Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon heeft nepvrienden(?)


BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

18-10-2021 om 15:40

MamaE schreef op 18-10-2021 om 15:17:

De halfbroer is 15 volgens een ander topic. Blijkbaar woont die bij zijn vader in Canada en is moeder naar Nederland verhuist. Volgens de zoon wonen ze nu negen jaar in Nederland, dus toen was de halfbroer zes. Moet er niet aan denken dat een van mijn ouders op die leeftijd aan de andere kant van de wereld ging wonen of dat ik of mijn man dat nu zouden doen. Vindt dat ook geen normaal gedrag voor een ouder om zomaar je kind te laten emigreren of achter te laten in een ander land.

Nee, ik ook niet. 

In geval van TO, heeft zij dan dus straks 1 zoon in Canada en 1 in Turkije. Ze moet beiden dan langdurig missen.  Ik moet er niet aan denken.  En ik begrijp het ook niet.

Mallebeppie schreef op 18-10-2021 om 15:40:

[..]

Nee, ik ook niet.

In geval van TO, heeft zij dan dus straks 1 zoon in Canada en 1 in Turkije. Ze moet beiden dan langdurig missen. Ik moet er niet aan denken. En ik begrijp het ook niet.

Daarom geloof ik het ook niet helemaal.

Karin1973FK

Karin1973FK

18-10-2021 om 17:06 Topicstarter

Dit bericht komt weer van zoon:
Ik heb van 2 tot 4 een gesprek hierover gehad met mijn moeder, daar hebben we de volgende dingen besproken:
1. De taal: we hebben ons toch gerealiseerd dat niet iedereen Engels spreekt daar (zeker niet in de dorpjes). Ik ga al volgende maand beginnen met het schrijven, daarna volgt het spreken en verstaan etc.
2. Hulp: we zaten te denken, wat kan ons helpen? Een familiecoach? Iemand daar ervaring mee? Ik ken mensen die ook een familiecoach hebben
3. School: omdat mijn ouders (ook mijn vader) willen dat ik voldoende sociaal contact krijg, willen mijn ouders dat ik naar een reguliere school ga. We hebben nog even gekeken naar de kosten van internationale scholen, gelukkig was er een goedkopere die we wel konden betalen. Ik krijg liever thuisonderwijs en werd er tijdens het gesprek echt even verdrietig om dat het niet kon, maar daarna heb ik me gerealiseerd dat het wel om mijn welzijn gaat en toekomst, gelukkig maar.
4. Toekomstplannen: Met een Turks diploma kan ik bij een Turkse universiteit gaan studeren bijv. als ik het zou willen, in Nederland moet ik eerst mijn diploma opsturen volgens mij zodat ze de waarde kunnen checken en welke vervolgopleiding(en) ik kan doen.

Goed, dit is het hele plan:

Ik maak in ieder geval dit schooljaar af in Nederland, als mijn therapie is afgelopen gaan we kijken wat er verder nodig is: bijvoorbeeld extra therapie. Voor nu willen we dus een familiecoach inschakelen, dus als iemand daar ervaring mee heeft, laat het vooral weten. Daarnaast gaan we ongeveer elke drie weken een gesprek met de mentor(en) aanvragen over hoe alles gaat enz..

Bezoek familie Nederland: we kijken hier nog even naar, maar zoals het er nu naar uitziet, kan ik één keer in de twee maanden voor een week naar Nederland gaan, met school willen we regelen dat ze me dan opgaven geven om te maken als ik in Nederland ben. Ik ga mijn moeder ook missen natuurlijk in Turkije, ik ga dan niet zelf naar Nederland, maar met mijn vader. Mijn vader heeft namelijk ook een goede band met mijn familie in Nederland.

Dit heb ik jullie nog niet verteld, maar: een vriend van een vriend van mij woont nu in Amerika terwijl zijn moeder nog gewoon in Nederland woont, zijn vader wilde in Amerika wonen en heeft $500.000 geïnvesteerd voor een Green Card, hij deed ook homeschooling. Al zijn familie ging met vader mee en moeder bleef in Nederland.

Het is mij niet meer duidelijk wie hier nu spreekt - moeder of puberzoon? En daarnaast lijkt het wel of jij/jullie nu pas ècht nadenken over hoe je het aanpakt en wat de consequenties zijn. 

Als je de 14-je arige zoon bent en de communicatie hier overneemt van je moeder, zou ik punt 2 prioriteit geven.

Als je de moeder bent en hier samen met je kind de boel op een rijtje wil zetten ook. 

Wij kunnen hier leuke adviezen geven, maar we kunnen het ook heel erg mis hebben. 

