Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wat is normaal?

Ik ga ook soms naar boven als ik even alleen wil zijn. Gewoon even een spelletje doen op de iPad, of een docu kijken, of de was doen. De ene keer ben ik met een uur weer beneden, de andere keer blijf ik drie uur boven. 

In principe is het huis natuurlijk van iedereen. Als de telefoon continu geluid maakt, zou ik daar wat van zeggen, niet van aanwezigheid in de woonkamer. Eventueel zelf een rustig plekje zoeken als ik dat nodig heb. En kinderen ook begrenzen qua jou belasten met overal op reageren of aandacht nodig hebben. Aanwezig is niet per definitie ook beschikbaar.

Ik sta er iets anders in dat de voorgaande reacties, ik zou hem namelijk wél af en toe naar boven sturen - mits hij een kamer heeft waarop hij prima kan "chillen".

Mijn ouders deden dat ook wel eens toen wij ouder werden en even laat als zij gingen slapen, anders konden ze nooit een gesprek voeren of even met elkaar hangen zonder ons erbij. Ik begreep dat prima en heb er niets aan overgehouden, ik had een tv op mijn slaapkamer en trok me wel vaker terug (maar nu dus op verzoek). Ouders zijn ook gewoon mensen die af en toe rust aan hun kop willen. 

Wordt huiswerk wel boven gemaakt? 
Anders zou je dat nog kunnen afspreken. Lijkt me een redelijke regel.

anoniem223015

anoniem223015

18-09-2024 om 08:41 Topicstarter

DeOnbekende schreef op 17-09-2024 om 20:13:

Ik sta er iets anders in dat de voorgaande reacties, ik zou hem namelijk wél af en toe naar boven sturen - mits hij een kamer heeft waarop hij prima kan "chillen".

Mijn ouders deden dat ook wel eens toen wij ouder werden en even laat als zij gingen slapen, anders konden ze nooit een gesprek voeren of even met elkaar hangen zonder ons erbij. Ik begreep dat prima en heb er niets aan overgehouden, ik had een tv op mijn slaapkamer en trok me wel vaker terug (maar nu dus op verzoek). Ouders zijn ook gewoon mensen die af en toe rust aan hun kop willen.

Dat is dus mijn punt ook een beetje. Wanneer kan het wel en niet? Wij sturen ze wel eens naar boven als we even samen een kop thee willen drinken een keer of een gesprek willen voeren idd. 

anoniem223015

anoniem223015

18-09-2024 om 08:41 Topicstarter

bedankt voor alle reacties en tips !! Het zat me gisteren echt even hoog. 

Toch lastig soms blijkbaar... Mijn ene tiener is vrijwel altijd op zijn kamer (zie ander topic), terwijl de andere tiener vooral veel beneden 'hangt'. Het is nu wat het is, waarbij ik de ene vaak mis en probeer af en toe wat vaker beneden te krijgen en de andere kijk ik af en toe naar boven terwijl ik het ook zo gezellig vind om samen op die bank te hangen. Hoe dan ook, ik vind het belangrijk dat de jongens (in mijn geval) doen waar ze blij van worden. En ik pak zelf mijn rust en gezelligheid wel.

anoniem223015 schreef op 17-09-2024 om 09:50:

Geluid is wel van de telefoon af, maar het continu regearen op alles wat er gezegd of gedaan wordt door wie dan ook geeft prikkels. En niet alles door 1 kind maar door alledrie.

Ik wil het te graag goed doen en ben als de dood dat ik ze beschadig maar ik ben er zelf ook nog.

Ik pik even eruit dat iedereen op alles reageert. Zou je daar iets mee kunnen? Qua overprikkeling is dat constante aanstaan wel erg belastend.

Hebben je kinderen daar zelf geen last van? 

En ik zou zelf lekker boven gaan zitten. Hebben ze jou ook nodig? Want dan kan je het nog benoemen, ik heb even behoefte aan rust, over een uur ben ik er weer. Succes.

En als je merkt dat je kinderen overprikkeld raken, zou ik ze ook naar boven sturen. Niet als straf, maar gewoon om even tot rust te komen. Als jij dat ook doet, hebben ze gelijk het goede voorbeeld.

Ze vinden het misschien niet leuk en zullen misschien ook wel mopperen als ze 25 zijn, maar als jij dit met een goede reden doet, dan zijn je kinderen echt niet zomaar beschadigd. Daar is meer voor nodig en gaat vaker over de emotionele relatie die je hebt dan over tijd nemen voor jezelf. Sterkte!

