Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon heeft veel oudere vriendin


GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-08-2022 om 20:10

Valdemar schreef op 31-08-2022 om 20:06:

Echt, ik heb er mijn buik van vol dat er hier gedaan wordt alsof het om twee mentaal gehandicapte personen gaat.
Veel plezier nog met de rest van het topic want dat zullen jullie wel aardig kunnen vollullen met jullie denkbeelden.

Ik verbaas mij ook zeer zeker over de wilde plannen die ik hier voorbij zie komen en hoe naïef sommigen hier zijn wbt 16 jarigen en hoe gehaaid die zijn.   

Over het algemeen denken tieners erg volwassen te zijn, in de praktijk missen ze levenservaring ten opzichte van volwassen. Jongeren zijn vaak ook nog niet zo goed in het inschatten van risico's.

Wasmachine schreef op 31-08-2022 om 20:26:

Over het algemeen denken tieners erg volwassen te zijn, in de praktijk missen ze levenservaring ten opzichte van volwassen. Jongeren zijn vaak ook nog niet zo goed in het inschatten van risico's.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Mensen moeten ophouden om 16 jarige als volwaardige volwassenen te zien.

Mona-xxx schreef op 31-08-2022 om 20:43:

[..]

Daar ben ik het helemaal mee eens. Mensen moeten ophouden om 16 jarige als volwaardige volwassenen te zien.

En jij moet ophouden voor mij te denken en mij meningen toedicht die ik niet heb en die ik hier maar weinig mensen zie hebben. Nee, die vrouw spoort waarschijnlijk niet en nee, die jongen is ook geen weldenkende volwassene. Maar je gaat die relatie niet verhelpen door het te verbieden. Integendeel. Dus als de ouders graag de relatie met hun zoon goed willen houden, dan gaan ze niet de strijd aan maar kijken ze toe. En grijpen ze in als het écht nodig is. Maar zover is het nog niet, wat voor mooie theorieën jij ook bedenkt met je fantaciteerveer.

En nu hou ik ermee op, met jou valt niet te discussiëren. Misschien moet je eens in de spiegel kijken en je afvragen of jouw manier van communiceren je niet ook op andere momenten in de weg kan zitten. Voor mij verklaart het wel wat.

Battle-Royale schreef op 31-08-2022 om 20:10:

[..]

Ik verbaas mij ook zeer zeker over de wilde plannen die ik hier voorbij zie komen en hoe naïef sommigen hier zijn wbt 16 jarigen en hoe gehaaid die zijn.

Ik vind dat de volwassene dan zijn/haar verantwoordelijkheid moet pakken en zeggen dat het hem niet gaat worden. Ik heb het dan over situaties zoals deze met grote leeftijdsverschillen en waarbij de andere sekspartner onder de 18 is. 45 en 22 vind ik bijvoorbeeld al heel anders, dan is diegenen toch al weer 6 verder in levenservaring. 

Battle-Royale schreef op 31-08-2022 om 20:10:

[..]

Ik verbaas mij ook zeer zeker over de wilde plannen die ik hier voorbij zie komen en hoe naïef sommigen hier zijn wbt 16 jarigen en hoe gehaaid die zijn.

Nou, mijn eigen 16-jarige en de mensen waarmee hij omgaat zijn echt behoorlijk bleu nog. Nooit verkering gehad, er is er nu net 1 die een vriendinnetje heeft sinds kort en die zijn al 17. 

 Natuurlijk zijn er gehaaide minderjarigen die je niks meer te vertellen hebt als ouder (blijkbaar), maar dat is niet wat ik in mijn omgeving zie.  Van de zoon van TS weten we het niet, dus iedereen reageert hier vanuit zijn eigen ervaringen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-09-2022 om 04:39

troelahoep schreef op 31-08-2022 om 22:34:

[..]

Nou, mijn eigen 16-jarige en de mensen waarmee hij omgaat zijn echt behoorlijk bleu nog. Nooit verkering gehad, er is er nu net 1 die een vriendinnetje heeft sinds kort en die zijn al 17.

Natuurlijk zijn er gehaaide minderjarigen die je niks meer te vertellen hebt als ouder (blijkbaar), maar dat is niet wat ik in mijn omgeving zie. Van de zoon van TS weten we het niet, dus iedereen reageert hier vanuit zijn eigen ervaringen.

Tja, uit de OP blijkt dat ie haar al een paar maanden verborgen houdt en dat hij geen nee mag niet meer aanneemt van zn ouders, klinkt niet echt bleu als je het mij vraagt.

Is een puber die zich op zijn 16e in een lastige relatie stort minder bleu dan een leeftijdsgenoot die dat zonder het uit te proberen, al een slecht plan vindt? 

yette schreef op 01-09-2022 om 08:45:

Is een puber die zich op zijn 16e in een lastige relatie stort minder bleu dan een leeftijdsgenoot die dat zonder het uit te proberen, al een slecht plan vindt?

