Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Waarom kopen ouders een (opgevoerde) fatbike voor hun kind?


Geen idee. Mijn pubers (19, 17 en 15) talen er alledrie niet naar. Volgens hen rijden ‘alleen een bepaald soort gasten’ op die fatbikes, een stijl waarin ze zichzelf alledrie niet kunnen vinden - gelukkig. Weigeren lijkt me trouwens ingewikkeld, de oudste twee zijn (bijna) volwassen en verdienen hun eigen geld. 

Ik zie overigens op de school waar ik werk ontzéttend veel leerlingen op die fatbikes aankomen. Rijke ouders, dus elke trend wordt gevolgd (voorheen stonden er rijen Vespa’s). 

Ik. Woon in het buitenland, en fatbikes zijn hier geen thema...  Net zoals de mobilscooters niet..... Het lijkt in NL wel of iedereen die ouder is, of een kapotte knie heeft daarop rijd.En die krengen scheueren ook overal voorbij,  en zijn ook levensgevaarlijk....

Bgdrrejnxs53226 schreef op 26-07-2024 om 17:27:

Behalve de standaard snelheid alleen al, het opvoeren en geen bescherming is er ook nog zoiets als het gewicht van dat ding. Zo’n kind kan het gevaarte nauwelijks of helemaal niet onder controle houden als er iets onverwachts gebeurd of er wordt een stuurfout gemaakt.
Ook als je denkt dat je kind er verstandig mee om zal gaan begrijp ik nog steeds niet waarom je het een fatbike zou geven. Nee is ook een antwoord. Over twee jaar is de rage over. Zit het maar uit.

En ja is ook een antwoord. 

Je hoeft het toch ook niet te begrijpen. Elke ouder maakt daarin zijn of haar eigen afweging en keuze. Het feit dat een kind er verstandig mee om kan gaan met bv 15 lijkt me een prima reden om wel ja te zeggen. Jij maakt misschien weer keuzes die de fatbikes ouders niet begrijpen. En hoezo kan zo'n kind het helemaal niet onder controle houden als er iets gebeurd? Dat verschilt toch echt heel erg per kind. En geldt dan ook voor scooters, weet je wel hoe zwaar die zijn? 

Ik lees hier een hoop antwoorden van mensen waarvan ik me afvraag of die zelf ooit jong zijn geweest. Of als boomer ter wereld zijn gekomen. 

Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

26-07-2024 om 19:28

PinkFlower schreef op 26-07-2024 om 18:48:

[..]

En ja is ook een antwoord.

Je hoeft het toch ook niet te begrijpen. Elke ouder maakt daarin zijn of haar eigen afweging en keuze. Het feit dat een kind er verstandig mee om kan gaan met bv 15 lijkt me een prima reden om wel ja te zeggen. Jij maakt misschien weer keuzes die de fatbikes ouders niet begrijpen. En hoezo kan zo'n kind het helemaal niet onder controle houden als er iets gebeurd? Dat verschilt toch echt heel erg per kind. En geldt dan ook voor scooters, weet je wel hoe zwaar die zijn?

Ik lees hier een hoop antwoorden van mensen waarvan ik me afvraag of die zelf ooit jong zijn geweest. Of als boomer ter wereld zijn gekomen.

Ik heb het dan ook niet over pubers van 15+, dat leek mij evident maar het was misschien handiger geweest om dat te specificeren. Ik noem in mijn eerdere bericht tieners en tienjarigen. Het gaat mij dus vooral om basisschool kinderen. Kinderen van 13/14, officieel geen basisschool leerlingen meer, reken ik ook mee. Kinderen van deze leeftijd (tussen de 8 en 14 jaar) komen namelijk nogal eens in het nieuws met zware verwondingen. Dus inderdaad : ja is ook een antwoord, je weet waar je ja tegen zegt. 

Wat boomers of ‘je bent zelf toch ook jong geweest’ ermee te maken heeft ontgaat me. 


Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

26-07-2024 om 19:29

-Nienke- schreef op 26-07-2024 om 17:40:

Geen idee. Mijn pubers (19, 17 en 15) talen er alledrie niet naar. Volgens hen rijden ‘alleen een bepaald soort gasten’ op die fatbikes, een stijl waarin ze zichzelf alledrie niet kunnen vinden - gelukkig. Weigeren lijkt me trouwens ingewikkeld, de oudste twee zijn (bijna) volwassen en verdienen hun eigen geld.

Ik zie overigens op de school waar ik werk ontzéttend veel leerlingen op die fatbikes aankomen. Rijke ouders, dus elke trend wordt gevolgd (voorheen stonden er rijen Vespa’s).

Die bepaalde ‘stijl’ is mij ook al opgevallen.