Vraag ondersteuning aan deskundigen. 

Eerst wilden jullie in februari al gaan, nu opeens pas in de zomer.
Jullie hebben een school gevonden die betaalbaar is. Dat is fijn, maar hebben jullie ook al iets van een inschrijving geregeld of gekeken wat daarvoor nodig is?
Therapie in Turkije als je geen of niet goed Turks spreekt wordt echt heel lastig. Voor therapie is het sowieso fijn om in je moedertaal te kunnen spreken omdat het ook over gevoelens gaat.
Eerst wilden je ouders hier wel thuisonderwijs voor jou gaan regelen en zelfs verhuizingen naar Amerika om dat mogelijk te maken, nu opeens vinden ze het toch beter als je naar school gaat vanwege sociale contacten. Ze zijn niet echt consistent in hun standpunten moet ik zeggen.
Je afmelden op school voor familiebezoek in het buitenland mag in Nederland in ieder geval niet, en al helemaal niet elke twee maanden. Hoe dat in Turkije precies gaat weet ik niet, maar ik denk dat jullie daar ook weer veel te makkelijk over denken. Jullie willen wat en de school heeft het maar te regelen en te faciliteren. Terwijl je dus nog niks weet over die school, hoe het daar gaat, behalve dat het internationaal is en niet super duur.

En over die vriend; ook dat vind ik een vreemd verhaal. Hoezo gaat opeens de hele familie mee verhuizen als één iemand naar het buitenland vertrekt? 

Eens met Yette. Fijn dat jullie een gesprek hebben gehad, maar Zoek hulp. Vraag aan de begeleiding die je nu hebt of ze met jullie meedenken wat voor hulp goed passend is. Ga niet af op een idee of een flats van iemand, maar laat ze meedenken.

Voor jezelf, om je te wijzen op wat je doet. Je roept over een vriend van een vriend wiens vader voor €500.000 een green card heeft gekocht. Nou weet ik iets van Amerikaanse visa af, en ook hier ben je heel naïef. Het enige wat mogelijk is, is dat vader geïnvesteerd heeft in een bedrijf om een Eb-5 visum te krijgen. Dat betekent dat hij naast die investering ook mensen moet aansturen en werkgelegenheid moet bieden aan (uit mijn hoofd) minimaal 10 us-citizens. Het bedrag is verhoogd naar $900.000 en als je een eb-5 visum hebt, krijg je NIET automatisch een green card. Je krijgt een verblijfsvergunning, die voor kinderen ouder dan 18 (of 21) vervalt. Schrijnende verhalen genoeg over wat het effect van die regeling is.
Lang verhaal, kort samengevat, je neemt te snel verhalen voor serieus en waar aan. Dat geeft niets als het gaat over kleine dingen, maar wel over essentiële zaken als een immigratie. Of dat nou naar Turkije of de VS of België is. Vandaar dat het advies blijft; zoek hulp en begeleiding.

en aanvullend op Biebel,
Als €10.000 voor international school al te veel is, maak je borst maar nat voor de ca $25.000 voor collage/ universiteit.

Wat de VS betreft: we hebben er gewoond en konden er blijven. Leuk aanbod, slecht plan. Als je daar iets mankeert waardoor je niet 100% arbeidsgeschikt bent, of als je kind er ernstig ziek wordt, heb je er een flink probleem. Geen moment getwijfeld. 

Karin1973FK

Karin1973FK

18-10-2021 om 21:45 Topicstarter

yette schreef op 18-10-2021 om 17:37:

Het is mij niet meer duidelijk wie hier nu spreekt - moeder of puberzoon? En daarnaast lijkt het wel of jij/jullie nu pas ècht nadenken over hoe je het aanpakt en wat de consequenties zijn.

Als je de 14-je arige zoon bent en de communicatie hier overneemt van je moeder, zou ik punt 2 prioriteit geven.

Als je de moeder bent en hier samen met je kind de boel op een rijtje wil zetten ook.

Wij kunnen hier leuke adviezen geven, maar we kunnen het ook heel erg mis hebben.

Vraag ondersteuning aan deskundigen.

Ik schrijf als zoon vanaf nu hebben ik en mijn moeder afgesproken.

 Je hebt gelijk, we denken er nu inderdaad pas echt realistisch over na, we hadden het nogal druk en we wilden een snel antwoord geven, het was inderdaad een beetje een slecht antwoord.

We gaan ons zeker dan focussen op 2. en hulp vragen bij deskundigen.

Dankjewel Yette voor de tip.


