Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Ysenda schreef op 10-04-2023 om 10:27:

[..]

Nee, dat laat ik niet voor het gemak buiten beschouwing maar ik vind zijn boodschap door de combinatie wel minder betrouwbaar.

Onderzoek draait ook om geldstromen. Universiteiten doen maar beperkt onafhankelijk onderzoek het meeste is gesponsord.

Daarom grijp ik ook terug op het onderzoek van de Commissie van de Gezondheidsraad met de onderliggende stukken. Zij hebben de verschillende onderzoeken en hun betrouwbaarheid als onafhankelijke commissie beoordeeld. Dat is niet 1 persoon geweest.

Suggereer je nou dat, zeg een Heineken,  onderzoeksresultaten kan laten manipuleren als ze maar genoeg schuiven?  Dat kan toch niet dan gooit zo'n professor toch zijn goede naam te grabbel? 

Dat allerlei vloggers van alles aanprijzen dat niet deugt, omdat het geld oplevert dat snap ik maar serieuze wetenschappers toch niet? 

Nou dan zal ik zeggen dat mijn dochter naar moet stoppen met studeren, zij is daar veel te eerlijk voor een dat scheelt ons een hoop geld (studiekosten)

GinnyTwijfelvuur schreef op 10-04-2023 om 11:08:

Dan zal het toch wel strafbaar zijn:
https://www.halt.nl/interventie/alcohol-en-drugsgebruik

Alleen in de openbare ruimte. Ik heb het wetsartikel eerder al geciteerd.Overigens is dan alleen al het bij zich hebben strafbaar, dus niet pas als het gedronken wordt. In een woning zijn jongeren niet strafbaar.

GinnyTwijfelvuur schreef op 10-04-2023 om 11:08:

Dan zal het toch wel strafbaar zijn:
https://www.halt.nl/interventie/alcohol-en-drugsgebruik

Er is een zorgmelding gedaan, dat is geen verwijzing naar Halt.

Dus of dit kind iets strafbaars heeft gedaan is uit dit verhaal niet duidelijk. Dat er door de groep overlast veroorzaakt werd wel. 

wetenschappelijk onderzoek wordt inderdaad veel gesubsidieerd. Dat geld komt dan vaak van de nederlandse overheid of de EU. En medisch onderzoek ook veel door fondsen als kwf en de hartstichting. Daar wordt niet gestuurd op de uitkomst. 

Erik Scherder zal met de tekst op zijn site over zijn praatjes bedoelen dat hij kan aanpassen aan de groep en omstandigheden. Voor een groep jongeren zal hij een ander praatje hebben dan tegen een groep zorgprofessionals, de kern van de boodschap hoeft dan niet anders te zijn.  

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 11:27 Topicstarter

Ysenda schreef op 10-04-2023 om 11:18:

[..]

Er is een zorgmelding gedaan, dat is geen verwijzing naar Halt.

Dus of dit kind iets strafbaars heeft gedaan is uit dit verhaal niet duidelijk. Dat er door de groep overlast veroorzaakt werd wel.

Politie heeft geen overlast geconstateerd.  Ruzie was al gesust en gasten waren weg. 3 jongens zijn teruggekomen toen ze hoorden dat de politie er was.  Die hebben geholpen met opruimen en de vader van het meisje gebeld.  

https://www.theguardian.com/society/2021/may/18/any-amount-of-alcohol-consumption-harmful-to-the-brain-finds-study

Voor alcohol is er geen hoeveelheid waarvan zeker is dat het niet schadelijk is voor de hersenen.

Het is wel heel erg een discussie over alcohol wel of niet toestaan onder tieners geworden. Terwijl het daar helemaal niet om ging. 

