Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wanneer seksuele voorlichting

Hoi, mijn zoon wordt binnenkort 12. Wanneer is het eigenlijk tijd voor seksuele voorlichting? Heb namelijk het idee dat hij er mee bezig begint te raken. En hoe noemen jullie de geslachtsdelen?


Je moet je kind zo snel mogelijk voorlichten. Waarschijnlijk zit zijn hoofd nu vol met foute informatie waarmee vriendjes elkaar opjagen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

06-06-2022 om 22:36

Gingergirl schreef op 06-06-2022 om 19:16:

[..]

...

Of dat je condooms alleen maar hoeft te gebruiken als je veel wisselende contacten hebt, is ook een hardnekkige. Dit soort zaken hoor je wel uit te leggen aan je kind.

Net zoals hoe de geslachtsdelen heten. Is Truusje 15 noemt ze het nog plassertje, kan echt niet hoor.

Deze is inderdaad ook een belangrijke, of dat het niet nodig is als zij de pil slikt.

Mijn moeder vertelde vroeger dat Freddie Mercury aids had gekregen omdat hij verschillende partners had, en zij was echt ernstig daarin; dus als een volwassen vrouw al zo denkt, hoe werkt het dan in de gedachten van tieners?

Daarnaast denk ik wel dat het goed is om vrij open met je kinderen over seks te praten, zodat ze weten dat het iets natuurlijk is, iets wat je ook voor je plezier doet en er geen taboe op komt te liggen. 
Volgens mij heeft dit als voordeel dat ze zich later bij eventuele problemen (ongewenst gedrag, is iets normaal, schaamte om condooms te kopen,...) zich sneller tot hun ouder zullen richten voor hulp. 

Leene

Leene

07-06-2022 om 00:35

Gingergirl schreef op 06-06-2022 om 19:43:

[..]

Precies. Er zijn ook mensen die geen kinderen willen, die zouden dan ook niet aan seks mogen doen. Technisch gezien en vanuit de bijbel is het op voortplanting gericht. Inmiddels weten we ook al lange tijd dat je het ook prima kunt doen voor je plezier en dan is het wel zo prettig als je weet hoe je SOA'S en zwangerschappen kunt voorkomen.

Nee nee en nog eens mee..sex is volgens de Bijbel niet alleen gericht.op voortplanting. Ik weet dat de Rooms Katholieke Kerk dat vind ( of vond?) Maar zij hebben niet de hele Bijbel aan hun kant. Echt niet lees eens het Hooglied.

En Technisch gezien is het ook niet alleen gericht op voortplanting... Wat een rare uitspraak. Er zijn sowieso maar een paar dagen per maand dat je zwanger kan raken...

Sorry niet on topic....

Leene schreef op 07-06-2022 om 00:35:

[..]

Nee nee en nog eens mee..sex is volgens de Bijbel niet alleen gericht.op voortplanting. Ik weet dat de Rooms Katholieke Kerk dat vind ( of vond?) Maar zij hebben niet de hele Bijbel aan hun kant. Echt niet lees eens het Hooglied.

En Technisch gezien is het ook niet alleen gericht op voortplanting... Wat een rare uitspraak. Er zijn sowieso maar een paar dagen per maand dat je zwanger kan raken...

Sorry niet on topic....

Dit is wel zoals ik het vaak in de praktijk helaas meemaak; ik werk op een VO school en de leerlingen uit de streng gelovige gezinnen krijgen niet of nauwelijks voorlichting thuis en worden bij lessen op school waar voorlichting gegeven wordt thuisgehouden of vertrekken zelf naar huis als het ter tafel komt. Die ouders zijn van mening dat het allemaal wel goed komt zodra ze getrouwd zijn en aan kinderen gaan beginnen, eerder is niet de bedoeling. Voorlichting zou aanzetten tot seks volgens hun en is uit den boze. Iets wat ik helaas ook zie in mijn streng gereformeerde schoonfamilie; de neefjes en nichtjes van mijn man worden erg klein gehouden op dit punt en weten van toeten nog blazen. Wat in de praktijk vaak als gevolg heeft op jonge leeftijd trouwen met een dikke buik in de kerk. Dat gebeurt anno nu nog steeds. Dat het niet letterlijk zo in de bijbel staat ben ik met je eens, helaas vertalen zij het wel zo.

