Jacqueline1977
31-03-2025 om 19:19
Zoon (17) betaalt geen huurtoeslag
Ik ben een alleenstaande moeder doordat mijn partner, de vader, in 2022 geheel onverwacht naast mij in bed is overleden aan een hartstilstand. Samen met mijn zoon (17) en dochter (14) woon ik in een huurwoning buiten de stad.
Verleden week deed ik belastingaangifte en zag ik staan dat mijn zoon een onwaarschijnlijk hoog vermogen had op 1 januari 2024. Ik ben het gaan controleren maar het klopt wel.
Ik heb zelf de afgelopen jaren gespaard voor de studies van de kinderen, en doordat begin 2023 mijn eigen vader is overleden heb ik ook een erfenis ontvangen. Maar mijn eigen vermogen zit wel nog steeds ruim onder de grens voor de huurtoeslag.
Ik ben mijn zoon gaan vragen van: goh, wat een mooi bedrag op je rekening, hoe kom je eraan? Hij zegt dat het van zijn werk is van de Albert Heijn. Ik geloof er niks van, zoveel verdienen die kinderen daar helemaal niet. Dit weekend is toch de waarheid naar boven gekomen. Zoon heeft de afgelopen jaren met een groep vrienden WOB/WOO verzoeken ingediend bij verschillende gemeentes en ministeries. En ze houden onderling een lijstje bij van waar het makkelijk is om dwangsommen te innen.
Nu snap ik dat het als puber leuk is om een geintje uit te halen en wat te proberen. Maar om nou vele duizenden euro’s aan overheidsgeld daarvoor te krijgen gaat me ook wat ver. Zoon heeft onder meer vragen gesteld om het appverkeer van bewindslieden over Joost Klein openbaar te maken en voor de vertraging daarvan meermaals geld gekregen…
Mijn probleem is dat ik dus binnenkort een terugbetaling moet gaan doen voor de huurtoeslag over 2024. Ik heb 2025 ook maar meteen stopgezet door te bellen en de situatie uit te leggen. Ze hebben mijn vermogen voor dit jaar nu wel aangepast. Maar ze zeggen bij toeslagen ook niks voor mij te kunnen doen. Er is flink wat vermogen in ons gezin geweest en dat had ik moeten gebruiken om de huur te betalen. Alleen wist ik dit echt niet.
Ik heb zoon uitgelegd dat als hij zoveel geld heeft hij ook mag meebetalen aan de huishoudelijke kosten. Leven is niet gratis. Zoon vertikt het. Hij zegt dat hij nog geen 21 jaar is en van plan is om na de zomer in Leuven te gaan studeren. En dat studeren ook daar al duur genoeg zal zijn. En het geld daarom hard nodig heeft.
Ik wil de gemiste huurtoeslag bij hem terughalen. Hoe kan ik dat het beste doen?

RavIvaR
31-03-2025 om 19:27
Zou je nog meebetalen aan zijn studie komend jaar?
Mocht dat zo zijn kan hij die nu mooi zelf bekostigen.

Jacqueline1977
31-03-2025 om 19:29
RavIvaR schreef op 31-03-2025 om 19:27:
Zou je nog meebetalen aan zijn studie komend jaar?
Mocht dat zo zijn kan hij die nu mooi zelf bekostigen.
Goed dat je dat noemt. Dat was ik ook al niet meer van plan. Hij heeft nu toch zelf geld zat daarvoor…

Daglichtlamp
31-03-2025 om 19:34
Wanneer wordt je zoon 18? Zijn spaargeld telt niet meer mee voor jouw vermogen als hij volwassen is. Dus je moet alleen deze jaren overbruggen.

Dweedledee
31-03-2025 om 19:37
Vanaf nu dus meer voor hem betalen. Laat het ‘m lekker uitzoeken allemaal.

Moxxie
31-03-2025 om 19:50
Jeetje zeg, jij kan in 10 minuten tijd wel veel topics lezen, reageren én je eigen topic openen!

Dweedledee
31-03-2025 om 19:51
Moxxie schreef op 31-03-2025 om 19:50:
Jeetje zeg, jij kan in 10 minuten tijd wel veel topics lezen, reageren én je eigen topic openen!
Dat is toch niet zo raar?

