Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


EmmaT schreef op 09-04-2023 om 23:32:

[..]

Serieus? Toch blij dat ik blijkbaar in een andere stad woon. Als je kind een keer op een fout feestje belandt? Pffff

Nee als er een zorgmelding wordt gedaan. Dat zal niet bij elk fout feestje zijn.

Ysenda schreef op 09-04-2023 om 23:12:

[..]

Het ging mij niet om mijn kind, over oplappen, sportende kinderen of whatever wat je er nu weer bij haalt.

Het ging en gaat mij er om dat het ene standpunt niet beter of slechter of meer of minder toegestaan is binnen de ruimte die de wet biedt.

En al drinkt de puber uit het draadje elke dag alcohol in een prive omgeving, als de ouders het goed vinden dan is dat zo. Kunnen wij het er wel of niet mee eens zijn, het mag en het gebeurd.

Ik begrijp niet goed waarom je de wet er steeds bij haalt? Wat de wet toestaat en wat pedagogisch en medisch verstandig is zijn toch twee verschillende dingen? En de wetenschap leert ons toch dat er wel degelijk een beter standpunt is mbt alcohol en minderjarigen? Namelijk geen alcohol tot 18 en als ouder zeker niet faciliteren want (zeer) schadelijk. 

Ysenda schreef op 09-04-2023 om 23:12:

[..]

Het ging mij niet om mijn kind, over oplappen, sportende kinderen of whatever wat je er nu weer bij haalt.

Het ging en gaat mij er om dat het ene standpunt niet beter of slechter of meer of minder toegestaan is binnen de ruimte die de wet biedt.

En al drinkt de puber uit het draadje elke dag alcohol in een prive omgeving, als de ouders het goed vinden dan is dat zo. Kunnen wij het er wel of niet mee eens zijn, het mag en het gebeurd.

Ik denk dat je me niet begrijpt, dat kan, dat mag, we zijn het niet eens, of wellicht in andere woorden meer eens dan je denkt.

De toon gaat nu, ook van TS, een wat vervelende en grimmige kant op. Felheid en volhardendheid vind ik oké,  dit niet, net te persoonlijk.

oh, mijn generatie doet het idd slecht door alle alcohol die we voor ons 18e hebben gedronken  

Friezinnetje schreef op 09-04-2023 om 23:50:

oh, mijn generatie doet het idd slecht door alle alcohol die we voor ons 18e hebben gedronken

Ik weet niet uit welke generatie jij komt maar ik denk echt dat ik mezelf als 18 minner in situaties heb gebracht waar ik zonder alcohol niet in terecht was gekomen. 

Door alcohol vervagen grenzen. Dat is toch wel bekend? En kinderen kunnen oorzaak en gevolg op die leeftijd al moeilijk overzien, laat staan als er drank in het spel is. 

Max88 schreef op 09-04-2023 om 23:49:

[..]

Ik denk dat je me niet begrijpt, dat kan, dat mag, we zijn het niet eens, of wellicht in andere woorden meer eens dan je denkt.

De toon gaat nu, ook van TS, een wat vervelende en grimmige kant op. Felheid en volhardendheid vind ik oké, dit niet, net te persoonlijk.

Jij maakt het persoonlijk, dat probeer ik nu juist steeds niet te doen door het wettelijk kader er steeds bij te halen. 

Het mag wat het kind van TO doet en wat TO toestaat dat haar kind doet.

Het geven van overlast was de reden voor de zorgmelding, niet het alcoholgebruik. 

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 23:25:

[..]

Ja compleet verdiend. Slechte ouders.


Je bent geen slechte ouder als er een keer een zorgmelding wordt gedaan over je kind. Je hoeft je geen zorgen te maken over deze zorgmelding. In het ergste geval moet je kind dus een keer een alcohol voorlichting verplicht bijwonen of iets van dien aard. Is toch alleen maar leerzaam? 

Je kwam hier denk ik om advies te vragen over de zorgmelding, niet om bekritiseerd te worden als ouder? Dit laatste lijkt of voelt misschien wel nu zo. Ik ben het 100% oneens met je standpunten over alcoholgebruik bij minderjarigen, maar ik denk ook dat ouders al oordelend genoeg zijn naar elkaar, dus daar wil ik graag uitblijven. 

