Jacqueline1977
31-03-2025 om 19:19
Zoon (17) betaalt geen huurtoeslag
Ik ben een alleenstaande moeder doordat mijn partner, de vader, in 2022 geheel onverwacht naast mij in bed is overleden aan een hartstilstand. Samen met mijn zoon (17) en dochter (14) woon ik in een huurwoning buiten de stad.
Verleden week deed ik belastingaangifte en zag ik staan dat mijn zoon een onwaarschijnlijk hoog vermogen had op 1 januari 2024. Ik ben het gaan controleren maar het klopt wel.
Ik heb zelf de afgelopen jaren gespaard voor de studies van de kinderen, en doordat begin 2023 mijn eigen vader is overleden heb ik ook een erfenis ontvangen. Maar mijn eigen vermogen zit wel nog steeds ruim onder de grens voor de huurtoeslag.
Ik ben mijn zoon gaan vragen van: goh, wat een mooi bedrag op je rekening, hoe kom je eraan? Hij zegt dat het van zijn werk is van de Albert Heijn. Ik geloof er niks van, zoveel verdienen die kinderen daar helemaal niet. Dit weekend is toch de waarheid naar boven gekomen. Zoon heeft de afgelopen jaren met een groep vrienden WOB/WOO verzoeken ingediend bij verschillende gemeentes en ministeries. En ze houden onderling een lijstje bij van waar het makkelijk is om dwangsommen te innen.
Nu snap ik dat het als puber leuk is om een geintje uit te halen en wat te proberen. Maar om nou vele duizenden euro’s aan overheidsgeld daarvoor te krijgen gaat me ook wat ver. Zoon heeft onder meer vragen gesteld om het appverkeer van bewindslieden over Joost Klein openbaar te maken en voor de vertraging daarvan meermaals geld gekregen…
Mijn probleem is dat ik dus binnenkort een terugbetaling moet gaan doen voor de huurtoeslag over 2024. Ik heb 2025 ook maar meteen stopgezet door te bellen en de situatie uit te leggen. Ze hebben mijn vermogen voor dit jaar nu wel aangepast. Maar ze zeggen bij toeslagen ook niks voor mij te kunnen doen. Er is flink wat vermogen in ons gezin geweest en dat had ik moeten gebruiken om de huur te betalen. Alleen wist ik dit echt niet.
Ik heb zoon uitgelegd dat als hij zoveel geld heeft hij ook mag meebetalen aan de huishoudelijke kosten. Leven is niet gratis. Zoon vertikt het. Hij zegt dat hij nog geen 21 jaar is en van plan is om na de zomer in Leuven te gaan studeren. En dat studeren ook daar al duur genoeg zal zijn. En het geld daarom hard nodig heeft.
Ik wil de gemiste huurtoeslag bij hem terughalen. Hoe kan ik dat het beste doen?

Yumi
13-04-2025 om 18:21
mana_sutiyuq schreef op 12-04-2025 om 22:49:
ik vind het verhaal steeds onwaarschijnlijker worden.
Als vervolgverhaal is het vermakelijk.
Zit dit topic te lezen en hoe verder in het verhaal, hoe meer ik ook deze gedachte krijg.

lientje69
13-04-2025 om 18:41
AlisonH schreef op 12-04-2025 om 20:59:
[..]
Jouw zoon moet een paar flinke draaien om zijn oren hebben. En maatregelen. Geen bijdrage aan zijn studie, geen extra’s, daar verdien je te weinig voor volgens hem. Over die spaarrekening: als die spaarrekening op zijn naam staat mag je daar inderdaad niet aankomen. Staat hij op jouw naam maar was hij bedoeld voor zijn studie dan is het geld van jou.
Dit idd. Mijn hemel. Ik weet niet wat ik lees. Dit pik je toch niet. Gaat hij nu gelijk maar ergens anders wonen als hij me zo zou behandelen zeg. Geld gewoon van de rekening voor studie halen. En niks maar dan ook niks meer voor hem betalen. Jouw werk ( van TO dus ) te min....mijn hemel.....

