Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon (17) betaalt geen huurtoeslag

Weet niet of TO hier nog meeleest, maar als zoon veel verdiend heeft, zal zoon (of TO) waarschijnlijk zelf ook belastingaangifte moeten doen. De belastingdienst weet al dat zoon een hoog vermogen heeft. Geen aangifte doen is vragen om moeilijkheden.
Ik ben minderjarig en verdien geld, moet ik zelf aangifte doen?

Groenebroek schreef op 07-04-2025 om 09:43:

Weet niet of TO hier nog meeleest, maar als zoon veel verdiend heeft, zal zoon (of TO) waarschijnlijk zelf ook belastingaangifte moeten doen. De belastingdienst weet al dat zoon een hoog vermogen heeft. Geen aangifte doen is vragen om moeilijkheden.

Dwangsommen zijn geen inkomsten voor de belastingdienst. Oftewel daar is geen belasting over verschuldigd. Het vermogen moet topicstarter wel opgeven bij haar eigen vermogen zolang haar zoon nog geen 18 is.

mut

mut

07-04-2025 om 10:19

Jacqueline1977 schreef op 06-04-2025 om 19:41:

[..]

Dat is ook niet helemaal duidelijk hoe dat zit. In Leuven/Belgie wonen ze in de zomer 2 maanden niet op hun kamer/kot en betalen ze dus geen huur. Dus ik vrees dat hij dan toch minstens 2 maanden per jaar alsnog op mijn adres ingeschreven moet staan. Of mag hij dan wel hier wonen en in Belgie ingeschreven blijven?

Ik ga ervan uit dat hij in een studentenkamer wil gaan wonen, op kot gaan zoals dat hier heet. Daar heb je geen domiciliëring, oftewel je vaste adres blijft dat van je ouders de volle  12 maanden. Je kunt het niet als echte woonadres aangeven, wel als je verblijfadres. Misschien dat het anders kan zijn als je ergens privé kunt huren. 

Jacqueline1977

Jacqueline1977

12-04-2025 om 18:45 Topicstarter

MamaE schreef op 06-04-2025 om 22:17:

Ik vind je zoon erg brutaal door te zeggen dat jij maar moet gaan werken voor je financiële nadeel te compenseren. Als hij zo veel geld verdient hiermee, mag hij best bewust zijn van de gevolgen voor jou. En ook voor de samenleving, want deze lucratieve hobby is bepaald niet ethisch. Een dwangsom is alleen redelijk als mensen er aantoonbaar nadeel van ondervinden als bepaalde informatie te laat openbaar wordt gemaakt. En dat zal niet heel vaak het geval zijn. Bordjes in een tunnel en sinds wanneer die er precies hangen en waarom dat zo gekomen is, dat gaat toch nergens over? Daar zijn heemkunde verenigingen en stadsarchieven etc voor. Kun je zelf dingen opvragen of onderzoeken of een suggestie doen.

Mijn zoon vindt dat ik geen belangrijk werk doe omdat ik er voor mijn leeftijd weinig voor betaald zou krijgen. En zelf heeft hij een baantje bij de Albert Heijn en een aantal geinde dwangsommen. 

Hij bedenkt echt de raarste dingen. Nu ook dat hij wil opvragen welke radiozenders er in verschillende kantoortuinen worden opgezet en hoe vaak Suzan en Freek daar te horen zijn. Ik heb hem er zeker streng op toegesproken, maar hij vindt dat hij “gewoon” het recht heeft om dit te doen. 

Jacqueline1977

Jacqueline1977

12-04-2025 om 18:47 Topicstarter

mut schreef op 07-04-2025 om 10:19:

[..]

Ik ga ervan uit dat hij in een studentenkamer wil gaan wonen, op kot gaan zoals dat hier heet. Daar heb je geen domiciliëring, oftewel je vaste adres blijft dat van je ouders de volle 12 maanden. Je kunt het niet als echte woonadres aangeven, wel als je verblijfadres. Misschien dat het anders kan zijn als je ergens privé kunt huren.

