Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Waarom kopen ouders een (opgevoerde) fatbike voor hun kind?


Chantal2022 schreef op 26-07-2024 om 14:08:

[..]

Daar reden geen 10-15 jarigen op

Zeker wel

Op het platteland.

Maar daar gaat het niet om . Ik denk dat elke generatie zijn dingen heeft.
Behalve oorlog . Dat is er altijd.

Kimdekim schreef op 26-07-2024 om 14:12:

De overheid maakt keuzes die dit ( heb ik het niet over opgevoerde fatbikesmaar wel het gebruik van fatbikes) tot gevolg hebben. Scooter met helm dus kids stappen massaal over op een fatbike. En ik geef ze geen ongelijk. Zit je op je scooter met helm en word je ingehaald door een bejaarde op een electrische fiets zonder helm.

Dus omdat de overheid een veiligheidsmaatregel, op dringend advies van artsen, en dus helmplicht voor scooter doorvoert, is het de schuld van de overheid dat kinderen overstappen op een fatbike?

Waar blijft dan de verantwoordelijkheid van de ouders? 

Er is genoeg verantwoordelijkheid voor iedereen wat mij betreft en ik hoop dat iedereen snel zijn deel gaat doen want dit is levensgevaarlijk.

Ouders die geen zicht op hun kinderen hebben is ook van elke generatie.
Net als kinderen die stiekem dingen doen

Roos55 schreef op 26-07-2024 om 14:19:

[..]

Zeker wel

Op het platteland.

Als fatbikes alleen op het erf van ome Johan gebruikt werden was er geen probleem, dat snap je zelf wel toch?

En er zal vast een goede reden zijn waarom helmplicht en controle op opvoeren is ingesteld bij brommers en scooters (->ernstige ongelukken)

ArianneH schreef op 26-07-2024 om 13:17:

[..]

Kan kloppen, maar zouden die ouders op een gegeven moment niet doorhebben dat de fatbike opgevoerd is?

En wat doen ze dan?

Ik hoop dat hier - anoniem - ouders willen reageren die zelf in zo'n situatie verkeren. Ik ben echt benieuwd hoe die ouders denken en waarom ze zoiets geven of toestaan dat hun kind met een opgevoerde rondrijdt zonder helm en alle risico's anderen te verwonden of erger (iemand die op zijn hoofd valt en overlijdt).

Dit is toch iets van alle tijden? Nu zijn het fatbikes die opgevoerd worden, 20 jaar geleden deden wij het met puchies. Of mijn ouders het in de gaten hadden? Geen idee eerlijk gezegd. 

Chantal2022 schreef op 26-07-2024 om 14:35:

[..]

Als fatbikes alleen op het erf van ome Johan gebruikt werden was er geen probleem, dat snap je zelf wel toch?

En er zal vast een goede reden zijn waarom helmplicht en controle op opvoeren is ingesteld bij brommers en scooters (->ernstige ongelukken)

Niet alleen op het erf hoor

En tuurlijk is helm verplicht.

Maar de jeugd van tegenwoordig was ook de jeugd van tegenwoordig in 1975

Poms schreef op 26-07-2024 om 14:24:

[..]

Dus omdat de overheid een veiligheidsmaatregel, op dringend advies van artsen, en dus helmplicht voor scooter doorvoert, is het de schuld van de overheid dat kinderen overstappen op een fatbike?

Waar blijft dan de verantwoordelijkheid van de ouders?

Niet de schuld maar wel het gevolg van bepaald beleid.  Vallen met een scooter is net zo slecht voor je hoofd als vallen met een electrische fiets die net zo hard gaat.  Pubers zien de risico's nog niet zo.  Zij denken,  beter voor mijn haar,  geen zweethoofd en ik ben er net zo snel.  En allemaal binnen de wet.  Dus wat is dan de extra verantwoordelijkheid van de ouders?

Elpisto schreef op 26-07-2024 om 14:39:

[..]