- Vriendin had geen toestemming voor het feestje.
- Er kwamen ongenode gasten opdagen (met weet ik welk middelengebruik achter de kiezen) die ook nog eens overlast veroorzaakten

Ik vraag me af of dit in nuchtere toestand wel opgelost had kunnen worden. En zelfs met toestemming voor een paar vrienden/vriendinnen uit te nodigen.
Als er een stel dronken en doorgesnoven (?) neanderthalertypes die je niet eens kent je huis binnen komen denderen en gaan slopen en vechten, kun je daar überhaupt tegenop?
Alcoholgebruik werkt zeker niet positief in de beoordeling, maar ik zou het niet fair vinden om deze jongeren daar op af te straffen, terwijl anderen huisvredebreuk plegen en overlast veroorzaken.

Je had vroeger al mensen die tot hun 18e niks mochten en daarna compleet ontspoorden qua alcoholgebruik. En mensen die nog steeds niet/nauwelijks drinken.
Mensen die bij de eerste keer meteen een hele fles dronken en daar zo ziek van werden dat ze nooit meer gedronken hebben en mensen die het vanaf het eerste moment echt lekker vonden. Onderzoeken zeggen vooral iets over grotere groepen, niet over individuele gevallen.

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 11:27:

[..]

Politie heeft geen overlast geconstateerd. Ruzie was al gesust en gasten waren weg. 3 jongens zijn teruggekomen toen ze hoorden dat de politie er was. Die hebben geholpen met opruimen en de vader van het meisje gebeld.

Blijkbaar was er wel iets dat de zorgmelding getriggerd heeft. Misschien niet een heterdaadje overlast maar mogelijk wel de melding uit de buurt met het verhaal van de groep.

Maar nog steeds is dat geen aanmelding voor een Halt traject.

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 12:07 Topicstarter

Ik vermoed dat politie is gaan kijken naar melding vechtpartij/ overlast.  Bellen aan zien 4 minderjarige meiden waarvan 1 nogal huilend en in paniek.  Alcohol op de bar etc. Op straat waren nog wat jongens die zeiden dat mijn dochter ze had uitgenodigd.  Bellen ouders en die zeggen , dat er geen toestemming voor een feestje was en dat iedereen er uit moet.  Ze kunnen minderjarige meiden niet op straat zetten en moeten dus ouders uit bed bellen.  Ik weet ik niet of er echt iets mee gedaan gaat worden.  

Ik begreep vanmorgen van dochter dat de ongenode gasten ook nog een fles wijn van behoorlijke waarde hebben meegenomen.  En graffity hebben gespoten in de overkapping.  Ouders gaan daar wel aangifte van doen.  

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 00:27:

[..]

Het is schadelijk bij meer dan 5 glazen. Dat is dus niet ter spraken

Een glas per dag is ook schadelijk. Vijf in een keer is nog erger natuurlijk. Alcohol is gif, het tast je lichaam en je brein aan. En ja, veel mensen vinden het lekker en willen dit daarom niet horen, maar daar wordt het helaas niet anders van.

Ja, ik ken ook tevreden drinkers van 90. Maar kijk ook eens hoe de lever van een drinker eruitziet, en bedenk dat er ook mensen de loterij winnen maar niet iedereen.

Bakblik schreef op 10-04-2023 om 11:08:

[..]

Suggereer je nou dat, zeg een Heineken, onderzoeksresultaten kan laten manipuleren als ze maar genoeg schuiven? Dat kan toch niet dan gooit zo'n professor toch zijn goede naam te grabbel?

Dat allerlei vloggers van alles aanprijzen dat niet deugt, omdat het geld oplevert dat snap ik maar serieuze wetenschappers toch niet?

Nou dan zal ik zeggen dat mijn dochter naar moet stoppen met studeren, zij is daar veel te eerlijk voor een dat scheelt ons een hoop geld (studiekosten)

Het resultaat is volledig afhankelijk van de onderzoeksvraag en methodiek. En ja, daar kan een opdrachtgever behoorlijk sturend in zijn. Ook in het wel of niet publiceren van het resultaat. Onderschat dat niet.

