comazuipen kan zijn ook. Want dan moet er aan meer voorwaarden voldaan worden. Maar 5-6 glazen op een avond is ook voor een volwassene niet gezond. 

Het overheidsavies is gebaseerd op een advies van 58 pagina's (en een aantal onderliggende documenten op elk deelgebied van het advies) van een speciale commissie van de Gezondheidsraad. 

De commissie van de Gezondheidsraad spreekt na beoordeling van alle onderzoeken nog steeds over dat het negatieve gevolgen 'kan' hebben dat daar aanwijzingen voor zijn. Maar ook dat de onderzoeken niet eenduidig  zijn en dat de beperking vooral is dat de conclusies steeds over dezelfde onderzochte groep gaan en daardoor de resultaten niet of moeilijk geextrapoleerd kunnen worden. Het meeste onderzoek is gedaan op Amerikaanse jongeren, en in Europa op Spaanse jongeren. Waarbij de onderzochte groep varieert tussen N = 20 en N = 200.

De commissie geeft ook aan dat de gevolgen moeilijk los gezien kunnen worden van gelijktijdig ander risicovol gedrag als roken, drugsgebruik en spijbelen omdat dit vaak als cluster voor komt.

Verder ziet de commissie nog een mogelijke publicatie bias waarbij onderzoeken waar een mogelijk verband wordt gezien sneller in een peer reviewed medium wordt gepubliceerd dan onderzoek dat geen verband aantoont.

Volgens de commissie gaan de meeste onderzoeken over verschillen tussen niet drinken en (regelmatig) bingedrinken

Een kanttekening van de Commissie mbt de gevolgen op schoolprestaties is dat er geen oorzaak gevolg gegevens zijn mbt tot de volgorde van activiteit. Gaan ze drinken omdat de schoolprestaties laag zijn of zijn de schoolprestaties laag omdat ze bingedrinken. Ook is er een kans dat alcohol gebruik en schoolprestaties eerder iets zegt over verschillen in sociale omgeving dan over de gevolgen van alcohol gebruik.

Er is wel een verband tussen de leeftijd van de eerste keer dronken worden en de kans om op latere leeftijd een problematische drinker te worden.

 De commissie ziet wel een verband tussen alcohol consumptie en de snelheid van de afname van de grijze stof in de hersenen maar kan geen conclusies trekken over de gevolgen daarvan op langere termijn. Dus ja, het neemt sneller af maar of dat negatief of neutraal effect heeft is nog niet duidelijk want onvoldoende onderzocht.

De conclusie mbt jongeren die de commissie trekt wijkt mijns inziens niet af van het advies voor de totale bevolking: beter helemaal niet drinken.

Wat de resultaten wankel maakt is de extrapoleerbaarheid naar grotere groepen. De verschillende onderzoeken maken steeds gebruik van de antwoorden van steeds dezelfde groep personen. Waarbij N tussen 20 en 200 ligt. Dat vind ik wel een erg kleine groep om harde conclusies voor een groep van in NL 1,1 miljoen te trekken. Dat er aanwijzingen zijn en verder onderzoek in meer verschillende en grotere populaties met dezelfde onderzoeksopzet en meting zodat de resultaten breed vergelijkbaar zijn nodig is dat is wel een goede conclusie die er getrokken kan worden.

De stelligheid waarmee hier gezegd wordt dat het 'bewezen' is zie ik niet terug bij de conclusies van de speciale commissie van de Gezondheidsraad. Zij houden veel meer een slag om de arm. Er zijn 'aanwijzingen' is hun bewoording na vergelijking van het beschikbare onderzoek.

Niks, is  vele malen makkelijker te promoten dan een moeilijke berekening. Want het advies voor volwassenen is volgens de Gezondheidsraad ook maar maximaal 1 glas per dag en beter helemaal niet.

https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2018/12/17/alcohol-en-hersenontwikkeling-bij-jongeren

Pippeltje schreef op 10-04-2023 om 02:43:

[..]

Je hoeft je geen zorgen te maken over een zorgmelding?

Er zijn deskundigen die zich zorgen maken over de ontwikkeling of misschien wel eerder de mate waarin dit meisje begeleidt wordt.

En jij zegt maak je vooral geen zorgen?

Ja klopt inderdaad! Je hoeft je geen zorgen te maken over een zorgmelding. Het betekent namelijk zoveel als dat deskundigen even met je meekijken hoe het gaat met je kind en hoe je als ouders ondersteunt kan worden om zo goed mogelijk voor je kind te zorgen. Het is niet bedoeld als tik op de vingers omdat ouders iets verkeerd gedaan hebben. 

Ik denk dat het goed is om dingen die niet lekker lopen binnen gezinnen niet zo krampachtig binnenskamers te houden, maar openlijk te kunnen en mogen bespreken als ouder, maar ook met ouders. Daarom denk ik niet dat een zorgmelding iets ergs is. 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 08:46:

Niet wekelijks dus. Zeg 1x per maand. Soms iets meer en soms iets minder.

Nu is je dochter 15 en heeft ze af en toe een feestje. Maar meestal loopt de frequentie van feestjes op als ze ouder worden. Veel 16 / 17 jarigen gaan wekelijks uit / chillen bij elkaar etc.. Als je haar nu al leert dat alcohol erbij hoort en het faciliteert dan is de kans wel degelijk groot dat ze binnen de kortste keren wekelijks drinkt. Elk glas is er een teveel en slecht voor je. Ik lees veel reacties van " vroeger deden wij dat ook", dan kan. Maar nu weten we meer over de schadelijke gevolgen ervan; ook incidenteel is het slecht voor je, alcohol is nooit gezond. Lijkt mij een goede reden om het daarom niet te normaliseren als ze nog zo jong zijn. 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 09:29 Topicstarter

Mischa83 schreef op 10-04-2023 om 09:05:

[..]

