Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon heeft veel oudere vriendin


Valdemar schreef op 31-08-2022 om 12:42:

[..]

Echt schei toch uit.

Als mijn stiefzoon later als zestienjarige mij verteld dat hij seks heeft gehad met een oudere vrouw/man, dan zal ik hem een schouderklopje geven, vragen hoe hij zich voelt en uitleggen dat het iets natuurlijk is.

Al die ongein die ik hier lees van aangifte doen, naar de werkgever stappen, het verbieden,... zal er alleen voor zorgen dat die jongen zich slecht voelt omdat je hem het gevoel geeft dat hij iets slecht heeft gedaan.
Jouw manier van denken past perfect in de hedendaagse tijdsgeest waarin je slachtofferschap aanpraat en mensen zich hierin wentelen omdat het makkelijker is dan zelf verantwoording op te nemen.

Als een volwassen 45 jarige tegen mij zou zeggen dat hij/zij seks heeft gehad met een tiener en zelf ook nog eens kinderen heeft die in die leeftijdscatogorie vallen dan zou ik serieus overwegen om de politie te bellen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-08-2022 om 13:16

Mona-xxx schreef op 31-08-2022 om 13:12:

[..]

Als een volwassen 45 jarige tegen mij zou zeggen dat hij/zij seks heeft gehad met een tiener en zelf ook nog eens kinderen heeft die in die leeftijdscatogorie vallen dan zou ik serieus overwegen om de politie te bellen.

Om wat te zeggen? 

In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw stelde men in communistische kring nog wel eens: "Al het persoonlijke is politiek". Inmiddels weten we waar zo'n grondhouding zoal toe kan leiden: invasieve en dictatoriale bemoeienis met het persoonlijke leven ten behoeve van politieke doeleinden; met een stelselmatige, grondige aantasting van individuele rechten, zoals dat op privacy, tot gevolg. 

In extreem-rechtse politieke kring treft men doorgaans eenzelfde grondhouding aan. Zo arrangeerde het naziregime tienerzwangerschappen via de Hitlerjugend; waarna de betreffende meisjes als 'bruid van Hitler' door het leven gingen. 

Ook in godsdienstige kring is het natuurlijk voorgekomen dat de grenzen van het private niet werden gerespecteerd onder de vlag van: 'het doel heiligt de middelen'.

Niet alleen elites hebben gedacht zich een verregaande inmenging te mogen veroorloven in het individuele privéleven. Het volk kon en kan er ook toe overgaan. Een bekende praktijk is die van het opvoeren op toneelstukjes, die al dan niet werden vergezeld van muziek; charivari en/of ketelmuziek genoemd.

Het doel van de initiatiefnemer(s) was het rechtzetten van misstanden. Bleek het motief echter niet zuiver te zijn? Dan kon dat een gerede aanleiding zijn tot wéér een dergelijke collectieve strafmaatregel; dit keer jegens de initiatiefnemer(s).

Tegenwoordig zijn de sociale media een podium waarop mensen hun grieven kunnen uiten en anderen tot collectieve actie manen. Ook hierbij geldt uiteraard dat het zaak is om te letten op de motivatie. Zodra de boodschap luidt, dat onze rechtsstaat onvoldoende voorziet in de bescherming van onze jeugd, is er wat mij betreft reden tot argwaan.

Battle-Royale schreef op 31-08-2022 om 13:16:

[..]

Om wat te zeggen?

Misschien om te informeren of het in die specifieke situatie strafbaar is? Seks met minderjarigen van 16 plus is in een x aantal situaties wel degelijk strafbaar. 

Mona-xxx schreef op 31-08-2022 om 10:21:

[..]

 En die jongen is 16 TO. Jij hebt nog steeds de rechtelijke macht over hem. Verbied dit soort ongein.

Ouderlijke macht. Dat is heel iets anders.


Valdemar schreef op 31-08-2022 om 12:42:

[..]

Echt schei toch uit.

Als mijn stiefzoon later als zestienjarige mij verteld dat hij seks heeft gehad met een oudere vrouw/man, dan zal ik hem een schouderklopje geven

Waarom beloon je je kind daarvoor?