Ook de financiering van onderzoek tussen verschillende landen is groot, krijg je hier als aio een salaris moet je in Amerika zelf je sponsors meenemen om het onderzoek te mogen uitvoeren.

Ysenda schreef op 10-04-2023 om 12:43:

[..]

Het resultaat is volledig afhankelijk van de onderzoeksvraag en methodiek. En ja, daar kan een opdrachtgever behoorlijk sturend in zijn. Ook in het wel of niet publiceren van het resultaat. Onderschat dat niet.

Ook de financiering van onderzoek tussen verschillende landen is groot, krijg je hier als aio een salaris moet je in Amerika zelf je sponsors meenemen om het onderzoek te mogen uitvoeren.

Als ik diverse bronnen bekijk over onafhankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek dan is dat binnen Nederland volgens mij voldoende wettelijk geregeld. 

Dat voorbeeld dat jij geeft over Amerika dat had ik wel verwacht, het is tenslotte Amerika waar wel meer niet helemaal oké is. 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 11:27:

[..]

Politie heeft geen overlast geconstateerd. Ruzie was al gesust en gasten waren weg. 3 jongens zijn teruggekomen toen ze hoorden dat de politie er was. Die hebben geholpen met opruimen en de vader van het meisje gebeld. 

Dat is wel lief.

Dat er onverwacht nare gasten opduiken op een feest staat los van alcohol en is natuurlijk heel vervelend. Dan is het echter wel fijn als er vertrouwde volwassenen in de buurt zijn die ingrijpen. Dat is wel een nadeel aan stiekeme feestjes, dat er dan geen volwassenen op afroep beschikbaar zijn en dat kinderen het dan liever niet melden. 
Alle discussie over alcohol daargelaten, voor de meisjes (en jongens) die het feest organiseerden is dit een vervelende ervaring die gelukkig beter afgelopen is dan project X en hopelijk een les om dit voortaan anders te regelen.

Bakblik schreef op 10-04-2023 om 13:10:

[..]

Als ik diverse bronnen bekijk over onafhankelijkheid van wetenschappelijk onderzoek dan is dat binnen Nederland volgens mij voldoende wettelijk geregeld.

Dat voorbeeld dat jij geeft over Amerika dat had ik wel verwacht, het is tenslotte Amerika waar wel meer niet helemaal oké is.

Het onderzoek over gevolgen van alcoholgebruik zijn vooral in Amerika gedaan, voor Europa in Spanje. Daar is het Nederlandse advies opgebaseerd.

Ik ga dus niet af op het spotje. Die ik denk ik 1x gezien heb en ik verwacht dat mijn zoon die helemaal niet gezien heeft.  Het bereik van dergelijke spotjes ligt ook onder vuur.

Maar dat maakt de conclusie en het advies van de gezondheidsraad niet anders, daar zijn die spotjes op gebaseerd.

En niks is makkelijker te communiceren en handhaven dan een verhaal over kansen en onzekerheden in onderzoek.

Ysenda schreef op 10-04-2023 om 13:15:

[..]

Het onderzoek over gevolgen van alcoholgebruik zijn vooral in Amerika gedaan, voor Europa in Spanje. Daar is het Nederlandse advies opgebaseerd.

Ik ga dus niet af op het spotje. Die ik denk ik 1x gezien heb en ik verwacht dat mijn zoon die helemaal niet gezien heeft. Het bereik van dergelijke spotjes ligt ook onder vuur.

Maar dat maakt de conclusie en het advies van de gezondheidsraad niet anders, daar zijn die spotjes op gebaseerd.

En niks is makkelijker te communiceren en handhaven dan een verhaal over kansen en onzekerheden in onderzoek.

Wat schadelijk zou kunnen zijn voor Spaanse jongeren zou toch ook schadelijk kunnen zijn voor Nederlandse jongeren?  Daar maakt de plaats waar je woont toch geen verschil in? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.