Jacqueline1977
31-03-2025 om 19:19
Zoon (17) betaalt geen huurtoeslag
Ik ben een alleenstaande moeder doordat mijn partner, de vader, in 2022 geheel onverwacht naast mij in bed is overleden aan een hartstilstand. Samen met mijn zoon (17) en dochter (14) woon ik in een huurwoning buiten de stad.
Verleden week deed ik belastingaangifte en zag ik staan dat mijn zoon een onwaarschijnlijk hoog vermogen had op 1 januari 2024. Ik ben het gaan controleren maar het klopt wel.
Ik heb zelf de afgelopen jaren gespaard voor de studies van de kinderen, en doordat begin 2023 mijn eigen vader is overleden heb ik ook een erfenis ontvangen. Maar mijn eigen vermogen zit wel nog steeds ruim onder de grens voor de huurtoeslag.
Ik ben mijn zoon gaan vragen van: goh, wat een mooi bedrag op je rekening, hoe kom je eraan? Hij zegt dat het van zijn werk is van de Albert Heijn. Ik geloof er niks van, zoveel verdienen die kinderen daar helemaal niet. Dit weekend is toch de waarheid naar boven gekomen. Zoon heeft de afgelopen jaren met een groep vrienden WOB/WOO verzoeken ingediend bij verschillende gemeentes en ministeries. En ze houden onderling een lijstje bij van waar het makkelijk is om dwangsommen te innen.
Nu snap ik dat het als puber leuk is om een geintje uit te halen en wat te proberen. Maar om nou vele duizenden euro’s aan overheidsgeld daarvoor te krijgen gaat me ook wat ver. Zoon heeft onder meer vragen gesteld om het appverkeer van bewindslieden over Joost Klein openbaar te maken en voor de vertraging daarvan meermaals geld gekregen…
Mijn probleem is dat ik dus binnenkort een terugbetaling moet gaan doen voor de huurtoeslag over 2024. Ik heb 2025 ook maar meteen stopgezet door te bellen en de situatie uit te leggen. Ze hebben mijn vermogen voor dit jaar nu wel aangepast. Maar ze zeggen bij toeslagen ook niks voor mij te kunnen doen. Er is flink wat vermogen in ons gezin geweest en dat had ik moeten gebruiken om de huur te betalen. Alleen wist ik dit echt niet.
Ik heb zoon uitgelegd dat als hij zoveel geld heeft hij ook mag meebetalen aan de huishoudelijke kosten. Leven is niet gratis. Zoon vertikt het. Hij zegt dat hij nog geen 21 jaar is en van plan is om na de zomer in Leuven te gaan studeren. En dat studeren ook daar al duur genoeg zal zijn. En het geld daarom hard nodig heeft.
Ik wil de gemiste huurtoeslag bij hem terughalen. Hoe kan ik dat het beste doen?

Poekewiki
14-04-2025 om 11:28
AnnaPollewop schreef op 13-04-2025 om 22:36:
[..]
Als zoonlief op zijn ouderlijk adres blijft ingeschreven, krijgt hij geen uitwonende beurs.
Dat klopt niet helemaal. Je moet wel kunnen aantonen dat je een huurcontract hebt voor een kot met verbod op domiciliëring (= de meeste studentkamers in België) en dat je ingeschreven staat voor een erkende opleiding.
Geen leuke kerel die zoon van je. Denigrerend over jou en lak aan moreel besef. En het erge is dat hij wel een goed stel hersens lijkt te bezitten dus hij doet het niet vanuit puberaal kattenkwaad maar totaal bewust. Klopt het hele verhaal wel: heb je inzicht in zijn rekening en zie je waarvan de bedragen komen ? Ik zou het eigenlijk niet vertrouwen en denken dat dit maar een dekmantel is voor erger wangedrag.
In elk geval: meneer kan vanaf nu rekenen op bed/bad/brood neem ik aan en de rest regelt hij zichzelf maar ?

Dees!
14-04-2025 om 12:17
Daglichtlamp schreef op 14-04-2025 om 07:04:
[..]
Nee je mag niet geld dat op naam van je kinderen staat vanaf hun rekening halen. Ik vermoed dat er wel een uitzondering is als dat geld echt nodig is voor het onderhoud van het gezin, maar dat is hier niet het geval, aangezien ook topicstarter nog spaargeld heeft.
Uh nou wie houdt je tegen? Bij minderjarige kinderen ben je daar gewoon toe bevoegd. En in dit geval is het ook prima uit te leggen want bestemd voor zijn eerste levensbehoefte (zijnde een dak boven zijn hoofd).

Daglichtlamp
14-04-2025 om 12:30
Dees! schreef op 14-04-2025 om 12:17:
[..]
Uh nou wie houdt je tegen? Bij minderjarige kinderen ben je daar gewoon toe bevoegd. En in dit geval is het ook prima uit te leggen want bestemd voor zijn eerste levensbehoefte (zijnde een dak boven zijn hoofd).
Je kunt bevoegd zijn, maar als zoon een rechtszaak aanspant zul je dat verliezen. Daar is jurisprudentie over.

IMI-x2
14-04-2025 om 12:32
Daglichtlamp schreef op 14-04-2025 om 12:30:
[..]
Je kunt bevoegd zijn, maar als zoon een rechtszaak aanspant zul je dat verliezen. Daar is jurisprudentie over.
Zo ver komt het heus niet. En zo wel, dan leg je aan de rechter uit wat er gebeurd is. Dan wil ik nog wel eens horen wat de rechter ervan vindt.

AlisonH
14-04-2025 om 14:40
[..]
Onder de 18 mag je het gebruiken zolang het maar rechtstreeks ten goede komt aan het kind. Of het terugstorten van te veel ontvangen huurtoeslag daaronder valt weet ik niet.

IMI-x2
14-04-2025 om 14:45
AlisonH schreef op 14-04-2025 om 14:40:
[..]
Onder de 18 mag je het gebruiken zolang het maar rechtstreeks ten goede komt aan het kind. Of het terugstorten van te veel ontvangen huurtoeslag daaronder valt weet ik niet.
Dat stuk gebruik je dan dus voor huur. Dat is een dak boven zijn hoofd, dat komt aan hem ten goede.

Pippeltje
14-04-2025 om 16:43
ik zou nog wel eens willen zien welke rechter dit niet goedkeurt als je de zaak goed uitlegt!

Dees!
14-04-2025 om 18:38
[..]
Ik denk dat je dit nooit zo stellig kunt zeggen. Zo zwart-wit ligt dit echt niet.