Karin1973FK

Karin1973FK

18-10-2021 om 21:55 Topicstarter

MamaE schreef op 18-10-2021 om 17:51:

1. Eerst wilden jullie in februari al gaan, nu opeens pas in de zomer.
2. Jullie hebben een school gevonden die betaalbaar is. Dat is fijn, maar hebben jullie ook al iets van een inschrijving geregeld of gekeken wat daarvoor nodig is?
3. Therapie in Turkije als je geen of niet goed Turks spreekt wordt echt heel lastig. Voor therapie is het sowieso fijn om in je moedertaal te kunnen spreken omdat het ook over gevoelens gaat.
4. Eerst wilden je ouders hier wel thuisonderwijs voor jou gaan regelen en zelfs verhuizingen naar Amerika om dat mogelijk te maken, nu opeens vinden ze het toch beter als je naar school gaat vanwege sociale contacten. Ze zijn niet echt consistent in hun standpunten moet ik zeggen.
5. Je afmelden op school voor familiebezoek in het buitenland mag in Nederland in ieder geval niet, en al helemaal niet elke twee maanden. Hoe dat in Turkije precies gaat weet ik niet, maar ik denk dat jullie daar ook weer veel te makkelijk over denken. Jullie willen wat en de school heeft het maar te regelen en te faciliteren. Terwijl je dus nog niks weet over die school, hoe het daar gaat, behalve dat het internationaal is en niet super duur.

6. En over die vriend; ook dat vind ik een vreemd verhaal. Hoezo gaat opeens de hele familie mee verhuizen als één iemand naar het buitenland vertrekt?

1. Ik kan wel eerder gaan dan de zomervakantie, maar of dat zo handig is weet ik niet.

2. We hebben ook al naar de inschrijving gekeken, we moeten formulieren invullen en allerlei persoonlijke gegevens en je cijferlijst.

3. Daar heb je gelijk in, dat kan ik niet ontkennen, dat is namelijk wel een probleem.

4. Klopt, ik wil eigenlijk nog steeds thuisonderwijs, maar mijn ouders wilden dat ik toch naar een reguliere school ging eigenlijk. Je hebt gelijk, het is nogal onduidelijk. Ik denk wel eerlijk gezegd dat ze gelijk hebben aangezien ik me nog sociaal en emotioneel moet onwikkelen.

5. De internationale school waar wij naar kijken is een hele flexibele school, ook voor dit soort dingen. Dus het moet kunnen.

6. Die kinderen wilden ook mee naar Amerika, waarom weet ik niet.

Karin1973FK

Karin1973FK

18-10-2021 om 21:56 Topicstarter

Biebel schreef op 18-10-2021 om 17:58:

Eens met Yette. Fijn dat jullie een gesprek hebben gehad, maar Zoek hulp. Vraag aan de begeleiding die je nu hebt of ze met jullie meedenken wat voor hulp goed passend is. Ga niet af op een idee of een flats van iemand, maar laat ze meedenken.

Voor jezelf, om je te wijzen op wat je doet. Je roept over een vriend van een vriend wiens vader voor €500.000 een green card heeft gekocht. Nou weet ik iets van Amerikaanse visa af, en ook hier ben je heel naïef. Het enige wat mogelijk is, is dat vader geïnvesteerd heeft in een bedrijf om een Eb-5 visum te krijgen. Dat betekent dat hij naast die investering ook mensen moet aansturen en werkgelegenheid moet bieden aan (uit mijn hoofd) minimaal 10 us-citizens. Het bedrag is verhoogd naar $900.000 en als je een eb-5 visum hebt, krijg je NIET automatisch een green card. Je krijgt een verblijfsvergunning, die voor kinderen ouder dan 18 (of 21) vervalt. Schrijnende verhalen genoeg over wat het effect van die regeling is.
Lang verhaal, kort samengevat, je neemt te snel verhalen voor serieus en waar aan. Dat geeft niets als het gaat over kleine dingen, maar wel over essentiële zaken als een immigratie. Of dat nou naar Turkije of de VS of België is. Vandaar dat het advies blijft; zoek hulp en begeleiding.

Zoals ik al in de vorige reacties schreef, gaan we hulp hierbij zoeken.

Karin1973FK

Karin1973FK

18-10-2021 om 21:57 Topicstarter

yette schreef op 18-10-2021 om 18:42:

Wat de VS betreft: we hebben er gewoond en konden er blijven. Leuk aanbod, slecht plan. Als je daar iets mankeert waardoor je niet 100% arbeidsgeschikt bent, of als je kind er ernstig ziek wordt, heb je er een flink probleem. Geen moment getwijfeld.

Dat weet ik toevallig ook, ik heb gehoord dat je dan afhankelijk wordt van benefits en dat willen ze echt niet hebben. Benefits in Amerika zijn volgens mij ook echt extreem weinig.