Dus nogmaals, die zorgmelding zal wel loslopen, en fijn dat je dochter je heeft gebeld en veilig thuis gekomen is! 

Friezinnetje schreef op 09-04-2023 om 23:50:

oh, mijn generatie doet het idd slecht door alle alcohol die we voor ons 18e hebben gedronken

Op basis van voortschrijdend inzicht maken we nu gelukkig andere keuzes om onze kinderen te beschermen!

Libertine schreef op 09-04-2023 om 23:41:

[..]

Ik begrijp niet goed waarom je de wet er steeds bij haalt? Wat de wet toestaat en wat pedagogisch en medisch verstandig is zijn toch twee verschillende dingen? En de wetenschap leert ons toch dat er wel degelijk een beter standpunt is mbt alcohol en minderjarigen? Namelijk geen alcohol tot 18 en als ouder zeker niet faciliteren want (zeer) schadelijk.

Ik haal bewust de wet er steeds bij omdat er steeds gezegd wordt dat het niet mag, dat is onjuist.

De wetenschap heeft het over overmatig drankgebruik, maar komt dan met >5 glazen per dag en comazuipen.  Dat lijkt mij ook voor een volwassene schadelijk. 

Dat het niet in de schijf van 5 staat dat begrijp ik, maar dat is met alles waar 'te' voor staat behalve tevreden.

Maar 1 drankje al gelijk zeer schadelijk noemen gaat wel heel erg ver. We worden op dit moment nog steeds gezonder ouder dan de ouderen in de jaren 70 waren. We worden steeds extremer in wat gezond of niet zou zijn. Een kleine kans die 100% groter wordt is nog steeds een kleine kans. 

Mischa83 schreef op 10-04-2023 om 00:04:

[..]

Op basis van voortschrijdend inzicht maken we nu gelukkig andere keuzes om onze kinderen te beschermen!

Maar dat zeg ik juist. Je doet alsof vorige generaties het slecht deden,  maar dat valt echt wel mee. Tuurlijk zijn de uitzonderingen er, maar doe niet alsof toen alles verkeerd was.  Ik dronk mijn  eerste alcoholische drankjes toen ik 15 was. Maar ben geen alcoholist geworden,  mijn hersenen werken prima.  Heb nooit met alcohol achter het stuur gezeten en nooit iemand dood gereden.  Er wordt hier gedaan door een aantal dat dat je toekomst is wanneer je voor je 18e wel eens wat drinkt.  

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 00:21 Topicstarter

niemand hoeft het met me eens te zijn.  Maar ik heb niet zomaar besloten dat het wel eens leuk zou zijn om mijn kind vol te gooien met alcohol.  Ik heb hierover nagedacht en dit was mijn ( onze) beslissing. Ik weet heus wel dat er gezondere keuzes zijn.  Maar er zijn bijvoorbeeld ook ouders wiens kind niet sport,  iedere dag en fles frisdrank drinkt of die hun dochter in het donker alleen over straat laten fietsen.  Ook allemaal dingen die niet gezond zijn ( behalve dat fietsen in het donker maar dat vind ik die persoonlijke ervaring gevaarlijk) Daar hebben wij weer strengere afspraken over.

Dat mensen hier zeggen dat ze zelf hun kind geen alcohol zouden geven,  begrijp ik.  Maar dat mensen zeggen dat ze hopen dat er iets met de zorgmelding  gedaan wordt vind ik gewoon gemeen.

Ik vind het vooral heel vervelend voor haar,  voor de vriendin in wiens huis ze waren en voor die ouders die zich rot geschrokken  zijn. 

Ysenda schreef op 10-04-2023 om 00:12:

[..]

Ik haal bewust de wet er steeds bij omdat er steeds gezegd wordt dat het niet mag, dat is onjuist.

De wetenschap heeft het over overmatig drankgebruik, maar komt dan met >5 glazen per dag en comazuipen. Dat lijkt mij ook voor een volwassene schadelijk.