Ja klopt inderdaad! Je hoeft je geen zorgen te maken over een zorgmelding. Het betekent namelijk zoveel als dat deskundigen even met je meekijken hoe het gaat met je kind en hoe je als ouders ondersteunt kan worden om zo goed mogelijk voor je kind te zorgen. Het is niet bedoeld als tik op de vingers omdat ouders iets verkeerd gedaan hebben.

Ik denk dat het goed is om dingen die niet lekker lopen binnen gezinnen niet zo krampachtig binnenskamers te houden, maar openlijk te kunnen en mogen bespreken als ouder, maar ook met ouders. Daarom denk ik niet dat een zorgmelding iets ergs is.

In dit geval maak ik me ook niet echt zorgen over de zorgmelding. Ik vroeg me gewoon af wat ik dan kan verwachten.  In ons gezin loopt alles gewoon zoals ik vind dat het hoort.  Van mij mogen ze meekijken want ik heb echt niks te verbergen.  

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 09:34 Topicstarter

Gingergirl schreef op 10-04-2023 om 09:23:

[..]

Nu is je dochter 15 en heeft ze af en toe een feestje. Maar meestal loopt de frequentie van feestjes op als ze ouder worden. Veel 16 / 17 jarigen gaan wekelijks uit / chillen bij elkaar etc.. Als je haar nu al leert dat alcohol erbij hoort en het faciliteert dan is de kans wel degelijk groot dat ze binnen de kortste keren wekelijks drinkt. Elk glas is er een teveel en slecht voor je. Ik lees veel reacties van " vroeger deden wij dat ook", dan kan. Maar nu weten we meer over de schadelijke gevolgen ervan; ook incidenteel is het slecht voor je, alcohol is nooit gezond. Lijkt mij een goede reden om het daarom niet te normaliseren als ze nog zo jong zijn.

Nogmaals, ik vind dat bewijs niet.  Dat ieder glas slecht is.  

Ik zie het ook anders want ik vind juist dat ik haar leer om met alcohol om te gaan.  Juist omdat het op deze leeftijd gemakkelijker is om het te controleren. En mee te kijken.  Mijn dochter is nu ook bijna ieder weekend wel ergens in te chillen. En alleen op feestjes ( verjaardagen) en bij hele grote uitzondering zo'n feest als zaterdag, drinkt ze. Ik maak me echt geen zorgen dat ze later een probleemdrinker wordt.  

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 09:34:

[..]

Nogmaals, ik vind dat bewijs niet. Dat ieder glas slecht is.

Ik zie het ook anders want ik vind juist dat ik haar leer om met alcohol om te gaan. Juist omdat het op deze leeftijd gemakkelijker is om het te controleren. En mee te kijken. Mijn dochter is nu ook bijna ieder weekend wel ergens in te chillen. En alleen op feestjes ( verjaardagen) en bij hele grote uitzondering zo'n feest als zaterdag, drinkt ze. Ik maak me echt geen zorgen dat ze later een probleemdrinker wordt.

Nou dan is je google stuk. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/jongeren-en-alcohol#:~:text=Alcoholgebruik%20onder%20jongeren%20zorgt%20voor,hersenen%20nog%20volop%20in%20ontwikkeling.

Eerste hit bij de zoekterm alcohol gebruik schadelijk jongeren. 

Je steekt wel erg je kop in het zand. 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 09:34:

[..]

Nogmaals, ik vind dat bewijs niet. Dat ieder glas slecht is.

Ik zie het ook anders want ik vind juist dat ik haar leer om met alcohol om te gaan. Juist omdat het op deze leeftijd gemakkelijker is om het te controleren. En mee te kijken. Mijn dochter is nu ook bijna ieder weekend wel ergens in te chillen. En alleen op feestjes ( verjaardagen) en bij hele grote uitzondering zo'n feest als zaterdag, drinkt ze. Ik maak me echt geen zorgen dat ze later een probleemdrinker wordt.

Teach them young? Ik ben benieuwd hoe je dat doet met recreatief drugsgebruik? Wat toch ook veel gebeurt onder jongeren. Hoe leer je haar daarmee omgaan? Van sommige drugs is het bekend dat ze minder schadelijk en verslavend zijn dan alcohol bijvoorbeeld. 

Dat alcohol slecht is kun je overal vinden, dat het voor kinderen slechter is vanwege de ontwikkeling van hun brein idem. Daarnaast gaat het vooral om de gevolgen van het drinken van alcohol. Drempels worden lager (bv mbt sex of drugsgebruik), er ontstaan vaker vechtpartijen, de kans op teveel drinken wordt groter. En de kans op probleemdrinker op latere leeftijd wordt groter. Dat kun je toch niet ontkennen/negeren? Dat jij voor jouw kind de inschatting maakt dat het allemaal wel mee zal vallen is natuurlijk weer wat anders. 

Ik gooi er tegen beter weten in (heb niet de indruk dat je op basis van feiten en wetenschap je mening zou willen herzien namelijk) nog maar eens een link tegenaan:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/jongeren-en-alcohol

(De oplettende lezer leest hier trouwens dat het strafbaar is om als als meerderjarige alcohol te schenken aan minderjarige op openbare plekken. Thuis mag het dus, op openbare plekken niet)

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 09:49 Topicstarter

Ja en waar staat dan precies dat 1 glas al schadelijk is? Ik heb ik op heel wat meer sites gekeken dan deze en nergens staat wetenschappelijk bewezen dat incidenteel drinken ( met mate)  schade toebrengt.  Heb je gelezen wat Ysenda gepost heeft? Dat is dus precies wat ik ook vond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.