Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wanneer seksuele voorlichting

Hoi, mijn zoon wordt binnenkort 12. Wanneer is het eigenlijk tijd voor seksuele voorlichting? Heb namelijk het idee dat hij er mee bezig begint te raken. En hoe noemen jullie de geslachtsdelen?


Blomke82 schreef op 06-06-2022 om 15:53:

[..]

Ben gelukkig niet de enige. Ja, de tijd van ochtenderecties is ook bij hem begonnen. Hij kwam de eerste keer lichtelijk in paniek bij me dat ie een "hele grote plasser" had en niet kon plassen.

Heb verteld dat dat altijd gebeurd bij jongens die ouder worden en dat ie eerst maar een broodje moest eten en vanzelf weer slap wordt. Mijn man was er ook niet om het uit te leggen.

Kinderen hebben dat toch al heel jong? Ik weet niet beter dan dat zelfs mijn baby's als ze onverwachts werden wakker gemaakt, met een stijve piemel in hun luier lagen. Mijn kinderen van 5 en 7 nu, kunnen nu soms ook nog een ochtenderectie hebben. Bij ons kwam het dus al in de peutertijd ter sprake. Bijvoorbeeld als het plassen daardoor niet lukt. 

En over je geslachtsdeel een andere naam geven: wij gebruikten in mijn ouderlijk huis de naam 'plasbil' voor de vagina (ja hoe verzin je het..). Ik wist prima dat het eigenlijk een vagina heette, maar dit was nou eenmaal de naam die mijn ouders gebruikten. Toen ik een jaar of 14 was, had ik plots een bult in een van mijn schaamlippen. En ik heb dat weken lang voor me gehouden omdat ik niet wist hoe ik dit ter sprake moest brengen. Het voornaamste wat me tegen hield was dat ik dan de term 'plasbil' moest gebruiken, terwijl ik dat (als puber zijnde) een vreselijk kinderachtige term vond. Maar 'vagina' zeggen tegen mijn vader of moeder, terwijl dat in ons huishouden niet gebruikelijk was, vond ik blijkbaar heel ingewikkeld.
Iets wat zo simpel is, hield me oprecht lang tegen om hulp te vragen voor een medisch probleem. Dit heeft mij gestimuleerd om al van jongs af aan te spreken van een vagina/vulva en een piemel/penis.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-06-2022 om 17:01

Goede en interessante vraag. Wij noemen de geslachtsdelen gewoon piemel en vagina. Het gedeelte “ papa brengt met z’n piemel het zaadje bij het eitje” gaat voor ons niet op aangezien ze alledrie dmv icsi zijn “ontstaan”.

Wij noemen het gewoon penis en vagina eigenlijk vanaf dat hij leerde praten, dat zijn immers de correcte beningen voor de geslachtsdelen. 

Caramelzeezoutchocola schreef op 06-06-2022 om 17:01:

Goede en interessante vraag. Wij noemen de geslachtsdelen gewoon piemel en vagina. Het gedeelte “ papa brengt met z’n piemel het zaadje bij het eitje” gaat voor ons niet op aangezien ze alledrie dmv icsi zijn “ontstaan”.

Maar je legt ze toch ook uit hoe het gaat zonder medische hulp? Of hebben ze nog niet gevraagd hoe tante/buurvrouw etc baby in de buik kreeg?

Due-scimmie schreef op 06-06-2022 om 17:34:

[..]

Maar je legt ze toch ook uit hoe het gaat zonder medische hulp? Of hebben ze nog niet gevraagd hoe tante/buurvrouw etc baby in de buik kreeg?

Lijkt me ook. Je gaat je kinderen toch niet serieus uitleggen dat bevruchting verloopt via een medische procedure?

Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 15:28:

Uitgebreide seksuele voorlichting... ik kan het me niet herinneren. Op school pikte je wat op, mijn ouders vertelden ook heus wel eens iets, maar niet dat er een enorm ding van werd gemaakt. Niettemin wist je op je 12e/13e/14e toch wel van de hoed en de rand.

Thuis en op school leerde je altijd dat je andere mensen correct en respectvol moest behandelen, en op de één of andere manier hadden we door dat dat ook in seksueel opzicht gold.

Ja vroeger ging volgens jou altijd alles anders en beter. Juist in jouw generatie waren ongewenste zwangerschappen en soa's een veel voorkomend iets. Dus zo fantastisch was de voorlichting " vroegah" niet. En wie zegt dat er een enorm ding van gemaakt moet worden, niemand toch. Maar af en toe iets opvangen is niet echt voorgelicht worden.

De benaming van de geslachtdelen worden ook anders naar mate ze ouder worden. dan hebben ze het zelf over een kut en een lul. 

Zomaar vraag ik mij af of die zoon niet al voorgelicht is. Bij mijn kinderen op school liggen er overal voorlichtingsboekjes die een 12-jarige allang niet meer interessant vindt!

Due-scimmie schreef op 06-06-2022 om 17:34:

[..]

Maar je legt ze toch ook uit hoe het gaat zonder medische hulp? Of hebben ze nog niet gevraagd hoe tante/buurvrouw etc baby in de buik kreeg?

Ik bedacht mij laatste dat ik ook niet moet vergeten om ook te vertellen dat dokters niet altijd een snee in de buik van de mama hoeven maken om het kindje er uit te halen. De meeste vragen zijn tot nu toe gekomen bij het bekijken van haar fotoboek. Daar zitten foto's bij van de keizersnede, dus daar heb ik wel bij uitgelegd dat we een beetje hulp nodig hadden van de dokter. Mijn nicht krijgt binnenkort een baby, dus dat is wel een mooi moment voor nog wat extra info. Ze is pas 3 dus voor de precieze details is nog tijd zat. In haar fotoboek zit ook een foto van het klompje cellen dat ze was voor ze teruggeplaatst werd. Daar wil ik ook heel open over zijn, maar natuurlijk ook het gewone verhaal vertellen.