Yumi
13-04-2025 om 18:52
Jacqueline1977 schreef op 06-04-2025 om 19:48:
[..]
Ik vroeg ook al: kost dat niet veel geld elke keer een vel postzegels kopen?
Zegt mijn zoon: denk je dat die 10 euro op alles wat ik ermee verdien boeit?
Het zijn overigens ook helemaal niet alleen WOO-verzoeken zag ik, maar ook andere soorten verzoeken bij overheidsorganisaties. De jongens hebben voor een profielwerkstuk bijgehouden bij wat voor soort verzoeken het makkelijk geld innen is door termijnoverschrijding, hoe ze dat moeten doe, dat samen in de praktijk uitgeprobeerd en verslag gemaakt van de bevindingen. Ze zijn zelfs bezig met samen een boek hierover op te stellen om daar weer geld mee te verdienen.
Zoon wil economie gaan studeren maar ik denk dat ethisch hacken of informatica beter bij hem past...
In dat boek is het ook leuk te vermelden wat de NL/Belg denkt over zijn manier van geld verdienen... en dan helpt dit topic daarbij...handig.

SuzyQFive
13-04-2025 om 19:07
MamaE schreef op 12-04-2025 om 19:35:
[..]
Je zoon gaat niet over jouw baan en salaris. Hij woont bij jou en heeft het daarmee te doen. Hij klinkt niet bepaald als een redelijk mens. Als mijn dochter ooit het lef gaat hebben om op deze denigrerende en respectloze manier tegen mij of mijn man te praten, dan heeft ze een probleem. Als ze mijn baan niet belangrijk en mijn salaris te laag vindt, is dat voor mij een reden om te gaan snijden in de uitgaven voor haar. Nee je krijgt geen nieuwe schoenen, daar verdien ik te weinig voor.
Wat betreft informatie opvragen over radiozenders en liedjes/artiesten; dat wordt echt nergens bijgehouden en geregistreerd. Het is ook voor niemand relevant en op geen enkele manier onderdeel van welk beleid dan ook. En dat zal hopelijk ook het antwoord van elke gemeente zijn waar hij het lef heeft dit op te vragen. Een vraag stellen mag, maar eigenlijk is een antwoord terugschrijven door een ambtenaar al zonde van de tijd.
Dat wordt zeker wel bijgehouden
Mijn vriend is radiomaker en kan dat precies achterhalen.

SuzyQFive
13-04-2025 om 19:09
Pippeltje schreef op 13-04-2025 om 10:15:
Misschien dom of naief... maar hoe kan het vragen naar liedjes/artiesten geld opleveren???
Als je goedlopende afspeellijsten kan maken op bijv Spotify dan zijn er mensen die ‘goud’ geld betalen daarvoor.
Zo heeft mijn vriend al drie keer een lijst ‘verkocht’ (aan Amerikanen). Voor die tijd kreeg hij vaak verzoeken van beginnende artiesten om in zijn lijst te mogen.

Daglichtlamp
13-04-2025 om 19:15
SuzyQFive schreef op 13-04-2025 om 19:11:
TO, heb je nou al eens contact met het Juridisch Loket gehad?
Dat heeft helemaal geen zin. Zoon doet niets illegaals. Topicstarter heeft ook niet echt een probleem, want ze kan het spaargeld wat ze bestemd had voor zoons studie nu gebruiken voor de twee jaar huurtoeslag die ze mis loopt.

MamaE
13-04-2025 om 19:32
SuzyQFive schreef op 13-04-2025 om 19:07:
[..]
![]()
Ja, bij radiomakers/stations etc. Maar toch niet bij individuele gemeenten of bedrijven, daar gaat toch niemand bij zitten houden welke radio op welke zender staat, hoe lang per dag en welk liedje hoe vaak voorbij komt op een dag?
De meeste werknemers hebben wel meer te doen op een dag.

Daglichtlamp
13-04-2025 om 19:42
MamaE schreef op 13-04-2025 om 19:32:
[..]
Ja, bij radiomakers/stations etc. Maar toch niet bij individuele gemeenten of bedrijven, daar gaat toch niemand bij zitten houden welke radio op welke zender staat, hoe lang per dag en welk liedje hoe vaak voorbij komt op een dag?
En een kantoortuin waar muziek op staat? Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen. Maar het eerdere voorbeeld over het WOO verzoek m.b.t. het songfestival klopte ook niet (er zijn wel WOO-verzoeken geweest daarover, maar die zijn op tijd afgehandeld).

mana_sutiyuq
13-04-2025 om 19:46
MamaE schreef op 13-04-2025 om 19:32:
[..]
Het gaat er ook niet om wie luisterde maar om wie uitzend of commercieel gebruikt.
Op kantoor wordt meestal radio geluisterd niet zelf uitgezonden, dus die betaald niet. Een winkelketen gebruikt vaak een playlist, die moet weer wel betalen.

