Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Kikki39 schreef op 09-04-2023 om 20:57:

[..]

Hoezo, dit is wel heel wat anders. Je mag gewoon niet met drank op achter het stuur, of je nu wel iets voelt of niet! Ik heb toch nergens gezegd dat je wel kan rijden ook al voel je niks dat je gedronken hebt?

Het gaat om de helling en wat alcohol met vooral jongeren doet, het brein, de roekeloosheid en wat een paar drankjes al kunnen veroorzaken.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-is-alcohol-extra-slecht-voor-jongeren/

Max88 schreef op 09-04-2023 om 20:06:

[..]

Maar omdat jij het niet kent of weet, betekent niet dat het wel meevalt .

Een familielid van mij is doodgereden door iemand met alcohol op die nog best vond dat ie een stukkie kon rijden. Je beoordelingsvermogen vertroebelt. Vraag het zijn 4 achtergebleven kinderen eens, of zijn weduwe, of die ook vinden dat het wel kan.

Rijden met een hoger dan toegestaan alcohol promillage mag gewoon niet volgens de wet.

Als minderjarige thuis of bij een ander  alcohol drinken mag wel volgens de wet.

In 1 ruk uit Spanje terugrijden is ook niet verantwoord maar mag nog steeds wel maar levert ook nog steeds verkeersdoden op.  Vond deze persoon ook, mijn achterneefje heeft zijn vader nooit gezien. Bij jouw familielid hadden ze de wet nog aan hun kant. Persoon had niet gedronken, dat niet.

Maar daar ging dit topic niet over. Deze kinderen zaten niet met alcohol op achter het stuur, ze waren thuis en hun feestje werd verstoord door niet uitgenodigde lieden.

Ysenda schreef op 09-04-2023 om 20:24:

[..]

Tussen wat mag en wat wenselijk is dat wat anders is.

Wat mag binnen de wet is wat ouders zelf bepalen voor hun kinderen. De rekkelijken en de preciezen.

Wat wenselijk is is duidelijk van uit de overheid en wetenschap. Maar de wet is vele malen ruimer dan wat wenselijk is.

Dus de maat van de preciezen is niet de maat van de wet en daarmee niet de maat van het al of niet toestaan van alcoholgebruik door ouders.

Het feit dat mensen er anders mee omgaan, zaken wel of niet wegwuiven, dat het mag of dat het kan doet niets af aan het feit dat bewezen is wat alcohol doet. Nog steeds net zoals roken. Waarbij ik overigens het gedrag van iemand met alcohol op echt vreselijk vind. Drinken is silociaal gezien veel meer geaccepteerd dan dat roken is, vanuit medisch oogpunt zie ik dat verschil niet. 


Max88 schreef op 09-04-2023 om 21:06:

[..]

Het gaat om de helling en wat alcohol met vooral jongeren doet, het brein, de roekeloosheid en wat een paar drankjes al kunnen veroorzaken.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/waarom-is-alcohol-extra-slecht-voor-jongeren/


In aanvulling op bovenstaande. Een voorbeeld van roekeloosheid is dat je bijvoorbeeld een situatie met ongenode gasten niet kan oplossen.
Zonder alcohol was het wellicht niet uit de hand gelopen en/of hadden ze wél eerder ouders gebeld om te helpen oplossen. Of was het niet eens interessant geweest voor de ongenode gasten om te komen want er waren tenslotte geen dronken meisjes en er was geen drank  


In antwoord op een andere vraag van to; ja, de kans is groot dat als de meiden een alcoholvrije avond hadden gehad, de boel niet uit de hand was gelopen. En daarmee is deze avond het bewijs dat vijftien echt te jong is. 

Max88 schreef op 09-04-2023 om 21:14:

[..]

Het feit dat mensen er anders mee omgaan, zaken wel of niet wegwuiven, dat het mag of dat het kan doet niets af aan het feit dat bewezen is wat alcohol doet. Nog steeds net zoals roken. Waarbij ik overigens het gedrag van iemand met alcohol op echt vreselijk vind. Drinken is silociaal gezien veel meer geaccepteerd dan dat roken is, vanuit medisch oogpunt zie ik dat verschil niet.


Wat ik steeds lees is dat er schade is bij overmatig drankgebruik, en dan hebben ze het over 5-10 glazen. Niet over 1 of 2 op een avond wellicht 2x per maand.

Voorheen was roken ook meer geaccepteerd,  nog langer geleden werd het als gezond gezien.

Deze route loopt alcoholgebruik nu ook.

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 21:18 Topicstarter

Bij incidenteel gebruik is het helemaal niet duidelijk wat alcohol precies doet.  Iig ik kan het niet vinden.

Biebel schreef op 09-04-2023 om 21:15:

[..]