Bgdrrejnxs53226 schreef op 26-07-2024 om 19:28:

[..]

Ik heb het dan ook niet over pubers van 15+, dat leek mij evident maar het was misschien handiger geweest om dat te specificeren. Ik noem in mijn eerdere bericht tieners en tienjarigen. Het gaat mij dus vooral om basisschool kinderen. Kinderen van 13/14, officieel geen basisschool leerlingen meer, reken ik ook mee. Kinderen van deze leeftijd komen namelijk nogal eens in het nieuws met zware verwondingen. Dus inderdaad : ja is ook een antwoord, je weet waar je ja tegen zegt.

Wat boomers of ‘je bent zelf toch ook jong geweest’ ermee te maken heeft ontgaat me.


Waar worden de basisschool kinderen genoemd? De OP gaat heel duidelijk over middelbare scholieren. Die tieners zijn middelbare scholieren. Gemiddeld ben je 11 als je naar de middelbare gaat, eerste jaar. En tja ook een 13 of 14 jarige kan prima op een fatbike wat mij betreft. Zolang ze er verstandig mee om gaan.  Op een basisschool heb ik die dingen nog nooit gezien en voor mijn werk kom ik op 5 verschillende basisscholen per week. 

Dik gedrukte is gewoon gezeur. Precies wat ik bedoel met de boomer en je bent vergeten dat je zelf jong was opmerking. Er komen er een aantal in het nieuws en opeens deugt helemaal niemand meer van die leeftijd en raakt zowat iedereen er zwaar gewond van. Kom op, denk even na en wees eens realistisch. Weet je wel hoe gevaarlijk auto's zijn! Daar komen pas vaak zwaar gewonden van in het nieuws. Maar die verbieden we ook niet en we gaan ook niet ons massaal aanstellen dat auto's verboden moeten worden en heel erg gevaarlijk zijn en wie oh wie laat er nou nog iemand in een auto rijden. 

VeiligheidNL doet onderzoek aan veilger verkeer en die zeurt dus?
"Eerder hebben we in de LIS-rapportage van 2022 een stijgende trend (een verviervoudiging in 5 jaar tijd) op zien komen van jongeren (12 tot en met 17 jaar) die als gevolg van een ongeval met een e-bike de SEH-afdeling bezochten."

https://www.veiligheid.nl/actueel/zorgen-om-toename-ongevallen-met-een-fatbike
https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/cijferrapportage/verkeersongevallen-2022-flinke-toename-ernstig-letsel-onder-12-tot-en
En dat is in 2023 en 2024 niet afgenomen.
https://www.at5.nl/artikelen/226989/meer-fatbike-ongelukken-levensreddende-operaties-bij-jongeren-nemen-toe

Overigens ben ik ook voor het belastenvan grotere auto's die voor gevaarlijker verkeer zorgen.

Gsleutel schreef op 26-07-2024 om 15:10:

Er was hier laatst toch een topic van een moeder die twijfelde over een fatbike voor haar jonge zoon (of was dat op het andere forum?). Opa wilde het cadeau doen aan zijn kleinzoon en opa was ongeneeslijk, dus had moeder het idee dat ze het maar moest toestaan. Ook al had ze er zelf twijfels over.

Mijn kinderen zijn nog veel te jong voor dit soort dingen, maar ik zou het zeker niet toestaan. Als mijn kinderen op hun gewone fiets deelnemen aan het verkeer hou ik mijn hart al vast...

Dat was/is een vader maar het verhaal blijft hetzelfde natuurlijk. 

Gisteren kwam hier een fatbike voorbij met een bestuurder van ik schat een jaar of 14, voorop tussen zijn benen zat een kereltje van een jaar of vier... 

Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

26-07-2024 om 20:21

PinkFlower schreef op 26-07-2024 om 19:37:

[..]

Waar worden de basisschool kinderen genoemd? De OP gaat heel duidelijk over middelbare scholieren. Die tieners zijn middelbare scholieren. Gemiddeld ben je 11 als je naar de middelbare gaat, eerste jaar. En tja ook een 13 of 14 jarige kan prima op een fatbike wat mij betreft. Zolang ze er verstandig mee om gaan. Op een basisschool heb ik die dingen nog nooit gezien en voor mijn werk kom ik op 5 verschillende basisscholen per week.

Dik gedrukte is gewoon gezeur. Precies wat ik bedoel met de boomer en je bent vergeten dat je zelf jong was opmerking. Er komen er een aantal in het nieuws en opeens deugt helemaal niemand meer van die leeftijd en raakt zowat iedereen er zwaar gewond van. Kom op, denk even na en wees eens realistisch. Weet je wel hoe gevaarlijk auto's zijn! Daar komen pas vaak zwaar gewonden van in het nieuws. Maar die verbieden we ook niet en we gaan ook niet ons massaal aanstellen dat auto's verboden moeten worden en heel erg gevaarlijk zijn en wie oh wie laat er nou nog iemand in een auto rijden.