Ik zat nooit op mijn kamer vroeger. Pas tegen de tijd dat ik volwassen was en uitvloog kreeg ik enig besef van woninginrichting, sfeer en gezelligheid.

Het zou méér dan een ernstige straf zijn geweest als je naar je kamer moest. Dan had je echt iets afschuwelijks gedaan .

rionyriony schreef op 18-09-2024 om 12:58:

Ik zat nooit op mijn kamer vroeger. Pas tegen de tijd dat ik volwassen was en uitvloog kreeg ik enig besef van woninginrichting, sfeer en gezelligheid.

Het zou méér dan een ernstige straf zijn geweest als je naar je kamer moest. Dan had je echt iets afschuwelijks gedaan .

Maar daar kun je als ouders in helpe. Samen zorgen dat de slaapkamer een gezellige plek is, zodat het helemaal geen straf is om daar te zitten. 

DeOnbekende schreef op 18-09-2024 om 18:03:

[..]

Maar daar kun je als ouders in helpe. Samen zorgen dat de slaapkamer een gezellige plek is, zodat het helemaal geen straf is om daar te zitten.

Het zou toch bij mij aangekomen zijn als een vorm van sociaal uitbannen uit de gezelligheid in de huiskamer. Er werd niet vreselijk veel gepraat onderling maar elke sociale interactie was toch meegenomen.

Als ik redelijke cijfers haalde mocht ik zitten waar ik wou, pa zat tv te kijken, een ander zat een boek te lezen, mijn moeder te breien.

anoniem223015

anoniem223015

19-09-2024 om 14:53 Topicstarter

Evaluna schreef op 18-09-2024 om 08:53:

[..]

Ik pik even eruit dat iedereen op alles reageert. Zou je daar iets mee kunnen? Qua overprikkeling is dat constante aanstaan wel erg belastend.

Hebben je kinderen daar zelf geen last van?

En ik zou zelf lekker boven gaan zitten. Hebben ze jou ook nodig? Want dan kan je het nog benoemen, ik heb even behoefte aan rust, over een uur ben ik er weer. Succes.

En als je merkt dat je kinderen overprikkeld raken, zou ik ze ook naar boven sturen. Niet als straf, maar gewoon om even tot rust te komen. Als jij dat ook doet, hebben ze gelijk het goede voorbeeld.

Ze vinden het misschien niet leuk en zullen misschien ook wel mopperen als ze 25 zijn, maar als jij dit met een goede reden doet, dan zijn je kinderen echt niet zomaar beschadigd. Daar is meer voor nodig en gaat vaker over de emotionele relatie die je hebt dan over tijd nemen voor jezelf. Sterkte!

Dank je, dat doen we ook wel. Ik heb voor nu besloten dat ik op onze slaapkamer een plek maak waar ik rustig kan zitten. Mn hobbies kan ik zo meenemen naar boven dus dat is geen probleem.

Wb het op elkaar reageren, degene die dat het meeste doet/doen begrijpen niet wanneer dat wel of niet gewenst is.

Als ze zelf overprikkeld zijn stuur ik ze idd naar boven (ze hebben allemaal een slaapkamer naar eigen wens ingericht) of iets anders wat ze helpt te ontprikkelen.

anoniem223015

anoniem223015

19-09-2024 om 14:55 Topicstarter

rionyriony schreef op 18-09-2024 om 12:58:

Oh dat is wel heftig ja, voor straf naar een kamer sturen doen we niet zo vaak. Wel om even tot rust te komen zodat we er daarna over kunnen praten.

anoniem223015

anoniem223015

19-09-2024 om 14:56 Topicstarter

rionyriony schreef op 18-09-2024 om 19:18:

[..]

Het zou toch bij mij aangekomen zijn als een vorm van sociaal uitbannen uit de gezelligheid in de huiskamer. Er werd niet vreselijk veel gepraat onderling maar elke sociale interactie was toch meegenomen.

Als ik redelijke cijfers haalde mocht ik zitten waar ik wou, pa zat tv te kijken, een ander zat een boek te lezen, mijn moeder te breien.

En als je geen redelijke cijfers haalde dan?

rionyriony schreef op 18-09-2024 om 19:18:

[..]

Oké, maar dat is natuurlijk niet gebruikelijk en volgens mij ook niet de situatie bij TO thuis. Als je niet voor "straf" naar je kamer hoeft, kun je je kinderen echt prima vragen daar even te chillen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.