Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

wat vinden jullie van "uit de kast komen" onnodig of niet ?


Ik weet niet; in de meeste gevallen is dat totaal onnodig. In vriendenkring, dus naarmate de relaties meer privé zijn, lijkt het mij wel raadzaam, anders moet je vaak liegen of ergens omheen praten.

Rhonda schreef op 26-02-2022 om 11:20:

[..]

Hierin wil ik je tegenspreken. Een meisje uit onze straat is nu 25 en vanaf zeer jonge leeftijd niet blij met haar lichamelijke geslacht. Ze zijn al jong bij de VU terechtgekomen en vanaf groep 3 is ze als meisje door het leven gegaan. Niemand van de VU heeft de ouders tegengewerkt in die tijd en ook niet later toen de lichamelijke transitie plaatsvond. Ze is inmiddels geopereerd en wie haar voor het eerst ontmoet kan niet vermoeden dat ze als jongen werd geboren. Behalve door haar naam , die heeft ze niet veranderd.

nou dat vind ik heel fijn om te horen, ik ken helaas een aantal andere situsaties en gevallen. 

ReliableGnu63

ReliableGnu63

26-02-2022 om 13:05

Ik denk dat dat echt een persoonlijk iets is. toen ik uit de kast kwam tegen mijn moeder en zij dat accepteerde viel er een hele zware last van mijn schouders, een geheim waar ik jaren lang mee heb moeten rondlopen eindelijk kunnen vertellen. al die jaren geworsteld met mijzelf waar ik zo erg mee heb gezeten. de acceptatie van mijn moeder was hierin echt de bepalende factor dat ik mij zelf durfde te zijn. voor mij was dit dus gewoon echt nodig.

voor vrienden en kennissen hield ik het nog enkele jaren verborgen. tot afgelopen jaar toen ik het maar gewoon eruit gegooid heb. die waren vooral verbaast dat ik biseksueel ben, niemand die dat ooit aan me gemerkt heeft. sommige dachten zelfs dat ik er een geintje van maakte.. maar in the end ook bij hun vooral acceptatie gelukkig al kon me de meningen al veel minder uitmaken doordat ik volwassener ben geworden

Ik denk dat het fijn zou zijn dat niemand meer uit de kast hoeft te komen maar alleen kan zeggen: Pa, ma, broer, zus, vriend, vriendin, kennis, klasgenoot: dit is mijn nieuwe pártner! 

Je zult helaas alleen wel uit de kast moeten komen als je transgender bent. Dus misschien moeten we dát anders gaan noemen, dan hoeft niemand de kast eerst in.

Kerstin75 schreef op 26-02-2022 om 13:10:

Ik denk dat het fijn zou zijn dat niemand meer uit de kast hoeft te komen maar alleen kan zeggen: Pa, ma, broer, zus, vriend, vriendin, kennis, klasgenoot: dit is mijn nieuwe pártner!

Je zult helaas alleen wel uit de kast moeten komen als je transgender bent. Dus misschien moeten we dát anders gaan noemen, dan hoeft niemand de kast eerst in.

Waarom zou je daarvoor de kast in moeten. Het kan toch niet als een. complete verrassing komen?

rionyriony schreef op 26-02-2022 om 11:32:

Ik weet niet; in de meeste gevallen is dat totaal onnodig. In vriendenkring, dus naarmate de relaties meer privé zijn, lijkt het mij wel raadzaam, anders moet je vaak liegen of ergens omheen praten.

Maar ook dan hoef je niet uit de kast te komen. Het kan gewoon ter sprake komen, zonder dat het verder een ding is.

Nu heb ik het makkelijk, want ik ben bi en al eeuwig vrijgezel, maar zo is het bij mij gegaan. Zowel bij mijn familie als vrienden. Ik heb er nooit over gelogen, maar ook nooit een ding van gemaakt. 

Ik denk dat dat de essentie is van uit de kast komen. Het gevoel hebben het expliciet te moeten benoemen en daarbij waarschijnlijk bang zijn dat het niet geaccepteerd wordt.

De vanzelfsprekendheid van bepaalde geijkte patronen moet gewoon weg.
Ik vond het als jong meisje lastig dat ik ontelbaar keer de vraag heb gekregen of ik al een vriendje had. Nooit vroeg er iemand of ik een partner had, of een vriend of vriendin. (Want die vraag kan beledigend worden opgevat zucht) 
Iedere keer zeggen: nee, geen vriendje, wel een vriendin, het voelde iedere keer een beetje als uit de kast komen. 
Wat mijn ouders over homoseksualiteit dachten was al bekend dus daar hoefde ik me geen illusies over te maken. 
Bij mijn eigen kinderen heb ik altijd expliciet benoemd dat geaardheid niet vast hoeft te liggen. Het is dus al open gegooid, daar hoeft geen moment meer voor te zijn mocht een kind van mij een minder standaard pad gaan volgen. 