Jonagold schreef op 31-08-2022 om 11:03:

ik ben een ontzettend bezorgde moeder, en van nature een curlingouder. Maar omdat ik me realiseer dat dat mijn taak niet is, alle hobbels wegnemen, laat ik ze heel bewust hun eigen pad kiezen. Ook als daar een seksuele relatie met een veel ouder iemand bij hoort.

Dat vind ik wel bijzonder. Een (seksuele) relatie tussen een kind en iemand die zoveel ouder is, is in mijn optiek een gevaar en een risico waar je als ouder je kind tegen moet beschermen. De voorstanders in dit topic lijken alleen maar voordelen te zien. Waarom wordt er geen rekening gehouden met de nadelen, de risico's en de gevaren? En wordt hier dan met een dubbele standaard gemeten, of geven we dochters die met 45 jarige mannen seksen ook schouderklopjes? 

Ik heb het een paar pagina's terug al gepost, maar ik mocht toen ik 16 was niet bij een vriendje slapen hoor. En al helemaal niet 3x per week. Als ze per se samen willen slapen, dan zou ik dat in eigen huis doen. Als er dan iets gebeurd waar kind niet achter staat of zich niet prettig bij voelt, is hij in ieder geval in een veilige omgeving. Je kan kinderen van 16 misschien niets verbieden, maar het is wel je plicht als ouder om ze te beschermen.



GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-08-2022 om 13:31

Plantenbak schreef op 31-08-2022 om 13:22:

[..]

Misschien om te informeren of het in die specifieke situatie strafbaar is? Seks met minderjarigen van 16 plus is in een x aantal situaties wel degelijk strafbaar.

Dus als een 45 jarige jou vertelt dat hij/zij seks heeft (gehad) met een 16 jarige ga je de politie bellen om dat door te geven zonder verdere info? Apart.

RodeKrullenbol schreef op 31-08-2022 om 13:21:

In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw stelde men in communistische kring nog wel eens: "Al het persoonlijke is politiek". Inmiddels weten we waar zo'n grondhouding zoal toe kan leiden: invasieve en dictatoriale bemoeienis met het persoonlijke leven ten behoeve van politieke doeleinden; met een stelselmatige, grondige aantasting van individuele rechten, zoals dat op privacy, tot gevolg.

In extreem-rechtse politieke kring treft men doorgaans eenzelfde grondhouding aan. Zo arrangeerde het naziregime tienerzwangerschappen via de Hitlerjugend; waarna de betreffende meisjes als 'bruid van Hitler' door het leven gingen.

Ook in godsdienstige kring is het natuurlijk voorgekomen dat de grenzen van het private niet werden gerespecteerd onder de vlag van: 'het doel heiligt de middelen'.

Niet alleen elites hebben gedacht zich een verregaande inmenging te mogen veroorloven in het individuele privéleven. Het volk kon en kan er ook toe overgaan. Een bekende praktijk is die van het opvoeren op toneelstukjes, die al dan niet werden vergezeld van muziek; charivari en/of ketelmuziek genoemd.

Het doel van de initiatiefnemer(s) was het rechtzetten van misstanden. Bleek het motief echter niet zuiver te zijn? Dan kon dat een gerede aanleiding zijn tot wéér een dergelijke collectieve strafmaatregel; dit keer jegens de initiatiefnemer(s).

Tegenwoordig zijn de sociale media een podium waarop mensen hun grieven kunnen uiten en anderen tot collectieve actie manen. Ook hierbij geldt uiteraard dat het zaak is om te letten op de motivatie. Zodra de boodschap luidt, dat onze rechtsstaat onvoldoende voorziet in de bescherming van onze jeugd, is er wat mij betreft reden tot argwaan.

Ik zie een Godwinnetje, maar heb geen idee waar je heen wil met deze post? 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

31-08-2022 om 13:38

Lieveheersbeest schreef op 31-08-2022 om 13:30:

[..]

Waarom beloon je je kind daarvoor?

[..]

Dat vind ik wel bijzonder. Een (seksuele) relatie tussen een kind en iemand die zoveel ouder is, is in mijn optiek een gevaar en een risico waar je als ouder je kind tegen moet beschermen. De voorstanders in dit topic lijken alleen maar voordelen te zien. Waarom wordt er geen rekening gehouden met de nadelen, de risico's en de gevaren? En wordt hier dan met een dubbele standaard gemeten, of geven we dochters die met 45 jarige mannen seksen ook schouderklopjes?

