Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wanneer seksuele voorlichting

Hoi, mijn zoon wordt binnenkort 12. Wanneer is het eigenlijk tijd voor seksuele voorlichting? Heb namelijk het idee dat hij er mee bezig begint te raken. En hoe noemen jullie de geslachtsdelen?


Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 18:32:

[..]

Seksualiteit en seks is gewoon een natuurlijk iets, ik snap werkelijk niet dat daar eindeloze uren voorlichting voor nodig zijn. Voor ziektes, op welke manier dan ook overdraagbaar, waarschuw je kinderen, tuurlijk, en dat je geen dingen moet doen die je niet wilt (al dan niet seksueel) leer je kinderen ook. Maar verder wordt het wel eens groter gemaakt dan het is, vind ik.

Wie zegt dat het om " eindeloze uren voorlichting" gaat?? Dat maak jij ervan. Jij hebt blijkbaar het idee dat gezinnen anno nu middagen lang met elkaar hierover om de tafel zitten. Valt wel mee hoor. 

Als je er vanaf jonge leeftijd mee begint, vinden kinderen het een normaal gespreksonderwerp en durven ze ook makkelijker dingen aan je te vragen ipv dat je er jaren mee wacht.

Alles per leeftijd; waar komen baby's vandaag, dat je lichaam verandert, hoe heten je geslachtsorganen, ongesteld worden wat houdt dat in,  spontane zaadlozing, nee masturbatie is niet gek maar normaal, gevoels, grenzen aangeven etc. 

Je kinderen alleen waarschuwen voor ziektes is erg summier. Uitleggen hoe je die soa's kan voorkomen en hoe je voorbehoedsmiddelen gebruikt en hoe je aan die voorbehoedsmiddelen komt hoort daar ook bij. Dat je van seks ook zwanger kunt raken/ een meisje zwanger kunt maken.

Tuurlijk is seks verder een natuurlijk iets, geloof me kinderen hoef je echt niet de standjes van de kamasutra uit te leggen.


Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 18:44:

[..]

Mee eens. Het beladen gedoe wat er nog niet eens zo lang geleden omheen hing, is nergens voor nodig. Laat staan dat er hele gesprekssessies rond de tafel nodig zijn. Seks hoort bij het leven zoals eten en drinken, is gewoon een levensfunctie die in feite is gericht op voortplanting, een oerdrift. Met of zonder voorlichting volgen mensen die wel. Dat is de natuur. Alleen hebben we er als mensen een heel gekunsteld circus omheen gebouwd, waardoor het een onderwerp is geworden dat "besproken moet worden".

Ik snap wat je bedoeld. Het blijft een natuurlijk proces maar zonder voorlichting ontstaan er wel vaker problemen zoals soa's ongewenste zwangerschappen etc.

 ik werk in het voortgezet onderwijs en maak dat helaas nogal eens mee met leerlingen dat er veel onwetendheid is. En die onwetendheid is anno nu echt niet meer nodig.  Bij biologie komen zaken ter sprake en mogen ze vragen stellen en er zijn dan bv best wat jongens die van ongesteldheid niet meer weten dan " dan gaat een meisje haar k** bloeden". Dat het met vruchtbaarheid en dat een meisje dan zwanger kan raken weten sommige niet. 

Of dat je condooms alleen maar hoeft te gebruiken als je veel wisselende contacten hebt, is ook een hardnekkige. Dit soort zaken hoor je wel uit te leggen aan je kind.

Net zoals hoe de geslachtsdelen heten. Is Truusje 15 noemt ze het nog plassertje, kan echt niet hoor.

Gingergirl schreef op 06-06-2022 om 19:16:

[..]

Ik snap wat je bedoeld. Het blijft een natuurlijk proces maar zonder voorlichting ontstaan er wel vaker problemen zoals soa's ongewenste zwangerschappen etc.

ik werk in het voortgezet onderwijs en maak dat helaas nogal eens mee met leerlingen dat er veel onwetendheid is. En die onwetendheid is anno nu echt niet meer nodig. Bij biologie komen zaken ter sprake en mogen ze vragen stellen en er zijn dan bv best wat jongens die van ongesteldheid niet meer weten dan " dan gaat een meisje haar k** bloeden". Dat het met vruchtbaarheid en dat een meisje dan zwanger kan raken weten sommige niet.

