Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Wanneer seksuele voorlichting

Hoi, mijn zoon wordt binnenkort 12. Wanneer is het eigenlijk tijd voor seksuele voorlichting? Heb namelijk het idee dat hij er mee bezig begint te raken. En hoe noemen jullie de geslachtsdelen?


Due-scimmie schreef op 06-06-2022 om 10:42:

Ik kan me trouwens niet echt herinneren dat er vroeger thuis veel over seksuele opvoeding is gepraat, maar wij hadden wel het boek: Ben jij ook op mij? Google leert me dat die van Sanderijn van der Doef is. Aanbevolen leeftijd is 8-12 jaar, maar ik heb hem nu al in de kast staan mocht kleuter iets vragen wat met boek makkelijk uitlegt.

Zij heeft ook een boek voor kleuters geschreven. 

De recensies van dat boek vind ik niet zo geweldig. Is dat dan muggenzifterij? Het houdt mij een beetje tegen om het voor m'n dochters te kopen.

Inderdaad rijkelijk laat. Ik denk dat hij toch al behoorlijk wat weet, ook van school of vriendjes. Misschien dat jij dat niet weet, maar ik denk niet dat hij nog helemaal niks weet.
Op die leeftijd gaat het niet alleen om waar kinderen vandaan komen en het technische verhaal, maar ook over wat je fijn vindt, nee zeggen, grenzen, anticonceptie, soa's, normen en waarden, met wie wil je wat van jezelf delen etc.

Blomke82

Blomke82

06-06-2022 om 12:22 Topicstarter

Joszy schreef op 06-06-2022 om 10:42:

Ik moest even denken aan de voorstelling van harrie jekkers en koos meinderts waarin koos vertelt dat hij zijn zoon in groep 8 seksuele voorlichting wilde geven. 'Ga eens even zitten zoon, ik wil eens even met je praten over seks!' Waarop zoon antwoordde; 'Da's goed Koos... zeg het maar.. wat wil je weten'

Haha, dit is nou precies waar ik dus bang voor ben....😉

Blomke82

Blomke82

06-06-2022 om 12:23 Topicstarter

Maar bedankt voor de tips iig, zal wel eens kijken in de bieb of wat bestellen

Wij hebben ook alle boeken van Sanderijn hier:
Ik vind je lief (tijdens de kleuterperiode) 
Nee (kleuters)
Ben je ook op mij? (ergens groep 4)
Het puberboek (einde groep 8)

Ik kan ze allemaal aanraden. 
En ben van plan binnenkort Powergirls in de kast te zetten ( zit nu in de 3e). Die gaat weer een stap verder.

Hij is al 12! Waarschijnlijk hoef je hem niks meer uit te leggen en weet hij alles al van vrienden. Je bent echt veel en veel te laat. De kans is groot dat wanneer je er nu over seks gaat praten hij zich er ongemakkelijk bij voelt omdat je dat nooit gedaan hebt. Grote kans ook dat hij al een tijdje masturbeert.

oe, helemaal nog niks besproken? Dan denk ik dat hij meer weet dan jij denkt. 

Wij zijn met sexuele opvoeding begonnen vanaf het moment dat zoon zelf vragen kon stellen, dus vanaf een jaar of 2 denk ik.

Begin waren het vragen als: waarom kussen jullie elkaar. Later ging dat verder want waarom mag hij de slaapkamer niet inkomen als de deur dicht is. En natuurlijk ook de gebruikelijke vragen hoe babies in de buik komen, maar dat hebben ze in groep 7/8 ook al wel behandeld.

Heeft hij nooit vragen gesteld?

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

06-06-2022 om 14:49

Blomke82 schreef op 06-06-2022 om 08:16:

Uiteraard breng ik ze normen en waarden bij. Maar eigenlijk zijn we op dit gebied best preuts, mede omdat er bij ons thuis vroeger nooit over werd gesproken.

Hier nog zo eentje 😄 lees graag mee.
Ikzelf ben niet preuts meer (dus hier niet "zijn we") maar heb geen "voorbeeld" wanneer en hoe. Maar ik ga binnenkort wel beginnen (11 jaar).
Nou ja.. beginnen. We hebben het natuurlijk al wel gehad over babies en dat 'ie niet maagdelijk ontstaan, maar dat je piemel stijf kan worden, en waarom dat is, heb IK het nog niet over gehad. Bij hun moeder wellicht.... (alhoewel ik dat betwijfel).

Uitgebreide seksuele voorlichting... ik kan het me niet herinneren. Op school pikte je wat op, mijn ouders vertelden ook heus wel eens iets, maar niet dat er een enorm ding van werd gemaakt. Niettemin wist je op je 12e/13e/14e toch wel van de hoed en de rand.

