Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

wanneer groeit de penis?

Mijn zoon is 13 jaar oud en heeft nog steeds een kleine piemel. Nu heeft zelfs zijn kleine broertje (11) een grotere. Ik zag de jongens vanmorgen douchen en toen viel het me op. wanneer begint de penis te groeien tijdens de puberteit?


Bijtje82

Bijtje82

14-11-2021 om 15:11

M Lavell schreef op 14-11-2021 om 13:26:

[..]

Nee.

Als het jou opvalt, dan valt het hem ook op. Als jij daar vragen over hebt, dan heeft hij ze ook. De huisarts kan hem op zijn minst informeren. (Niks aan de hand, volkomen normaal) Indien nodig kan er gehandeld of behandeld worden. (wel iets aan de hand)

Als je wacht dan ben je mogelijk te laat.

Wat een onzin.. 

online vind je informatie dat de GEMIDDELDE leeftijd van jongens is tussen 11-14 dat de hormonale ontwikkeling begint. Eerste zaadlozing is met 14 ( gemiddeld!! )  Kortom heel gemiddeld allemaal dat de ene al begonnen is met groeien en de ander nog niet.

Voor informatie, begeleiding en/of behandeling.

absor schreef op 14-11-2021 om 15:26:

online vind je informatie dat de GEMIDDELDE leeftijd van jongens is tussen 11-14 dat de hormonale ontwikkeling begint. Eerste zaadlozing is met 14 ( gemiddeld!! ) Kortom heel gemiddeld allemaal dat de ene al begonnen is met groeien en de ander nog niet.

Online vind je ook informatie over het feit dat een verstoorde groei van genitaliën bestaat. Moeder heeft vragen. Dat maakt de kans dat deze piemel anders is op een meer uitzonderlijke manier een stukje groter

Een piemel is niet hetzelfde als een komkommer die met wachten zo groot kan worden als je wil.

Er is sprake van genetische aanleg ( dat kan ook een verstoring zijn ) en mogelijke verstoring door hormonen.  

Maar ook als dat allemaal niet aan de hand is, ook een puber met een volstrekt normale maar kleine piemel kan zich van alles in het hoofd halen over zichzelf. Dat kan bijzonder destructief uitpakken in de rest van het leven.

Erover praten en informeren kan die meer psychologische spiraal voorkomen. Wachten maakt ook daar meer kapot dat je lief is.

persoonlijk vind ik er niets verkeerd aan dat een mama of papa zich vragen stelt over de lichamelijke ontwikkeling van een kind. Er is ook niets mis met het, volgens de leeftijd,  informeren. Bij mij thuis waren die dingen niet bespreekbaar,  mijn eigen zonen , kunnen de vragen stellen die ze willen.  Ik had liever ook een bezorgde mama gehad, dan waren sommige ongemakjes mss sneller verholpen.
En vanaf wanneer de penis echt begint te groeien is zo verschillend.
Ik was laat. In de sportclub waren er al jongens van 13 - 14 jaar die bijna volgroeid waren en bij  mij was er nog niets gestart. 
Ik herinner me nog de verbaasde opmerkingen tijdens de schoolonderzoeken dat ik op 14 en bijna 16 jaar bvb nog geen schaam of okselhaar had en mijn penis en ballen nog behoorlijk klein waren.
Pas op de dag van mijn 16 jaar is mijn puberteit begonnen.  Het was best vermoeiend omdat precies alles tegelijk gebeurde en de testosteron gierde door mijn lichaam.  Maar dus geen zorgen  , komt zeker goed. En wat de lengte van de penis betreft ,  of de grootte van de ballen  zelfs bij latere puberteit kunnen die nog goed groeien. Hoewel de penidlengte in rust niets zegt over de afmetingen ( lengte en omvang) in erectie.

marlenew78

marlenew78

27-01-2022 om 12:12 Topicstarter

er is nog steeds niets veranderd. Ik vraag me echt af of dit normaal is. Ik ga waarschijnlijk met hem naar de huisarts

als jij je zorgen maakt, kan je idd best langs de huisarts gaan, maar zoals ik al zei. Sommige jongens, zoals ik zelf  ,zijn gewoon heel laat. Vind je het zoon het ondertussen ook lastig?