Valdemar schreef op 06-06-2022 om 22:36:

[..]

Deze is inderdaad ook een belangrijke, of dat het niet nodig is als zij de pil slikt.

Mijn moeder vertelde vroeger dat Freddie Mercury aids had gekregen omdat hij verschillende partners had, en zij was echt ernstig daarin; dus als een volwassen vrouw al zo denkt, hoe werkt het dan in de gedachten van tieners?

Daarnaast denk ik wel dat het goed is om vrij open met je kinderen over seks te praten, zodat ze weten dat het iets natuurlijk is, iets wat je ook voor je plezier doet en er geen taboe op komt te liggen.
Volgens mij heeft dit als voordeel dat ze zich later bij eventuele problemen (ongewenst gedrag, is iets normaal, schaamte om condooms te kopen,...) zich sneller tot hun ouder zullen richten voor hulp.

Nou inderdaad. Het gaat er niet om dat je urenlange voorlichtingssessies moet houden met je kinderen, maar dat je ze leert dat het een normaal gespreksonderwerp is zodat als je vragen hebt je die gewoon kunt stellen zonder dat het raar of beladen is. Afwachten tot je misschien iets opvangt van vrienden is niet handig.

En niet alleen seks maar ook gewoon over je lichaam en de veranderingen die erbij horen. Er zijn nog steeds meisjes die voor het eerst ongesteld worden en denken dat ze doodgaan omdat ze niet weten wat het is. Totaal onnodig anno nu.

Leene schreef op 07-06-2022 om 00:35:

[..]

Nee nee en nog eens mee..sex is volgens de Bijbel niet alleen gericht.op voortplanting. Ik weet dat de Rooms Katholieke Kerk dat vind ( of vond?) Maar zij hebben niet de hele Bijbel aan hun kant. Echt niet lees eens het Hooglied.

En Technisch gezien is het ook niet alleen gericht op voortplanting... Wat een rare uitspraak. Er zijn sowieso maar een paar dagen per maand dat je zwanger kan raken...

Sorry niet on topic....

Excuus, ik bedoelde met de leer inderdaad die van de RK-kerk. Gelukkig bestaat er wel (in toenemende mate) ruimte voor 'het verschil tussen leer en leven'. 
Deze kijk op seks is heel technisch en eenzijdig. Feit is wel dat mensen er plezier aan kunnen ervaren en dat een lichaamsdeel als de clitoris geen enkel ander doel dient dan plezier bij seks stimuleren. Als dat niet de bedoeling was geweest, had Onze Lieve Heer die ook gewoon weg kunnen laten.

Vroeger kregen hele volksstammen hier voorlichting van priesters en nonnen die celibatair moeten leven. Zo zijn er wel meer dingen veranderd. Het is nu ook heel normaal om zelf te bepalen of en hoeveel kinderen je wil. 

watertoren schreef op 06-06-2022 om 17:48:

De benaming van de geslachtdelen worden ook anders naar mate ze ouder worden. dan hebben ze het zelf over een kut en een lul.

Nou nee hoor.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

07-06-2022 om 10:23

Rosehip schreef op 07-06-2022 om 09:44:

[..]

Nou nee hoor.

Heb je hier nog iets aan toe te voegen, of is dit gewoon een statement? 
In mijn streek spreken volwassenen informeel ook gewoon over een kut en een lul, de woorden penis en vagina worden hier enkel gehanteerd wanneer het wat formeler moet zijn of wanneer het tegen kinderen is. 

Valdemar schreef op 07-06-2022 om 10:23:

[..]

Heb je hier nog iets aan toe te voegen, of is dit gewoon een statement?
In mijn streek spreken volwassenen informeel ook gewoon over een kut en een lul, de woorden penis en vagina worden hier enkel gehanteerd wanneer het wat formeler moet zijn of wanneer het tegen kinderen is.

Het leek me duidelijk dat ik bedoelde dat zeker niet iedereen de woorden lul en kut gebruikt.

Zoals ik in een eerdere reactie al schreef gebruiken wij de woorden penis en vagina/vulva, met als de rest van mijn omgeving. Kennelijk begeven wij ons in verschillende (sociale) kringen.