Of dat je condooms alleen maar hoeft te gebruiken als je veel wisselende contacten hebt, is ook een hardnekkige. Dit soort zaken hoor je wel uit te leggen aan je kind.

Of gewoon geen seks als puber. Klinkt vast heel raar, maar waarom moet een 15-jarige geslachtsgemeenschap hebben? Of, als we dat wél gewoon vinden, waarom mag er dan geen kind uit ontstaan?

Mijn ouders waren vrij preuts. Ik heb van mijn ouders helemaal geen seksuele opvoeding gehad. Ik heb alles van vriendinnen gehoord. Ik vind echt dat ze daarin gefaald hebben. Pas toen ik als jong meisje vaak buikpijn had ging mijn moeder hert gesprek met mij aan over ongesteld worden. Ik vergeet nooit meer dat ze aan mij vroeg of ik al gehoord had van de menstruatie van de vrouw. Ik antwoordde met nee en toen ging ze het uitleggen en ik zei van o je bedoelt ongesteld.

Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 18:44:

[..]

Mee eens. Het beladen gedoe wat er nog niet eens zo lang geleden omheen hing, is nergens voor nodig. Laat staan dat er hele gesprekssessies rond de tafel nodig zijn. Seks hoort bij het leven zoals eten en drinken, is gewoon een levensfunctie die in feite is gericht op voortplanting, een oerdrift. Met of zonder voorlichting volgen mensen die wel. Dat is de natuur. Alleen hebben we er als mensen een heel gekunsteld circus omheen gebouwd, waardoor het een onderwerp is geworden dat "besproken moet worden".

En juist mijn ouders schoten altijd in de stress als het ging over vragen over seksualiteit. Mijn eerste ongesteldheid kwam echt als een verrassing bij mij, ja ik wist dat mijn zus dat kreeg maar dacht dat het een ziekte was want ze deed er zo dramatisch over. En ik wist werkelijk waar niets over seks, dat leerde ik allemaal in de eerste van de mavo want op onze gereformeerde basisschool werd hier ook geen aandacht aan besteed en de kids werden goed klein gehouden. 

Decembermamma schreef op 06-06-2022 om 19:21:

[..]

En juist mijn ouders schoten altijd in de stress als het ging over vragen over seksualiteit. Mijn eerste ongesteldheid kwam echt als een verrassing bij mij, ja ik wist dat mijn zus dat kreeg maar dacht dat het een ziekte was want ze deed er zo dramatisch over. En ik wist werkelijk waar niets over seks, dat leerde ik allemaal in de eerste van de mavo want op onze gereformeerde basisschool werd hier ook geen aandacht aan besteed en de kids werden goed klein gehouden.

Tuurlijk moet je weten wat er in je lichaam gebeurt. Dat het niet eng, vies of wat dan ook is. Helemaal mee eens.

Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 19:19:

[..]

Of gewoon geen seks als puber. Klinkt vast heel raar, maar waarom moet een 15-jarige geslachtsgemeenschap hebben? Of, als we dat wél gewoon vinden, waarom mag er dan geen kind uit ontstaan?

Tja zoals je zelf al zegt is het een natuurlijk iets. En de een is er eerder aan toe dan de ander. Je kunt het wel gaan verbieden maar dat houdt ze vaak niet tegen. Niemand zegt overigens dat pubers seks MOETEN hebben, dat maak JIJ  er weer van. Dan kun je ze beter goed voorlichten om ongewenste zwangerschappen te voorkomen.


15-jarigen hoeven geen seks te hebben. Niemand hoeft seks te hebben. Maar veel mensen hebben wel die behoefte of vinden dat fijn en leuk. Soms ook al op jonge leeftijd. Dan moet je wel weten wat de risico's zijn, hoe je die kunt indammen en nadenken over wat je van jezelf met wie wel en niet wil delen. 
Van de week nog iets in het nieuws dat veel jongens bijna niks weten over menstruatie. Ik vind dat nogal wat. Dat is wel iets waar de helft van de wereldbevolking mee te maken heeft (gehad) of krijgt. Dat is ook voor jongens van belang. 

Gingergirl schreef op 06-06-2022 om 19:24:

[..]