Dat ook nog.
Hij wil niet in Tilburg studeren omdat hij zo ver mogelijk van mij en zijn middelbare school vandaan wil gaan wonen. En hij is zo op Leuven uitgekomen. 

Ik zal hier dan ook weer werk van moeten gaan maken. Straks zit hij in Belgie dik te verdienen en krijg ik door hem alsnog geen huurtoeslag terwijl hij hier niet eens meer woont. 

Jacqueline1977

Jacqueline1977

12-04-2025 om 18:48 Topicstarter

Groenebroek schreef op 07-04-2025 om 09:43:

Waarschijnlijk doet hij dat wel. Vorig jaar had hij namelijk door dat hij zo drie tientjes terug kan krijgen voor zijn werk van de Albert Heijn. Desondanks hartelijk dank dat je me hierop wijst!

Jacqueline1977

Jacqueline1977

12-04-2025 om 18:51 Topicstarter

tsjor schreef op 06-04-2025 om 22:40:

[..]

Je spaart nu voor zijn studie. Maar dan kun je het toch van die spaarrekening afhalen? Het antwoord van je zoon is werkelijk grof en zijn oplossing is laakbaar.

Tsjor

Zonder zijn toestemming geld van de rekening afhalen zal wel stelen zijn. 

Ik ben wel zeker nog bezig met kijken hoe ik het geld toch van hem terug kan krijgen. Helaas kan het nog even duren voordat ik de brieven over de terugvorderingen ontvang en weet ik niet om welke bedragen het gaat. Ja, wel wat ik dit en vorig jaar heb ontvangen, dat moet terug. Maar er zal misschien ook rente op zitten. 

Het zal dus in ieder geval wel flink meer zijn dan 1.000 euro.

Jacqueline1977 schreef op 12-04-2025 om 18:45:

[..]

Mijn zoon vindt dat ik geen belangrijk werk doe omdat ik er voor mijn leeftijd weinig voor betaald zou krijgen. En zelf heeft hij een baantje bij de Albert Heijn en een aantal geinde dwangsommen.

Hij bedenkt echt de raarste dingen. Nu ook dat hij wil opvragen welke radiozenders er in verschillende kantoortuinen worden opgezet en hoe vaak Suzan en Freek daar te horen zijn. Ik heb hem er zeker streng op toegesproken, maar hij vindt dat hij “gewoon” het recht heeft om dit te doen.

Jou zoon heeft niets te willen. Ook geen recht op zo iets.

[..]

Je zoon gaat niet over jouw baan en salaris. Hij woont bij jou en heeft het daarmee te doen. Hij klinkt niet bepaald als een redelijk mens. Als mijn dochter ooit het lef gaat hebben om op deze denigrerende en respectloze manier tegen mij of mijn man te praten, dan heeft ze een probleem. Als ze mijn baan niet belangrijk en mijn salaris te laag vindt, is dat voor mij een reden om te gaan snijden in de uitgaven voor haar. Nee je krijgt geen nieuwe schoenen, daar verdien ik te weinig voor.

Wat betreft informatie opvragen over radiozenders en liedjes/artiesten; dat wordt echt nergens bijgehouden en geregistreerd. Het is ook voor niemand relevant en op geen enkele manier onderdeel van welk beleid dan ook. En dat zal hopelijk ook het antwoord van elke gemeente zijn waar hij het lef heeft dit op te vragen. Een vraag stellen mag, maar eigenlijk is een antwoord terugschrijven door een ambtenaar al zonde van de tijd.

[..]

Jouw zoon moet een paar flinke draaien om zijn oren hebben. En maatregelen. Geen bijdrage aan zijn studie, geen extra’s, daar verdien je te weinig voor volgens hem. Over die spaarrekening: als die spaarrekening op zijn naam staat mag je daar inderdaad niet aankomen. Staat hij op jouw naam maar was hij bedoeld voor zijn studie dan is het geld van jou. 

ik vind het verhaal steeds onwaarschijnlijker worden.
Als vervolgverhaal is het vermakelijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.