In aanvulling op bovenstaande. Een voorbeeld van roekeloosheid is dat je bijvoorbeeld een situatie met ongenode gasten niet kan oplossen.
Zonder alcohol was het wellicht niet uit de hand gelopen en/of hadden ze wél eerder ouders gebeld om te helpen oplossen. Of was het niet eens interessant geweest voor de ongenode gasten om te komen want er waren tenslotte geen dronken meisjes en er was geen drank


In antwoord op een andere vraag van to; ja, de kans is groot dat als de meiden een alcoholvrije avond hadden gehad, de boel niet uit de hand was gelopen. En daarmee is deze avond het bewijs dat vijftien echt te jong is.

Wat een onzin. Het is geen bewijs. De kans is er, maar het had dan ook kunnen gebeuren. Mss hadden die jongens wel drank meegenomen en wilden ze ook niet weg. 

Er wordt steeds meer bij gehaald wat er niets mee te maken heeft. 

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 21:21 Topicstarter

Biebel schreef op 09-04-2023 om 21:15:

[..]


In aanvulling op bovenstaande. Een voorbeeld van roekeloosheid is dat je bijvoorbeeld een situatie met ongenode gasten niet kan oplossen.
Zonder alcohol was het wellicht niet uit de hand gelopen en/of hadden ze wél eerder ouders gebeld om te helpen oplossen. Of was het niet eens interessant geweest voor de ongenode gasten om te komen want er waren tenslotte geen dronken meisjes en er was geen drank


In antwoord op een andere vraag van to; ja, de kans is groot dat als de meiden een alcoholvrije avond hadden gehad, de boel niet uit de hand was gelopen. En daarmee is deze avond het bewijs dat vijftien echt te jong is.

Er waren geen dronken meisjes,  ze hadden zelf drank bij.  En juist het feit dat ik geen probleem heb met drank bewijst dat dat dus niet de reden was dat ze me niet gebeld hebben.  

Max88 schreef op 09-04-2023 om 21:14:

[..]

Het feit dat mensen er anders mee omgaan, zaken wel of niet wegwuiven, dat het mag of dat het kan doet niets af aan het feit dat bewezen is wat alcohol doet. Nog steeds net zoals roken. Waarbij ik overigens het gedrag van iemand met alcohol op echt vreselijk vind. Drinken is silociaal gezien veel meer geaccepteerd dan dat roken is, vanuit medisch oogpunt zie ik dat verschil niet.


Juist omdat de ruimte er is om het verschillend te in te vullen maakt dat het verschillend ingevuld wordt en dat dat ook mag. 

Dat maakt jouw standpunt niet beter of slechter dan dat van de ander al voelt jouw standpunt voor jou als het enig juiste standpunt. Je standpunt steeds maar herhalen maakt het niet sterker, meer waar of het enig juiste standpunt. Het blijft slechts een standpunt binnen de bandbreedte die de wet biedt.

Omdat andere ouders zoals jij het allemaal prima vinden dat pubers drinken en het ook nog faciliteren wordt het wel heel moeilijk voor ouders die het wel verbieden en hier voorzichtig mee zijn. Wij hebben de regel Nix18. Maar mijn zoon kreeg gewoon bier aangeboden toen hij 15 was door andere ouders. Ook weleens meegemaakt dat er een feestje was van 15 jarigen zonder alcohol en dat andere ouders bier zijn komen brengen omdat ze het " zielig" vonden. Ik blijf dit vervelend vinden. Mijn kinderen zitten voortdurend in een lastig parket waar toch druk speelt. Als wij als ouders nou gewoon 1 lijn trekken nl die van de overheid,  net als dat je niet mag drinken als je rijdt, dan zou dat al veel schelen. Het is gewoon aangetoond dat kinderen meer drinken,  ook later als ouders dit toestaan. Wij drinken zelf ook heus weleens een glaasje maar het feit dat alcohol zo breed goedgekeurd wordt overal is echt niet ok. Inderdaad je geeft ze ook geen wiet toch?

Anonima123 schreef op 09-04-2023 om 21:43:

Omdat andere ouders zoals jij het allemaal prima vinden dat pubers drinken en het ook nog faciliteren wordt het wel heel moeilijk voor ouders die het wel verbieden en hier voorzichtig mee zijn. Wij hebben de regel Nix18. Maar mijn zoon kreeg gewoon bier aangeboden toen hij 15 was door andere ouders. Ook weleens meegemaakt dat er een feestje was van 15 jarigen zonder alcohol en dat andere ouders bier zijn komen brengen omdat ze het " zielig" vonden. Ik blijf dit vervelend vinden. Mijn kinderen zitten voortdurend in een lastig parket waar toch druk speelt. Als wij als ouders nou gewoon 1 lijn trekken nl die van de overheid, net als dat je niet mag drinken als je rijdt, dan zou dat al veel schelen. Het is gewoon aangetoond dat kinderen meer drinken, ook later als ouders dit toestaan. Wij drinken zelf ook heus weleens een glaasje maar het feit dat alcohol zo breed goedgekeurd wordt overal is echt niet ok. Inderdaad je geeft ze ook geen wiet toch?