Daglichtlamp
13-04-2025 om 19:53
mana_sutiyuq schreef op 13-04-2025 om 19:46:
[..]
Het gaat er ook niet om wie luisterde maar om wie uitzend of commercieel gebruikt.
Op kantoor wordt meestal radio geluisterd niet zelf uitgezonden, dus die betaald niet. Een winkelketen gebruikt vaak een playlist, die moet weer wel betalen.
Het gaat wel degelijk om wie luistert. Dus als je de radio aan zet op kantoor dan moet je daarvoor licentierechten betalen aan de BumaStemra en aan de Sena. (vanaf drie werknemers, daaronder is het gratis) (maar dat is inderdaad een vast bedrag, onafhankelijk van naar welke muziekzenders je je personeel laat luisteren).

mana_sutiyuq
13-04-2025 om 20:07
Daglichtlamp schreef op 13-04-2025 om 19:53:
[..]
Het gaat wel degelijk om wie luistert. Dus als je de radio aan zet op kantoor dan moet je daarvoor licentierechten betalen aan de BumaStemra en aan de Sena. (vanaf drie werknemers, daaronder is het gratis) (maar dat is inderdaad een vast bedrag, onafhankelijk van naar welke muziekzenders je je personeel laat luisteren).
Dat is als je als bedrijf radio aanbied, bij de meeste bedrijven luistert iedereen onafhankelijk naar iets anders, niet aangeboden door het bedrijf.

AnnaPollewop
13-04-2025 om 22:36
mut schreef op 07-04-2025 om 10:19:
[..]
Ik ga ervan uit dat hij in een studentenkamer wil gaan wonen, op kot gaan zoals dat hier heet. Daar heb je geen domiciliëring, oftewel je vaste adres blijft dat van je ouders de volle 12 maanden. Je kunt het niet als echte woonadres aangeven, wel als je verblijfadres. Misschien dat het anders kan zijn als je ergens privé kunt huren.
Als zoonlief op zijn ouderlijk adres blijft ingeschreven, krijgt hij geen uitwonende beurs. Sowieso trouwens kan hij zichzelf wel in gaan schrijven in Leuven maar moeder hoeft dat niet te betalen of kan dat in ieder geval van zijn geld betalen, je mag het geld van je kind tot zijn 18de gewoon uitgeven aan zijn onderhoud. Als je nu geld op een rekening op zijn naam hebt gespaard kun je het er af halen voor zijn 18de en zelf houden om er straks mee in zijn onderhoud te voorzien. Het is trouwens maar de vraag of je nog verplicht bent hem straks te onderhouden als hij zelf vermogen heeft. Je kunt het ook sowieso weigeren om hem te onderhouden, dat zal de relatie wat verstoren maar dat hoort erbij.

Annaniem2023
14-04-2025 om 00:09
SuzyQFive schreef op 13-04-2025 om 19:07:
[..]
![]()
Het wordt wel bijgehouden voor Buma/Stemra, maar die informatie valt toch niet onder openbaar bestuur? Dat was wat ik wilde betogen. De Telegraaf houdt ook bij welke journalist welk artikel heeft geschreven en hoeveel kranten ze verkopen. Maar hierover kan je toch ook geen Woo-verzoek indienen?

Daglichtlamp
14-04-2025 om 07:04
AnnaPollewop schreef op 13-04-2025 om 22:36:
[..]
Als zoonlief op zijn ouderlijk adres blijft ingeschreven, krijgt hij geen uitwonende beurs. Sowieso trouwens kan hij zichzelf wel in gaan schrijven in Leuven maar moeder hoeft dat niet te betalen of kan dat in ieder geval van zijn geld betalen, je mag het geld van je kind tot zijn 18de gewoon uitgeven aan zijn onderhoud. Als je nu geld op een rekening op zijn naam hebt gespaard kun je het er af halen voor zijn 18de en zelf houden om er straks mee in zijn onderhoud te voorzien. Het is trouwens maar de vraag of je nog verplicht bent hem straks te onderhouden als hij zelf vermogen heeft. Je kunt het ook sowieso weigeren om hem te onderhouden, dat zal de relatie wat verstoren maar dat hoort erbij.
Nee je mag niet geld dat op naam van je kinderen staat vanaf hun rekening halen. Ik vermoed dat er wel een uitzondering is als dat geld echt nodig is voor het onderhoud van het gezin, maar dat is hier niet het geval, aangezien ook topicstarter nog spaargeld heeft.