Thuis en op school leerde je altijd dat je andere mensen correct en respectvol moest behandelen, en op de één of andere manier hadden we door dat dat ook in seksueel opzicht gold.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

06-06-2022 om 15:45

Due-scimmie schreef op 06-06-2022 om 07:51:

Als je daar pas met 12 mee begint ben je rijkelijk laat lijkt me.

Geslachtsdelen noem je gewoon bij naam toch? Tenminste onze kleuter en peuter weten prima dat een jongen een piemel/penis heeft en vrouwen een vulva/vagina.

Ik ben onlangs begonnen met de eerste voorlichting. Dit naar aanleiding van meerdere gespreken die ik had/hoorde van andere ouders waarbij op school al serieus wordt ingegaan op dit onderwerp. Denk aan groep 3/4. Aangezien ik van mening ben dat seksuele voorlichting primair bij de ouders ligt en pas secundair op school, wilde ik dat voor zijn. Het is aan ouders om te bepalen wat ze vertellen, hoe ze het vertellen, en wanneer ze het vertellen. En niet aan school en schooltv. 

Ik heb dochter de eenvoudige versie verteld over het zaadje en het eitje en hoe daaruit een kindje ontstaat. Zij kent de geslachtsdelen bij naam. Maar in het dagelijks taalgebruik gebruiken we ze niet. De piemel komt nog zelden langs, want wij vormen een vrouwenhuishouding (al weet ze dat papa een piemel heeft). Maar de vagina noemen wij anders. Niks mis mee. 

Blomke82

Blomke82

06-06-2022 om 15:53 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 06-06-2022 om 14:49:

[..]

Hier nog zo eentje 😄 lees graag mee.
Ikzelf ben niet preuts meer (dus hier niet "zijn we") maar heb geen "voorbeeld" wanneer en hoe. Maar ik ga binnenkort wel beginnen (11 jaar).
Nou ja.. beginnen. We hebben het natuurlijk al wel gehad over babies en dat 'ie niet maagdelijk ontstaan, maar dat je piemel stijf kan worden, en waarom dat is, heb IK het nog niet over gehad. Bij hun moeder wellicht.... (alhoewel ik dat betwijfel).

Ben gelukkig niet de enige. Ja, de tijd van ochtenderecties is ook bij hem begonnen. Hij kwam de eerste keer lichtelijk in paniek bij me dat ie een "hele grote plasser" had en niet kon plassen.

Heb verteld dat dat altijd gebeurd bij jongens die ouder worden en dat ie eerst maar een broodje moest eten en vanzelf weer slap wordt. Mijn man was er ook niet om het uit te leggen.

Helena71 schreef op 06-06-2022 om 15:45:

[..]

.

Ik heb dochter de eenvoudige versie verteld over het zaadje en het eitje en hoe daaruit een kindje ontstaat. Zij kent de geslachtsdelen bij naam. Maar in het dagelijks taalgebruik gebruiken we ze niet. De piemel komt nog zelden langs, want wij vormen een vrouwenhuishouding (al weet ze dat papa een piemel heeft). Maar de vagina noemen wij anders. Niks mis mee.

Jij vindt er niks mis mee. 

Dit artikel legt uit waarom juiste termen gebruiken juist heel belangrijk kan zijn https://www.google.com/amp/s/www.manchestereveningnews.co.uk/news/parenting/vagina-penis-names-sexual-abuse-17057579.amp. (Kan hem in Nederlands niet terugvinden, daarom Engelstalig verhaal)

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

06-06-2022 om 16:01

Due-scimmie schreef op 06-06-2022 om 15:59:

[..]

Jij vindt er niks mis mee.

Dit artikel legt uit waarom juiste termen gebruiken juist heel belangrijk kan zijn https://www.google.com/amp/s/www.manchestereveningnews.co.uk/news/parenting/vagina-penis-names-sexual-abuse-17057579.amp. (Kan hem in Nederlands niet terugvinden, daarom Engelstalig verhaal)

Wat ik al schreef. In de voorlichting gebruik ik de normale namen. In het dagelijks taalgebruik noemen we het geen vagina. Maar dochter weet heel goed dat het zo heet. Zelfs dat er verschillende benamingen zijn voor binnen- en buitenkant. 

Helena71 schreef op 06-06-2022 om 16:01:

[..]

Wat ik al schreef. In de voorlichting gebruik ik de normale namen. In het dagelijks taalgebruik noemen we het geen vagina. Maar dochter weet heel goed dat het zo heet. Zelfs dat er verschillende benamingen zijn voor binnen- en buitenkant.

Maar waarom gebruik je iets anders dan? Het is hier een woord dat zo weinig wordt gebruikt (mannen huishouden, piemel wordt genoeg gezegd) dat ik niet zou weten waarom je het anders zou gaan noemen dan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.