Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 19:33 Topicstarter

Alcohol is vooral schadelijk bij overmatig gebruik, of bij alcoholvergiftiging.  Dat is hier niet ter sprake.  Ze drinkt niet omdat anderen het doen ze drinkt omdat ze het wil. Er wordt ook veel gevaped en geblowed dat wil ze niet en doet ze ook niet.  

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 19:33:

Alcohol is vooral schadelijk bij overmatig gebruik, of bij alcoholvergiftiging. Dat is hier niet ter sprake. Ze drinkt niet omdat anderen het doen ze drinkt omdat ze het wil. Er wordt ook veel gevaped en geblowed dat wil ze niet en doet ze ook niet.

Google eens

Alcohol en puberbrein 

Doen hoor 

Och en ik zie als verpleegkundige de schade
Ook ouders die zeiden valt wel mee

Gingergirl schreef op 09-04-2023 om 19:22:

[..]

Interesseert de hersenontwikkeling van je kind je dan niks?

Ik lees reacties als " ze moeten er mee leren omgaan", maar dat kan ook later. Dat hoeft niet perse als je 15 bent. Bovendien hoef je ook niet perse alcohol te drinken omdat anderen dat wel doen.

Groepsdruk onder jongeren is enorm dus niet meedoen kan leiden tot buitensluiting.

Metname als je niet heel stevig in je schoenen staat en ook misschien niet in de harde kern van je vriendengroep zit maar net erbuiten kan wel of niet meedoen van invloed zijn op je positie in de groep.

Ysenda schreef op 09-04-2023 om 19:41:

[..]

Groepsdruk onder jongeren is enorm dus niet meedoen kan leiden tot buitensluiting.

Metname als je niet heel stevig in je schoenen staat en ook misschien niet in de harde kern van je vriendengroep zit maar net erbuiten kan wel of niet meedoen van invloed zijn op je positie in de groep.

Als je vijftienjarige kind zich in een groep beweegt waarin de groepsdruk zo groot is dat je niet onder alcohol drinken uit komt kun je, je ook afvragen of het dan verstandig is om er als ouder zo mee om te gaan. Je kunt als ouder niet alles tegenhouden. Maar om het zo te normaliseren zoals TO het doet is echt het andere uiterste. TO zegt dat dochter dit zelf wil, dat kan dat het helemaal haar eigen keuze is. Wil echterniet zeggen dat je het als ouder dan maar goed moet vinden.

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 19:57 Topicstarter

Roos55 schreef op 09-04-2023 om 19:37:

[..]

Google eens

Alcohol en puberbrein

Doen hoor

Heb ik gedaan.  

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 20:01 Topicstarter

Gingergirl schreef op 09-04-2023 om 19:57:

[..]

Als je vijftienjarige kind zich in een groep beweegt waarin de groepsdruk zo groot is dat je niet onder alcohol drinken uit komt kun je, je ook afvragen of het dan verstandig is om er als ouder zo mee om te gaan. Je kunt als ouder niet alles tegenhouden. Maar om het zo te normaliseren zoals TO het doet is echt het andere uiterste. TO zegt dat dochter dit zelf wil, dat kan dat het helemaal haar eigen keuze is. Wil echterniet zeggen dat je het als ouder dan maar goed moet vinden.

Ze durft heel goed haar eigen pad te bewandelen en doet niets om "erbij" te horen

Dan vraag ik me echt af , waarom ken ik niemand met wie het verkeerd is afgelopen van vroeger uit?

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 20:01:

[..]

Ze durft heel goed haar eigen pad te bewandelen en doet niets om "erbij" te horen

Dat schrijf ik toch ook. Wil echter niet zeggen dat een vijftienjarige dan alles zelf mag bepalen lijkt mij.

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 20:04 Topicstarter

Gingergirl schreef op 09-04-2023 om 20:02:

[..]

Dat schrijf ik toch ook. Wil echter niet zeggen dat een vijftienjarige dan alles zelf mag bepalen lijkt mij.