Leene

Leene

27-01-2022 om 17:08

marlenew78 schreef op 27-01-2022 om 12:12:

er is nog steeds niets veranderd. Ik vraag me echt af of dit normaal is. Ik ga waarschijnlijk met hem naar de huisarts

maar het is nog maar 2 maanden nadat je de vraag hebt gesteld. Zo snel gaan de veranderingen toch niet?  Maar goed, als je je ongerust maakt... een bezoek aan de huisarts kan geen kwaad. DWZ als je zoon zich dan niet juist doodongelukkig voelt.
Hoe ga je dat aanpakken? oprechte vraag hoor. Maar ik vraag mij af wat ik tegen mijn zoontje zou zeggen, die is nogal gevoelig en denkt snel negatief over zichzelf. Dus ja... maar goed te laat hulp inschakelen is ook vervelend

Mijn stiefzoon van 15,5 begon vorig jaar rond deze tijd pas te ontwikkelen. 
Bij jongens gaan eerst de testis groeien en dan pas de piemel. Dat is ook logisch want de testis maakt de hormonen aan waardoor de piemel kan groeien en schaamhaar ed. 
Ik zou als je je nu echt zorgen maakt eens bellen met het CJG, die hebben jeugdartsen die hier veel vanaf weten. Ik denk dat ze zullen zeggen dat je het nog even moet aankijken. 

klopt eerst groeien de testis en tijdens schoolonderzoeken wordt dat goed opgevolgd.
Ik vond het wel altijd wat gênant,  zo een vreemde dokter die je ballen checkte.

Bijtje82

Bijtje82

28-01-2022 om 18:31

Zolang je zoon er zelf niet mee komt en hij geen klachten heeft. Pijn, etc.. Lekker laten gaan. 

Mijn moeder was enorm geobsedeerd door mijn ongesteld worden. Ze had het er met alle basisschool moeders over. Zelfs waar ik bij was. 
Schaamde me dood.

Uiteindelijk was ik allang ongesteld geworden en heb ik het haar nooit verteld toen het eenmaal zo ver was. 

Blue_eyes schreef op 28-01-2022 om 11:03:

klopt eerst groeien de testis en tijdens schoolonderzoeken wordt dat goed opgevolgd.
Ik vond het wel altijd wat gênant, zo een vreemde dokter die je ballen checkte.

Volgens mij gebeurt dat niet meer hoor 😅. Ik weet het eigenlijk wel zeker. 
In klas 2 en klas 4 neemt de schoolarts (GGD) een digitale vragenlijst af. Later bespreekt de schoolarts die vragen met je als er bijzonderheden zijn en als de leerling toestemming geeft dan wordt ie gemeten en gewogen, gewoon met kleding aan. 
Alleen als er uit de vragenlijst bijzonderheden komen kijkt ie extra dingen na. 

SuzyQFive schreef op 29-01-2022 om 01:47:

[..]

Volgens mij gebeurt dat niet meer hoor 😅. Ik weet het eigenlijk wel zeker.
In klas 2 en klas 4 neemt de schoolarts (GGD) een digitale vragenlijst af. Later bespreekt de schoolarts die vragen met je als er bijzonderheden zijn en als de leerling toestemming geeft dan wordt ie gemeten en gewogen, gewoon met kleding aan.
Alleen als er uit de vragenlijst bijzonderheden komen kijkt ie extra dingen na.

Oh echt? Waarom eigenlijk? Ik bedoel: waarom werd dat vroeger wél gedaan en waarom wordt dat dus nu niet meer gedaan? Is dat in het kader van de verpreutsing?

Ik hoorde altijd dat jongens op hun hand moesten blazen, maar heb nooit goed begrepen waarvoor dat dan was. (Eigenlijk stelde ik me voor/had ik bedacht dat als ze op hun hand blazen, de piemel dan omhoog zou schieten, maar dat slaat natuurlijk nergens op!)

Athan schreef op 29-01-2022 om 02:01:

[..]

Oh echt? Waarom eigenlijk? Ik bedoel: waarom werd dat vroeger wél gedaan en waarom wordt dat dus nu niet meer gedaan? Is dat in het kader van de verpreutsing?

Ik hoorde altijd dat jongens op hun hand moesten blazen, maar heb nooit goed begrepen waarvoor dat dan was. (Eigenlijk stelde ik me voor/had ik bedacht dat als ze op hun hand blazen, de piemel dan omhoog zou schieten, maar dat slaat natuurlijk nergens op!)

meisjes moesten ook op de hand blazen. Dat is om te kijken of er geen liesbreuk is. 

marlenew78 schreef op 27-01-2022 om 12:12:

er is nog steeds niets veranderd. Ik vraag me echt af of dit normaal is. Ik ga waarschijnlijk met hem naar de huisarts

Ga nou eerst eens een keer alleen in plaats van je kind in jouw zorgen mee te nemen. Het is nogal wat om je dertienjarige het signaal te geven dat hij een ‘te kleine’ penis heeft. Ik zou dat echt niet zomaar doen. Hij is nog hartstikke jong, twee maanden is echt te weinig om te zeggen dat er ‘nog steeds’ niks is veranderd. Laat nou eerst jezelf eens goed informeren of er sprake kan zijn kan zijn van een probleem of niet en laat je zoon daarbuiten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.