Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Elpisto schreef op 10-04-2023 om 17:08:

[..]

Ik denk dat dat niet zo zeer het feit is. Geologische zat er nog niet zo lang geleden ook gewoon best een verschil. In elk geval hier ( noorden). Ik kom uit een dorp, daar was het wel vrij ingeburgerd dat je vanaf je 14e/15e af en toe wat biertje dronk. Als ouders weg waren, stiekem wat meer. Als je dat dan wegzette tegen de jeugd van die leeftijd die uit de stad kwamen ( op de middelbare kwam dat samen) bleek dat die jeugd heel wat bleuer waren dan ons.

Overigens, en dat is zonder een oordeel te geven over het al dan niet toe staan van alcoholgebruik bij je kids, daar is al een genoeg over gezegd, vind ik dat je je behoorlijk "onwetend" opstelt. Het is algemeen bekend dat alcoholgebruik voor jonge pubers zeer schadelijk is. Daar zijn tientallen studies en wetenschappelijke onderzoeken naar geweest. Dan moet je hier niet gaan lopen verkondigen " dat je daar niks over kan vinden" of " dat iedereen het doet" maar dat je weet dat het schade kan toebrengen, maar dat je die kans niet groot genoeg acht. Doen alsof af en toe een pilsje geen gevolgen kan hebben, is onzin.

Dat heeft niks met geloven te maken, het is algemeen bekend.

Nou wat ik al de hele tijd schrijf op basis van het advies van de gezondheidsraad en hun onderliggende documenten.  Zo eenduidig is het niet.

Er zijn aanwijzingen. Maar op de onderliggende onderzoeken is nog behoorlijk wat aan te merken, dat hebben ze zelf gedaan, is niet mijn  interpretatie. 


Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 17:50:

ik ga de discussie niet weer opnieuw aan. Ik sta alcohol incidenteel toe. Ondanks dat het schadelijk kan zijn. Ik denk dat dit de beste manier is voor haar om ermee om te gaan.

Door het incidenteel toe te staan ben je ook verantwoordelijk voor de eventuele schade en/of vervelende gevolgen die dat kan hebben. En die beslissing mag je als ouder natuurlijk prima nemen. 

Libertine schreef op 10-04-2023 om 18:11:

[..]

Door het incidenteel toe te staan ben je ook verantwoordelijk voor de eventuele schade en/of vervelende gevolgen die dat kan hebben. En die beslissing mag je als ouder natuurlijk prima nemen.

Door het niet toe staan en dan een stiekeme bingedrinker te hebben ben je net zo goed verantwoordelijk.

Het zijn lastige afwegingen die je maakt binnen de gegevens die je hebt en de omgeving waar je met je kind(eren) in verkeerd.

Ysenda schreef op 10-04-2023 om 18:15:

[..]

Door het niet toe staan en dan een stiekeme bingedrinker te hebben ben je net zo goed verantwoordelijk.

Het zijn lastige afwegingen die je maakt binnen de gegevens die je hebt en de omgeving waar je met je kind(eren) in verkeerd.

Duh. Open deur. Als ouder ben je immer verantwoordelijk voor je kinderen  

Voor mij is het echt significant iets anders of een kind iets onverantwoordelijks doet mét of zonder vooraf toestemming van de ouders. Ook met betrekking op de eventuele gevolgen. Medeplichtig versus verantwoordelijk. 

Friezinnetje schreef op 10-04-2023 om 15:50:

[..]

Jij weet helemaal of er contact komt met de politie, dus wordt er nog helemaal niemand gestuurd.

Wat vult iedereen weer heel veel in, voor de TO. Erg vervelend.

Ken jij de betekenis van het woord als? 

Temet schreef op 10-04-2023 om 16:04:

Ik heb zo'n tachtig berichten discussie over de schadelijkheid van alcohol overgeslagen en haak nu even aan bij Rhonda. Halt is er voor het bestrijden van jeugdcriminaliteit. Volwassenen worden niet naar bureau Halt gestuurd, ook niet als ze geen probleem ermee hebben dat hun 15-jarige alcohol gebruikt.

Als Veilig Thuis contact opneemt, dan hewoon uitleggen dat jij dacht dat er een klein feestje zou zijn met medeweten van de ouders van dat andere meisje, dat jij geen idee had dat er onbekende jongens zouden komen, en dat jullie en jullie dochter erg geschrokken zijn. Dat is waarschijnlijk wel genoeg.
Als VT al contact opneemt, want dat is ook nog maar de vraag.

Nee dat wat ik ook wel dat bureau Halt voor kinderen is. Maar de ouders worden daar ook uitgenodigd. Meegemaakt met onze zoon.
de politie beslist of een kind wordt aangemeld bij bureau Halt.