Tja zoals je zelf al zegt is het een natuurlijk iets. En de een is er eerder aan toe dan de ander. Je kunt het wel gaan verbieden maar dat houdt ze vaak niet tegen. Niemand zegt overigens dat pubers seks MOETEN hebben, dat maak JIJ er weer van. Dan kun je ze beter goed voorlichten om ongewenste zwangerschappen te voorkomen.


Seks is nou eenmaal gericht op voortplanting. Dat wij als mensen er (ook) iets anders van hebben gemaakt, maakt de natuur niet anders.

Toen ijk zelf 15 was had ik nog geen behoefte aan geslachtsgemeenschap maar ik had wel vriendinnen die het al wel deden. Ik voelde me dan wel eens een tutje vergeleken bij hen

Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 19:32:

[..]

Seks is nou eenmaal gericht op voortplanting. Dat wij als mensen er (ook) iets anders van hebben gemaakt, maakt de natuur niet anders.

Mensen hebben ook seks voor het plezier, ook dat is natuur. Als je de leer van de kerk gaat volgen mag je alleen seks hebben als het gericht is op voortplanting. Daarom is anticonceptie officieel niet toegestaan en mogen homo's geen seks hebben. Maar dan zouden mensen na de overgang ook geen seks meer mogen hebben. En mensen die onvruchtbaar zijn ook niet. Want niet gericht op voortplanting. Ik geloof niet dat jij het daar mee eens zou zijn.

MamaE schreef op 06-06-2022 om 19:37:

[..]

Mensen hebben ook seks voor het plezier, ook dat is natuur. Als je de leer van de kerk gaat volgen mag je alleen seks hebben als het gericht is op voortplanting. Daarom is anticonceptie officieel niet toegestaan en mogen homo's geen seks hebben. Maar dan zouden mensen na de overgang ook geen seks meer mogen hebben. En mensen die onvruchtbaar zijn ook niet. Want niet gericht op voortplanting. Ik geloof niet dat jij het daar mee eens zou zijn.

Precies. Er zijn ook mensen die geen kinderen willen, die zouden dan ook niet aan seks mogen doen.  Technisch gezien en vanuit de bijbel is het op voortplanting gericht. Inmiddels weten we ook al lange tijd dat je het ook prima kunt doen voor je plezier en dan is het wel zo prettig als je weet hoe je SOA'S en zwangerschappen kunt voorkomen.

Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 19:32:

[..]

Seks is nou eenmaal gericht op voortplanting. Dat wij als mensen er (ook) iets anders van hebben gemaakt, maakt de natuur niet anders.

Dus ...wat is nu je punt? Omdat het een natuurlijk proces is waarbij niu eenmaal kinderen geboren kunnen worden is voorlichting niet echt nodig want dan had je het maar niet moeten doen.

Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 17:38:

[..]

Lijkt me ook. Je gaat je kinderen toch niet serieus uitleggen dat bevruchting verloopt via een medische procedure?

Kan best. De onze weten dat de basis het piemel - vagina verhaal is, maar dat hun tantes naar de dokter zijn gegaan om om een zaadje te vragen en dat de dokter er een zaadje van een meneer heeft ingestopt. 

Ook weten ze dat niet alle papa's en mama's zelf kinderen kunnen krijgen en daar hulp bij nodig hebben.

Kinderen zijn heel veel bezig met hoe dingen werken en dus ook met de werking van voortplanting, dus als je ze de ruimte geeft om vragen te stellen komen ook dit soort zaken vanzelf een keer aan bod

BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-06-2022 om 20:36

MoederBarberin schreef op 06-06-2022 om 20:02:

[..]

Kan best. De onze weten dat de basis het piemel - vagina verhaal is, maar dat hun tantes naar de dokter zijn gegaan om om een zaadje te vragen en dat de dokter er een zaadje van een meneer heeft ingestopt.

Ook weten ze dat niet alle papa's en mama's zelf kinderen kunnen krijgen en daar hulp bij nodig hebben.

Kinderen zijn heel veel bezig met het dingen werken en dus ook met de werking van voortplanting, dus als je ze de ruimte geeft om vragen te stellen komen ook dit soort zaken vanzelf een keer aan bod

Zoiets als dit dus als antwoord op die vraag van sommigen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.