Dat hoeft niet per se, maar je begrijpt toch wel wat hier bedoeld wordt? De ene 16-jarige zit op zaterdagavond op zijn kamer te gamen en gaat om elf uur naar bed, en de andere hangt de beest uit in de stad tot diep in de nacht. Ik denk dat het voor ouders van een puber uit de categorie bleu nog veel lastiger is als zoon met een vriendin van 45 aankomt. Het heeft ook veel met het soort milieu te maken waarin de puber is opgegroeid.

Hoi, 
ik heb bijna alles gelezen, ik wil alleen een tip geven:
Nodig vriendin uit, laat haar mee eten.  Neem haar ook mee naar verjaardagen. Zeg tegen zoon dat jullie haar geweldig vinden. Dan gaat het sneller uit. Ertegen in gaan werkt echt niet. Mijn moeder nodigde mijn verkeerde vriendje uit en elke keer als ik uit school kwam ( ook 16 jaar oud) zaten ze samen aan de wijn. Ik was hem snel zat. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

01-09-2022 om 11:03

Mona-xxx schreef op 31-08-2022 om 19:46:

[..]

Ik wist nog geen eens hoe de wasmachine werkte toen ik 16 was. 16 jarige kunnen/weten niet veel.

Toch nog even terugkomen op dit om te illustreren hoezeer leefwerelden kunnen verschillen. Omdat je een 24 jarige dochter hebt, denk ik dat je iets ouder bent dan ik. 

Wel mijn leefwereld als 16 jarige: dagelijks scheren om geen baard te krijgen, na schooltijd zat ik in de kroegen met bier en ik verdiende destijds (24 jaar geleden en omgerekend in euro's) minstens 750 euro per maand door mijn weekendwerk in de bakkerij. Daarboven kwamen nog extra's door te gaan babysitten en klusjes bij mensen en daarnaast draaide ik volledig mee in het huishouden. In vakantieperiodes ging ik op zondagavond uit met collega's en draaiden we er een heleboel geld door alvorens 's ochtends thuis te komen. Een jaar later eindigden die zondagnachten regelmatig in een luguber café in de Brusselse of Antwerpse hoerenwijk en wees maar zeker dat ik het toen niet hield bij één vrouw per nacht. 
Om maar te zeggen: het is niet omdat jij op je zestiende nog met poppen speelde en niet wist hoe een wasmachine werkte, dat je dit kunt doortrekken naar de ganse jeugd. 

Ik vind de schets die je maakt wel verdrietig Valdemar. Hoe heb je dat zelf ervaren en nu als je erop terugkijkt?

ik ben een stukje ouder maar dit was in die tijd ook niet gebruikelijk. Jongeren gingen wel naar de kroeg en speelden niet met poppen, maar jouw verhaal op die leeftijd werd als verwaarlozing gezien.

Lieveheersbeest schreef op 01-09-2022 om 11:43:

Ik vind de schets die je maakt wel verdrietig Valdemar. Hoe heb je dat zelf ervaren en nu als je erop terugkijkt?

Tussen wat Valdemar schetst en mona zit nog heel veel grijs. TO heeft het in de OP ook over de 'eerste ervaringen in de liefde'. Tja, ik was op mijn 16e ook al meer ervaren dan mijn ouders wisten en toch was ik echt wel een braverikje. 

Dus ik zou er sowieso niet zonder meer vanuit gaan (niet dat jij dat perse doet) dat de zoon van TO nog zo onbevlekt was voordat hij met deze vrouw in aanraking kwam. 

Lieveheersbeest schreef op 01-09-2022 om 11:43:

Ik vind de schets die je maakt wel verdrietig Valdemar. Hoe heb je dat zelf ervaren en nu als je erop terugkijkt?

En ik vind hier heel veel oordeel uit spreken. Ik krijg helemaal niet de indruk dat Valdemar hier zelf erg rouwig om is. Laten we het erop houden dat iedereen anders is. Ook in (het ontdekken van) de liefde.

Ik steek wat dat betreft heel anders in elkaar dan mijn kinderen. Ik was er jong bij, man ook en ik had me dus helemaal ingesteld op verliefdheden en gebroken harten vanaf 14 jaar. Maar jongste is inmiddels bijna 20 en er is nog totaal geen sprake van verliefdheden of een liefdesleven. Of er wel eens een ONS is, geen idee (en dat hoef ik ook niet te weten). Maar hoe dan ook, iedereen is anders, en alles is goed!

Nee, die vrouw haar gedrag praat ik niet goed, ik meld het voor de zekerheid maar weer eens. En ik zou het, als het om mijn kind ging, met argusogen in de gaten houden. Maar verbieden, of moreel iets vinden van mijn kind: nee. Dat niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.