Jonagold
31-03-2025 om 19:52
Ik zou toch vooral problemen hebben met de manier waarop hij aan dat geld gekomen is. Leuk hoor, een loophole ontdekken, maar het is wel gemeenschapsgeld waar hij geen (echt) recht op heeft. Hij komt niet in problemen als de een overheidsinstantie niet op tijd beslist op zijn aanvragen obv de WOB. En daar zijn die dwangsommen natuurlijk wel voor bedoeld, als compensatie.
Ik heb ook geen idee wat er zou gebeuren als er eens iemand vragen gaat stellen over de herkomst van zijn vermogen. En jij moet er ook belasting over betalen. Het vermogen van minderjarige kinderen wordt opgeteld bij het vermogen van de ouders. Plus dat jij door zijn oneerlijk verkregen geld ook nog eens over de huurtoeslaggrens bent gegaan. Ik zou om minder pissig worden. Hij zou wat mij betreft geen keus hebben: bijdragen aan het huishouden en betalen wat jij terug moet betalen van de huurtoeslag. Hij is 17 en wil graag onder jouw dak wonen, dus daar zal hij ook de lasten voor moeten dragen. Niet alleen de lusten. Als hij groot genoeg is om geld te verdienen, dan ook om te betalen.
Dat studeren in Leuven klinkt leuk, maar hoe zeker is dat? Als het zover is kunnen jullie tegen die tijd afspraken maken over wie wat betaalt. Eerder niet.

Moxxie
31-03-2025 om 19:52
Dweedledee schreef op 31-03-2025 om 19:51:
[..]
Dat is toch niet zo raar?
Ik vind het knap!

Stresskipje
31-03-2025 om 19:53
Niks meer voor hem betalen inderdaad. Je hebt er nu het geld niet voor. Al is hij nog niet volwassen, jullie moeten het samen zien te rooien. Dat doen we hier ook. Als ze iets niet kunnen betalen spring ik uit liefde en plicht bij. Maar als er geld is, en anderzijds een grote kostenpost, draagt iedereen zn steentje bij. De oudste is ook niet zo van het geld afstaan. Zn eigen dingen betalen vindt hij dan weer geen probleem. Ook goed, mij om het even.

Temet
31-03-2025 om 20:09
Zoon is 17? Dan beheer jij zijn geld. Je kan bij de bank toegang tot de rekening vragen en dan het geld gewoon naar je rekening overhevelen.

Daglichtlamp
31-03-2025 om 20:11
Temet schreef op 31-03-2025 om 20:09:
Zoon is 17? Dan beheer jij zijn geld. Je kan bij de bank toegang tot de rekening vragen en dan het geld gewoon naar je rekening overhevelen.
Nee, je mag niet zomaar het geld van je kinderen overhevelen naar je eigen rekening of zelf uitgeven.

rionyriony
31-03-2025 om 20:16
Ik kan profiteurs absoluut niet waarderen en ik denk dat als hij geld onrechtmatig heeft gekregen, dit altijd uit gaat komen en dat hij alles terug moet betalen. Elke geldstroom is tegenwoordig tot op de detail na te trekken dus ik geef hem geen enkele kans. Juist op het moment dat hij denkt slim te zijn geweest blijkt de overheid toch slimmer en vooral: een veel langere adem te hebben dan een overmoedige adolescent.

Temet
31-03-2025 om 20:16
Dit is niet zomaar. Moeder heeft heel goede redenen om een bijdrage te vragen. Betaalt hij niet, dan kan ze het nu van de rekening halen. Als hij het er niet mee eens is, mag hij zelf actie ondernemen.
Gezellig zal het niet worden, maar dat is het nu ook niet

Moederkareltje
31-03-2025 om 20:18
Ik snap er geen reet van hoe hij nou aan dat geld komt maar dat ligt denk ik aan mij.
ik zou hem adviseren het geld in een sok te bewaren en hem uitleggen dat het jou nu namelijk in de portemonnee raakt. Dat begrijpt hij best want je hebt blijkbaar een slimme zoon. Jij had hem beter in de smiezen moeten houden. Hoezo zie jij niet gebeuren wat op zijn rekening staat? Hij is toch nog een kind. Pak je verlies. Leer ervan en door.