We noemen hier het beestje ook gewoon bij zijn naam trouwens. Laatst vroeg ze of het haar billen waren. Dus ik heb uitgelegd dat billen van achteren zitten en dat het haar vulva was. Trekt ze trots tijdens het eten haar onderbroek omlaag en zegt "kijk papa ik heb een vulva" 

Hier in het Brabants dialect zijn billen bovenbenen. ik wist eigenlijk pas laat dat mensen hun kont bedoelden als ze het over billen hadden.

Gingergirl schreef op 06-06-2022 om 17:41:

[..]

Ja vroeger ging volgens jou altijd alles anders en beter. Juist in jouw generatie waren ongewenste zwangerschappen en soa's een veel voorkomend iets. Dus zo fantastisch was de voorlichting " vroegah" niet. En wie zegt dat er een enorm ding van gemaakt moet worden, niemand toch. Maar af en toe iets opvangen is niet echt voorgelicht worden.

Seksualiteit en seks is gewoon een natuurlijk iets, ik snap werkelijk niet dat daar eindeloze uren voorlichting voor nodig zijn. Voor ziektes, op welke manier dan ook overdraagbaar, waarschuw je kinderen, tuurlijk, en dat je geen dingen moet doen die je niet wilt (al dan niet seksueel) leer je kinderen ook. Maar verder wordt het wel eens groter gemaakt dan het is, vind ik. 

Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 18:32:

[..]

Seksualiteit en seks is gewoon een natuurlijk iets, ik snap werkelijk niet dat daar eindeloze uren voorlichting voor nodig zijn. Voor ziektes, op welke manier dan ook overdraagbaar, waarschuw je kinderen, tuurlijk, en dat je geen dingen moet doen die je niet wilt (al dan niet seksueel) leer je kinderen ook. Maar verder wordt het wel eens groter gemaakt dan het is, vind ik.

Juist door van jongs af aan vragen gewoon eerlijk te beantwoorden maak je er geen ding van. Jonge kinderen stellen een vraag, krijgen een antwoord en gaan weer spelen. Een tijdje later komt er een volgende vraag etc. 
Als je bij alles zegt 'dat vertel ik nog wel een keer' dan gaat je kind zelf op zoek en als je met 12 een keer je kind bij je roept voor 'een goed gesprek' dan krijgt het juist een enorme lading. 

Dochter is geboren met een spoedkeizersnede. Ze heeft mijn litteken van jongs af aan gewoon gezien en weet dat zij daaruit geboren is. En dat de meeste kinderen via een andere weg geboren worden. 

MamaE schreef op 06-06-2022 om 18:37:

[..]

Juist door van jongs af aan vragen gewoon eerlijk te beantwoorden maak je er geen ding van. Jonge kinderen stellen een vraag, krijgen een antwoord en gaan weer spelen. Een tijdje later komt er een volgende vraag etc.
Als je bij alles zegt 'dat vertel ik nog wel een keer' dan gaat je kind zelf op zoek en als je met 12 een keer je kind bij je roept voor 'een goed gesprek' dan krijgt het juist een enorme lading.

Dochter is geboren met een spoedkeizersnede. Ze heeft mijn litteken van jongs af aan gewoon gezien en weet dat zij daaruit geboren is. En dat de meeste kinderen via een andere weg geboren worden.

Mee eens. Het beladen gedoe wat er nog niet eens zo lang geleden omheen hing, is nergens voor nodig. Laat staan dat er hele gesprekssessies rond de tafel nodig zijn. Seks hoort bij het leven zoals eten en drinken, is gewoon een levensfunctie die in feite is gericht op voortplanting, een oerdrift. Met of zonder voorlichting volgen mensen die wel. Dat is de natuur. Alleen hebben we er als mensen een heel gekunsteld circus omheen gebouwd, waardoor het een onderwerp is geworden dat "besproken moet worden".

Pejeka1 schreef op 06-06-2022 om 18:44:

[..]

Mee eens. Het beladen gedoe wat er nog niet eens zo lang geleden omheen hing, is nergens voor nodig. Laat staan dat er hele gesprekssessies rond de tafel nodig zijn. Seks hoort bij het leven zoals eten en drinken, is gewoon een levensfunctie die in feite is gericht op voortplanting, een oerdrift. Met of zonder voorlichting volgen mensen die wel. Dat is de natuur. Alleen hebben we er als mensen een heel gekunsteld circus omheen gebouwd, waardoor het een onderwerp is geworden dat "besproken moet worden".

Nou ja, het is niet zo noodzakelijk als eten en drinken, je kunt ook prima zonder. 
En het moet wel degelijk besproken worden want als iedereen zonder na te denken zijn oerdriften gaat volgen zonder te bedenken of een ander dat ook wel wil, dan hebben we ook een probleem. Daarbij verandert het lichaam in de puberteit, dat kun je prima uitleggen aan kinderen.

MamaE schreef op 06-06-2022 om 18:49:

[..]

Nou ja, het is niet zo noodzakelijk als eten en drinken, je kunt ook prima zonder.
En het moet wel degelijk besproken worden want als iedereen zonder na te denken zijn oerdriften gaat volgen zonder te bedenken of een ander dat ook wel wil, dan hebben we ook een probleem. Daarbij verandert het lichaam in de puberteit, dat kun je prima uitleggen aan kinderen.

Mee eens, maar maak het niet groter dan het is. Maak me trouwens sterk dat veel kinderen in de puberteit allang weten hoe de bijtjes en de bloemetjes werken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.