Dit dus. 

Mijn oudste is niet bezweken onder de druk,  die is bijna 21 en kwam vorige week na 2 bier enigzins aangeschoten thuis.  Meestal was en half biertje genoeg om misselijk te worden en te stoppen. 

Jongste is met 17 wel bezweken onder de druk en heeft flink gekotst die nacht. Die hoeft voorlopig echt niet meer.

Niet er wel bij zeggen dat wij heel minimaal drinken.  Ik niet wegens medicatie en man alleen op feestdagen of in de vakantie weleens een wijntje.  Als er hier 10 flessen wijn en 10 flesjes bier per jaar doorheen gaan thuis is het veel. 

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 21:18:

Bij incidenteel gebruik is het helemaal niet duidelijk wat alcohol precies doet. Iig ik kan het niet vinden.

Maar wat vind jij incidenteel? Als je, je jonge dochter nu al leert dat alcohol drinken erbij hoort en normaal is bij uitgaan / feestjes en het faciliteert is het binnen de kortste keren niet meer incidenteel want ze gaan ook meer uit hoe ouder ze worden. Elk glas is schadelijk voor je gezondheid. En dat je als ouders niet alles tegen kunt houden ben ik met je eens. Maar je kind naar een feestje brengen en alcohol meegeven is echt het andere uiterste hoor.

https://npokennis.nl/longread/7858/is-alcohol-echt-zo-slecht-voor-je

Anonima123 schreef op 09-04-2023 om 21:43:

Omdat andere ouders zoals jij het allemaal prima vinden dat pubers drinken en het ook nog faciliteren wordt het wel heel moeilijk voor ouders die het wel verbieden en hier voorzichtig mee zijn. Wij hebben de regel Nix18. Maar mijn zoon kreeg gewoon bier aangeboden toen hij 15 was door andere ouders. Ook weleens meegemaakt dat er een feestje was van 15 jarigen zonder alcohol en dat andere ouders bier zijn komen brengen omdat ze het " zielig" vonden. Ik blijf dit vervelend vinden. Mijn kinderen zitten voortdurend in een lastig parket waar toch druk speelt. Als wij als ouders nou gewoon 1 lijn trekken nl die van de overheid, net als dat je niet mag drinken als je rijdt, dan zou dat al veel schelen. Het is gewoon aangetoond dat kinderen meer drinken, ook later als ouders dit toestaan. Wij drinken zelf ook heus weleens een glaasje maar het feit dat alcohol zo breed goedgekeurd wordt overal is echt niet ok. Inderdaad je geeft ze ook geen wiet toch?

Dit dus. Echt tenenkrommend. Blijkbaar vinden sommigen dat je wel alcohol moet drinken op een feestje want anders is het zielig. Of niet gezellig..ook zo'n favoriete uitspraak van sommigen.

Ysenda schreef op 09-04-2023 om 21:25:

[..]

Juist omdat de ruimte er is om het verschillend te in te vullen maakt dat het verschillend ingevuld wordt en dat dat ook mag.

Dat maakt jouw standpunt niet beter of slechter dan dat van de ander al voelt jouw standpunt voor jou als het enig juiste standpunt. Je standpunt steeds maar herhalen maakt het niet sterker, meer waar of het enig juiste standpunt. Het blijft slechts een standpunt binnen de bandbreedte die de wet biedt.

Dat geldt evengoed voor jouw mening natuurlijk. Daarnaast heb ik het niet verzonnen dat alcohol schadelijk is.

Weet je, jij hoeft ze niet op te lappen als het misgaat, en wellicht dat jouw sportende kind zich er wel aan kon houden en heb je misschien de ervaring niet.

Dit meisje had de avond ervoor al teveel gedronken vlgs moeder, deze avond dus nogmaals alcohol. 

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 22:26 Topicstarter

ja en daarvoor vanaf carnaval niet.  Ik weet nou echt wel wat je ervan vindt. Ze heeft dit weekend 4 mixjes op. Vrijdag 3 en zaterdag 1. Vrijdag was ze laat op het feestje ivm werk. Toen heeft ze de drank  te snel na elkaar gedronken en dat voelde ze.  En ze heeft toen dus zaterdag over de hele avond ( van 19.00 tot 2.00) een drankje gedronken. 

Dan wordt er hier van gemaakt dat ze dronken was.  Als maar om een punt te maken.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.