Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Waarom kopen ouders een (opgevoerde) fatbike voor hun kind?


Ze willen hem dolgraag geven wat hij wil hebben. Het is moeilijk om tegenwoordig iemand nog te plezieren dus als hij duidelijk van iets droomt, dan wil jij degene zijn die hem gelukkig maakt.

Overigens bevat dit een denkfout: iemand gaat niet van een ander houden vanwege de cadeaus.

Kimdekim schreef op 26-07-2024 om 14:45:

[..]

Niet de schuld maar wel het gevolg van bepaald beleid. Vallen met een scooter is net zo slecht voor je hoofd als vallen met een electrische fiets die net zo hard gaat. Pubers zien de risico's nog niet zo. Zij denken, beter voor mijn haar, geen zweethoofd en ik ben er net zo snel. En allemaal binnen de wet. Dus wat is dan de extra verantwoordelijkheid van de ouders?

Leren er verstandig mee om te gaan toch? Net zoals sommige ouders doen als ze alcohol toestaan onder de 18?

Overigens gaat een electrische fiets niet harder dan 25 en een scooter mag op sommige stukken veel harder  dus ook meer risico op letsel. Wat die helm weer verklaart.

De maximumsnelheid van de bromfiets hangt af van de weg.

  • Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur.
  • Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur.
  • Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.

Vind het wat gek om op het ene onderwerp de verantwoordelijkheid bij de overheid te leggen en bij een ander onderwerp diezelfde overheid te verwijten dat ouders het zelf wel kunnen inschatten. Allemaal binnen de wet. Allebei risico op het beide schadelijke gevolgen. 

Maar goed. We dwalen af. Het ging over een fatbike. Die van mij per direct verboden mag worden onder de 16 en daarna met brommerrijbwijs en niet op het fietspad. Maar dat soort wetgeving gaat vermoedelijk niet zo snel als nodig is. 

Roos55 schreef op 26-07-2024 om 15:33:

[..]

Tja ik had een puch en ik leef nog

In het ziekenhuis zie ik veel motor ongelukken. Toch heeft 1 van mijn kinderen een motor. Ik heb het liever niet.

Als je kind een motor heeft issie dus minstens 18. Het gaat hier om pubers, 14 - 16 jaar. Die kun (moet?) je als ouders best nog wat verbieden vind ik.

Poms schreef op 26-07-2024 om 16:23:

[..]

Leren er verstandig mee om te gaan toch? Net zoals sommige ouders doen als ze alcohol toestaan onder de 18?

Overigens gaat een electrische fiets niet harder dan 25 en een scooter mag op sommige stukken veel harder dus ook meer risico op letsel. Wat die helm weer verklaart.

De maximumsnelheid van de bromfiets hangt af van de weg.

  • Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur.
  • Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur.
  • Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.

Vind het wat gek om op het ene onderwerp de verantwoordelijkheid bij de overheid te leggen en bij een ander onderwerp diezelfde overheid te verwijten dat ouders het zelf wel kunnen inschatten. Allemaal binnen de wet. Allebei risico op het beide schadelijke gevolgen.

Maar goed. We dwalen af. Het ging over een fatbike. Die van mij per direct verboden mag worden onder de 16 en daarna met brommerrijbwijs en niet op het fietspad. Maar dat soort wetgeving gaat vermoedelijk niet zo snel als nodig is.

Sneu om andere onderwerpen erbij te halen.  

Een snorfiets kan maximaal 25km per uur ( als hij niet opgevoerd is). Uiteraard heb ik het daar over. Niet over een brommer anders zou het geen vergelijking zijn.  Een electrische fiets gaat ook ongeveer 25 km per uur. Op de ene is een helm verplicht een op de andere niet.  

Poms schreef op 26-07-2024 om 16:23:

[..]

Leren er verstandig mee om te gaan toch? Net zoals sommige ouders doen als ze alcohol toestaan onder de 18?

Overigens gaat een electrische fiets niet harder dan 25 en een scooter mag op sommige stukken veel harder dus ook meer risico op letsel. Wat die helm weer verklaart.

De maximumsnelheid van de bromfiets hangt af van de weg.

  • Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur.
  • Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur.
  • Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.

Vind het wat gek om op het ene onderwerp de verantwoordelijkheid bij de overheid te leggen en bij een ander onderwerp diezelfde overheid te verwijten dat ouders het zelf wel kunnen inschatten. Allemaal binnen de wet. Allebei risico op het beide schadelijke gevolgen.