Artsen op de spoedeisende hulp trekken aan de bel over Fatbikes. Het gaat oa om hoofd- en hersenletsel bij kinderen tussen de 10-14 jaar. (bron: NOS, 6 juni 2024) specifiek wordt nog benoemd dat dat letsel in veel gevallen blijvend is, maar jij weet het beter. Prima hoor, geef jij lekker je koters een fatbike want ze zijn maar een keer jong. Nb : middelbare scholieren zijn niet de enigen die op een fatbike rijden. 

Om een auto te mogen besturen moet je 18 zijn en heb je een best wel pittige rij-opleiding nodig. Gemiddeld 30 lessen, theorie examen en een of meerdere praktijkexamens. Dus je opmerking over gevaarlijke auto’s maar te verbieden raakt echt kant nog wal. Om een brommer te mogen besturen heb je ook een opleiding en rijbewijs nodig, voor een (opgevoerde) fatbike, die soms even hard rijd als een auto in de bebouwde kom, heb je niets nodig. Weleens een crashtest gezien met een auto die 50 rijd? Kijk maar eens op YouTube. 

PinkFlower schreef op 26-07-2024 om 17:22:

[..]

Kom jij wel eens op het platteland? Hier echt meer en meer dan genoeg verkeersdrukte en chaotische weggebruikers. Misschien wel meer gevaar dan in grote steden want daar zijn zoveel bij elkaar gepropt dat je überhaupt niet zo snel kan.

Hahaha

Ha ha

Hahahahaha.

Jij bent duidelijk nog nooit in de spits in Amsterdam geweest.

Ik kom uit Twente

Roos55 schreef op 26-07-2024 om 16:42:

[..]

Zeker

Kind had hier met 16 scooter . Viel niks meer te verbieden. En had tenslotte zelf ook puch gereden.

Ik heb ook puch gereden toch kun je door voortschrijdend inzicht dingen nu prima verbieden ondanks dat je het zelf wel gedaan hebt. Misschien juist daardoor wel beter.


Omdat pietje het mag is bij kleuters al geen geldig argument, bij pubers is dat niet veranderd.

ik heb er geen getallen van, maar mijn gevoel zegt dat het percentage Puch/sita/noem een naam-rijders vroeger lager was. Door de (bij de meeste) toegenomen welvaart kan bijna iedereen een Fatbike bestellen. Er rijdt dus veel meer jeugd op zo’n ding als er vroeger gebrommerd werd. Daarbij is er nog een factor bijgekomen en dat zijn de mobieltjes. Plus dat het sowieso drukker op de weg/fietspad is. De kans op ongelukken is volgens mij dus vele malen groter dan vroeger.

Zou de kwaliteit van de Puch ook geweest zijn met de kwaliteit van een goedkope fatbike nu?

Ysenda schreef op 26-07-2024 om 21:57:

[..]

...toch kun je door voortschrijdend inzicht dingen nu prima verbieden ondanks dat je het zelf wel gedaan hebt. Misschien juist daardoor wel beter.

Dit dus. Dit wordt bedoeld met je verantwoordelijk nemen als ouder zijnde

Zandhaas schreef op 27-07-2024 om 08:20:

ik heb er geen getallen van, maar mijn gevoel zegt dat het percentage Puch/sita/noem een naam-rijders vroeger lager was. Door de (bij de meeste) toegenomen welvaart kan bijna iedereen een Fatbike bestellen. Er rijdt dus veel meer jeugd op zo’n ding als er vroeger gebrommerd werd. Daarbij is er nog een factor bijgekomen en dat zijn de mobieltjes. Plus dat het sowieso drukker op de weg/fietspad is. De kans op ongelukken is volgens mij dus vele malen groter dan vroeger.

Dat weet ik zo net niet.  Toen ik jong was had zo'n beetje elke 16 jarige een snorfiets of brommer.  Toen was een rijbewijs ook niet verplicht. Nu lijkt de jeugd er toch wat anders tegenaan.  Van mijn zoon zijn vrienden heeft niemand een brommer/ scooter ( want slecht voor het milieu) of fatbike ( want voor bepaalde doelgroep) van mijn dochters vriendengroep zijn er iets meer met scooter  maar toch zeker minder dan de helft ( vooral te duur en onzin om zoveel geld uit geven aan rijbewijs als je op 16 al autorijles mag volgen). Niemand heeft trouwens een fatbike. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.