Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wanneer seksuele voorlichting

Hoi, mijn zoon wordt binnenkort 12. Wanneer is het eigenlijk tijd voor seksuele voorlichting? Heb namelijk het idee dat hij er mee bezig begint te raken. En hoe noemen jullie de geslachtsdelen?


De sekszusjes kijken dus! Want: 

‘als je puberzoon toevallig naast je neerploft tijdens het programma, ontstaan de gesprekken over seks als vanzelf, merkte ik.’


Angela de Jong is enthousiast:

https://www.ad.nl/show/als-je-je-niet-laat-afleiden-door-alle-neppiemels-is-dit-programma-echt-goed-en-zinvol~a634a357/?cb=869c0a32bb67a4072beee9e987d1d746&auth_rd=1

Absoluut! In de eerste aflevering zit zelfs een gesprek met moeder en dochter over seks. Ik was al fan en denk echt dat het relevant is voor veel mensen hier. En laagdrempelig.

Rosehip schreef op 07-06-2022 om 10:41:

[..]

Het leek me duidelijk dat ik bedoelde dat zeker niet iedereen de woorden lul en kut gebruikt.

Zoals ik in een eerdere reactie al schreef gebruiken wij de woorden penis en vagina/vulva, met als de rest van mijn omgeving. Kennelijk begeven wij ons in verschillende (sociale) kring


Niet alleen in verschillende (sociale) kring. Jij begeeft je in een veel hogere kring. Jullie hebben vast bijslaap. 

Blomke82

Blomke82

08-06-2022 om 22:17 Topicstarter

Ja, hebben het hier dus ook op gehad. Zoonlief voelde zich eerst nogal opgelaten, net als ik. Bleek al wel dat hij al heel veel wist, gelukkig. 

Heeft het ijs zeker wat gebroken,  en heb hem gezegd dat als er vragen zijn hij ze altijd mag stellen. Eigenlijk best opgelucht nu.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

08-06-2022 om 22:19

Blomke82 schreef op 08-06-2022 om 22:17:

Ja, hebben het hier dus ook op gehad. Zoonlief voelde zich eerst nogal opgelaten, net als ik. Bleek al wel dat hij al heel veel wist, gelukkig.

Heeft het ijs zeker wat gebroken, en heb hem gezegd dat als er vragen zijn hij ze altijd mag stellen. Eigenlijk best opgelucht nu.

Goed voor jou. 

ik liep in de kringloop tegen het boek 'Help! Ik word puber.' (jongens versie) aan.
Die ben ik samen met zoon (10) gaan lezen voor het slapen gaan... Zelfs ik vond het leerzaam.
Het heeft verder nog niet tot gesprekken geleid, maar de info is in ieder geval aangeboden en beschikbaar.
Verder zijn we vanaf dag 1 heel open geweest over het onderwerp, wanneer zoon vragen had.

Blomke82 schreef op 08-06-2022 om 22:17:

Ja, hebben het hier dus ook op gehad. Zoonlief voelde zich eerst nogal opgelaten, net als ik. Bleek al wel dat hij al heel veel wist, gelukkig.

Heeft het ijs zeker wat gebroken, en heb hem gezegd dat als er vragen zijn hij ze altijd mag stellen. Eigenlijk best opgelucht nu.

Fijn! Mooi dat jullie in gesprek kwamen met elkaar en ik kan me voorstellen dat het een opluchting is dat het onderwerp op tafel is geweest. De volgende keer is de drempel lager. 

IJssel schreef op 08-06-2022 om 21:22:

[..]

Niet alleen in verschillende (sociale) kring. Jij begeeft je in een veel hogere kring. Jullie hebben vast bijslaap.

Dat maak jij ervan.

In het kader van  seksuele voorlichting, praten jullie ook hierover met jullie pubers? Ik heb geen kinderen en mijn vrienden met kinderen hebben allemaal kleuters dus daar is dit nog niet relevant. Ik had er dan ook nog nooit van gehoord: Hot Girl Summer: 'Trio voor punten, anders hoor je er niet meer bij' - https://nos.nl/l/2432069

Joszy schreef op 09-06-2022 om 18:14:

In het kader van seksuele voorlichting, praten jullie ook hierover met jullie pubers? Ik heb geen kinderen en mijn vrienden met kinderen hebben allemaal kleuters dus daar is dit nog niet relevant. Ik had er dan ook nog nooit van gehoord: Hot Girl Summer: 'Trio voor punten, anders hoor je er niet meer bij' - https://nos.nl/l/2432069

Ja je bespreekt het met alle leeftijden vanaf de kleutertijd, wel wat past bij de leeftijd.

Gingergirl schreef op 09-06-2022 om 18:24:

[..]

Ja je bespreekt het met alle leeftijden vanaf de kleutertijd, wel wat past bij de leeftijd.

Ja dat snap ik maar je gaat niet met een kleuter praten over de Hot girl summer.. dat was de vraag 😀

Joszy schreef op 09-06-2022 om 18:26:

[..]

Ja dat snap ik maar je gaat niet met een kleuter praten over de Hot girl summer.. dat was de vraag 😀

Nee uiteraard. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

09-06-2022 om 22:07

Joszy schreef op 09-06-2022 om 18:14:

In het kader van seksuele voorlichting, praten jullie ook hierover met jullie pubers? Ik heb geen kinderen en mijn vrienden met kinderen hebben allemaal kleuters dus daar is dit nog niet relevant. Ik had er dan ook nog nooit van gehoord: Hot Girl Summer: 'Trio voor punten, anders hoor je er niet meer bij' - https://nos.nl/l/2432069

Nog geen ervaring met puberteit (stiefzoon is negen), maar ik hoop dat we op dat moment genoeg info hebben gegeven en erop kunnen vertrouwen dat hij met vragen of problemen weet dat hij bij ons terecht kan. 

Eigenlijk is het heel raar dat we als mensen van seksualiteit zo'n ding maken. Het is één van de meest normale, meest natuurlijke "driften" van het leven. Eigenlijk net zo normaal als moeten eten en drinken, of je behoefte moeten doen van tijd tot tijd. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

09-06-2022 om 22:24

Pejeka1 schreef op 09-06-2022 om 22:11:

Eigenlijk is het heel raar dat we als mensen van seksualiteit zo'n ding maken. Het is één van de meest normale, meest natuurlijke "driften" van het leven. Eigenlijk net zo normaal als moeten eten en drinken, of je behoefte moeten doen van tijd tot tijd.

Eigenlijk vind ik dit niet zo raar. 
Ik ben zelf stiefouder en zal ook nooit een biologische ouder worden, dus ik kan de zaken vanop een zekere afstand bekijken; maar bij mijn partner merk ik dat zij het er moeilijker mee heeft, niet omdat er een taboe rust op seksualiteit, maar wel omdat ze haar zoon ziet opgroeien en afscheid moet nemen van die heel onschuldige kinderfase. 
Het is het stukje loslaten wat moeilijk voor haar is omdat ze het zo fijn vond wanneer hij klein was en compleet afhankelijk van haar was. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.