Ik heb niet alle 6 pagina's gelezen, maar reageer nu puur op de OP: Sekszusjes zijn terug! Ik vind het een fantastisch programma, al kan ik me voorstellen dat wat behoudender mensen het wat direct vinden. Ik vind dat juist de kracht. Naast de humor en de eerlijkheid en het daarbij behorende ongemak soms, van deze jonge vrouwen:

https://www.vpro.nl/programmas/sekszusjes-tv.html

Ze komen binnenkort op NPO3 met een programma OVER seksuele voorlichting, maar hun YouTube video's zijn sowieso de bom. Voor oud én jong!


https://www.youtube.com/watch?v=lCXPh0aisqk&list=PLf2aViaC_G-MAGNmkKbKZPCEUEp8C5irZ

(playlist, begint bij "kutje kleien" (gewoon, om te laten zien dat ze er allemaal anders kunnen zien en dat dat ook oké is, zoveel mensen maken zich zorgen over of ze er wel "normaal" uitzien daar beneden), maar ook consent komt aan de orde en nog zoveeeeeeeeel meer in verschillende video's).

Bij ons hebben we de kinderen antwoord gegeven op de vragen die ze hadden. Met de antwoorden passend bij de leeftijden.
Soms kwamen de vragen op een onhandig moment. Midden tijdens het kerstdiner met mans broers en aanhang vroeg onze oudste, 3 jaar of zo, - out of the blue - hoe een zaadje dan bij een eitje kwam. Mijn zwagers, quasi geinteresseerd, vroegen zich dat ook direct hardop af (ja, Tine, leg eens uit...). Waarop ik onze oudste antwoordde dat ik nu even geen zin had om daar op te antwoorden, maar dat ik daar later die avond, tijdens het naar bed brengen, op zou antwoorden. Oh, dat vond oudste ook prima. Zwagers teleurgesteld...
De boeken van Sanderijn van der Doef, eerder genoemd, zijn er voor verschillende leeftijden en erg geschikt, vonden wij, ook om n.a.v. die informatie verder te praten. Maar nu zoon van TS al 12 is, lijkt het me hoog tijd om hier eens over te gaan praten.

Blomke82

Blomke82

07-06-2022 om 18:58 Topicstarter

Nou ik ga zo ff zo subtiel mogelijk 1 en ander proberen aan te kaarten, vrees dat hij al goed op de hoogte is...

Rosehip schreef op 07-06-2022 om 10:41:

[..]

Het leek me duidelijk dat ik bedoelde dat zeker niet iedereen de woorden lul en kut gebruikt.

Zoals ik in een eerdere reactie al schreef gebruiken wij de woorden penis en vagina/vulva, met als de rest van mijn omgeving. Kennelijk begeven wij ons in verschillende (sociale) kringen.

En dan... dan noemen ze het kut en lul, en wat dan? De meeste van de woorden voor plassen, poepen en geslachtsdelen die we tegenwoordig "not done" vinden, waren nog niet zo lang geleden heel normaal. In de Victoriaanse tijd, met de hernieuwde preutsheid, kwam daar pas een ommekeer in. 

Gingergirl schreef op 06-06-2022 om 19:01:

[..]

Wie zegt dat het om " eindeloze uren voorlichting" gaat?? Dat maak jij ervan. Jij hebt blijkbaar het idee dat gezinnen anno nu middagen lang met elkaar hierover om de tafel zitten. Valt wel mee hoor.

Hilarisch beeld, zo’n gezin dat urenlang voor seksuele voorlichting aan tafel zit. 😂

Maar goed, ik heb nog nooit voorlichting gegeven. Hier is het altijd een gewoon gespreksonderwerp geweest. Ik ben er nog nooit speciaal voor gaan zitten. 

Mija schreef op 07-06-2022 om 19:20:

[..]

Hilarisch beeld, zo’n gezin dat urenlang voor seksuele voorlichting aan tafel zit. 😂

Maar goed, ik heb nog nooit voorlichting gegeven. Hier is het altijd een gewoon gespreksonderwerp geweest. Ik ben er nog nooit speciaal voor gaan zitten.

Nee wij ook niet, kwam tussen neus en lippen door vaak ter sprake en leverde dan goede gesprekken op. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.