Dat het niet in de schijf van 5 staat dat begrijp ik, maar dat is met alles waar 'te' voor staat behalve tevreden.

Maar 1 drankje al gelijk zeer schadelijk noemen gaat wel heel erg ver. We worden op dit moment nog steeds gezonder ouder dan de ouderen in de jaren 70 waren. We worden steeds extremer in wat gezond of niet zou zijn. Een kleine kans die 100% groter wordt is nog steeds een kleine 


Ik begreep dat ook niet, want ik heb echt nergens gezegd dat het niet mag, wel dat het schadelijk voor het brein is.

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 00:27 Topicstarter

Max88 schreef op 10-04-2023 om 00:24:

[..]


Ik begreep dat ook niet, want ik heb echt nergens gezegd dat het niet mag, wel dat het schadelijk voor het brein is.

Het is schadelijk bij meer dan 5 glazen.  Dat is dus niet ter spraken

Friezinnetje schreef op 10-04-2023 om 00:21:

[..]

Maar dat zeg ik juist. Je doet alsof vorige generaties het slecht deden, maar dat valt echt wel mee. Tuurlijk zijn de uitzonderingen er, maar doe niet alsof toen alles verkeerd was. Ik dronk mijn eerste alcoholische drankjes toen ik 15 was. Maar ben geen alcoholist geworden, mijn hersenen werken prima. Heb nooit met alcohol achter het stuur gezeten en nooit iemand dood gereden. Er wordt hier gedaan door een aantal dat dat je toekomst is wanneer je voor je 18e wel eens wat drinkt.

Ik doe niet alsof vorige generaties het slecht deden en zeg niet dat alles verkeerd was. Ik vind dit ook een wat bijzondere reactie op mijn input. Maar we weten nu meer over de schadelijke effecten van alcoholgebruik, ook bij 1 glas en zeker bij een brein in ontwikkeling. Hier is ook gewoon wetenschappelijke consensus over. Dus laten we dat ook niet wegmaken met non argumentatie over vroeger. Toen was toen, nu is nu. Dat maakt de ouders van toen geen slechte ouders!

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 00:21:

niemand hoeft het met me eens te zijn. Maar ik heb niet zomaar besloten dat het wel eens leuk zou zijn om mijn kind vol te gooien met alcohol. Ik heb hierover nagedacht en dit was mijn ( onze) beslissing. Ik weet heus wel dat er gezondere keuzes zijn. Maar er zijn bijvoorbeeld ook ouders wiens kind niet sport, iedere dag en fles frisdrank drinkt of die hun dochter in het donker alleen over straat laten fietsen. Ook allemaal dingen die niet gezond zijn ( behalve dat fietsen in het donker maar dat vind ik die persoonlijke ervaring gevaarlijk) Daar hebben wij weer strengere afspraken over.

Dat mensen hier zeggen dat ze zelf hun kind geen alcohol zouden geven, begrijp ik. Maar dat mensen zeggen dat ze hopen dat er iets met de zorgmelding gedaan wordt vind ik gewoon gemeen.

Ik vind het vooral heel vervelend voor haar, voor de vriendin in wiens huis ze waren en voor die ouders die zich rot geschrokken zijn.

Kim ook dat heb ik niet op die manier gezegd, ook niet dat je een waardeloze ouder bent.

Je houding werd op een gegeven moment defensief en dat snap ik ook nog, het gaat om je kind. 

Alcohol is schadelijk, ook weinig alcohol, roken, een joint ook en dat mag je doen op welke leeftijd je maar wilt, maar het blijft schadelijk, dat is een feit. 

Werkgerelateerd en privé heb ik gezien wat het doet,  ook met volwassenen die denken dat de omgeving niets merkt na die paar glaasjes. Onderschat het niet, ook niet die af en toe glaasjes, de glijdende helling als je het al jong toestaat. En nee, dat maakt je dochter niet meteen tot een alcoholist of een naar kind uit een slechte familie. Maar dat wordt mij wel verweten. Dat mag, het is alleen niet waar. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.