Uit de kast komen kan ook schadelijk zijn voor je carriere. Toen Gerard Joling met de show van Hennie huisman mee deed werd hem aangeraden om niet te zeggen dat hij homo is omdat er vele vrouwelijke fans een beetje verliefd op hem waren. Nu gedraagt hij zich ook als een homo en het spat ervan af dat hij dat is. Geen twijfel mogelijk. Toen hij net bekendheid kreeg deed hij heel anders. Dat uitgesproken nichterige had hij toen helemaal niet. Ik was jong en was ook helemaal weg van hem. Ik vond hem zo knap. Mijn neef die een nicht is ( haha homoneef) vertelde mij dat Gerard een homo is die hij kent en wel eens het bed mee had gedeeld. Mijn neef had wel vaker sterke verhalen maar hierin had hij toch gelijk. 

watertoren schreef op 26-02-2022 om 17:03:

Uit de kast komen kan ook schadelijk zijn voor je carriere. Toen Gerard Joling met de show van Hennie huisman mee deed werd hem aangeraden om niet te zeggen dat hij homo is omdat er vele vrouwelijke fans een beetje verliefd op hem waren. Nu gedraagt hij zich ook als een homo en het spat ervan af dat hij dat is. Geen twijfel mogelijk. Toen hij net bekendheid kreeg deed hij heel anders. Dat uitgesproken nichterige had hij toen helemaal niet. Ik was jong en was ook helemaal weg van hem. Ik vond hem zo knap. Mijn neef die een nicht is ( haha homoneef) vertelde mij dat Gerard een homo is die hij kent en wel eens het bed mee had gedeeld. Mijn neef had wel vaker sterke verhalen maar hierin had hij toch gelijk.

Dat vind ik niet heel netjes van die neef. Iemand outen die dat zelf (nog) niet wil.

Lollypopje schreef op 26-02-2022 om 17:10:

[..]

Dat vind ik niet heel netjes van die neef. Iemand outen die dat zelf (nog) niet wil.

Hij had al lang geen contact meer met Gerard. Hij had het over jaren terug . Ik geloofde hem niet eens  maar hij had toch gelijk. Hij heeft het aan mij verteld, niet dat hij het wereldbekend heeft gemaakt. Hij leeft niet meer maar was mijn liefste neef. 

watertoren schreef op 26-02-2022 om 17:18:

[..]

Hij had al lang geen contact meer met Gerard. Hij had het over jaren terug . Ik geloofde hem niet eens maar hij had toch gelijk. Hij heeft het aan mij verteld, niet dat hij het wereldbekend heeft gemaakt. Hij leeft niet meer maar was mijn liefste neef.

Dat ze geen contact meer hadden is niet relevant. Dat hij verder heel lief en aardig was en dat jij hem niet geloofde ook niet. Het is naar mijn mening gewoon niet netjes om zoiets aan anderen te vertellen. Jij hield blijkbaar je mond, maar je weet nooit waar zulke informatie beland.

ReliableGnu63

ReliableGnu63

26-02-2022 om 17:27

Siobhan schreef op 26-02-2022 om 14:39:

[..]

Het kan toch niet als een. complete verrassing komen?

Dit is een aanname, er zijn ook zat transgenders/travestieten/crossdressers die 100% hetero zijn met vrouw, kinderen etc

Lollypopje schreef op 26-02-2022 om 17:24:

[..]

Dat ze geen contact meer hadden is niet relevant. Dat hij verder heel lief en aardig was en dat jij hem niet geloofde ook niet. Het is naar mijn mening gewoon niet netjes om zoiets aan anderen te vertellen. Jij hield blijkbaar je mond, maar je weet nooit waar zulke informatie beland.

O nee, ik ga hier niet de heilige uithangen. ik heb het zeker wel door verteld aan vrienden en vriendinnen. Niet zo veel later kwam hij zelf uit de kast dus deed het er ook niet meer toe. 

watertoren schreef op 26-02-2022 om 17:28:

[..]

O nee, ik ga hier niet de heilige uithangen. ik heb het zeker wel door verteld aan vrienden en vriendinnen. Niet zo veel later kwam hij zelf uit de kast dus deed het er ook niet meer toe.

En daarom had die neef jou dat dus nooit mogen vertellen. Het doet er namelijk ook dan nog steeds toe. Het is niet anderen om iemand te outen. 

ReliableGnu63

ReliableGnu63

26-02-2022 om 17:32

watertoren schreef op 26-02-2022 om 17:28:

[..]

O nee, ik ga hier niet de heilige uithangen. ik heb het zeker wel door verteld aan vrienden en vriendinnen. Niet zo veel later kwam hij zelf uit de kast dus deed het er ook niet meer toe.

hier zit je toch echt fout dat het er niet meer toe doet omdat hij later uit de kast is gekomen. ik heb een ex vriendin gehad die overal van wist. mijn biseksualiteit, mijn travestie. toen de relatie uit ging met ruzie is dit bij veel mensen beland, zelfs de buren kregen er lucht van. nou ik heb me nog nooit zo enorm depressief gevoeld als toen. dat heeft een grote impact gehad op mijn vertrouwen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.