Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat is normaal?

mijn puber zat eerst altijd op zn kamer maar is nu wat ouder, bijna 17 en zit als ie thuis is de hele dag beneden te hangen op zn telefoon.

Is net mn zn studie begonnen dus heeft ook geen vaste lestijden meer. Kind werkt naast zn studie op zaterdag de hele dag, gaat naar vrienden. Doet het eigenlijk supergoed.

Wat is normaal?
Ik vind het lastig om mee om te gaan want ik wil ze ook niet het gevoel geven niet welkom te zijn.
Maar dat gehang beneden werkt enigzins op mn zenuwen.

Maar mss moet ik ook wel gewoon met de veranderende situatie om leren gaan.

Tja, mijn pubers ( inmiddels jongvolwassen) hebben altijd beneden gezeten.
Ik vind dat wel gezellig!
Zou het jammer vinden als ze altijd maar boven zaten.

Ik zat als puber ook veel beneden en zou mij wel onwelkom hebben gevoeld als mijn ouders daar iets van zeiden. Ik had overigens een hele mooie en ruime kamer op een aparte verdieping dus daar lag het niet aan. 

anoniem223015

anoniem223015

17-09-2024 om 09:41 Topicstarter

ja en dat is natuurlijk wat ik absoluut niet wil dat ze zich onwelkom voelen.
Ik vind het ook juist goed dat ze beneden zitten want dat betekent dat ze het ook fijn vinden in huis.
Ik merk gewoon aan mezelf dat ik heel snel overprikkeld bent en een stukje rust daarin nodig heb. Dus nu ga ik soms zelf maar even boven zitten. Ik probeer er een weg in te vinden die voor iedereen prettig is.
Iedereen in ons gezin is snel overprikkeld en heeft ruimte nodig.

Wat zorgt voor de prikkels als hij beneden hangt? Kijkt hij bijvoorbeeld veel dingen met geluid op zijn telefoon, want dan kan je natuurlijk vragen of hij koptelefoon op zet.

Is hier ook hoor, de snelle overprikkeling, en ook 1 kind met autisme.
Maar wij zijn allemaal erg rustig, doen veelal ons eigen ding.
Kinderen hebben vaak oortjes in bijvoorbeeld.
Het is niet zo dat er dan constant reuring is bij ons in huis, soms is het uren stil, maar zitten we toch bij elkaar. En dan tussendoor even een kletspraatje bijvoorbeeld.
Kan prima samengaan.

Hier twee studenten in huis, van 19 en 20. Die van 19 zien we alleen bij het avondeten, voor de rest zit hij altijd boven of bij zijn vriendin. Vind ik niet gezellig, maar het gaat verder goed met hem dus ik laat het maar zo. Die van 20 zit ook altijd beneden als hij thuis is, inderdaad hangend op de bank op z'n telefoon. Hij zit mij niet in de weg, ik vind het wel prima. Dus tsja, wat is normaal? Hangt gewoon van het kind af denk ik....
Tip: als hij mij wel in de weg zit, (soms heb ik dat gehang ook wel gehad) dan vraag ik hem om te stofzuigen of de was op te hangen, dan is hij zo vertrokken naar boven 😂 (uiteindelijk doet hij het wel hoor)

Sorry, lees nu pas je laatste reactie. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe je woont, als je woonkamer niet zo groot is dan kan ik me voorstellen dat je sneller 'last' van hem hebt.

anoniem223015

anoniem223015

17-09-2024 om 09:50 Topicstarter

hier zijn er 2 met ass en 1 met adhd.
Ik ben zelf redelijk aan mn eind momenteel, dat speelt ook mee. Ik ben echt opvoedmoe want 2 van de 3 kids hebben we het momenteel erg druk mee en dat geeft niet want ik doe het met alle liefde voor ze maar het kost wel veel energie. Dus mss zit dat er ook wel onder en is het niet eens perse alleen het beneden zitten.

Geluid is wel van de telefoon af, maar het continu regearen op alles wat er gezegd of gedaan wordt door wie dan ook geeft prikkels. En niet alles door 1 kind maar door alledrie.

Ik wil het te graag goed doen en ben als de dood dat ik ze beschadig maar ik ben er zelf ook nog.

anoniem223015

anoniem223015

17-09-2024 om 09:52 Topicstarter

ik weet niet hoe je moet quoten maar als ik hem vraag een huishoudelijke klus te doen doet ie dat alle liefde haha 😅❤️ dus dat werkt hier niet

Kun je een plekje voor jezelf creëeren als je het beu/overprikkeld  raakt? Een eigen kamer is ideaal,  maar een luie stoel en/of bureau op de slaapkamer kan ook. Zodat je je even terug kunt trekken.

anoniem223015

anoniem223015

17-09-2024 om 11:07 Topicstarter

Moyrrie schreef op 17-09-2024 om 10:28:

Kun je een plekje voor jezelf creëeren als je het beu/overprikkeld raakt? Een eigen kamer is ideaal, maar een luie stoel en/of bureau op de slaapkamer kan ook. Zodat je je even terug kunt trekken.

Oh zo moet je dus quoten 😅.

Een eigen kamer is helaas niet mogelijk maar ik ga wel kijken of ik op onze slaapkamer een plek kan creëren. Iedereen heeft zn eigen plek in huis (manlief deels) nu ik nog 😅

FancyDuck29

FancyDuck29

17-09-2024 om 11:21

Ik denk dat de oplossing idd bij jezelf ligt, niet bij het afbakenen van de beneden verdieping. Zou het je rust geven om met een noise control koptelefoon rond te lopen? Dat je geen prikkels binnen krijgt?

Misschien heb je iets aan een noise-cancelling headphone?
En ik weet niet hoe goed je afspraken met je kinderen kunt maken?
Bijvoorbeeld dat je een uur lang niet aangesproken wilt worden, of rust wilt ofzo?

Ik snap dat het teveel kan zijn als je kinderen continu op alles reageren, dat is inderdaad onwijs veel prikkels.

Soms als het beneden druk is, veel gedoetjes ga ik even boven een boek lezen. Dan waait de drukte vanzelf over zonder dat ik daar last van heb of iets mee moet.  

Ik ga regelmatig even naar boven om 'was te vouwen'. Ik kiep die mand dan meestal op bed. Ga zelf lekker zitten/liggen. Zet een leuke serie aan en vouw af en toe een dingetje. Een uurtje later kom ik dan weer 'uitgerust' beneden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.