Ik heb het een paar pagina's terug al gepost, maar ik mocht toen ik 16 was niet bij een vriendje slapen hoor. En al helemaal niet 3x per week. Als ze per se samen willen slapen, dan zou ik dat in eigen huis doen. Als er dan iets gebeurd waar kind niet achter staat of zich niet prettig bij voelt, is hij in ieder geval in een veilige omgeving. Je kan kinderen van 16 misschien niets verbieden, maar het is wel je plicht als ouder om ze te beschermen.



En hoe wou je dat beschermen aan gaan pakken? Ze opsluiten, huisarrest tot hun 21ste? En er zijn uiteraard nadelen maar daar moet ie zelf achterkomen wat waarschijnlijk ook gaat gebeuren, je kunt een 16 jarig kind wat zelf iets wil maar tot op zekere hoogte beschermen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

31-08-2022 om 13:44

Lieveheersbeest schreef op 31-08-2022 om 13:30:

[..]

Waarom beloon je je kind daarvoor?

[..]



Leuk hoe je de rest van de tekst weglaat. 

Ik zou hem niet belonen, ik zou in de eerste plaats zien hoe het met hem gaat en ervoor zorgen dat ik hem geen schuldgevoelens aanpraat.
Soms zijn er van die momenten in het ouderschap dat je je eigen gevoelens opzij moet schuiven om je te kunnen concentreren op het gevoelsleven van je kind; dit lijkt me daarvan een uitstekend voorbeeld waarbij je ook ziet dat velen reageren vanuit hun eigen emotie.
En dat van iemand die slechts stiefvader is  

Battle-Royale schreef op 31-08-2022 om 13:38:

[..]

En hoe wou je dat beschermen aan gaan pakken? Ze opsluiten, huisarrest tot hun 21ste? En er zijn uiteraard nadelen maar daar moet ie zelf achterkomen wat waarschijnlijk ook gaat gebeuren, je kunt een 16 jarig kind wat zelf iets wil maar tot op zekere hoogte beschermen.

Door een vinger aan de pols te houden en ervoor te zorgen dat je ziet wat er gebeurt. En nee, daarmee bedoel ik niet dat je naast het bed staat te kijken als ze seks hebben.

Zoals ik eerder al aangaf: Ik vind het helemaal niet vanzelfsprekend dat een kind bij de "partner" blijft slapen, zeker niet elk weekend of 3x per week. Ik zou daarom huishouden voeren zoals ik dat normaal ook zou doen: doordeweeks om X tijd thuis, in het weekend om X tijd thuis. Logeren vraag je vooraf. Blijven slapen bij partner als ze wat langer samen zijn (misschien wat langer dan normaal, omdat hier geen neutrale partij in huis aanwezig is zoals dat bij een jongere partner de ouders zouden zijn). En dan niet altijd daar, maar ook hier. Paar keer per week thuis eten, partner kan ook aanschuiven als ze dat wil. Zoon blijft naar school gaan en ook naar sport. Als dat niet zo is, kunnen voorgaande afspraken aangepast worden.

Op die manier heb je m.i. een middenweg die voor beide partijen haalbaar is. Zoon krijgt een stukje vrijheid, gepast voor zijn leeftijd. Op die manier voorkom je dat hij als vader ingezet wordt voor haar kinderen. Denk bijv aan oppassen als zij gaat werken. Je blijft in gesprek, ziet hoe het met hem gaat. Je weet zeker dat hij fatsoenlijk eet en zolang hij thuis is dat hij geen drugs of alcohol gebruikt. Wat hij doet als hij weg is (of bij haar), dat weet je niet. Dat is dan tijd dat hij zijn vrijheid kan benutten en kan doen waar hij zin in heeft. Maar je houdt hem wel in het oog, weet dat hij gezond is en dat hij naar school gaat ipv per ongeluk uitstroomt en bij haar op de bank belandt.

Battle-Royale schreef op 31-08-2022 om 13:38:

[..]