In mijn post heb ik ook gezegd ALS ze zo tegen de politie spreekt. Daarmee zeg ik niet dat ik denk dat de politie sowieso bijhaar aan de deur komt.
maar deze dochter van 15 drinkt al best veel ook al bagatelliseert Kimdekim het de hele tijd. Vooral toen ze zei dat haar dochter maar een drankje had gedronken omdat ze de avond ervoor te veel had gedronken. pubers zijn uitstekende leugenaars en zeggen precies wat mama wil horen, al blijft Kimdekim naief denken dat haar dochter niet liegt
”Meestal drinkt ze drie passoa’s en ze krijgt van haar moeder een fles drank mee. “ En dan nog vindt Kimdekim dat ze haar dochter niet aanspoort om te gaan drinken. Maar goed deze discussie is zinloos.

Voor aanmelding bij Halt moet er op zijn minst iets strafbaars gedaan zijn. Ik zie dat niet in deze casus (aangezien dochter zelf niet aan het vechten was of overlast veroorzaakte).

MamaE schreef op 10-04-2023 om 17:55:

[..]

Serieus? Jij gaat bij elk feestje van je pubers checken of er toestemming van de ouders is? Dat soort dingen mag je echt wel gewoon aannemen hoor als er een uitnodiging komt.

Mijn ouders hadden niet eens de telefoonnummers van onze vrienden op de middelbare school en kenden ook lang niet alle ouders. Ze wilden alleen weten waar het feestje was (welk dorp) en met wie we heen en terug fietsten.

We hebben wel eens eerder discussies gehad over alcohol op het forum en in jouw omgeving drinkt blijkbaar bijna niemand, terwijl in sommige andere omgevingen bijna iedereen wel drinkt. Dat kan. Ik denk ook dat daar wel een geografisch verschil in zit. Op het platteland zijn er mensen die redelijk royaal wonen met een 'zuipkeet' in de tuin. Daar kan de jeugd dan goedkoop chillen en drinken met zijn allen.

Ik merk wel een kentering in alcoholgebruik in de zin dat de leeftijd wel iets later lijkt te worden. Vroeger mocht het met zestien en toen begonnen er veel met een jaar of dertien/veertien al wel. Nu is de leeftijd 18 en beginnen ze rond de vijftien/zestien.
Als in heel je omgeving niemand drinkt is er ook geen sprake van groepsdruk, als heel de omgeving het wel doet wel. En sommige pubers vinden dingen die 'niet mogen' juist extra interessant. Ik vond de koekjes die ik vroeger stiekem uit de trommel jatte ook altijd net wat lekkerder dan de koekjes die ik gewoon mocht pakken.

Gewoon aannemen...ja dat kun je doen. Juist doordat er geen controle is krijg je dus dit stiekeme gedoe zoals het feestje van TO's dochter waar die ouders van dat meisje die daar woonde er niks van wisten want zo eerlijk zijn pubers niet dat je alles maar aan kunt nemen, dat blijkt wel. In de groep van TO's dochter wordt naast alcohol en roken ook door velen drugs gebruikt schreef ze. Als je 15 jarige dochter zich in zo'n groep begeeft is wat extra controle denk ik geen overbodige luxe. 15 vind ik best jong. Maar goed dat is mijn mening. Op die leeftijd vind ik een stukje controle nog zo gek niet. 

Wat jij schrijft over groepsdruk speelt zeker mee, maar hoe ontstaat groepsdruk...als een deel het dus mag van de ouders en het zelfs mee mogen nemen, gefaciliteerd krijgen etc. Dat creeeren veel ouders dus zelf " wij deden dat ook", zo hou je het alcohol gebruik natuurlijk wel in stand en normaliseer je het alsof het          " hoort" en ga je ervan uit dat ze alvast ermee omleren gaan voor later alsof drinken vanzelfsprekend is.  Wij hebben ook een grote tuin midden in de stad maar of er een zuipkeet in komt bepaal je zelf. 

Iemand anders schreef een paar blz terug dat er bij haar zoon's feestje andere ouders drank kwamen brengen omdat ze het anders "zielig" vonden. Blijkbaar vinden mensen dus dat alcohol drinken erbij hoort en dringen het zo andere kinderen op.

 Mijn oudste 2 ( nu begin 20) hadden beiden een best grote vriendenkring vanuit school en scouting. Omdat ze daar al jaren bij in de klas / groep zaten kenden wij bijna alle ouders wel. Iederen hield Nix 18 aan, ze adviseren dat immers niet voor niks. Hierdoor merkte je dat alcohol geen issue was. 

Natuurlijk weten wij ook wel dat er heus weleens iemand iets geprobeert heeft, en er zal best weleens iets stiekem gebeurt zijn, dat mag ook en is puber eigen, leren ze ook van en je moet ook niet overal bovenop zitten. Maar het was geen gewoonte en ze konden ook ervaren dat een feestje ook zonder verslavingsmiddelen leuk kan zijn. Ze zijn nu allang volwassen en niemand drinkt.