Maar goed. We dwalen af. Het ging over een fatbike. Die van mij per direct verboden mag worden onder de 16 en daarna met brommerrijbwijs en niet op het fietspad. Maar dat soort wetgeving gaat vermoedelijk niet zo snel als nodig is.

Sneu om andere onderwerpen erbij te halen.  

Nogmaals ik verwijt niemand iets,  ik geef alleen aan dat beleid gevolgen heeft.  

Een snorfiets kan maximaal 25km per uur ( als hij niet opgevoerd is). Uiteraard heb ik het daar over. Niet over een brommer anders zou het geen vergelijking zijn.  Een electrische fiets gaat ook ongeveer 25 km per uur. Op de ene is een helm verplicht een op de andere niet.  

Oeps wilde mijn bericht aanpassen naar nu heb ik het opnieuw geplaatst

Engeltje schreef op 26-07-2024 om 16:28:

[..]

Als je kind een motor heeft issie dus minstens 18. Het gaat hier om pubers, 14 - 16 jaar. Die kun (moet?) je als ouders best nog wat verbieden vind ik.

Zeker

Kind had hier met 16 scooter . Viel niks meer te verbieden. En had tenslotte zelf ook puch gereden.

Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

26-07-2024 om 17:12

Het gaat niet over brommers of scooters, al dan niet opgevoerd. Het gaat ook niet om ‘vroeger’ of over de jeugd van tegenwoordig. 
De vraag van dit topic is: welke ouders zijn zo … uhm … hoe zeg ik het netjes, onnadenkend om hun kroost een fatbike te geven? En als je als ouder alle berichten op social media en in de kranten en op TV hebt gemist én je hebt nog nooit zo’n ding op hoge snelheid langs zien scheuren met twee tienjarigen met wapperende haren erop dan  leef je echt onder een steen en dan kun je blijkbaar ook niet je gezonde verstand gebruiken (Als in : jonge kinderen of pubers + geen besef van gevaar + geen bescherming + hoge snelheid + te weinig verkeersinzicht op die leeftijd = potentieel ernstig ongeval.) De opmerking ‘misschien weten die ouders niet dat ze opgevoerd worden’ vind ik dan een beetje naïef. Natuurlijk weten die ouders dat. Iedereen moet verder natuurlijk helemaal zelf weten of hij zijn kind aan de aanzienlijke risico’s wil blootstellen, maar snappen doe ik het ook niet. 

Of de overheid moet reguleren? Weet ik niet. Er wordt wel heel veel bij de overheid neergelegd vind ik. Je mag verwachten dat ouders zelf ook kunnen nadenken en die nemen dus willens en wetens het risico. 

PinkFlower schreef op 26-07-2024 om 15:56:

[..]

Net als Roos ben ik van het platteland. Die brommers werden niet alleen op het erf gebruikt. Hele volksstammen reden erop. Gemiddelde leeftijd zo rond de 13. En nee geen helm.


Er zit echt een enorm verschil tussen platteland en steden als Amsterdam en Utrecht qua verkeersdrukte en chaotische weggebruikers


en nogmaals: de helmplicht is vast niet voor de lol ingevoerd maar vanwege ernstige ongelukken. Dat er vroeger geen veiligheidsgordels in de auto zaten heeft ook veel levens gekost

Bgdrrejnxs53226 schreef op 26-07-2024 om 17:12:

Het gaat niet over brommers of scooters, al dan niet opgevoerd. Het gaat ook niet om ‘vroeger’ of over de jeugd van tegenwoordig.
De vraag van dit topic is: welke ouders zijn zo … uhm … hoe zeg ik het netjes, onnadenkend om hun kroost een fatbike te geven? En als je als ouder alle berichten op social media en in de kranten en op TV hebt gemist én je hebt nog nooit zo’n ding op hoge snelheid langs zien scheuren met twee tienjarigen met wapperende haren erop dan leef je echt onder een steen en dan kun je blijkbaar ook niet je gezonde verstand gebruiken (Als in : jonge kinderen of pubers + geen besef van gevaar + geen bescherming + hoge snelheid + te weinig verkeersinzicht op die leeftijd = potentieel ernstig ongeval.) De opmerking ‘misschien weten die ouders niet dat ze opgevoerd worden’ vind ik dan een beetje naïef. Natuurlijk weten die ouders dat. Iedereen moet verder natuurlijk helemaal zelf weten of hij zijn kind aan de aanzienlijke risico’s wil blootstellen, maar snappen doe ik het ook niet.