Karin1973FK schreef op 18-10-2021 om 21:55:

[..]

1. Ik kan wel eerder gaan dan de zomervakantie, maar of dat zo handig is weet ik niet.

2. We hebben ook al naar de inschrijving gekeken, we moeten formulieren invullen en allerlei persoonlijke gegevens en je cijferlijst.

Wordt je daar dan ook zonder meer toegelaten? 

3. Daar heb je gelijk in, dat kan ik niet ontkennen, dat is namelijk wel een probleem.

Stel dat je daar nog hulp nodig hebt, wat ik me best voor kan stellen in een vreemde omgeving, hoe ga je dat dan regelen? Zou ik wel vooraf al over nadenken.

4. Klopt, ik wil eigenlijk nog steeds thuisonderwijs, maar mijn ouders wilden dat ik toch naar een reguliere school ging eigenlijk. Je hebt gelijk, het is nogal onduidelijk. Ik denk wel eerlijk gezegd dat ze gelijk hebben aangezien ik me nog sociaal en emotioneel moet ontwikkelen.

We zijn op dit forum al een half jaar aan tegen je moeder/jou aan het vertellen dat thuisonderwijs geen oplossing is voor jou, je toekomstperspectief beperkt en dat het er in Nederland echt niet van gaat komen. Maar het moest en het zou en er was echt geen enkele andere oplossing mogelijk, behalve verhuizen naar een land waar het wel mag en nu komt er dan toch een verhuizing, maar vinden je ouders opeens wel dat je naar een reguliere school moet en jij bent het daar na twee uurtjes praten opeens ook mee eens, terwijl er eerder niet te praten viel. Het blijft allemaal erg vreemd en wispelturig.

5. De internationale school waar wij naar kijken is een hele flexibele school, ook voor dit soort dingen. Dus het moet kunnen.

Ik betwijfel dit ten zeerste. Een school waar iedereen gewoon kan komen en vakantie neemt wanneer die wil en werk meeneemt voor thuis/elders wanneer die wil. En dat ze dan bij de aanmelding ook meteen zeggen 'ja hoor, geen enkel probleem'. Dat is bij mijn weten niet hoe het concept school werkt. En het is ook niet iets dat je kunt weten als je een middag op de website hebt rondgekeken.

6. Die kinderen wilden ook mee naar Amerika, waarom weet ik niet.

Karin1973FK

Karin1973FK

20-10-2021 om 09:12 Topicstarter

MamaE schreef op 19-10-2021 om 09:19:

[..]



Wordt je daar dan ook zonder meer toegelaten?

Als je een beetje goede cijfers hebt, ja.



Stel dat je daar nog hulp nodig hebt, wat ik me best voor kan stellen in een vreemde omgeving, hoe ga je dat dan regelen? Zou ik wel vooraf al over nadenken.

Dat weet ik nog niet, daar denk ik dus nog over na.



We zijn op dit forum al een half jaar aan tegen je moeder/jou aan het vertellen dat thuisonderwijs geen oplossing is voor jou, je toekomstperspectief beperkt en dat het er in Nederland echt niet van gaat komen. Maar het moest en het zou en er was echt geen enkele andere oplossing mogelijk, behalve verhuizen naar een land waar het wel mag en nu komt er dan toch een verhuizing, maar vinden je ouders opeens wel dat je naar een reguliere school moet en jij bent het daar na twee uurtjes praten opeens ook mee eens, terwijl er eerder niet te praten viel. Het blijft allemaal erg vreemd en wispelturig.

Dat klopt, ja, maar ik besefte me dat ik anders redelijk alleen zou zijn (ik ben ook introvert dus het is voor mij wel fijn maar niet altijd), ik heb nog wel mijn vader, en die wil ook weg uit Nederland, die keuze staat hem vrij, als ik mee zou willen mag dat ook. Alleen als ik niet op familiebezoek mag, twijfel ik wel of ik naar Turkije ga.



Ik betwijfel dit ten zeerste. Een school waar iedereen gewoon kan komen en vakantie neemt wanneer die wil en werk meeneemt voor thuis/elders wanneer die wil. En dat ze dan bij de aanmelding ook meteen zeggen 'ja hoor, geen enkel probleem'. Dat is bij mijn weten niet hoe het concept school werkt. En het is ook niet iets dat je kunt weten als je een middag op de website hebt rondgekeken.

In overleg kan dat, we gaan er nog even met ze extra in gesprek hierover, het zou moeten kunnen.

Goedemorgen, zeg! Weet je zeker dat je 14 bent? Het is vakantie 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.