Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Waarom kopen ouders een (opgevoerde) fatbike voor hun kind?

Ik lees dit bericht over een ernstig ongeval met een opgevoerde fatbike. Het zag er slecht uit voor de jongen van 15 die het bestuurde, maar  het had ook slecht af kunnen lopen met degenen die aangereden werden.

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7205083961331515392/

En ik vraag me af: zijn hier ouders van middelbare scholieren die hun kind een fatbike gegeven hebben of geven die opgevoerd is of opgevoerd kan worden? Zo ja, waarom geef je je kind zo'n ding? Er is inmiddels zoveel ellende over bekend.

Ik hoor het graag, want dit is echt onbegrijpelijk voor mij.


Mijn ‘schoonzoon’ (17jr) die heeft er 1 maar dat heeft hij zelf bij elkaar gespaard.  En ik begrijp de kinderen die dit zelf bij elkaar sparen heus wel. Hoe sneller hoe leuker als kind, wat nou gevolgen…

Maar die ouders snap ik ook niet

dat gezegd hebbende snap ik ouders die hun kind een elektrische fiets geven ook niet.  En stel de school is echt heel héél ver stel dan als voorwaarde een fietshelm 

oplossing lijkt me simpel trouwens, gewoon registreren als speedpedelec met kentekenplicht en een 16-jarige met bromfietsrijbewijs mag er op. 

Bgdrrejnxs53226

Bgdrrejnxs53226

26-07-2024 om 11:36

Blijkbaar gaat de wens en eventueel gedram van het kind (ik wil óók een fatbike!) boven de veiligheid van het kind bij zulke ouders. Ze nemen kennelijk liever het aanzienlijke risico dat hun kind zwaargewond raakt of overlijd dan ‘nee’ te zeggen en de daaropvolgende driftbui van hun kind te trotseren. Gisteren scheurde er weer een tiener voorbij. Snelheid zeker 50km en natuurlijk zonder helm … 

e/o op hun telefoon kijkend

Ik begrijp die hele trend ook niet. Mijn kinderen krijgen er in ieder geval geen.

Dan maar hopen dat je heel rijkt bent als je kind op een opgevoerde fatbike rijdt want bij een aanrijding gaat het je goed geld kosten..... 

Jorni schreef op 26-07-2024 om 12:42:

Ik begrijp die hele trend ook niet. Mijn kinderen krijgen er in ieder geval geen.

En als ze 16 zijn en die Fatbike zelf bij elkaar sparen? Want dat is vaak hoe het gaat, kinderen met een bijbaantje en dan sparen ze zo'n goedkoop Chinees model van 1000 euro zo bij elkaar. 

Ik probeer het zeker niet goed te praten hoor, maar ik vraag me af hoeveel invloed je vanaf een jaar of 15-16 nog op je puber hebt als het om dit soort dingen gaat.

Ik vind dat de overheid te laks en te laat reageert op deze trend. Dit zou gereguleerd en gehandhaafd moeten worden... Helmplicht, minimumleeftijd, hoppa. 

Ik kan me niet voorstellen dat ouders een opgevoerde fatbike voor hun kind kopen. Ik denk dat ouders een normale fatbike kopen en dat kinderen deze vervolgens door een handige 18 of 19 jarige laten opvoeren. 

ArianneH

ArianneH

26-07-2024 om 13:17 Topicstarter

Anne1234! schreef op 26-07-2024 om 13:11:

Ik kan me niet voorstellen dat ouders een opgevoerde fatbike voor hun kind kopen. Ik denk dat ouders een normale fatbike kopen en dat kinderen deze vervolgens door een handige 18 of 19 jarige laten opvoeren.

Kan kloppen, maar zouden die ouders op een gegeven moment niet doorhebben dat de fatbike opgevoerd is?

En wat doen ze dan?

Ik hoop dat hier - anoniem - ouders willen reageren die zelf in zo'n situatie verkeren. Ik ben echt benieuwd hoe die ouders denken en waarom ze zoiets geven of toestaan dat hun kind met een opgevoerde rondrijdt zonder helm en alle risico's anderen te verwonden of erger (iemand die op zijn hoofd valt en overlijdt).

ArianneH

ArianneH

26-07-2024 om 13:19 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 26-07-2024 om 13:08:

[..]

En als ze 16 zijn en die Fatbike zelf bij elkaar sparen? Want dat is vaak hoe het gaat, kinderen met een bijbaantje en dan sparen ze zo'n goedkoop Chinees model van 1000 euro zo bij elkaar.

Ik probeer het zeker niet goed te praten hoor, maar ik vraag me af hoeveel invloed je vanaf een jaar of 15-16 nog op je puber hebt als het om dit spoort dingen gaat.

Ik vind dat de overheid te laks en te laat reageert op deze trend. Dit zou gereguleerd en gehandhaafd moeten worden... Helmplicht, minimumleeftijd, hoppa.

Mee eens.
En ook handhaven natuurlijk. Echt te veel ongelukken met die dingen nu.

Vroeger had je opgevoerde brommers .
En geen gordels in de auto.😜

Nu heb je dit . Elke tijd heeft zijn dingen.

De overheid loopt, zoals zo vaak, gewoon weer achter de feiten aan.
Voordat zoiets op de openbare weg wordt toegelaten zou je denken dat toch eerst álle voor- en nadelen worden bekeken om daarna te constateren dat je fatbikes alleen onder strikte voorwaarden gaat toelaten.
Desnoods eerst allemaal keuren en onklaar maken voor opvoeren. Dat gaat dan wel wat kosten maar dan worden ze ook minder toegankelijk voor de vaak piepjonge gebruikers.
Daarnaast; als mijn kinderen zelf voor zo’n ding zouden sparen betekent dat nog niet dat ze hem zouden mogen kopen, laat staan dat ik ze erop zou laten rijden.
En reken maar dat ík daarin het laatste woord zou hebben. 
Zoals mijn eigen vader altijd zei;”Nog niet al ga je op je kop staan”. 

Roos55 schreef op 26-07-2024 om 13:34:

Vroeger had je opgevoerde brommers .
En geen gordels in de auto.😜

Nu heb je dit . Elke tijd heeft zijn dingen.

Maar 'vroeger' was er een stuk minder verkeer op de weg en op het fietspad. Dat maakt een aanzienlijk verschil. 

Roos55 schreef op 26-07-2024 om 13:34:

Vroeger had je opgevoerde brommers .
En geen gordels in de auto.😜

Nu heb je dit . Elke tijd heeft zijn dingen.

Daar reden geen 10-15 jarigen op

Mijn broers reden vroeger op opgevoerde brommers, was ook niet goed te praten, maar ze droegen in ieder geval wel een helm. (ze waren dan al wel 16)

De overheid maakt keuzes die dit ( heb ik het niet over opgevoerde fatbikesmaar wel het gebruik van fatbikes) tot gevolg hebben.  Scooter met helm dus kids stappen massaal over op een fatbike. En ik geef ze geen ongelijk.  Zit je op je scooter met helm en word je ingehaald door een bejaarde op een electrische fiets zonder helm. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.