Sorry verkeerd gelezen. Nee niet als zelf bepalen maar er is hier wel veel overleg.  

Kikki39 schreef op 09-04-2023 om 20:01:

Dan vraag ik me echt af , waarom ken ik niemand met wie het verkeerd is afgelopen van vroeger uit?

Maar omdat jij het niet kent of weet, betekent niet dat het wel meevalt .

Een familielid van mij is doodgereden door iemand met alcohol op die nog best vond dat ie een stukkie kon rijden. Je beoordelingsvermogen vertroebelt. Vraag het zijn 4 achtergebleven kinderen eens, of zijn weduwe,  of die ook vinden dat het wel kan.

Ysenda schreef op 09-04-2023 om 17:31:

[..]

Dat is wat anders.

Andere ouders staan er gewoon anders in en dat mag.

Ik was eerst ook van de strikte versie, voor je 18e geen alcohol. En toen kwam er een vriendengroep waar zoon de jongste is. En nu nog de enige onder de 18. Met ouders bij die vrienden die er geen probleem mee hadden dat hun kinderen met 15/16 al alcohol kregen. Dus ga je afspraken maken: wel 1 drankje bij examenfeest van je vriendin of bij oud en nieuw 2 op de hele dag. Met een afspraak, dus niet opgelegd, houdt hij zich er aan en anders doet hij het achter mijn rug, heb ik liever de afspraak.

En inmiddels zijn de vrienden wat uitgeraast en daalt het alcoholgebruik want anders krijgen ze de auto van de ouders niet meer mee. Want daar zijn we als oudergroep heel strikt in. Auto mee, dan blijven er tenminste 2 nuchter.

Oprechte vraag: wat is daar anders aan?

Daarnaast zei ik niet dat het verboden was, maar dat is zoveel niet. Het is schadelijk en dat is een feit. In t medische wereldje net iets teveel nonchalance op dat gebied meegemaakt. 


Kikki39 schreef op 09-04-2023 om 20:01:

Dan vraag ik me echt af , waarom ken ik niemand met wie het verkeerd is afgelopen van vroeger uit?

Vind ik persoonlijk een beetje een dooddoener Kiki. Zo redeneren wel meer mensen " o ik ken niemand bij wie het fout ging dus het zal allemaal wel meevallen". Ik ken ( gelukkig) niemand die een ernstig auto ongeluk heeft gehad door te hard rijden maar ben er weldegelijk van overtuigd dat te hard rijden gevaarlijk is.

Ik ken bv wel een aantal mensen bij wie het alcoholgebruik uit de hand gelopen is. Of het alleen maar gezellig kunnen hebben als er drank is. Drinken niet tot ze dronken zijn maar is toch problematisch als je het alleen maar leuk kunt hebben als er drank is. Het is vaak wel jong geleerd oud gedaan.

Leerling van me is in december in coma geraakt na slechts 2 glazen...ouders vonden dat het allemaal wel kon.

Roos55 schreef op 09-04-2023 om 19:38:

Och en ik zie als verpleegkundige de schade
Ook ouders die zeiden valt wel mee

Grunn toch. Ook bij de VNN gewerkt of nog aan het werk?

Max88 schreef op 09-04-2023 om 20:06:

[..]

Oprechte vraag: wat is daar anders aan?

Daarnaast zei ik niet dat het verboden was, maar dat is zoveel niet. Het is schadelijk en dat is een feit. In t medische wereldje net iets teveel nonchalance op dat gebied meegemaakt.


Tussen wat mag en wat wenselijk is dat wat anders is.

Wat mag binnen de wet is wat ouders zelf bepalen voor hun kinderen. De rekkelijken en de preciezen.

Wat wenselijk is is duidelijk van uit de overheid en wetenschap. Maar de wet is vele malen ruimer dan wat wenselijk is.

Dus de maat van de preciezen is niet de maat van de wet en daarmee niet de maat van het al of niet toestaan van alcoholgebruik door ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.