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 19:21 Topicstarter

Het is helemaal niet zo'n groep. Gewoon normale pubers uit normale gezinnen.  
En ja er wordt geblowed en ja er wordt gevaped ( niet gerookt). Nou èn. 

Mijn dochter zit iedere weekend wel ergens met een groep.  En het is èn nog nooit uit de hand gelopen en nooit een issue geweest met stiekeme feestjes.  In het begin checkte ik nog wel eens,  maar altijd tevergeefs dus op een gegeven moment geloof je het wel. 

Kimdekim

Kimdekim

10-04-2023 om 19:24 Topicstarter

Rhonda schreef op 10-04-2023 om 19:08:

[..]

Nee dat wat ik ook wel dat bureau Halt voor kinderen is. Maar de ouders worden daar ook uitgenodigd. Meegemaakt met onze zoon.
de politie beslist of een kind wordt aangemeld bij bureau Halt.

In mijn post heb ik ook gezegd ALS ze zo tegen de politie spreekt. Daarmee zeg ik niet dat ik denk dat de politie sowieso bijhaar aan de deur komt.
maar deze dochter van 15 drinkt al best veel ook al bagatelliseert Kimdekim het de hele tijd. Vooral toen ze zei dat haar dochter maar een drankje had gedronken omdat ze de avond ervoor te veel had gedronken. pubers zijn uitstekende leugenaars en zeggen precies wat mama wil horen, al blijft Kimdekim naief denken dat haar dochter niet liegt
”Meestal drinkt ze drie passoa’s en ze krijgt van haar moeder een fles drank mee. “ En dan nog vindt Kimdekim dat ze haar dochter niet aanspoort om te gaan drinken. Maar goed deze discussie is zinloos.

Je kent mijn dochter helemaal niet.  Maar goed leugenaar zet ik ook nog wel op het lijstje erbij. 

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 19:21:

Het is helemaal niet zo'n groep. Gewoon normale pubers uit normale gezinnen.
En ja er wordt geblowed en ja er wordt gevaped ( niet gerookt). Nou èn.

Mijn dochter zit iedere weekend wel ergens met een groep. En het is èn nog nooit uit de hand gelopen en nooit een issue geweest met stiekeme feestjes. In het begin checkte ik nog wel eens, maar altijd tevergeefs dus op een gegeven moment geloof je het wel.

Het is deze onverschilligheid waar het om gaat plus de manier waarop je minachtend op adviezen/kritiek ingaat. 

Je kunt nog steeds kanker krijgen van vapen, plus je longen nemen minder zuurstof op het het heeft invloed op je immuunsysteem. Weet je wat blowen met je brein doet en als je daarvan meerookt? Niet echt een gezonde omgeving voor mensen/jongeren. 

Maar praktisch: hoe ga je ermee om als je kind opgroeit in een omgeving waar dat allemaal normaal is? Mijn kinderen hadden gelukkig genoeg vrienden die ook niet dronken/roken etc. Maar als het merendeel van de vriendengroep dat nu wel doet? Cijfers laten zien dat in sommige gebieden er veel meer gebruikt wordt onder jongeren dan op andere plekken.

Kimdekim schreef op 10-04-2023 om 19:21:

Het is helemaal niet zo'n groep. Gewoon normale pubers uit normale gezinnen.
En ja er wordt geblowed en ja er wordt gevaped ( niet gerookt). Nou èn.

Mijn dochter zit iedere weekend wel ergens met een groep. En het is èn nog nooit uit de hand gelopen en nooit een issue geweest met stiekeme feestjes. In het begin checkte ik nog wel eens, maar altijd tevergeefs dus op een gegeven moment geloof je het wel.

Ja das waar, blowen en vapen is ook helemaal niet slecht voor hun gezondheid dus nou en is op zijn plaats.

Jij hebt een referentiekader waar dit allemaal normaal is waardoor je er geen gevaar in ziet. 

Daglichtlamp schreef op 10-04-2023 om 19:37:

Maar praktisch: hoe ga je ermee om als je kind opgroeit in een omgeving waar dat allemaal normaal is? Mijn kinderen hadden gelukkig genoeg vrienden die ook niet dronken/roken etc. Maar als het merendeel van de vriendengroep dat nu wel doet? Cijfers laten zien dat in sommige gebieden er veel meer gebruikt wordt onder jongeren dan op andere plekken.

Je legt ze uiteraard elk weekend thuis aan de ketting tot hun 18de zodat ze hun vrienden niet zien en niet buitenkomen  .

En je gaat ze zelf ook altijd van school halen, want wie weet wat of wie ze anders na school tegenkomen ...

Good luck.

we zijn toch allemaal jong geweest of niet?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.