Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wanneer seksuele voorlichting

Hoi, mijn zoon wordt binnenkort 12. Wanneer is het eigenlijk tijd voor seksuele voorlichting? Heb namelijk het idee dat hij er mee bezig begint te raken. En hoe noemen jullie de geslachtsdelen?


Pejeka1 schreef op 09-06-2022 om 22:11:

Eigenlijk is het heel raar dat we als mensen van seksualiteit zo'n ding maken. Het is één van de meest normale, meest natuurlijke "driften" van het leven. Eigenlijk net zo normaal als moeten eten en drinken, of je behoefte moeten doen van tijd tot tijd.

Hoe normaal het ook mag zijn, het heeft beduidend meer risico's dan eten en drinken. Er kunnen serieuze gevolgen zijn. Zwangerschap, soa's, onprettige gevoelens. Daar hoor je je kind over in te lichten.

Dat is, samen met respect en consent, de boodschap die ik mijn kinderen ook meegeef: (goede) seks is fijn, normaal, natuurlijk en gezond, inderdaad net als (gezond) eten. Ook bij seks heb je een "broodje chocoladepasta" en een "culinair vijfgangendiner". Allebei lekker, maar je mist wel ontzettend veel als je het bij broodjes chocoladepasta houdt. 
Laat niemand je vertellen dat je een slet of een player bent omdat je van seks geniet, binnen de grenzen van respect en consent mag je ervan genieten zoveel je wilt.

Helaas zitten er best wat haken en ogen aan, zelfs meer dan toen wij jong waren, en daar geef ik ook informatie over. Bijvoorbeeld dat jouw lichamelijke integriteit en je psychische welbevinden vele malen belangrijker zijn dan een challenge op social media of een klasgenoot die je belachelijk maakt omdat die denkt dat je x of y wel of niet gedaan hebt. Jouw seksualiteit is van jou. Daar mag je met goede vrienden of je ouders over praten als je wilt, maar je mag het ook voor je houden, het is tenslotte privé. 

Overigens vertel ik geen specifieke dingen over ons eigen seksleven, dat vind ik niet gepast (en dat willen ze ook niet horen), maar ze weten wel dat wij seks hebben en daar erg van genieten. 
Gelukkig kom je heel ver met eetmetaforen, als je over seks wilt praten. Bijvoorbeeld dat het goed is om aan de kok aan te geven wat je wel en niet lekker vindt, dan kan die daar voortaan rekening mee houden. Dus ja, soms horen ze wel eens wat, maar dat krijgen we de volgende dag wel op ons bordje (pun intended).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.