Dit is toch iets van alle tijden? Nu zijn het fatbikes die opgevoerd worden, 20 jaar geleden deden wij het met puchies. Of mijn ouders het in de gaten hadden? Geen idee eerlijk gezegd.

Mijn schoonouders zijn ontzettend brave,  nette mensen. Zouden nooit iets doen waar anderen laat van hebben en waren behoorlijk streng in de opvoeding.   Maar mijn man had ook een opgevoerde Honda MT. Schoonouders wisten dat pas toen hij door de politie thuisgebracht werd. 

Er was hier laatst toch een topic van een moeder die twijfelde over een fatbike voor haar jonge zoon (of was dat op het andere forum?). Opa wilde het cadeau doen aan zijn kleinzoon en opa was ongeneeslijk, dus had moeder het idee dat ze het maar moest toestaan. Ook al had ze er zelf twijfels over. 

Mijn kinderen zijn nog veel te jong voor dit soort dingen, maar ik zou het zeker niet toestaan. Als mijn kinderen op hun gewone fiets deelnemen aan het verkeer hou ik mijn hart al vast...

Roos55 schreef op 26-07-2024 om 13:34:

Vroeger had je opgevoerde brommers .
En geen gordels in de auto.😜

Nu heb je dit . Elke tijd heeft zijn dingen.

Klopt. Vroeger had een populaire jongen op de middelbare school een Cita. Ik heb mijn ouders kapot gezeurd om een Cita of een scooter, maar altijd duidelijk in geweest; die kreeg ik niet.

Later lag die jongen door een ongeluk in het ziekenhuis. Verstandelijk ook niks meer van over, een kasplantje.

Toen begreep ik het in een keer. Mijn kinderen krijgen er ook geen

BritgetJones007 schreef op 26-07-2024 om 15:21:

[..]

Klopt. Vroeger had een populaire jongen op de middelbare school een Cita. Ik heb mijn ouders kapot gezeurd om een Cita of een scooter, maar altijd duidelijk in geweest; die kreeg ik niet.

Later lag die jongen door een ongeluk in het ziekenhuis. Verstandelijk ook niks meer van over, een kasplantje.

Toen begreep ik het in een keer. Mijn kinderen krijgen er ook geen

Tja ik had een puch en ik leef nog

In het ziekenhuis zie ik veel motor ongelukken. Toch heeft 1 van mijn kinderen een motor. Ik heb het liever niet.


maar goed dit gaat over fatbikes en pubers

Chantal2022 schreef op 26-07-2024 om 14:35:

[..]

Als fatbikes alleen op het erf van ome Johan gebruikt werden was er geen probleem, dat snap je zelf wel toch?

En er zal vast een goede reden zijn waarom helmplicht en controle op opvoeren is ingesteld bij brommers en scooters (->ernstige ongelukken)

Net als Roos ben ik van het platteland. Die brommers werden niet alleen op het erf gebruikt. Hele volksstammen reden erop. Gemiddelde leeftijd zo rond de 13. En nee geen helm. 

Iedere tijd heeft wel wat. 

Fatbikes op zich zelf zijn het probleem niet. De bestuurders ervan zijn het probleem. Ze gaan te snel, kijken nergens naar en gaan in volle vaart langs je heen. Er zitten ook echt wel normale bestuurders tussen maar deze vallen minder op. Een fatbikes gaat zo snel dat een helm me een goed idee lijkt. 

Op een elektrische fiets vind ik een helm grote ontzin. Ik heb een elektrische fiets en mag blij zijn als de 20 km/uur haal. Daar is echt geen helm voor nodig. De meeste elektrische fietsen gaan niet zo snel dat er een helmplicht voor nodig is. Bovendien zijn de meeste fietsen tegenwoordig al elektrisch ondersteund. Met de elektrische bakfiets van het werk is 15 km/u al heel hard. Maar dat zitten dan ook 8 kinderen in. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.