Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

wanneer groeit de penis?

Mijn zoon is 13 jaar oud en heeft nog steeds een kleine piemel. Nu heeft zelfs zijn kleine broertje (11) een grotere. Ik zag de jongens vanmorgen douchen en toen viel het me op. wanneer begint de penis te groeien tijdens de puberteit?


wat Mija zegt, je gaat mss beter eerst even alleen praten met de huisarts. Die kan nog altijd een onderzoek aanraden indien die dat nodig acht. En 2 maanden, geduld, de puberteit forceer je zomaar niet. Mss duurt het nog een half jaar of zelfs een jaar voordat die start. Niet iedereen is even snel met de puberteit. 

Bijtje82

Bijtje82

30-01-2022 om 16:00

Daarbij is er nogal een verschil tussen slappe en stijve toestand. 
Bij m'n ex verschilde dat weinig, bij m'n huidige partner verdubbeld ie bijna.

Op kinderleeftijd zijn het ook echt nog dunne worstjes, pas later krijgt ie meer body. 

Lekker laten gaan. 
Wat denk je dat je huisarts zegt? Anders dan wacht maar tot ie de puberteit voorbij is. 

inderdaad de groeiers en de bloeiers zoals ze zeggen, sommige overtreffen zichzelf in lengte en dikte in opgewonden toestand, andere groeien amper. 
En zoals bijtje zegt een kinderpiemeltje heeft geen body. Dat komt pas bij een puberpiemel en vooral bij een volwassen piemel. Ik heb zelf ook lang zo een dun worstje gehad en alles is toch goedgekomen. ( ongeveer toch 😀)

Mija schreef op 29-01-2022 om 14:28:

[..]

Ga nou eerst eens een keer alleen in plaats van je kind in jouw zorgen mee te nemen. Het is nogal wat om je dertienjarige het signaal te geven dat hij een ‘te kleine’ penis heeft. Ik zou dat echt niet zomaar doen. Hij is nog hartstikke jong, twee maanden is echt te weinig om te zeggen dat er ‘nog steeds’ niks is veranderd. Laat nou eerst jezelf eens goed informeren of er sprake kan zijn kan zijn van een probleem of niet en laat je zoon daarbuiten.

Nou, zeg dat! Wat genant zal dat zijn als je met je moeder naar de dokter moet omdat zíj denkt dat je penis nog niet groot genoeg is. 

Vooral als hij verder nog geen lichamelijke pubertijdsverschijnselen heeft als groeispurt, baard in de keel, etc.... is het met 13 jaar echt heel gewoon om nog geen grote penis te hebben. Met 14 jaar ook nog. Wat ik zo lees op internet is er pas bij 15 jaar sprake van een vertraagde puberteit als er 'nog niks' is gegroeid en is het dán verstandig om de huisarts te raadplegen. Maar zelfs dan komt het in de meeste gevallen vanzelf goed.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

31-01-2022 om 12:33

Blue_eyes schreef op 05-01-2022 om 10:44:

persoonlijk vind ik er niets verkeerd aan dat een mama of papa zich vragen stelt over de lichamelijke ontwikkeling van een kind. Er is ook niets mis met het, volgens de leeftijd, informeren. Bij mij thuis waren die dingen niet bespreekbaar, mijn eigen zonen , kunnen de vragen stellen die ze willen. Ik had liever ook een bezorgde mama gehad, dan waren sommige ongemakjes mss sneller verholpen.
En vanaf wanneer de penis echt begint te groeien is zo verschillend.
Ik was laat. In de sportclub waren er al jongens van 13 - 14 jaar die bijna volgroeid waren en bij mij was er nog niets gestart.
Ik herinner me nog de verbaasde opmerkingen tijdens de schoolonderzoeken dat ik op 14 en bijna 16 jaar bvb nog geen schaam of okselhaar had en mijn penis en ballen nog behoorlijk klein waren.
Pas op de dag van mijn 16 jaar is mijn puberteit begonnen. Het was best vermoeiend omdat precies alles tegelijk gebeurde en de testosteron gierde door mijn lichaam. Maar dus geen zorgen , komt zeker goed. En wat de lengte van de penis betreft , of de grootte van de ballen zelfs bij latere puberteit kunnen die nog goed groeien. Hoewel de penidlengte in rust niets zegt over de afmetingen ( lengte en omvang) in erectie.

Mwoah, als hier een vader had geschreven die de borsten van zijn 2 jonge dochters zou vergelijken en die van de de 13 jarige oudste dochter wel erg klein zou vinden waren de reacties waarschijnlijk een stuk anders geweest. Vragen stellen bij de lichamelijke ontwikkeling is prima als ze klein zijn maar tegen de puberteit zou ik dat sowieso uit mn hoofd laten tenzij kind er zelf mee komt. 

ok daar heb je gelijk in wat de vader betreft  die de borsten zou vergelijken.  Daar zou, denk ik, idd andere reacties op komen. 
Toch blijf ik her belangrijk vinden, dat een ouder zich durft zorgen maken over de lichamelijke ontwikkeling van hun kind.
Thuis was dat alles taboe en werd er nooit over gesproken.  Mijn ouders naakt zien was uit den boze. 
Ik vond het spijtig dat ik met vragen of bezorgdheid niet bij hen terrecht kon, ook niet bij de huisarts maat enkel bij de schoolarts.

ReliableGnu63

ReliableGnu63

25-02-2022 om 13:10

Ik denk dat je er verstandig aan doet je zoons privacy te gaan geven en je niet bezig te houden met de penis lengtes van je eigen zoons. dat hoort echt niet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.