Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgmelding door politie?


Je hoeft je echt niet druk te maken hoor, denk je nou werkelijk dat de politie hier iets mee doet, die hebben wel wat beters te doen.

Ysenda schreef op 09-04-2023 om 14:37:

[..]

Max het is niet verboden! Ook je peuter mag je thuis gewoon laten drinken, ergo iemand anders mag jouw peuter ook alcoholische dranken geven.

Jouw maat hoeft niet de maat der dingen te zijn.


Mijn maat? Roken mag ook, is het drinken door jongeren daarom wenselijk en goed voor hersenen in ontwikkeling?

Kikki39 schreef op 09-04-2023 om 17:08:

Je hoeft je echt niet druk te maken hoor, denk je nou werkelijk dat de politie hier iets mee doet, die hebben wel wat beters te doen.

Bwah ... als ze haar voor de 4de keer op de verkeerde plaats tegenkomen voor ze 18 is gok ik dat er wel eens iets gebeurt.

Maar als ze iedereen van dat feestje gisteren persoonlijk moeten begeleiden terwijl ze (nog) niet gekend staan kunnen ze de agenten en maatschappelijk werkers wel klonen.

Ik zou dus vooral zorgen dat ze zich de komende tijd gedraagt.

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 17:16 Topicstarter

Nee dat zal wel loslopen.  Ze is eigenlijk heel braaf.  Al weet ik natuurlijk niet wat er gebeurt als ze die jongen leuk blijft vinden.  Die heeft problemen aan zijn kont hangen soms.

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 17:16:

Nee dat zal wel loslopen. Ze is eigenlijk heel braaf. Al weet ik natuurlijk niet wat er gebeurt als ze die jongen leuk blijft vinden. Die heeft problemen aan zijn kont hangen soms.

Ga niets verbieden, het is belangrijk dat ze daarmee om leert gaan.

(Hangen die problemen vanzelf aan zijn komt?

Of maakt hij die problemen zelf?)

Max88 schreef op 09-04-2023 om 17:10:

[..]

Mijn maat? Roken mag ook, is het drinken door jongeren daarom wenselijk en goed voor hersenen in ontwikkeling?

Dat is wat anders.

Andere ouders staan er gewoon anders in en dat mag.

Ik was eerst ook van de strikte versie, voor je 18e geen alcohol. En toen kwam er een vriendengroep waar zoon de jongste is. En nu nog de enige onder de 18. Met ouders bij die vrienden die er geen probleem mee hadden dat hun kinderen met 15/16 al alcohol kregen. Dus ga je afspraken maken: wel 1 drankje bij examenfeest van je vriendin of bij oud en nieuw 2 op de hele dag. Met een afspraak,  dus niet opgelegd, houdt hij zich er aan en anders doet hij het achter mijn rug, heb ik liever de afspraak.

En inmiddels zijn de vrienden wat uitgeraast en daalt het alcoholgebruik want anders krijgen ze de auto van de ouders niet meer mee. Want daar zijn we als oudergroep heel strikt in. Auto mee, dan blijven er tenminste 2 nuchter.

Beste bewijs dat dochter te jong is om te drinken heeft ze gisteren laten zien toch? Met een glas op zijn ze al niet meer in staat om te handelen, ongenode gasten weg te sturen en/of ouders te bellen om te komen helpen. Hoe duidelijk wil je hebben dat ze gewoon te jong is voor alcohol; Zij heeft het niet onder controle. Om haar te helpen; noem het geen wijntje, biertje of glaasje maar wat het is; een glas wijn, fles bier of glas drank. Klinkt ook al een stuk minder ‘gezellig’ toch? Bovendien heeft alcohol ook effect op de langere termijn, is ontwikkeling van de hersenen. 

En helaas weet ik waar ik over spreek; 
oudste is ooit door de politie van straat geraapt. Dronken op 16 jarige leeftijd. En nee, daar hadden wij geen toestemming voor gegeven. 
De zorgmelding werd een bureau Halt traject. Waarbij zowel hij (verplicht) als wij (wenselijk) voorlichting kregen over het gebruik van alcohol bij tieners. 
Vandaar dat ik ze (mensen van de jellinek kliniek die de voorlichting deden) ook graag citeer; verbieden helpt. Ondanks dat ook ik een kind van de jaren 70 ben (beter onder toezicht leren dan stiekem dacht ik) blijkt het continue en consequent verbieden wel degelijk effect te hebben. Want elke keer dat vijftienjarige dan alcohol drinkt, hoort ze de stem van moeders. En dat blijkt toch een remming te zijn. 