En hoe wou je dat beschermen aan gaan pakken? Ze opsluiten, huisarrest tot hun 21ste? En er zijn uiteraard nadelen maar daar moet ie zelf achterkomen wat waarschijnlijk ook gaat gebeuren, je kunt een 16 jarig kind wat zelf iets wil maar tot op zekere hoogte beschermen.

Ach kom op zeg. Je kunt toch met je kind in gesprek gaan, je zorgen uiten, weet ik veel wat ik zou doen in zo'n situatie. Misschien inderdaad proberen mijn 16-jarige thuis te houden (maar dat lukt nog wel bij die van ons denk ik, die is niet zo temperamentvol). 

Er zit toch wel wat tussen huisarrest tot je 21e en een schouderklopje? Ik ben het verder volledig eens met Lieveheersbeestje.

Valdemar schreef op 31-08-2022 om 13:44:

[..]

Leuk hoe je de rest van de tekst weglaat.

Ik zou hem niet belonen, ik zou in de eerste plaats zien hoe het met hem gaat en ervoor zorgen dat ik hem geen schuldgevoelens aanpraat.

Je zegt het nu anders. In je andere post staat dat je in eerste plaats een schouderklopje geeft (kijkend naar de volgorde van wat je schrijft). 

Ik laat de rest van de tekst weg, omdat ik daar geven vragen over heb. Mijn vraag staat overigens nog: Waarom beloon je hem?

Lieveheersbeest schreef op 31-08-2022 om 13:30:

[..]

Waarom beloon je je kind daarvoor?

[..]

Dat vind ik wel bijzonder. Een (seksuele) relatie tussen een kind en iemand die zoveel ouder is, is in mijn optiek een gevaar en een risico waar je als ouder je kind tegen moet beschermen. De voorstanders in dit topic lijken alleen maar voordelen te zien. Waarom wordt er geen rekening gehouden met de nadelen, de risico's en de gevaren? En wordt hier dan met een dubbele standaard gemeten, of geven we dochters die met 45 jarige mannen seksen ook schouderklopjes?

Ik heb het een paar pagina's terug al gepost, maar ik mocht toen ik 16 was niet bij een vriendje slapen hoor. En al helemaal niet 3x per week. Als ze per se samen willen slapen, dan zou ik dat in eigen huis doen. Als er dan iets gebeurd waar kind niet achter staat of zich niet prettig bij voelt, is hij in ieder geval in een veilige omgeving. Je kan kinderen van 16 misschien niets verbieden, maar het is wel je plicht als ouder om ze te beschermen.



Voorstanders?

Daarnaast denk ik dat de mensen die hier door sommigen als 'voorstanders' worden gezien,  anders gevaren zien dan de 'tegenstanders'. Zoals hier ook al heel vaak omschreven. Blijkbaar is de band met je kind kwijt raken iets wat hier door de 'tegenstanders' als non-risico wordt beschouwd. 

Daarnaast lijken sommige mensen hier maar 2 smaken te (willen) zien. Je kunt autoritair opvoeden (ik ben de ouder dus ik ben de baas en ik zeg wat wel en niet kan en dit verbied ik je), heel los zijn (je zoekt het maar uit, ik vind alles best)

Maar er is nog een derde manier, namelijk auroratief opvoeden (ik als ouder geef normen en waarden mee, daar mag jij iets van vinden en jij loopt jouw pad en ik ben er als je valt). 

Tja, je kunt alles buiten het autoritaire zien als dat je teveel loslaat en zaken laat gebeuren. Feit is, dat herhaaldelijk blijkt dat deze manier van opvoeden de meest stabiele relaties oplevert. 

Battle-Royale schreef op 31-08-2022 om 13:31:

[..]

Dus als een 45 jarige jou vertelt dat hij/zij seks heeft (gehad) met een 16 jarige ga je de politie bellen om dat door te geven zonder verdere info? Apart.

Nee, maar als een 45 jarige mij vertelt dat hij onlangs seks gehad heeft met een 16 jarige dan heeft hij daarna wel een probleem met mij. Walgelijk zou ik dat vinden en dat zou hij ook te horen krijgen. En mocht die man of vrouw een manager zijn bij mijn bedrijf en die 16 jarige een stagiair of medewerker zijn dan zou de politie bellen wel degelijk een optie zijn maar ik denk dat ik dan eerst contact zou opnemen met HR. 


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.