Of de overheid moet reguleren? Weet ik niet. Er wordt wel heel veel bij de overheid neergelegd vind ik. Je mag verwachten dat ouders zelf ook kunnen nadenken en die nemen dus willens en wetens het risico.

Nou nee echt niet alle ouders weten dat die dingen worden opgevoerd. En dan zijn er nog de ouders die denken dat hun kind dat nooit zou doen, het opvoeren van een fatbike. En de ouders die van mening zijn dat hun kind er veilig mee gaat. 

En er zijn ook wel kinderen die er veilig mee om gaan. 

En de ouders die hun kind een fatbike geven, zijn dezelfde soort ouders die hun kind vroeger een brommer gaven. Hele volksstammen hier met Sita's en weet ik het hoe die dingen heetten. 

Zulke ouders zijn van alle tijden. Of ze nu wel of niet bepaalde informatie voor handen hebben. 

En ja, als mijn kind wat ouder is en wij van mening zijn dat zij fatsoenlijk met een fatbike om kan gaan en ze er 1 wil dan mag dat van ons. Net als een brommer of een scooter.  Het opvoeren verbieden we wel en dat houden we ook in de gaten. Opvoeren = weg met het ding. 

Chantal2022 schreef op 26-07-2024 om 17:18:

[..]

Er zit echt een enorm verschil tussen platteland en steden als Amsterdam en Utrecht qua verkeersdrukte en chaotische weggebruikers


en nogmaals: de helmplicht is vast niet voor de lol ingevoerd maar vanwege ernstige ongelukken. Dat er vroeger geen veiligheidsgordels in de auto zaten heeft ook veel levens gekost

Kom jij wel eens op het platteland? Hier echt meer en meer dan genoeg verkeersdrukte en chaotische weggebruikers. Misschien wel meer gevaar dan in grote steden want daar zijn zoveel bij elkaar gepropt dat je überhaupt niet zo snel kan. 

Ik las vd week in de krant dat er heel veel ongelukken met jonge mensen op een fatbike gebeuren. En waarom ouders dat goedkeuren, net als die wheelys die een paar jaar geleden zo'n trend waren snap ik ook totaal niet.. Beter een zeurend kind dan een kind in de kreukels lijkt mij..

PinkFlower schreef op 26-07-2024 om 17:20:

[..]

Nou nee echt niet alle ouders weten dat die dingen worden opgevoerd. En dan zijn er nog de ouders die denken dat hun kind dat nooit zou doen, het opvoeren van een fatbike. En de ouders die van mening zijn dat hun kind er veilig mee gaat.

En er zijn ook wel kinderen die er veilig mee om gaan.

En de ouders die hun kind een fatbike geven, zijn dezelfde soort ouders die hun kind vroeger een brommer gaven. Hele volksstammen hier met Sita's en weet ik het hoe die dingen heetten.

Zulke ouders zijn van alle tijden. Of ze nu wel of niet bepaalde informatie voor handen hebben.

En ja, als mijn kind wat ouder is en wij van mening zijn dat zij fatsoenlijk met een fatbike om kan gaan en ze er 1 wil dan mag dat van ons. Net als een brommer of een scooter. Het opvoeren verbieden we wel en dat houden we ook in de gaten. Opvoeren = weg met het ding.

Een fatbike kan je zelf heel makkelijk opvoeren met je eigen smartphone. En weer terugzetten als je moeder dat zou controleren.

Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

26-07-2024 om 17:27

Behalve de standaard snelheid alleen al, het opvoeren en geen bescherming is er ook nog zoiets als het gewicht van dat ding. Zo’n kind kan het gevaarte nauwelijks of helemaal niet onder controle houden als er iets onverwachts gebeurd of er wordt een stuurfout gemaakt. 
Ook als je denkt dat je kind er verstandig mee om zal gaan begrijp ik nog steeds niet waarom je het een fatbike zou geven. Nee is ook een antwoord. Over twee jaar is de rage over. Zit het maar uit. 

Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

26-07-2024 om 17:28

OperaQueen schreef op 26-07-2024 om 17:22:

Ik las vd week in de krant dat er heel veel ongelukken met jonge mensen op een fatbike gebeuren. En waarom ouders dat goedkeuren, net als die wheelys die een paar jaar geleden zo'n trend waren snap ik ook totaal niet.. Beter een zeurend kind dan een kind in de kreukels lijkt mij..

Dit ja. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.