 Of jouw dochter er iets van hoort weet ik niet, maar je mag je echt wel meer inlezen in de gevolgen, als ze niet zelf al geschrokken is van hoe handelingsonbekwaam ze wordt van 1 glas. 

(ik schrik dan weet niet van gemengde feesten.  Zolang ze weten wat ze doen is er niks mis met jongens en meisjes, zeker niet in een grotere groep. Maar oh ja kinderen van deze leeftijd die drank ophebben hadden al laten zien dat ze niet weten wat te doen)

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 17:49 Topicstarter

haarklover schreef op 09-04-2023 om 17:24:

[..]

Ga niets verbieden, het is belangrijk dat ze daarmee om leert gaan.

(Hangen die problemen vanzelf aan zijn komt?

Of maakt hij die problemen zelf?)

Het is echt wel een 'goei jong' zoals wij dat zeggen.  Er zit een goed hart in maar wel impulsief en problemen "overkomen" hem gewoon. Natuurlijk heb je daar zelf ook een rol in maar geloof dat dat nog niet helemaal ingezonken is. Ik ga niet zeggen met wie ze wel/ niet om mag gaan en op wie ze wel of niet verliefd mag worden.  

MRI

MRI

09-04-2023 om 17:54

anomarie schreef op 09-04-2023 om 14:35:

uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het verbieden van het nuttige van alcohol aan jongeren effect heeft. Hoe meer het verboden wordt hoe minder alcohol jongeren blijken te drinken. In IJsland is bv het alcohol gebruik opvallend verminderd nu het verboden is.

Ja onder jongeren ja, maar daarna wordt het dubbel ingehaald. Maar goed, qua hersenontwikkeling is het natuurlijk beter om zo lang mogelijk niet te drinken.

Alcohol is zo slecht voor kinderen. Voor de hersenontwikkeling an sich, maar ook door de verhoogde risico's die ontstaan waar pubers over het algemeen minder goed mee om kunnen gaan dan volwassenen. 
Het is gelukkig al door veel mensen gezegd, maar ik zeg het nog een keer omdat het mijns inziens niet genoeg benadrukt kan worden; 

Je minderjarige kind alcohol schenken is niet ok! 

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 18:29 Topicstarter

Ysenda schreef op 09-04-2023 om 17:31:

[..]

Dat is wat anders.

Andere ouders staan er gewoon anders in en dat mag.

Ik was eerst ook van de strikte versie, voor je 18e geen alcohol. En toen kwam er een vriendengroep waar zoon de jongste is. En nu nog de enige onder de 18. Met ouders bij die vrienden die er geen probleem mee hadden dat hun kinderen met 15/16 al alcohol kregen. Dus ga je afspraken maken: wel 1 drankje bij examenfeest van je vriendin of bij oud en nieuw 2 op de hele dag. Met een afspraak, dus niet opgelegd, houdt hij zich er aan en anders doet hij het achter mijn rug, heb ik liever de afspraak.

En inmiddels zijn de vrienden wat uitgeraast en daalt het alcoholgebruik want anders krijgen ze de auto van de ouders niet meer mee. Want daar zijn we als oudergroep heel strikt in. Auto mee, dan blijven er tenminste 2 nuchter.

Dat is inderdaad ook met dochter.  Zij is de jongste.  Rest is al tijden 16 of 17.

Ginevra schreef op 09-04-2023 om 16:26:

Met vier glazen is een puber echt wel dronken.
Is je maatstaf dat ze goed met alcohol kan omgaan zolang ze niet lallend en kotsend over straat zwalkt? Het lijkt mij anders dat zojuist bewezen is dat pubers slecht zijn in het inschatten van risico’s en het managen van uit de hand lopende situaties.

Want iedereen is hetzelfde? De een kan er beter over dan de ander, dus is echt geen maatstaf. 

Hier wordt door de meeste jongeren echt al wel alcohol gedronken voor ze 18 zijn. 

Kim de Kim
Wat is er eigenlijk de bedoeling van dat oma haar appartement ter beschikking stelt aan haar kleindochter van 15?

Kimdekim

Kimdekim

09-04-2023 om 18:56 Topicstarter

dat was dicht bij de stad en hoefden ze niet zo ver te fietsen door het donker. 

Kimdekim schreef op 09-04-2023 om 15:48:

Ik vind dat helemaal niet zoveel. Zeker als dit 1x per maand is. Maar dat ik een alcoholist in de dop aan het opvoeden ben is wel duidelijk nu.

Interesseert de hersenontwikkeling van je kind je dan niks? 

Ik lees reacties als " ze moeten er mee leren omgaan", maar dat kan ook later. Dat hoeft niet perse als je 15 bent. Bovendien hoef je ook niet perse alcohol te drinken omdat anderen dat wel doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.